Gå til innhold
Hundesonen.no

Treningsmengde --> sykkeltur

morgan

Recommended Posts

Litt usikker på hvor jeg skulle legge dette, så det ble i dette forumet.

Vi tenkte på å ta noen sykkelturer med Morgan etter hvert. Han var med på mange skiturer på 2-3mil i vinter og jeg ser jo at han er utholden og at fysikken begynner å bli bra. Med sykling blir det jo litt av det samme med at det går mye fortere enn å gå på bena og jeg er veldig klar over at man må starte forsiktig.

Er det noen her som har erfaring med å sykle med wheaten eller mellomstor hund? Flott hvis noen deler erfaring her!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er han? Jeg annbefaller aldri noen å sykle med hunden før den er to år.

Han er bare 17mnd. og tanken har også slått meg at han kanskje er for ung denne sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du røntget hofter og albuer på han, eller blir ikke det gjort på den rasen?

Joda, det blir gjort. Alle wheatens som det skal avles på må røntges. Jeg må innrømme at jeg ikke en gang har tenkt tanken om å gjøre det på Morgan, før han utsettes for fysiske utskeielser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man har røntget og det viser at det er bra. Kan hunden begynnes å sykle med selvom den ikke har fylt 2 år?

Slenger meg liksom på her nå jeg :icon_redface:

Jeg har en hund som har hvert mye syk, og ikke fått trent mye. Og kondisen er ikke tip top. Blir veldig fort sliten, og sånn.

Hvordan treningsplan hadde dere lagt opp? Hvor kort tid bør man starte å sykle på daglig? og hvor fort,? det er vel så hunden traver?

Og hvor ofte og mye bør jeg øke lengden på turene?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har fått svar på bildene og alt er ok så begynner jeg med sykkel. Og det blir tatt bilder når hunden er mellom 16 og 18 mnd. Men jeg begynner alltid i det små, og ikke mer enn 2 til 3 ganger pr. uke. Og så sykler vi på grus, ikke asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han allerede har vært på så lange skiturer, ser jeg ikke problemet med å sykkle med han denne sommeren.:icon_redface: Buhunden kan vel kalles mellomstor, og vi begynte netopp med sykklingen. Siden ask, som morgan, hadde grei grunnkondis ble en av de første turene etter tilvenningen (som tok 20 min :o) på litt over en kilometer. altså mye lenger enn de fleste rådes og begynne med.

Det du må være forsiktig med er underlaget. snø er greit, om det ikke er skare, men asfalten er hard, og også veldig varm om solen steker. Hunden min setter hvertfall større pris på turer langs en bred skogsvei enn på asfalten. dette gjeølder ikke bare sykkling..Potesalve er veldig lurt å ha om Morgan blir let sårpotet.

EDIT: Bcrex, siden han har dårlig grunnkondis og fort bli sliten ville jeg ha begynt sakte, og kort. luntetrav og korte distanser på godt underlag (det utelukker asfalt). Trur nok det skal gå bra å begynne å sykkle selv om han ikke er to år enda. gjorde det med Ask også, så lenge du tar det rolig :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det frarådes altså å begynne å sykle med hunden før den er HD-rønket? Eller minst 2 år?

Hva kan skje hvis man begynner å sykle for tidlig med den?

det sies at hunden ikke er ferdig utvokst i skjelettet før to års alderen. Derfor er det skadelig og gi hunden store belastninger som trekk, og løping før den er så gammel. :icon_redface: Det kan skade skjelettet, og skape vansker når hunden blir eldre osv. Men HD røntgingen annbefales jo ved 18 mnd for da er hunden feerdig utviklet. Er det riktig eller to år? Ask ble røntget 18 mnd gammel, og har for lengst vært med på skiturer. sykkling har vi netopp begynt med..jogging har vi drevet med en stund også. Og han blir to år om ganske nøyaktig 11 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med alder/utviklet ben-bygning høres veldig riktig ut. Blir nok ikke noe sykkeltur å snakke om på Morgan denne sommeren. I tillegg skal jeg HD-røntge han om 1-2 mnd., sånn at vi er sikre på at det går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det anderledes om hunden løper ved siden av uten/med langt bånd?

Eller burde man ikke sykle med hunden ved siden av uansett før den er HD rønket?

noen mener det å springe vesidenav blir mer fri løping, og at det er bedre enn å begynne med springer med en gang. for da er det lettere for hunden å bestemme tempoet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Har syklet med mine fra den dagen dem var HDog AD rønket fri, Div fra hunden var 1 år gammel.

Har ikke hatt noe slitasje på Schäferene tidligere og tviler på at jeg får noe på Kelpien.

Startet med 5-10 min sykkel turer, lengste jeg har sykklet med Kelpien i ung alder er 1time. Da på mykt underlag og halveveien løs. Det er forsjell på "sykkeltur" og intervall trening!

Nå er hun 2 år, så nå går lengden etter formen og treningsplanen hennes div vi går over til kondisjon/intervall trening.

Regelen er rett og slett: mykt underlag, god sele, gode poter og kontroll på hundens kondisjon. Så skal det gå fint å sykle med en 1åring av den størrelsen.

Blir det anderledes om hunden løper ved siden av uten/med langt bånd?

Det spørs på hunden din. Min hund trekker som ett uvær så for henne er løs løping avslappende og hun får igjen pusten/ned pulsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...