Gå til innhold
Hundesonen.no

Når er det greit å få hund nr to

Wanderlust

Recommended Posts

Skrevet

Det har alltid vært to år mellom mine hunder, og det har fungert veldig bra. Men som det blir sagt her, det finnes ikke noe fasit svar på dette. Man må vel heller se hvordan den eldste hunden er, og tenke igjennom hvor langt man er kommet med den hunden og om man har tid til en hund til.

Nå skal vi ha hund nr 3, og min eldste er vel 2 år, og den yngste er nesten 9 mnd. Så det blir nok en utfordring, men det gleder jeg meg til! Men må og legge til at jeg har tid og kapasitet til det. Og så er vi to stykker som driver med hund her i huset.

Skrevet

Forhåpentligvis blir det 2,5 år mellom Loke og nestemann.Tror det er akkurat passe jeg, selv om jeg tidligere var redd Loke ville være "gal" frem til han ble 3-4 så ser jeg at han roer seg mer for hver dag nå. Jeg tror han vil prege valpen positivt på mange områder, og på de områdene han ikke er "perfekt" (stress i møtesituajsoner osv..) vil jeg skjerme valpen fra "storebrors" oppførsel ved å holde de separat i de situasjonene til han er bedre. Mulig det er borte allerede innen valpen kommer, han er i ferd med å bli flinkere og flinkere der og.

Skrevet

Jeg synes det kommer helt an på hund nr 1 når hund nr 2 kommer i hus. Selv var Castor bare drøye ett år før Athene kom, men dette var vurdert nøye. Castor har alltid vært en jevn og snill hannhund, uten noen særlige hormon-spillopper. Selv nå i toårskrisa er han rolig og grei. Derfor så jeg det ikke som noe problem å få hund nr 2, for Castor krever ikke mye.

Hadde han derimot vært mer hormonell, hatt noen problemer som f.eks. stress, ikke så lydig, så hadde jeg helt klart ventet til han var godt over 2 år. En grei regel er å la hunden komme over den psykiske puberteten (altså 2 år). Hvis du da ikke har en eksepsjonelt snill og grei hund.

Jeg beregnet helt riktig, og hund nr. 2 var ikke så stor overgang annet enn at hun er mer aktiv enn Castor. :(

Skrevet

Aro var 2,5 år når jeg fikk Shaylee. De to passer veldig bra sammen. Shaylee er en liten kruttønne og Aro en bedaglelig sofagris. Aro har gått ned 4 kg etter at vi fikk henne så hun drar han veldig med når vi er ute på tur. Inne er det Aro som preger Shaylee ved å være rolig. Ang trening var det bare bra for Aro å få en til. Nå blir han mye mer ivrig i å trene når han har noen å "konkurere" mot :wub: Så hos oss har det bare vært positivt :angry:

Skrevet

begynelsen var litt slitsomt siden den eldre hunden vile leke med valpen hele tiden men til slutt har de vendt seg til hverandre og er like rolig inne som jeg er

Skrevet

Jeg har en hann på akkurat 1 år, og skal ha ny valp så snart et bra kull blir tilgjengelig. Jeg tror det er både individuelt + raseavhengig hvorvidt det går bra å få hunder med kort mellomrom. Min rase er veldig flokkfokusert, og min individuelle hund fungerer fint med hunder av alle raser, i alle aldre, og av begge kjønn. Jeg passer mine venners hunder støtt og stadig, og gjerne over lengre tid også, så jeg har fått endel erfaring i å ha flere hunder på en gang. Ja, det er mer aktivitet, men også mer trivsel. Ingenting er så stas som å se gjensynsgleden mellom to hunder som er glad i hverandres selskap!

Noen nevnte tidligere i tråden problemet med å ha to hunder som blir gamle samtidig. Ja, det er kanskje et problem for hundeEIEREN, men neppe for hundene selv. Jeg tror nok heller at hundene er glade over å være rimelig lik i alder når de begynner å dra på åra. Så slipper den ene å ligge hjemme alene mens eieren er avsted og går tur med den "nye" hunden. Det må da være fryktelig trist for den eldre hunden!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...