Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva syns dere om puddler


sisundst

Recommended Posts

Selv om det i min nåværende situasjon ikke er hunden for meg, fordi jeg foretrekker hunder med mer tyngde og futt og takler det godt, så synes jeg nå pudler er veldig bra hunder!

Har vært så heldig å få kjenne mange pudler, både i aktiv hundesportbruk såvel som de som "bare" er fremragende kamerater hos vanlige folk, og synes de stort sett har vært veldig trivelige og problemfrie hunder.

De minste, javel, de kan bli litt styrete noen ganger - men det kan alle småhunder ofte, det kommer litt an på. Storpudlene er jeg en stor fan av, de er behagelige, kloke og flotte hunder av vesen.

Og så er jeg faktisk blitt såpass gammel nå, at jeg bekymrer meg mindre for hva omverdenen måtte tenke om pudler... om de ser "dumme" ut eller hva. Klipt i en hverdagsklipp ser de ut som en "normal hund" for meg, uansett.

Og det jeg ser på som en fordel, er at de er lettlærte hunder som ikke får så store utslag i problemadferd, slik jeg har sett de mange pudlene vi har møtt gjennom årene. En dyrlege sa at han bare pleide å treffe pudler når de ble gamle og helsa sviktet for siste gang, foruten når de skulle vaksineres da. Vet ikke hvordan det er statistisk.

Ja, utstillingsgale folk kan sikkert gjøre mye rart med sine hunder, men det kan de med ALLE raser - for å si det mildt. Men som hund hos "vanlige folk" burde mindre pudler kanskje egne seg mer enn de noe mer stae og tøffere bichonene, sa en hundetrener til meg ved en anledning.

Dessuten ble jeg riktig fascinert over å lese om en av brukshund-Sveriges større adferdseksperter og treningskyndige, som et eller annet sted skrev at "nei, han kjøpte seg ikke hund lenger, det dukket alltid opp et passende individ som trengte et nytt hjem, og han brød seg mindre om rase og utseende og størrelse som han gjorde om individ og personlighet".

Da er du blitt ganske klok! Noe å lære av, dere som bare henger dere opp i utseendet - uten å skrape på overflaten under?

En god hund er en god hund uansett utseende. Vil man heller være uten hund, enn å ha en hund man ikke liker UTSEENDET på, så kanskje ikke hundelivet er det rette? Tør jeg foreslå statuer av hunder som er pene istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

En god hund er en god hund uansett utseende. Vil man heller være uten hund, enn å ha en hund man ikke liker UTSEENDET på, så kanskje ikke hundelivet er det rette? Tør jeg foreslå statuer av hunder som er pene istedet?

Med 400 raser, pluss utallige blandinger må man være dum om man velger den rasen man ikke kan fordra istedet for en som får hjertet til å banke fortere. Jeg spiser heller ikke sopp eller auberginer om jeg får dem servert i selskap, og ville ikke funnet på å bruke penger på dem heller. Det betyr ikke at jeg ikke liker å lage mat. Det samme går for hunder. Hvorfor skal man på død og liv like ALLE raser bare fordi man liker hunder?

Og du, det finnes en mellomting mellom å være så besatt av hundeliv som enkelte er og det ikke å like hunder i det hele tatt. Jeg befinner meg et sted på den gyldne middelvei.

Når det er sagt, så valgte jeg selv en rase som jeg umiddelbart syntes var stygg, og valgte den pga egenskaper og gemytt. Men pudlene kan dere få ha helt for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som hund hos "vanlige folk" burde mindre pudler kanskje egne seg mer enn de noe mer stae og tøffere bichonene, sa en hundetrener til meg ved en anledning.

