Gå til innhold
Hundesonen.no

Få henne til å komme tilbake med ballen/leken


Gronnis

Recommended Posts

Når jeg trener med Raja kaster jeg av og til en ball eller leke til henne siden hun syns det er kjempegøy. Men når hun har fått tak i den så stikker hun av med den, og da går det jo masse tid på å få den tilbake.

Så mitt spørsmål er hvordan hun kan komme tilbake med ballen etter hun i noen sekunder har moret seg med den? Ikke komme i utganstilling eller noe slikt, men bare komme mot meg til jeg er nær nok til å få tak i ballen/leken slik at hun da slipper den og hun kan få gobit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det problemet hadde vi også før, og vi løste det ved å ha to baller med oss på trening. den ballen du har i hånda er som regel mer interresant en den hun selv løper rundt med. virker ikke det så får du prøve med 3 baller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det synes ikke hun da :( Hun liker best det hun har selv. Vil trene på at hun skal komme tilbake med ballen.

Men ingen som har forslag da??

Det problemet hadde vi også før, og vi løste det ved å ha to baller med oss på trening. den ballen du har i hånda er som regel mer interresant en den hun selv løper rundt med. virker ikke det så får du prøve med 3 baller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endret av Mod:

§4.1

Bumping (å dra opp en inaktiv tråd, uten at der er lagt til nye opplysninger) blir sett på som masing. Der tillates kun en bump per tråd, og det må ha gått minst en 3 dager uten svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langline på så forhindrer du at hun stikker av. Finn noe som er attraktivt å bytte mot, om det er en annen ball, verdens deiligste godbit, en drakamp, hva som helst.

Ellers skaper det å kaste ball til gjetere mye unødvendig stress, jeg kaster bevisst sjeldent/aldri med min og vet mange andre med belgere/gjetere også unngår dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy og gøy.. Det trodde vi at våre hunder syntes og, men vi måtte få det inn med teskje :( at vi igrunnen bare trigget jaktatferden som vi i andre sammenhenger veldig gjerne ville ha bort!

Nå bruker jeg baller kun som objekter hun finner ved søk og som forsterker i denne sammenheng. Da får hun et kast og værsågod let etter neste! Til å begynne med "tok hun litt av" innimellom når jeg kastet ballen. Den neste hun fant, puttet jeg da i lomma og belønnet funnet med godbit istedenfor kast. Det blir ingen kast med ball, hvis den ikke leveres greit igjen, når jeg ber om det.

Er hun superivrig og jeg ser at hun slett ikke trenger å gire seg opp noe mer, hender det at funnet blir belønnet med et lite kast opp i lufta, slik at det ikke blir så mye løping og "jakt" ut av det. Nå kan jeg ikke huske sist hun beit meg i armen, eller stakk av med ballen, men hun måtte lære hva slags atferd jeg forventet av henne!

Utgangspunktet mitt for å ønske å bruke lek som forsterker, var at det ble vel mye godbiter en stund, så bikkja ble litt feit...

Nå har hun lært å både finne ball, levere den og få et kast som belønning for sin strålende innsats. Det hender nå at hun ikke gidder å "leke," men setter seg og venter på "værsågod" finn neste med en gang. Det å lete opp objektene er forsterkende i seg selv!

Baller er totalt fraværende i alle andre sammenhenger enn ved søkstrening. Hun får også et kast med ballen, når hun finner den bruskorken jeg har gjemt, eller andre ting.

Håper jeg har forklart nogenlunde greit hvordan jeg har løst tilsvarende problem, men ha i bakhodet at stress og jakt ikke nødvendigvis er det samme som moro. Moroa er det du som står for! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...