Gå til innhold
Hundesonen.no

Når er det greit å få hund nr to

Wanderlust

Recommended Posts

Det har alltid vært to år mellom mine hunder, og det har fungert veldig bra. Men som det blir sagt her, det finnes ikke noe fasit svar på dette. Man må vel heller se hvordan den eldste hunden er, og tenke igjennom hvor langt man er kommet med den hunden og om man har tid til en hund til.

Nå skal vi ha hund nr 3, og min eldste er vel 2 år, og den yngste er nesten 9 mnd. Så det blir nok en utfordring, men det gleder jeg meg til! Men må og legge til at jeg har tid og kapasitet til det. Og så er vi to stykker som driver med hund her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis blir det 2,5 år mellom Loke og nestemann.Tror det er akkurat passe jeg, selv om jeg tidligere var redd Loke ville være "gal" frem til han ble 3-4 så ser jeg at han roer seg mer for hver dag nå. Jeg tror han vil prege valpen positivt på mange områder, og på de områdene han ikke er "perfekt" (stress i møtesituajsoner osv..) vil jeg skjerme valpen fra "storebrors" oppførsel ved å holde de separat i de situasjonene til han er bedre. Mulig det er borte allerede innen valpen kommer, han er i ferd med å bli flinkere og flinkere der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kommer helt an på hund nr 1 når hund nr 2 kommer i hus. Selv var Castor bare drøye ett år før Athene kom, men dette var vurdert nøye. Castor har alltid vært en jevn og snill hannhund, uten noen særlige hormon-spillopper. Selv nå i toårskrisa er han rolig og grei. Derfor så jeg det ikke som noe problem å få hund nr 2, for Castor krever ikke mye.

Hadde han derimot vært mer hormonell, hatt noen problemer som f.eks. stress, ikke så lydig, så hadde jeg helt klart ventet til han var godt over 2 år. En grei regel er å la hunden komme over den psykiske puberteten (altså 2 år). Hvis du da ikke har en eksepsjonelt snill og grei hund.

Jeg beregnet helt riktig, og hund nr. 2 var ikke så stor overgang annet enn at hun er mer aktiv enn Castor. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aro var 2,5 år når jeg fikk Shaylee. De to passer veldig bra sammen. Shaylee er en liten kruttønne og Aro en bedaglelig sofagris. Aro har gått ned 4 kg etter at vi fikk henne så hun drar han veldig med når vi er ute på tur. Inne er det Aro som preger Shaylee ved å være rolig. Ang trening var det bare bra for Aro å få en til. Nå blir han mye mer ivrig i å trene når han har noen å "konkurere" mot :wub: Så hos oss har det bare vært positivt :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hann på akkurat 1 år, og skal ha ny valp så snart et bra kull blir tilgjengelig. Jeg tror det er både individuelt + raseavhengig hvorvidt det går bra å få hunder med kort mellomrom. Min rase er veldig flokkfokusert, og min individuelle hund fungerer fint med hunder av alle raser, i alle aldre, og av begge kjønn. Jeg passer mine venners hunder støtt og stadig, og gjerne over lengre tid også, så jeg har fått endel erfaring i å ha flere hunder på en gang. Ja, det er mer aktivitet, men også mer trivsel. Ingenting er så stas som å se gjensynsgleden mellom to hunder som er glad i hverandres selskap!

Noen nevnte tidligere i tråden problemet med å ha to hunder som blir gamle samtidig. Ja, det er kanskje et problem for hundeEIEREN, men neppe for hundene selv. Jeg tror nok heller at hundene er glade over å være rimelig lik i alder når de begynner å dra på åra. Så slipper den ene å ligge hjemme alene mens eieren er avsted og går tur med den "nye" hunden. Det må da være fryktelig trist for den eldre hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...