Litt OT: Regner med at det da er snakk om bichon frisé? Det er ganske stor forskjell på gemyttet til de forskjellige bichon-rasene :lærer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddelen har fremdeles mange gode bruksegenskaper i behold. Og jeg tror ikke det ville være så vanskelig å avle dem frem igjen, hvis det er noe man ønsker å spesialisere. Dessuten har puddelen vært så heldig å få beholde sin funksjonelle kroppsform, i motsetning til en del andre mer deformerte raser. Og man får ikke puddelen "tilbake" hvis folk som er interesserte i et mer aktivt hundehold styrer unna puddelen bare pga av imaget. Da går det i hvertfall den gale veien, og verden taper en ellers fantastisk rase.

Det hadde vært interessant å høre en begrunnelse også? :P

Den kan nok helt sikkert bli hva den en gang var, men ta dagen i dag, hvor mange vannapporterende puddler finner man i et jaktlag?

begrunnelse på hva? hvorfor jeg ikke liker puddelen eller hvorfor jeg mener den er revet bort fra det den virkelig var (eller er, om du vil det.. :P ) kan svare på begge:

- som jeg skrev i innlegget mit har jeg helt feil innstiling til puddler. Oppshowingen av rasen har mye med det å gjøre, det er en jakthund, ikke noe millionforbruker på hårspray, slik som mange er i dag!

-Det er jo fakta at puddelen i dag ikke får brukt seg til det den er skapt for (som mer enn halvparten av de andre rasene vi har..) men jeg liker jo buhunden, den er heller ikke hva den en gang var, så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørsmålet sto under sitatet fra Sirup, og var ikke rettet til deg :P

åh, beklager :P :P tok mitt eget lille siteringskurs :P

EDIT: mens det først nå er seriøs liv i tråden her, er det noen som vet om det er puddler i norge som overhode blir brukt til jakt? Er bare nysgjerrig, det hadde vært utrolig morro om noen fortsatt bruker dem til det.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Romeo blir ikke brukt til jakt, men hadde nok blitt med om jeg hadde fått opp interessen for jakt, og han hadde lært seg en ordentlig apport(det er vel egentlig opp til meg) :P

Alle dere puddelrasister ute der som ikke like puddelen p.g.a pelsen. Romeo er en puddel som klippes i sportsklipp(med afro). Her er en film av Romeo(for den som gidder...)

http://www.zippyvideos.com/6313936924979316/romeo/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dessverre har jeg ingen sans for pudler. Verken små eller kongepudler. Vet ikke helt, men det er noe med utseeendete.. Ok, de små er jo litt søte da, men jeg er en slik person som vil ha litt størrelse på hunden min, og jeg liker korthårete hunder best. Synes hunder skal være muskuløse og veie ihvertfall nærmere 40 kg. Men, men, hver sin mening :P Regner nok med at det er mange som ikke finner boxeren så attraktiv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utseendemessig så er det mange andre raser som skårer høyere enn puddelen hos meg, men puddelen har en utstråling, eleganse eller noe annet jeg ikke kan sette fingren på som gjør at puddelen(helst nedklipt eller pen utstillingsklipp) til en herlig hund å se på. Puddelen har en personlighet som jeg liker veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke overraskende dukker det opp en del fordommer når det blir diskutert puddel, en av de mest karikerte hunderasene som finnes, på godt og på vondt. Men som Akela så flott skrev

En god hund er en god hund uansett utseende.
Et poeng å ta med seg?

Havana skrev tidligere i tråden:

Storpuddel er verdens mest undervurderte rase. Mer allsidig hund skal du lete lenge etter. De kan brukes til kos, tur, agility, lydighet, kløv, rundering, sirkus, servicehund, jakt, snørekjøring og det finnes t.o.m. storpudler som har fullført Iditarod!

Faktum er at det er ikke få gode bruks eksemplarer blant storpuddel. Personlig kjenner jeg en familie som har brukt sin storpuddel (en slektning av Sophus) til rypejakt med stort hell, jeg vet også om andre storpuddler som blir brukt i jakt i varierende grad. Og Emilie Prytz med mellompuddel (Teddie?) er jo ganske kjent i lydighetskretser. The Mushing Poodles in the Iditarod har til og med et eget nettsted, med sang og greier! Og ikke minst alle puddlene som er førerhunder, familiemedlemmer, sirkushunder, som er aktive i snørekjøring, agility og blodspor.

