Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg og Frisbee og LYDIGHET?

Frisbee

Recommended Posts

Skrevet

Jeg må nok ha hatt et svakt øyeblikk i dag . :D Jeg drev å lærte Frisbee sånne triks jeg synes er artig, sånn som f.eks. hoppe over benet mitt, rull rundt osv, og før jeg visste ordet av det hadde jeg jammen lært bikkja mi å sitte i utgangsstilling, komme på-plass og sette seg riktig, samt stå under marsj. Jeg, som det anti-lydighetsmenneske jeg er blitt hadde plutselig lært bikkja mi noe som kalles lydighet.

Det hører med, at når jeg innså hva jeg drev med måtte vi fjase litt med våre unyttige freestyle triks igjen - man må jo passe ryktet sitt liksom... :P

Kanskje min lydighetsfobi begynner å gå over så smått :P

Skrevet

haha, jeg VEDDER på at du er bitt av lydighetsbasillen nå, og at lydighet blir en aktivitet vesiden av agility og freestyle! :P hehe :D

Men det er kjempegøy, det har du visst allerede funnet ut :P Tipper den derre anti-lydighets tanken din forsvinner rimelig fort :P

Guest Vicky
Skrevet

Kan nok hende du begynner å kjenne litt av en kommende lydighetsbasill :D

Skrevet

Nååå må vi ikke overdrive her da :P

Pia på 4 år, er den siste av mine som gikk lydighet. Så ble det brått slutt, da jeg ble så innmari lei så jeg bare ikke takla det lenger. Og siden har ingen av mine hunder lært noen lydighetsøvelser på den måten. Ikke før i dag... :D

Skrevet

Lydighet er jo bare triks det og? Samme om du lærer hunden å snurre eller å ta vendinger vel?Like poengløst er det for bikkja uansett, det er bare en lang rekke med sirkuskunstner som ikke betyr noe annet for Fido enn muligheten til å oppnå morrro eller unngå straff.Og innlæring er innlæring... Ser ikke helt den store forskjellen på kontrolløvelser jeg :D

Skrevet

Lydighet er jo bare triks det og? Samme om du lærer hunden å snurre eller å ta vendinger vel?Like poengløst er det for bikkja uansett, det er bare en lang rekke med sirkuskunstner som ikke betyr noe annet for Fido enn muligheten til å oppnå morrro eller unngå straff.Og innlæring er innlæring... Ser ikke helt den store forskjellen på kontrolløvelser jeg :D

Forskjellen er så enkel som at triks og freestyle synes jeg er gøy, lydighet har jeg ikke klart å finne no glede i på mange år. Selvsagt smitter min holdning over på hunden logisk nok.

Skrevet

*kremt* Frisbee er en HAN:p :lol:

uuups :angry: Jeg beklager. Det gikk litt fort i svingene :D Har gjort det samme før på andre forum også..*flaut*

Skrevet

Er mange som tenker at Frisbee er jente... Også min tøffe guttegutt da :angry:

Vi kjøpte ett svart pigghalsbånd for å fremheve hans maskulinitet da :lol:

Guest Vicky
Skrevet

Nååå må vi ikke overdrive her da :D

Pia på 4 år, er den siste av mine som gikk lydighet. Så ble det brått slutt, da jeg ble så innmari lei så jeg bare ikke takla det lenger. Og siden har ingen av mine hunder lært noen lydighetsøvelser på den måten. Ikke før i dag... :angry:

hva er så ille med Lydighet? :lol:

Skrevet

Forskjellen er så enkel som at triks og freestyle synes jeg er gøy, lydighet har jeg ikke klart å finne no glede i på mange år. Selvsagt smitter min holdning over på hunden logisk nok.

Prøv å tenk på det som triks, så vips, er det nok morro igjenn :P

Men skjønner litt hva du mener..det er først når jeg oppdaget klikkertrening at LP ble morro for min del.Men jeg synes fortsatt det er drepende kjedelig å se på :icon_redface:

Skrevet

hva er så ille med Lydighet? :icon_redface:

Jeg ble lei, som jeg fortale her. Rett og slett. Man kan bli lei av ting, slik skjer. :P Også begynte jeg med agility, og så ingen grunn til å begynne med lydighet gjen, så lenge jeg hadde en annen måte og aktivisere hundene mine på, som jeg selv synes var gøy.

Har ikke sagt det er no galt med lydighet. Men JEG er ikke begeistret for det lenger. Så ble litt overrasket over meg selv når jeg trente inn lydighetsøvelser uten å tenke på det. :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...