Gå til innhold
Hundesonen.no

Språk og passering!

ida

Recommended Posts

Skrevet

En liten historie fra oss igjen!

I går gikk jeg hjemmefra og opp til Skraperudtjern med Solo og Fibi. (En to- tre kilometer på gang- og sykkelvei). Hundene snuste litt rundt og gikk litt fot og hadde igrunnen nok med seg selv og godbitene de kunne gjøre seg fortjent til!

Så så jeg en flat langt borti veien og hørte noe "Nei" og "Stå" og andre greie kommandoer, sagt i en lite positiv tone :D. Mine elskverdige damer trakk ut til siden og satte seg i påvente av at godbiten skulle komme, for det gjør godbiter når man (unnskyld uttrykket) driter i andre hunder!

Flateeieren dro og kjeftet hunden sin forbi oss, og jeg rakk å spørre om han også jobbet med passering. Joda, han gjorde det...

Hmm. Jeg tror jeg holder meg til metoder som gjør det hyggelig å være på jobb sammen, jeg! :lærer:

PS Det er litt ondskapsfullt, kanskje, men det er så deilig når mine vofser er de "flinke"! DS

Skrevet

Ooh, tenk deg at han andre eieren var sjalu da! :D Passering er noe jeg gjerne skulle ønsket at jeg kunne fått øvd mer på med Hera (nabohunden). Er vi i god treningsform en dag kan hun passere gud og hvermann uten å bry seg noe særlig. Da er det mye kjekkere å se på meg, for (som du sa) betyr det godbit og ros å drite i andre hunder *ler* Men ofte blir hun helt vill og rabiat. Særlig hvis vi går mot andre hunder.

Skrevet

Det er alltid hyggelig å føle seg bedre enn andre...

Men det er vel mindre metodene det går på, og mer hvordan man forstår dem. Man kan forstå såkalt "positive metoder" like dårlig som man kan forstå de mer tradisjonelle, og like gærnt blir det.

Jeg har sett folk som tror de trener "positivt" stå der og gjøre alt feil etter boka, og få hunder som blir verre og verre...

Jeg har også sett hvordan en god, gammeldags "nå hører du på meg, tier stille, og overlater alt ansvaret til meg" har vært vel så bra, fordi noen usikre hunder ikke fikser å foreta valgene selv.

Så det handler nok mer om "utøverens" dyktighet, enn om metoden... siden jeg har sett folk fra mange leire ha hunder som byr på like mye tullete adferd hver seg.... eller at de har fått løst ting, uansett metode. Du har funnet oppskriften på dine hunder og din adferd, og fått det til å virke. Flateieren har kanskje ikke klart å være like flink på SIN skole som du på din, eller kanskje rett og slett hatt en dårlig dag - noe jeg OGSÅ har sett "positivister" ha (da ler jeg enda bedre)....

Skrevet

Jeg er nok ingen ren "positivist", for jeg har ingen problemer med å være litt skarp i stemmen når hundene prøver å stjele mat fra bordet, eller i andre siruasjoner jeg vet at de vet... Men i innlæring av nye ferdigheter, ulkie lydighetsøvelser, møte/passering med andre etc. er jeg hellig overbevist om at situasjonen bør være gjennomsyret av positivitet.

Skrevet

Jeg er nok ingen ren "positivist", for jeg har ingen problemer med å være litt skarp i stemmen når hundene prøver å stjele mat fra bordet, eller i andre siruasjoner jeg vet at de vet... Men i innlæring av nye ferdigheter, ulkie lydighetsøvelser, møte/passering med andre etc. er jeg hellig overbevist om at situasjonen bør være gjennomsyret av positivitet.

Er vi ikke alle mer eller mindre overbeviste om at positivitet bør gjennomsyre innlæring av ulike øvelser? At det er det vi prøver først? Selv "slemminger" som meg er gjennomsyret av positivitet ved innlæring.. Så lenge det funker, vel og merke.. :D

Skrevet

Så bra at hundene dine er så flinke da!