Det er ingen hemmelighet at jeg heftig og begeistret for denne herlige hunderasen, men så lar jeg meg heller ikke lure av et særegent vakkert uttrykk, jeg evner faktisk å se under overflaten og der finner jeg alle de kvalitetene jeg vil ha i min hund.

Og som en siste kommentar til Sirups surmaga oppstøt:

Min umiddelbare assosiasjon med pudler er forakt. Ja, jeg er nok en puddel-rasist.
Hva skal man si til slikt? Selv har jeg kun forakt for rasister...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dessuten, av alle raser som er revet bort fra deres naturlige jobb, og omgjort til noe helt annet, må puddelen være på min topp ti liste over slike raser. Trur den ligger på førsteplass sammen med en del andre omgjorte raser..

Kan ikke si at jeg er helt enig med deg her!

Det er pr i dag fler og fler som bruker Puddlene sine til jakt..og blodspor + mye mer!

Jakting på and er ikke for for øyeblikke like "in" som rypejakt! Det går nok litt i trender! (tror jeg)

Ellers så må jeg si at LivB hadde et meget godt og informativt innlegg. :icon_redface:

Den største begrensningen for Puddler er faktisk EIERNE..ikke hunden!

....men det ser heldigvis ut som om fler og fler får opp øynene når det gjelder bruksegenskapene i disse rasene!

Det er som tidligere nevnt ikke en usunn rase med korte bein og flat snute!...men meget mobil og brukervennlig :lol:

Min grunn til å velge Puddel er enkel...de er veldig gøy og kjapp i hodet :lol:

...så en liten oppfordring..det heter ikke Konge, men Storpuddel... :lærer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som en siste kommentar til Sirups surmaga oppstøt: Hva skal man si til slikt? Selv har jeg kun forakt for rasister...

Haha, jeg ble spurt om hva jeg synes om pudler, og det svarte jeg på - ærlig. Jeg ble bedt om å begrunne det, og det gjorde jeg - rett fra levra. Jeg hadde tenkt å holde meg unna fordi jeg visste det ville få folk til å reise bust, men dette forumet er preget av så mye kosemose at jeg var nødt til å komme med en liten motvekt til alt sukkerspinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg ble spurt om hva jeg synes om pudler, og det svarte jeg på - ærlig. Jeg ble bedt om å begrunne det, og det gjorde jeg - rett fra levra. Jeg hadde tenkt å holde meg unna fordi jeg visste det ville få folk til å reise bust, men dette forumet er preget av så mye kosemose at jeg var nødt til å komme med en liten motvekt til alt sukkerspinnet.

Helt i orden for min del om du ikke liker pudler B) . Men det er jo alltids interessant å vite hvorfor også. Blir litt tynn og kjedelig diskusjon med bare påstander uten begrunnelse.

Det jeg syns er trist er når folks motvilje kun er basert på myter og manglende kunnskap. Og er det en rase folk har mye rare og feilaktige oppfatninger om er det puddel. Opplever også med min egen rase at folk har mange fordommer, selv om de ofte ikke har hørt om rasen en gang(!). De bare tar en titt på utseendet og tror de vet hvorden den er. Har full forståelse for at puddelfolket kan bli lei noen ganger.

Men dersom folk har litt mer orden på fakta, men fremdeles ikke liker en hunderase må de selvfølgelig få lov til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er trist er når folks motvilje kun er basert på myter og manglende kunnskap.

