Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkalling


Ina

Recommended Posts

Guest Vicky

Langlinen bør helst være 15 m lang sånn at du har mest mulig kontroll. Du får kjøpt knuddrefrie langliner i dyrebutikken som ikke knuddrer seg fast. De vi bruker på våre kurs er grønne selvlysende tynne liner. De kan umulig sette seg fast, hehe... ellers kan du også bruke vanlig tau om du ønsker ;) bruk det som passer for deg ;) med langline får du hvertfall 100% innkalling til enhver tid. Ha langlinen på hver gang du har valpen løs ;) Lykke til!! :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Da var vi ut på vår første tur med langline..

Okei, for å si det sånn.. Langlina var ikke for tung eller noe, men du vet, når det er et tau som han kjenner ved foten, så greier ikke han å konsentrere seg om noe annet enn det! Når han løp så snudde han seg og oppdaget den tynne snora som fulgte etter ham, og var aaalt for opptatt av den. Dette fikk jeg ikke noe ut av tenkte jeg.

Så jeg tok av langlina og la den i lomma. Så fikk han løpe fritt. Godbiten står som vanlig høyt i fokus! (vært litt for sløv med å bruke den når jeg har ropt han til meg før..)

Også skjedde det som ante meg. Kursen gikk rett ut i skogen, bort fra skogstien og det som er. Jeg ropte, men ingen reaksjon. Så begynte jeg å løpe fra ham, da kom han som en rakett, gjett om han fikk godbit og masse ros da! Etter der så var han på plass som et lyn når jeg ropte!

Når vi skulle hjemover så ble han naturlig nok ekstremt gira, og farten var høy.. Fikk ropt han inn flere ganger uten problemer, med godbit og masse ros så klart!

Men når vi nærmet oss boligfeltet igjen så stakk han som en strek, da skulle han nemlig hjem. Umulig å rope på. Så jeg ropte en gang, og løp i motsatt retning, da var han på flekken med en gang!

Jeg prøver og lærer, så for min del så virker det ihvertfall nå, som om langlina bare fortstyrrer ham..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Da var vi ut på vår første tur med langline..

Okei, for å si det sånn.. Langlina var ikke for tung eller noe, men du vet, når det er et tau som han kjenner ved foten, så greier ikke han å konsentrere seg om noe annet enn det! Når han løp så snudde han seg og oppdaget den tynne snora som fulgte etter ham, og var aaalt for opptatt av den. Dette fikk jeg ikke noe ut av tenkte jeg.

Så jeg tok av langlina og la den i lomma. Så fikk han løpe fritt. Godbiten står som vanlig høyt i fokus! (vært litt for sløv med å bruke den når jeg har ropt han til meg før..)

Også skjedde det som ante meg. Kursen gikk rett ut i skogen, bort fra skogstien og det som er. Jeg ropte, men ingen reaksjon. Så begynte jeg å løpe fra ham, da kom han som en rakett, gjett om han fikk godbit og masse ros da! Etter der så var han på plass som et lyn når jeg ropte!

Når vi skulle hjemover så ble han naturlig nok ekstremt gira, og farten var høy.. Fikk ropt han inn flere ganger uten problemer, med godbit og masse ros så klart!

Men når vi nærmet oss boligfeltet igjen så stakk han som en strek, da skulle han nemlig hjem. Umulig å rope på. Så jeg ropte en gang, og løp i motsatt retning, da var han på flekken med en gang!

Jeg prøver og lærer, så for min del så virker det ihvertfall nå, som om langlina bare fortstyrrer ham..

Det tenkte jeg også på. Diego har ikke så lange bein så den langlina må jo bare være i veien.. Snubler i den og tenker ikke på noe annet en den tauen mellom beina. Så foreløpigt bruker jeg godbiter. (og gjemmer meg for han)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Da var vi ut på vår første tur med langline..

Okei, for å si det sånn.. Langlina var ikke for tung eller noe, men du vet, når det er et tau som han kjenner ved foten, så greier ikke han å konsentrere seg om noe annet enn det! Når han løp så snudde han seg og oppdaget den tynne snora som fulgte etter ham, og var aaalt for opptatt av den. Dette fikk jeg ikke noe ut av tenkte jeg.

Så jeg tok av langlina og la den i lomma. Så fikk han løpe fritt. Godbiten står som vanlig høyt i fokus! (vært litt for sløv med å bruke den når jeg har ropt han til meg før..)

Også skjedde det som ante meg. Kursen gikk rett ut i skogen, bort fra skogstien og det som er. Jeg ropte, men ingen reaksjon. Så begynte jeg å løpe fra ham, da kom han som en rakett, gjett om han fikk godbit og masse ros da! Etter der så var han på plass som et lyn når jeg ropte!

Når vi skulle hjemover så ble han naturlig nok ekstremt gira, og farten var høy.. Fikk ropt han inn flere ganger uten problemer, med godbit og masse ros så klart!

Men når vi nærmet oss boligfeltet igjen så stakk han som en strek, da skulle han nemlig hjem. Umulig å rope på. Så jeg ropte en gang, og løp i motsatt retning, da var han på flekken med en gang!

Jeg prøver og lærer, så for min del så virker det ihvertfall nå, som om langlina bare fortstyrrer ham..

sånn er lunah å, skal bare leke med den hvis den henger etter. Man kan også risikere å bare få en hund som kommer på innkalling når lina henger etter. =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan hører de da kommandoen til eieren som enten står å roper eller "plystrer" ordre fra sidelinjen?

Jeg lurer på om han innerst inne hører hvem som roper på ham, og at han egentlig burde komme.. men så er det jo såååå mye spennende for en valp ;)

Men hvis jeg roper på ham, og begynner å småjogge/løpe motsatt vei av ham, da kan jeg love det tar 2 sekunder, så er han på plass, hihi..

Da blir han oppmerksom, men sånn er det bare med Bordere ... De stenger alt ute, men så er de ute av transen.. bruker et par sekunder på å oppdatere seg, for så å lystre ordre ... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Prøvde langline på Diego idag.

ALDRI mer.. Herregud, har aldri vært så frustrert før.. :)

Han viklet seg inn i den. Han snublet i den. Og det var bare masse tull.

Han ville ikke komme på innkalling engang.

Med en gang jeg tok den av så kom han på innkalling med en gang.

Så tror jeg dropper den måten å lære han innkalling..

Søsteren min prøvde langlinenen min på sin hund i dag også..

Han røk det tvers av. Det var kjøpt i dyrebutikk også.

Så må nok til dyrebutikken og klage ja..

Greit nok han er en hund på 20 kg men skal ikke ryke så fort.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

nei det der var jammen kjipt!! hadde ikke akkurat blitt happy hvis en langline hadde ryki..... stakkars deg.. :) får håpe du finner en som er bedre. Har hørt om en tykk variant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden du har vert her?

Har ikke sett noen innlegg fra deg.. Where have u been?

Ja, var litt kjipt at langlinen røk.. Var akkurat da den absolutt ikke motte ryke.. Han skulle bort til noen folk. Og tror ikke de ble så begeistret når de fikk en stor hund hoppende opp på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...