Når det gjelder min hund, så har jeg nok litt problemer ja. Veldig ofte når vi ser hunder, så begynner han å dra (Det kan jeg leve med), bjeffe og knurre. Jeg håndterer dette ved å snu og gå noen skritt til han tier, for så å snu tilbake igjen mot hunden, sånn går det helt til han slutter. Men alikevel hjelper det ikke i lengden, det hjelper en ørliten smule der og da, men når neste hund kommer, er han like ille. Det var noe ekstremt på tur i dag da, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Blir så frustrert :unsure:

Skrevet

Er ikke alltid like flinke, da. Det var en kjempeskummel kantklipper som bråka lengs veien i dag. Jeg rygget og rygget og mannen slo etter hvert av greia for å ta hensyn. Jeg prøvde å si at han bare kunne jobbe, for dette var noe vi trente på, men han var gammel og "snill". Akk ja. Så i dag har Fibi altså skremt en kantklipper til døde! Hun var ganske fornøyd da vi gikk forbi! :D

Skrevet

ALLE som trener hund, roser... det er ikke dét som er poenget, men at noen velger å ta mer tak enn andre. Men mitt POENG var at det er utøverens dyktighet som avgjør resultatet. Så en på dyrlegekontoret her nylig som mente hun var positiv og støttende, og hun gjorde bikkja si vondt verre - fordi timingen var dårlig, og hun ikke SÅ situasjonen, at hunden var utrygg når den hadde øyenkontakt med hundene rundt. Hun var ukyndig, men du milde så "positiv".... og hjalp det? Niks!

Skrevet

ALLE som trener hund, roser... det er ikke dét som er poenget, men at noen velger å ta mer tak enn andre. Men mitt POENG var at det er utøverens dyktighet som avgjør resultatet. Så en på dyrlegekontoret her nylig som mente hun var positiv og støttende, og hun gjorde bikkja si vondt verre - fordi timingen var dårlig, og hun ikke SÅ situasjonen, at hunden var utrygg når den hadde øyenkontakt med hundene rundt. Hun var ukyndig, men du milde så "positiv".... og hjalp det? Niks!

Det er da vel ingen som tror at man får "perfekte" (les: veloppdragne, trygge osv) hunder av å rose og være vannvittig positiv i enhver situasjon? Tanta mi har ikke peiling på hundeoppdragelse overhodet, men makan til positiv dame skal du lete lenge etter. Hundene kan ikke en døyt, men om hun ikke får til noe som helst annet, så er i alle fall ingen hunder redd henne. Men som sagt; det er vel ingen som tror at hun kommer til å konkurrere i lydighet, akkurat.. Eller slippe unna all verdens problemer med hund, bare fordi hun til enhver til roser og småsnakker og duller med hunden sin.. Det er da ikke det den "positive" treningen går ut på.

Skrevet

Nei, selvsagt er det IKKE det den positive treningen går ut på... det vet da vel alle... <_<

POENGET, slik jeg prøvde å gjøre det forståelig, er at mange gjør feil og velger å anse det slik - kanskje ut fra et ønske om å være "snillest mulig" mot hunden? De tror de er grusomt slemme dersom de setter grenser, later det til... Ordet "lederskap" er blitt et bannord, istedet prøver særlig mange jenter å være "bestevenn" med hunden sin, og det går jo fint - iallfall for omverdenen - dersom det er en liten hund. En smule verre når det er større hund, gitt....

Man velger det som appellerer til en selv, og ser bort fra resten. Derfor er det vel så mange som "tror" de trener positivt, de praktiserer bare deler av helheten, men ser bort fra resten. Skal man utelukkende trene positivt, er det krevende - det krever at man forebygger nokså mange anledninger for hunden til å velge andre og selvbelønnende anledninger, for eksempel. Ser hauger av eksempler på det i hverdagen, av folk som "tror" de er positive og trener sånn eller slik, men som egentlig behersker totalen dårlig.

Det er akkurat som de som irettesetter hundene sine mye, sier mye nei, men uten å bruke den tilsvarende rosen - de velger også bare NOE, som kanskje appellerer til dem eller som føles enklest, og "glemmer" å rose tilsvarende.

Begge deler blir like galt.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...