Gå til innhold
Hundesonen.no

Dvergschnauzer


Wheaten terrier

Recommended Posts

Hvordan er en dvergschnauzer?

Dvergschnauzere er herlige dyr. Man kan ikke unngå å bli glad i dem, det sier også de som aldri har likt hunder før. De er våken, nysgjerrig og alltid på farten når det skjer noe(ikke i negativ forstand)

Gemytt?

Dvergschnauzere er kjempefine familiehunder. Sosialiseres de godt så passer de veldig god sammen med barn(alle dvergschnauzerne jeg kjenner elsker barn). De er rolige, tolmodige, men stae. Enkelte dvergschnauzere har lett for å vokte familien og huset.

Behov?

De krever en del. Selv om de er små så trenger de både fysisk og mental stimulans(folk som ikke kjenner rasen er overrasket over utholdenheten dens) De krever også en del pelsstell, i form av kaming og napping.

Lærevillig?

Dvergschnauzeren er lærevillig til tusen, bare den føler at den får noe igjen for det. De er stae dyr og når de har bestemt seg for noe så har de også det. Men med en god forsterker og lek så er de veldig lærevillig (min elsker å lære nye ting)

Bruksområde?

Idag er dvergschnauzeren en selskapshund. Den er en fin familiehund som kan brukes til det meste. De når ofte langt i utstillingsringen, er god på agilitybanen og flik i lydighet. Søks-/ og sporøvelser har de et naturlig talent for, siden de fleste går med nesen i bakken 24/7. De kan brukes til kløving(kanskje ikke det mest praktiske) og jeg vet om noen som bruker dvergschnauzeren til jakt. De er med andre ord veldig anvendelig.

Opprinnelig bruksområde?

Opprinnelig er dvergschnauzeren en rotte og hihund. De bodde i fjøset og skulle holde rottene borte og jage rev og andre dyr i hiet. De ble også brukt som vakthund på gården

I forhold til større schnauzere?

Dvergschnauzeren preges av miniatyrhundens gemytt, men utseendemessig skal det ikke være store forskjellen mellom de utenom størrelsen da.

Har den terriergemytt?

Spørs hva du mener med terriergemytt?

Muligens det kommer mer etterhvert, og du skal bare spørre hvis det er noe mer du lurer på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har (av de få erfaringene mine med de to små schnauzerene) fått en inntrykk av at mellomschnauzeren er mindre "terriete" enn dvergen. Men nå har jo jeg bare møtt to-tre eksemplarer på nært hold av de to variantene da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg så mange terrier at det gjør noe, så er ikke helt sikker på hvordan de oppfører seg. Men i såfall, bjeffe har de veldig lett for å gjøre, men hvis det trenes på det fra de er valp så klarer man å trene det ned til et lavnivå. Jeg kan ikke si at de dvergschnauzerne jeg kjenner er hissige, men de vet å si ifra. Graving ser ikke jeg på som noe stort problem, Ero graver litt men det er ikke så mye at det gjør noe.

jeg har (av de få erfaringene mine med de to små schnauzerene) fått en inntrykk av at mellomschnauzeren er mindre "terriete" enn dvergen. Men nå har jo jeg bare møtt to-tre eksemplarer på nært hold av de to variantene da..

Ja, det er sant. Dvergschnauzere er mer terriete enn mellomschnauzeren er. Grunnen til det er fordi det ble avlet inn noen små terriere for at mellomschnauzeren skulle få størrelsen til dvergschnauzeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergschnauzer er en herlig hunderase:)

Mamma har en kastrat på 3 år som er rimelig mye hund i liten kropp.

Han er endel større en standaren (10 kg med muskler) så han ser ut som en mellomting mellom dverg og mellom schnauzer...

Har selv nesten bestemt oss for å kjøpe dvergschnauzer sort/silver til høsten..

Var innom tanken på andre raser,men etter å ha vært sammens med "lillebror" i noen dager så ble vi enige om at dverg er rett hund for oss.

De er kjemepetrivelig familiehunder som er med på det meste.

Matglad så er lett å trene de å lære de triks.

Datteren min har lært Emil massevis av triks å bruker å leke gjemsel med han.

Han bjeffer når det ringer på døra eller han ser hunder som ikke har bart.

Emil er hunderasist...Har hunden ikke bart så bjeffer han mye.Har hunden bart så bjeffer han ikke.

Han er sofagris å elsker å ligge på fanget å bli klødd på magen.

Er ikke noe særlig glad i å være ute når det er regnvær.

Da er det såvidt han gidder å gå å tisse.

Anbefaler virkelig dvergschnauzer selv om det er endel pelsstyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...