Gå til innhold
Hundesonen.no

Trener opp en døv hund


EngelskSetter

Recommended Posts

<_< Jeg tenke og har prøvd, det var ikke noe særlig lett.. Jeg har en døv hund, engelsk setter..

Vi prøve å trener opp Liza, men ikke lett enn vi trodde.. Siden Liza bruker øynene hele tida og se rundt seg

hele tida. Da vi gikk ut og jeg skulle lærer henne å gå pent, ved side av meg og når jeg stoppe skal hun stoppe og sitte.. Men jeg måtte bruker hender å be henne å se på meg når jeg sier sitt eller noe. men hun bare se rundt hele tida. Så prøve vi en roligere sted, men det samme ikke lett. Men vi gir ikke opp og skal trener forsatt.. Men har dere noe råd så er det flott å gi noe råd til meg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et Tv program for en stund siden om en fyr som hadde to døve hunder. To bearded collie -søstre, eller noe sånt! Nå er jeg så trøtt at jeg husker ikke hvilken kanal (kan det være NRK,tro) det gikk på, eller hvor de bodde, men det må det da være mulig å spore opp. Han hadde fått til masse! Husker han sa at det eneste han måtte gripe inn i, var hvis de lekte med andre hunder, for de hørte ikke hvis den andre hunden sa ifra at det var nok :icon_redface: . Lykke til! Du kan sikkert få hjelp på en hundeskole også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg våken igjen! Tror kanskje de var på Norge rundt. Og i Hundesport, men jeg tror det er et par nr. siden. Er dere medlem av kennelklubben? Vi er medlem gjennom retriverklubben. Dvs. at du blir automatisk medlem av NKK når du melder deg inn i raseklubben. Det er virkelig å anbefale. Uansett er Hundesporten sikkert behjelpelige! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på dette, og for meg virker det som klikkertrening med lysglimt (f.eks liten lommelykt på størrelse med en klikker eller noe) kan være veldig greit.. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er verdi å prøve det med lommelykter.. Jeg er ikke medlem i noe kennel.. Men skal melde meg inn Engelsk Setter klubben... <_< Det kan jeg leter i internett om døve hunder osv.. Men det er lærerrikt å ha en døv hund.. Mye samme som oss døve mennesker.. Artig er at når jeg skulle rope på henne, må jeg bruker bena som banke på gulvet så ser hun meg og jeg sa kom på tegnspråk så kom hun med en gang.. Artig det :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg trodde du sa, at du også var døv.

Jeg tror jeg ville lagt mye vekt på å trene kontakt til å begynne med, slik at hun venner seg til å se på deg. Det er jo det vi gjør med hørende hunder og det må jo være enda viktigere for en døv!

Tror jeg ville lagt på ja- tegnet når jeg ga godbiten, sånn at hun etter hvert kombinerer ja med noe positivt. Altså: Et forslag kan være å gi henne ja - tegn + godbit hver gang hun ser på deg, tar kontakt, sånn til å begynne med! Så kan hun jo få kom - tegnet + godbit + ja-tegnet hver gang hun kommer. Det samme med sitt. Dette er jo tre tegn med ganske ulik topografi, så hun vil lett kunne skille dem. Ville ikke stilt noen krav til å begynne med, bare forsterket atferden når hun gjør det av seg selv!

Lykke til! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<_< Jeg tenke og har prøvd, det var ikke noe særlig lett.. Jeg har en døv hund, engelsk setter..

Vi prøve å trener opp Liza, men ikke lett enn vi trodde.. Siden Liza bruker øynene hele tida og se rundt seg

hele tida. Da vi gikk ut og jeg skulle lærer henne å gå pent, ved side av meg og når jeg stoppe skal hun stoppe og sitte.. Men jeg måtte bruker hender å be henne å se på meg når jeg sier sitt eller noe. men hun bare se rundt hele tida. Så prøve vi en roligere sted, men det samme ikke lett. Men vi gir ikke opp og skal trener forsatt.. Men har dere noe råd så er det flott å gi noe råd til meg :rolleyes:

Det hele er ganske enkelt egentlig. Bruk klikkerfilosofien og lær hunden å tilby atferder på helt ordinær måte. men i og med hunden ikke hører, så finner du et eget lyssignal til formålet. Et kort intens "blink" kan erstatte klikket. Når det kommer til stimuluskontroll, finner du håndtegn du etterhvert setter på de ulike momenter/øvelser. Dette går som hakka møkk skal du se. :icon_redface: En liten digresjon: I nkk`s regelverk for lydighetsprøver står det at man ikke kan delta med b. annet døv hund. Bare så du ikke får blod på tann og senere ønsker å stille i lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig at jeg er også døv.. Så jeg vet hvordan det er å være døv og kan føler det samme som min Liza, jeg følge med rundt meg. Akkurat som Liza gjør :icon_redface: Har trener henne å sitte og vær der når jeg går fra henne og hun vente til jeg gir signal og det fungere fint.. Så det er ikke så vanskelig.. Nå er det bare å lærer henne å gå pent når vi går ut på tur osv.. Hun er 1 år og forrige eier har ikke trener henne, bare å sitte..

Men det er fine råd jeg fikk av dere så jeg prøve og vet at det fungere fint til slutt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...