Det er jeg helt enig i. Og jeg er åpen for at min oppfatning av puddelen kan endres i fremtiden, om jeg møter en representant av rasen som kan overbevise meg om sin fortreffelighet. Men i mellomtiden synes jeg pudler er ekle. Ja, det er irrasjonelt, men det er det jo ofte når vi ikke liker noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg ble spurt om hva jeg synes om pudler, og det svarte jeg på - ærlig. Jeg ble bedt om å begrunne det, og det gjorde jeg - rett fra levra. Jeg hadde tenkt å holde meg unna fordi jeg visste det ville få folk til å reise bust, men dette forumet er preget av så mye kosemose at jeg var nødt til å komme med en liten motvekt til alt sukkerspinnet.

Huff, så trasig med et debattforum hvor du får svar på tiltale.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så trasig med et debattforum hvor du får svar på tiltale.. :icon_redface:

Synd du føler det er trasig. :lol:

Spøk til side: Tvert i mot! Jeg synes det er flott! Det var jo nettopp derfor jeg la ut svaret mitt: for å få en skikkelig debatt, ikke bare kosemose-alle-hunder-er-herlige-selv-om-jeg-ikke-liker-dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dårlig om reinspikka artsrasisme - slik du sa det: Kan jeg bare få puddel, vil jeg ikke ha hund i det hele tatt.

Det vitner om et syn på dyr som i min PERSONLIGE mening er nokså forkastelig, at en viktig grunn for å ville omgi seg med et dyr er at det passer inn i utseende. Med andre ord: Det som er "hundens sjel", eller et annet liv, spiller mindre rolle enn noen "irrasjonelle følelser", som du sier.

Hva hvis drømmehunden din kommer i en ulykke og blir "stygg"? Holder den ikke mål da heller? Spranget er heller ikke langt til dem som kjøper hund for å matche seg selv, sitt eget eksteriør eller husets interiør - "har du en chihuahua i sånn og sånn brunfarge, det er det eneste aktuelle? Takk, da tar vi to".

Det var ikke bare "kos", men legg merke til at de andre tok forbehold om klippen, for eksempel, før de mente noe. Men uff... mennesker som synes levende, tillitsfulle vesener er "ekle", det klarer jeg ikke la stå uimotsagt. Jeg ville neppe heller solgt hund til dem, for å være ærlig - for hva HVIS den hunden blir "ekkel" av en eller annen grunn i deres øyne?

En bekjent hadde en rottweiler som fikk et ufattelig stygt brannsår som gjorde at den ikke hadde pels på en stor del av ryggen. Da traff h*n på enkelte folk som lurte på hvorfor h*n beholdt den...... Samme greia, i MINE øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dårlig om reinspikka artsrasisme - slik du sa det: Kan jeg bare få puddel, vil jeg ikke ha hund i det hele tatt.

Det vitner om et syn på dyr som i min PERSONLIGE mening er nokså forkastelig.

Finnes det ikke noe du ikke liker, helt sånn irrasjonelt? Mat du ikke klarer uten grunn? Insekter eller krypdyr du synes er skumle selv om du vet de ikke kan skade deg? Mørke gater du unngår, fordi de gir deg en ekkel følelse? Hårfrisyrer eller klesstiler som gir deg et forutinntatt syn av en person uten at du kjenner den? Navn du ikke liker fordi de vekker assosiasjoner?

For deg er det forkastelig, for meg er det menneskelig.

Hva hvis drømmehunden din kommer i en ulykke og blir "stygg"?

Drømmehunden min ER "stygg". Valpen som ligger inne på stuegulvet mitt og sover nå, er av en rase som jeg syntes var stygg første gang jeg så den. Men jeg betalte likevel 10 000 kroner for å få den, og dro 240 mil for å hente den hjem. Utseende er ikke alt, heller ikke for meg, samme hvar du tror.

Og ser du innlegget mitt én gang til, så er det ikke bare utseendet hos puddelen jeg får gåsehud av.

Samme greia, i MINE øyne.

Ja, jeg kan jo ike gjøre noe med dine øyner. De får du slite med selv. Jeg tror du sliter med samme trangsynet som meg, nemlig. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For deg er det forkastelig, for meg er det menneskelig.

