Gå til innhold
Hundesonen.no

Vintervalp !

Michelle

Recommended Posts

Skrevet

Hei alle sammen,

som dere sikkert vet har jeg bare en natt igjen uten Askepott, jeg skal hente henne IMORGEN :) Flower Flash :D

Det jeg lurer på er om noen av dere har erfaringer med "Vintervalper" ? Hun har jo ikke fått være noe ute, pga. kulden - en så liten chihuahua hadde nok kunne ta skade av å være ute mye på denne tiden av året.

Hun har fått gjøre fra seg på avispapir, men ikke noe annet enn det. Jeg har lest litt om vintervalper, og det står at de blir renslige til våren nesten 100% av gangene, men at man bare må ta den treningen man vanligvis ville gjort med det samme, litt senere.

Jeg blir vel kanskje nødt å bruke aviser jeg da !

Fint om noen av dere andre har erfaringer og vil fortelle :(

Hilsen Michelle

Skrevet

Da vi fik Rocky var han 12 uker og det var i februar måned..

Så litt vinterhund var han da :D Men der var ingen problemer med og gå turer med han. Men nå fryser din rase sikkert mere end denne :wink:

Så hvis det er mye kaldt da kan du jo bare lige gå ut en liten tur.. Men i starten vil valpen sikkert være mye usikker når den skal ut og gå. Kunne nesten ikke få Rocky med os. Hehehe. Og da vi kom litt hen av vejen og ville slippe han da løb han hjem :mrgreen:

Så vi fik os noen løpe turer, eller det vil sige at kjæresten gjorde det :)

Så en god ide er nok og gå de samme steder rundt nabolaget med valpen din i starten, så den ikke føler sig utryg av og være langt vekk hjemmefra :(

Men også så den kan tisse og bæsje der hvor den pleier. Kunne nesten ikke få Rocky til og gjøre fra seg nye steder..

Vi har ikke brukt aviser her hjemme. Da jeg føler at det kan bli en dårlig vane for hunden, jeg har i stedet stået op flere gange om natten får og gå ned med hunden.. Og tror det gav pote jeg da, for etter 3 uker kunne han sove en hel natt uten og måtte ur :D

Og han tissede kun 3 gange indenfor. Han bæsjet aldrig indenfor. Så det var deilig og få han så fort husren 8)

Skrevet

Ja okei, tusen takk for svar :mrgreen: "Takkepå" !

Skal høre med oppdretter hva hun sier, så ordner det seg nok :)

Jeg har fri en mnd nå, så det er deilgi :(

GLEEEEEEEEEEEEEDER MEG !!!!!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Skrevet

Ja det er jo kjempe bra at du har fri i en hel måned så du kan være hos valpen. Så har dere bra tid til og lære hverandre og kjenne :)

Skrevet

hva med å ha en kattekasse til valpen da? vet om folk som har det.

eller du får lære hunden til å tisse på aviser også får du heller når hunden vet at det å tiss på avisen er ok bare flytte avisen næremere døren for hver dag og så til slutt uten for døren for så å lære hunden å tisse ute i stedet. :wink:

Skrevet

JA men jeg hører mye negativt om det, i forhold til at hund er hund og ikke katt, men kasse eller avis, det går jo for det samme, men etterhvert kan man ta avisen ut, så gjør hun fra seg oppå den, pluss at det ikke blir så kalt på potene hennes da :)

Får håpe det ordner seg hehe !

Hilsen Michelle !

Skrevet

I HOPE SO !!!!! Vil ikke ha konstant tissing og bærsjing i leiligheten, det blir det ikke noe av hehe. Okei å gjøre feil innimellom og en del i starten, men ikke når man er "STOR" hund (voksen) Chihuahuaen blir jo ikke akkurat stor hund hva enn den gjør tihii... :)

Hilsen meg ! :mrgreen:

Skrevet

Ja okei,

tror ikke oppdretter har hatt henne noe ute, så da jeg satte henne på marka idag, hutra hun fælt, jeg lot henne stå litt for å se om det roet seg, men det bare ble verre og verre !

- da tenkte jeg: "Okei, nok for idag" Så prøver vi heller litt imorra og, så kanskje hun venner seg til det en gang :)

Får se om det ordner seg, det gjør det nok - det MÅ det :( hehe..

Hilsen oss- voff voff !

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...