Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang


pixiegirl

Recommended Posts

Jeg satt å lurte på en ting. Hvorfor har man egentlig båndtvang store deler av året? Er det hovedsaklig for å beskytte dyreliv (ikke la hundene skremme opp fugl og andre ville dyr) som jeg har hørt? Det kan jo ikke være pga. at mennesker ikke skal plages, for mennesker blir jo plaget like godt på vinteren som på vår og sommer (de som ser på hunder som en plage).

Men hvis det er for å beskytte ville dyr i en sårbar periode, hvorfor er det da båndtvang selv midt i byer? Håper noen kan gi meg svar. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ganske klart i loven hva båndtvangen er til for:

"I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik som sirup forklarte, når det er snø er det for å skåne rådyr osv, de blir nokså fort sprengt om en hund jager dem i djupsnøen. Når snøen så forsvinner er det straks klart for at fuglene legger egg osv. Det er noe hele tiden i denne perioden. Men vi har enkelte friområder der båndtvangen ikke gjelder. vassfjellet i midt norge for eksempel. Om du abbonerer på hundesport, og har gjort det en stund, var det en artikkel der det so om båndtvang for en stund siden, og der var det listet opp de forskjellige fristedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, spesielt lovsitatet, men jeg må si jeg egentlig ikke skjønner så mye mer. Friområder er greit nok, men om har hunden løs et sted der det ikke er mulighet for at hunden kan forstyrre dyreliv, så bryter man jo like fult loven.

Også var det dette med snø, da. Jeg begynte å undre meg litt da det ble utvidet båndtvang tidligere i år i områder der det kom "så mye snø", som f.eks. Oslo. Det var merkelige saker, syntes jeg, for de snømengdene vi så på TV var mindre enn hva vi bruker å ha her oppe på samme tid, og da er det ingen som krever utvidet båndtvang. :P

Nei, det skal vel ikke være enkelt! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvang er, som det står i loven, for å hindre at hunder skal skade eller forstyrre dyrelivet. For dere som har hunder som holder seg rundt dere hele tiden, er nok dette veldig teit... men det er så utrolig mange som ikke har kustus på hundene sine, eller har hunder som løper over store områder så de ikke ser hva den gjør eller hvor den er til all tid.

Hjemme der jeg bor, er det båndtvang frem til 23. desember... den blir utvidet hvis det er mye snø da, men grunnen til dette, er at fra oktober til 23/12 er det elgjakt og rådyrjakt, og da kan løse hunder avlede jakthundene i jobben sin. Det er også for å fortelle folk at det er lurt å holde seg unna skogen, hvis hunden er skuddredd f.eks. Plutselig så feller jegerene et rådyr, og man kan skvette ganske bra hvis man står nærme nok!

Jeg synes båndtvang er en veldig fin ting å ha for dyrelivet sin del, og selv om man bor midt i oslo, er det fortsatt dyreliv i parker osv... så båndtvang er ikke helt bak mål der heller...!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare for å beskytte tammenneskene, det, skjønner du. De er like redde hele året, og de yngler til alle årets tider :angry:

Eh.. Det er da ville dyr selv midt i byen? De syns kanskje ikke, men det er vilt, som fugl, pinnsvin, rev o.l. i parker.. For ikke å snakke om utallige rotter og mus :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er mye forde folk som bor i nerheten av skoger lar som regel hundene løpe løs og når det har vært en hard vinter så pleier fex rådyr og være sårbar og si man er uheldig at bikkja løper etter så er det fort gjort at hunden biter de eller skremmer de vekk fra ungene osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...