Drømmehunden min ER "stygg". Valpen som ligger inne på stuegulvet mitt og sover nå, er av en rase som jeg syntes var stygg første gang jeg så den. Men jeg betalte likevel 10 000 kroner for å få den, og dro 240 mil for å hente den hjem. Utseende er ikke alt, heller ikke for meg, samme hvar du tror.

Og ser du innlegget mitt én gang til, så er det ikke bare utseendet hos puddelen jeg får gåsehud av.

Ja, jeg kan jo ike gjøre noe med dine øyner. De får du slite med selv. Jeg tror du sliter med samme trangsynet som meg, nemlig. :icon_redface:

Men hva er det da du ikke liker ved puddelen?(sorry gidder ikke gå tilbake å lete..)

Dens utadvente, glade humør? Dens gode pels(den er faktisk veldig god, og det eneste du trenger er en gjennombørsting i uka? Dens lettelærte natur?

En puddel blir akkurat det du gjør den til. Et arbeidsjern eller ei sofapute. Your choice!

Vet jeg fremstiller puddelen som en drømmehund, men i mitt hjerte er det det den er :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dine årsaker til å velge en "stygg" hund... kan det sikkert være mange av. Kanskje fordi den er så sjelden og derfor spesiell? Litt sånn aparte-faktor? A la kinesisk nakenhund, som er blitt ufattelig populære i forhold til det de var da jeg traff mine første for mange år siden. Pudler er jo ikke særlig eksklusive lengre... og den "ååå den er så fin fordi den er sjelden"-greia florerer jo... også her inne, har jeg lagt merke til ;)

Men altså: Hvem som er trangsynt?

Jeg forsøker å gi levende vesener en sjanse, jeg. Til å vise at de kan være hyggelige. Eller snille. Eller morsomme. Eller inderlig gode i sjelen.... eller whatever.

For endel år siden hadde VG et rørende bilde av en nyyyyydelig engelsk setter. Den skulle være forsøksdyr og dø. Da ringte folk inn med det glimrende rådet: "Kan de ikke bruke rotter istedet". Hvorfor? Fordi rotter anses som ekle. Irrasjonalt eller rasjonelt, men man anså den pene dyrearten som mer redningsverdig og god enn en "ekkel rotte".

Vel, de møtte nok aldri MIN rotte. Og jeg la merke til en ting: Jeg er nok strengere med mennesker enn med dyr. De som bare irrasjonelt - men ikke fobisk (det er noe annet) - sa "æsj, nei, ta den vekk" og ikke var interessert i å tenke etter hvorfor de reagerte, men bare æsjet seg, de.... LIKTE jeg ikke. De som var villig til å se bak fasaden, eller se etter noe mer, de ble rørt over intelligens, hvordan han gikk sammen med hundene, hvor tillitsfull han var - og da "glemte" de halene. Det var menneskene sine det! De andre... vel, sorry, de kan du ha for meg.

Antagelig kunne jeg godt hatt enhver hunderase, jeg synes da alle har noe godt å by på - uansett, hvis man blir kjent med dem. Jeg kan synes hunder oppfører seg enkelt - men like ofte er det ut fra eiers behandling eller dårlige vurderinger av situasjoner. Men gi meg en dachs, eller den uredde pekingeseren vi traff i parken, eller den nydelige, langnesede puddelen som vi møter hver morgen, eller siklebeistet av en dogge som en kamerat har (det følger med håndkle), det er noe bra i alle. Ja, jeg kjøper meg hunder med en adferd og et utseende som appellerer til meg hvis jeg kan velge, det gjør vi alle - men hadde jeg måttet ta det jeg fikk, ja, da hadde jeg tatt det bare det var hund jeg...

Nei, jeg liker ikke edderkopper. Men de har sin berettigelse - derfor prøver jeg å få dem vekk uten å kverke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...