Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lære henne å tilby advferd?


Wheaten terrier

Recommended Posts

Jeg prøver altså å trene klikkertrening i treninga med Tjorven. Og det går veldig bra. Men hun er bare så fryktelig treig når jeg sitter stille og "venter" på at hun skal tilby en adferd. Da sitter hun og stirrer meg inn i øynene en stund mens hun småpiper litt, hvis det ikke skjer noe mer legger hun seg ned.

Av og til prøver hun seg med "nuff" ("nuffe" meg på nesa), men da jeg har belønt for det, virker det som hun ikke kommer på noe mer hun kan gjøre for å få meg til å klikke.

Har også prøvd å trene ute, det går litt bedre da, men om jeg ikke er intressant nok, finner hun på noe annet, som å snuse rundt.

Hva er det jeg kan gjøre for å få henne til å begynne å tilby adferder?

Er det noe jeg gjør feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilby atferd!

Rett og slett belønne alt annet som ikke er det hun alt kan! Husk å belønne hyppig, kommer belønningene for sjeldent mister de ofte konsentrasjonen. Er ikke hunden vant med å tilby? Ta ofte pauser, det krever mye av en hund å tenke selv.

Ta frem en eske for eksempel. Klikk og belønn all interesse av esken. Etterhvert vil interessen øke og hunden finne på flere ting med esken, klikk og belønn! Den eneste måten å bli bedre er å trene.

Minner på bruken av problemløserens 4 punkter som enhver klikkertrener (og hundetrener ellers!) bør kunne utenat:

Går ikke treningen som planlagt? Problemet ligger i disse 4 punktene:

1. Timing - Du er ikke flink nok til å belønne ønsket atferd. Hunden får ikke informasjon om hva den skal gjøre

2. Krav - Du krever noe av hunden den ikke kan og som den heller ikke har forutsetninger for å kunne. Har du for høye krav, får du ikke belønt noe, har du for lave, kommer du aldri videre. Kravene skal ligge slik at du får belønt 80% av forsøkene til hunden. 2 av 10 av forsøkene skal være feil for mest effektiv læring! Lurer du på hva slags prosent du og hunden ligger på kan du skrive ned repetisjonene i en treningslogg.

3. Forsterkningfrekvens - ligger opp mot krav, belønner du for sjeldent eller for ofte?

4. Forsterkningskvalitet - jobber hunden godt for godbiten?

Fortsett å trene og belønne det hunden gjør, så skal du se hunden begynner å tilby! Og så klart ikke blande inn noe ubehag i treningen, da tilbyr hunden ingenting og forblir passiv, noe vi ikke ønsker!

Lykke til i treningen!

Hilsen Lene og hundene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom jeg aldri har fått rota meg til å sette igang med klikkern :) , kjenner jeg meg veldig godt igjen! Jeg syns jeg sto med godbiten min som en dust og ventet på at noe skulle skje, mens Fibi satt og satt og stirra, for man kan da kontakt. Jeg så derimot på alt annet enn henne... Så tråkka Fibi meg på tåa som for å si fra at "hallooo du der, skal det ikke foregå noe snart?". Gjett hvem som var kjapp med godbiten??

Det var et gjennombrudd, for etter det har det rast på med atferd. Hun kan selvfølgelig også det utrolig nyttige "tråkke tå" ;). Framsendingsøvelser ble også mye lettere å lære inn, da hun på en måte skjønte at det var det hun gjorde som fikk godbitene til å hagle.

Vær tålmodig. Hun vil røre på seg til slutt! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver altså å trene klikkertrening i treninga med Tjorven. Og det går veldig bra. Men hun er bare så fryktelig treig når jeg sitter stille og "venter" på at hun skal tilby en adferd. Da sitter hun og stirrer meg inn i øynene en stund mens hun småpiper litt, hvis det ikke skjer noe mer legger hun seg ned.

Av og til prøver hun seg med "nuff" ("nuffe" meg på nesa), men da jeg har belønt for det, virker det som hun ikke kommer på noe mer hun kan gjøre for å få meg til å klikke.

Har også prøvd å trene ute, det går litt bedre da, men om jeg ikke er intressant nok, finner hun på noe annet, som å snuse rundt.

Hva er det jeg kan gjøre for å få henne til å begynne å tilby adferder?

Er det noe jeg gjør feil?

Jeg syns du har fått flotte råd. Det du beskriver er helt vanlig, i alle fall ikke helt uvanlig. Se slik på det: Hunden lære seg at det ikke skjer noe før den gjør noe selv. Altså JEG sitter med nøkkelen og det er opp til MEG å låse opp. Det er de spillereglene det dreier seg om og som hunden etterhvert lærer å forholde seg til. Men det er klart hunden din tilbyr atferd.. den lever jo og det å leve er å ha atferd. Kun døde hunder har ikke atferd. Om det ikke skjer noe..så legger hun seg ned sier du...Flott..! da er du i gang! Å legge seg er en fantastisk atferd du kan klikke og belønne for. Du har dermed to ting, nyttige ting å begynne med. Sitte og bli og legge seg. Fortsett dermed med andre små delatferder. Kanskje hun bytter blikkfokus? Klikk for det! Snur litt på hodet? Klikk for det! Lære henne spillereglene "learn to earn"

Ellers syns jeg ofte det blir en bremsekloss for mange når de fokuserer på hva hunden ikke gjør. Hemmeligheten med klikkertrening er å fokusere på og konsentrere seg på hva den gjør. Det den ikke gjør, gjør den ikke så det er ikke noe å bry seg med egentlig.

Stå på dette klarer du så flott atte banana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...