Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang

pixiegirl

Recommended Posts

Skrevet

Jeg satt å lurte på en ting. Hvorfor har man egentlig båndtvang store deler av året? Er det hovedsaklig for å beskytte dyreliv (ikke la hundene skremme opp fugl og andre ville dyr) som jeg har hørt? Det kan jo ikke være pga. at mennesker ikke skal plages, for mennesker blir jo plaget like godt på vinteren som på vår og sommer (de som ser på hunder som en plage).

Men hvis det er for å beskytte ville dyr i en sårbar periode, hvorfor er det da båndtvang selv midt i byer? Håper noen kan gi meg svar. :icon_redface:

Skrevet

Det står ganske klart i loven hva båndtvangen er til for:

"I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo."

Skrevet

slik som sirup forklarte, når det er snø er det for å skåne rådyr osv, de blir nokså fort sprengt om en hund jager dem i djupsnøen. Når snøen så forsvinner er det straks klart for at fuglene legger egg osv. Det er noe hele tiden i denne perioden. Men vi har enkelte friområder der båndtvangen ikke gjelder. vassfjellet i midt norge for eksempel. Om du abbonerer på hundesport, og har gjort det en stund, var det en artikkel der det so om båndtvang for en stund siden, og der var det listet opp de forskjellige fristedene.

Skrevet

Takk for svar, spesielt lovsitatet, men jeg må si jeg egentlig ikke skjønner så mye mer. Friområder er greit nok, men om har hunden løs et sted der det ikke er mulighet for at hunden kan forstyrre dyreliv, så bryter man jo like fult loven.

Også var det dette med snø, da. Jeg begynte å undre meg litt da det ble utvidet båndtvang tidligere i år i områder der det kom "så mye snø", som f.eks. Oslo. Det var merkelige saker, syntes jeg, for de snømengdene vi så på TV var mindre enn hva vi bruker å ha her oppe på samme tid, og da er det ingen som krever utvidet båndtvang. :P

Nei, det skal vel ikke være enkelt! :icon_redface:

Skrevet

Båndtvang er, som det står i loven, for å hindre at hunder skal skade eller forstyrre dyrelivet. For dere som har hunder som holder seg rundt dere hele tiden, er nok dette veldig teit... men det er så utrolig mange som ikke har kustus på hundene sine, eller har hunder som løper over store områder så de ikke ser hva den gjør eller hvor den er til all tid.

Hjemme der jeg bor, er det båndtvang frem til 23. desember... den blir utvidet hvis det er mye snø da, men grunnen til dette, er at fra oktober til 23/12 er det elgjakt og rådyrjakt, og da kan løse hunder avlede jakthundene i jobben sin. Det er også for å fortelle folk at det er lurt å holde seg unna skogen, hvis hunden er skuddredd f.eks. Plutselig så feller jegerene et rådyr, og man kan skvette ganske bra hvis man står nærme nok!

Jeg synes båndtvang er en veldig fin ting å ha for dyrelivet sin del, og selv om man bor midt i oslo, er det fortsatt dyreliv i parker osv... så båndtvang er ikke helt bak mål der heller...!!

Skrevet

(...) hvis det er for å beskytte ville dyr i en sårbar periode, hvorfor er det da båndtvang selv midt i byer?

Det er bare for å beskytte tammenneskene, det, skjønner du. De er like redde hele året, og de yngler til alle årets tider :(

Skrevet

Det er bare for å beskytte tammenneskene, det, skjønner du. De er like redde hele året, og de yngler til alle årets tider :angry:

Eh.. Det er da ville dyr selv midt i byen? De syns kanskje ikke, men det er vilt, som fugl, pinnsvin, rev o.l. i parker.. For ikke å snakke om utallige rotter og mus :wub:

Skrevet

er mye forde folk som bor i nerheten av skoger lar som regel hundene løpe løs og når det har vært en hard vinter så pleier fex rådyr og være sårbar og si man er uheldig at bikkja løper etter så er det fort gjort at hunden biter de eller skremmer de vekk fra ungene osv

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...