Gå til innhold
Hundesonen.no

agillity


9na

Recommended Posts

Meg og Doffen har prøvd oss litt på agilitty banen på hundeklubben,bare sånn for gøy,han gjør alt ,utenom å hoppe over hinder,selv om det er lavt..han går heller rundt..hadde jo vært gøy å lære han at han skal hoppe over,så hvordan gjør man det?

Jeg har prøvd å løpe med han,men han bråbremser foran hinderet,har kasta godbiter over,men han går bare rundt og spiser dem..hehe..er helt nytt for meg dette her,så tips mottas med takk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ha på ham bånd /line?

Kast leke/godbit rett over hinderet. Dersom han prøver å gå rundt, holder du bare igjen i båndet/lina. Har han lyst nok på det som ligger på andre sida, tar det neppe lang tid før han spretter over... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å si "sitt og bli" rett foran hideret. Så går du på andre siden av hinderet (du holder i båndet hans), så har du go`biter i hånden (ikke kaster de på bakken), så tar du go`biten helt inntil han så han lukter at du har den. Så prøver du å lokke han over på den måten. Siden du har go`biten i håden klarer han ikke å få belønning for å gå rundt hinderet :D Nå han forstår det, så hopper han kanskje?

Ble litt rotete dette, men håper du forstår :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde begynt med å ta bort alle tverrstokkene og rugget litt på hinderstolpene, slik at han vente seg til lyden som kommer når han river. Godbit! Så lagt stolpen forsiktig ned. Godbit. Så sluppet den fra lav høyde, så det smeller litt. Godbit! Slik venner du ham til hinderet før han må gjøre noe som helst annet enn å være i nærheten av det! Da vil han heller ikke bli så redd for skrammelet når/hvis han river.

Så bare latt ham gå gjennom uten tverrstokker! Godbit når han faktisk går gjennom.

Så lagt en stokk på bakken som han må tråkke over for å komme gjennom. Godbit.

Neste dag, eller neste økt: Legg en stokk på nederste hakk. Godbit når han hopper over.

Jeg ville ikke hindret ham i å feile (dvs gå rundt), men da blir det dessverre ingen godbit.

Du bør ha med en hjelper som tar bort skåla hvis han feiler, slik at han ikke rekker å snappe godbiten. Hvis ikke forsterker du jo faktisk at han går rundt! Som i lydighet skal det bare være gøy med agility, så grensesetting og føring med båndet passer ikke her!

Lykke til! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde begynt med å ta bort alle tverrstokkene og rugget litt på hinderstolpene, slik at han vente seg til lyden som kommer når han river. Godbit! Så lagt stolpen forsiktig ned. Godbit. Så sluppet den fra lav høyde, så det smeller litt. Godbit! Slik venner du ham til hinderet før han må gjøre noe som helst annet enn å være i nærheten av det! Da vil han heller ikke bli så redd for skrammelet når/hvis han river.

Så bare latt ham gå gjennom uten tverrstokker! Godbit når han faktisk går gjennom.

Så lagt en stokk på bakken som han må tråkke over for å komme gjennom. Godbit.

Neste dag, eller neste økt: Legg en stokk på nederste hakk. Godbit når han hopper over.

Lykke til! B)

Jeg ville ikke forbundet noen positivt med lyden av å rive, hvis man ønsker å trene agility videre, er det utrolig dumt hvis hunden tror det fører til belønning å rive.. Jeg har faktisk til gode å se at en hund blir alvorlig skremt av at den river, selv helt nybegynnerhunder..Selv min pinglete sheltie har aldri blitt skremt av dette..Hvis du har en ekstremt forsiktig hund som du vet er redd for lyder, kan det kanskje være noe i det, men det er ikke mange dette er nødvendig for..Av samme grunn ville jeg heller ikke lagt pinnene på bakken mellom hinderstøtene, da kan man med et uhell belønne hunden for å tråkke på dem..Best å være på den sikre siden :D .

Jeg trener inn hoppehinder ved å la hunden tenke selv, lærer den å løpe mellom hinderstøttene for å få belønning, mens jeg står stille..Hvis hunden ikke er vandt til å jobbe på den måten, er det ikke noe problem å lære det inn ved at en annen person lokker/godbitskål på den andre siden noen ganger, da går det vanligvis raskt. Når hunden løper mellom hinderstøttene fra mange ulike vinkler og 4-5 meters avstand, setter jeg opp pinnen på hinderet på det laveste. Hvis jeg hadde tenkt å drive seriøst med agility, ville jeg trent masse hoppteknikk øvelser nå, men hvis det det er mer for morro kan du øke høyden på hinderet gradevis, og satt på flere hindere,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du røvd å gå over hinderet først selv? Har settt veldig mange i klubben som har hatt problemer med hunder som ikke ville hoppe over. De hundene har dessverre blitt avhengig av å ha eieren over først, men det er et lite problem..

Ellers ville jeg gjort som sagt over her, lagt pinnen på bakken evt. satt den på det laveste. Prøv å lære hunden godbitskåla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han hopper så det suser etter nå =)

På torsdag på trening,da skulle vi trene på kontakt med hundene..vi begynte med å gå å prate med hunden for å få dens oppmerkosmhet ved siden av oss,så småløp vi en og en bort til et lite hinder,jeg så alle sine hunder hoppa elegant over,og tenkte at Doffen tørr nok ikke dette,men jommen tror dere ikke han hoppa over med engang,og hver gang etterpå også =)Flinke gutten min hehe..kanskje han trengte å se at andre hunder hoppa over først,så han kunne se det ikke var farlig hehe..hvem vet..men gøy han klarte det da =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...