Gå til innhold
Hundesonen.no

agillity

9na

Recommended Posts

Skrevet

Meg og Doffen har prøvd oss litt på agilitty banen på hundeklubben,bare sånn for gøy,han gjør alt ,utenom å hoppe over hinder,selv om det er lavt..han går heller rundt..hadde jo vært gøy å lære han at han skal hoppe over,så hvordan gjør man det?

Jeg har prøvd å løpe med han,men han bråbremser foran hinderet,har kasta godbiter over,men han går bare rundt og spiser dem..hehe..er helt nytt for meg dette her,så tips mottas med takk =)

Skrevet

Hva med å ha på ham bånd /line?

Kast leke/godbit rett over hinderet. Dersom han prøver å gå rundt, holder du bare igjen i båndet/lina. Har han lyst nok på det som ligger på andre sida, tar det neppe lang tid før han spretter over... :D

Skrevet

Ja hørte jo veldig logisk ut,bare ikke alltid man kommer på det selv hehe

Skrevet

Har du prøvd å si "sitt og bli" rett foran hideret. Så går du på andre siden av hinderet (du holder i båndet hans), så har du go`biter i hånden (ikke kaster de på bakken), så tar du go`biten helt inntil han så han lukter at du har den. Så prøver du å lokke han over på den måten. Siden du har go`biten i håden klarer han ikke å få belønning for å gå rundt hinderet :D Nå han forstår det, så hopper han kanskje?

Ble litt rotete dette, men håper du forstår :rolleyes:

Skrevet

Går han over om det han skal hoppe over ligger på bakken? Tenker hest jeg nå da, men før han kan hoppe bør han kunne gå over gjenstanden(pinne,raker,koster etc) på bakken. hehe, :D

Skrevet

Hadde begynt med å ta bort alle tverrstokkene og rugget litt på hinderstolpene, slik at han vente seg til lyden som kommer når han river. Godbit! Så lagt stolpen forsiktig ned. Godbit. Så sluppet den fra lav høyde, så det smeller litt. Godbit! Slik venner du ham til hinderet før han må gjøre noe som helst annet enn å være i nærheten av det! Da vil han heller ikke bli så redd for skrammelet når/hvis han river.

Så bare latt ham gå gjennom uten tverrstokker! Godbit når han faktisk går gjennom.

Så lagt en stokk på bakken som han må tråkke over for å komme gjennom. Godbit.

Neste dag, eller neste økt: Legg en stokk på nederste hakk. Godbit når han hopper over.

Jeg ville ikke hindret ham i å feile (dvs gå rundt), men da blir det dessverre ingen godbit.

Du bør ha med en hjelper som tar bort skåla hvis han feiler, slik at han ikke rekker å snappe godbiten. Hvis ikke forsterker du jo faktisk at han går rundt! Som i lydighet skal det bare være gøy med agility, så grensesetting og føring med båndet passer ikke her!

Lykke til! B)

Skrevet

Takker igjen for all hjelp=)

Er som sagt helt ny på dette,og greit med forumet her,som man kan spørre folk som kan det :D

Skrevet

Hadde begynt med å ta bort alle tverrstokkene og rugget litt på hinderstolpene, slik at han vente seg til lyden som kommer når han river. Godbit! Så lagt stolpen forsiktig ned. Godbit. Så sluppet den fra lav høyde, så det smeller litt. Godbit! Slik venner du ham til hinderet før han må gjøre noe som helst annet enn å være i nærheten av det! Da vil han heller ikke bli så redd for skrammelet når/hvis han river.

Så bare latt ham gå gjennom uten tverrstokker! Godbit når han faktisk går gjennom.

Så lagt en stokk på bakken som han må tråkke over for å komme gjennom. Godbit.

Neste dag, eller neste økt: Legg en stokk på nederste hakk. Godbit når han hopper over.

Lykke til! B)

Jeg ville ikke forbundet noen positivt med lyden av å rive, hvis man ønsker å trene agility videre, er det utrolig dumt hvis hunden tror det fører til belønning å rive.. Jeg har faktisk til gode å se at en hund blir alvorlig skremt av at den river, selv helt nybegynnerhunder..Selv min pinglete sheltie har aldri blitt skremt av dette..Hvis du har en ekstremt forsiktig hund som du vet er redd for lyder, kan det kanskje være noe i det, men det er ikke mange dette er nødvendig for..Av samme grunn ville jeg heller ikke lagt pinnene på bakken mellom hinderstøtene, da kan man med et uhell belønne hunden for å tråkke på dem..Best å være på den sikre siden :D .

Jeg trener inn hoppehinder ved å la hunden tenke selv, lærer den å løpe mellom hinderstøttene for å få belønning, mens jeg står stille..Hvis hunden ikke er vandt til å jobbe på den måten, er det ikke noe problem å lære det inn ved at en annen person lokker/godbitskål på den andre siden noen ganger, da går det vanligvis raskt. Når hunden løper mellom hinderstøttene fra mange ulike vinkler og 4-5 meters avstand, setter jeg opp pinnen på hinderet på det laveste. Hvis jeg hadde tenkt å drive seriøst med agility, ville jeg trent masse hoppteknikk øvelser nå, men hvis det det er mer for morro kan du øke høyden på hinderet gradevis, og satt på flere hindere,

Skrevet

Har du røvd å gå over hinderet først selv? Har settt veldig mange i klubben som har hatt problemer med hunder som ikke ville hoppe over. De hundene har dessverre blitt avhengig av å ha eieren over først, men det er et lite problem..

Ellers ville jeg gjort som sagt over her, lagt pinnen på bakken evt. satt den på det laveste. Prøv å lære hunden godbitskåla :)

Skrevet

han hopper så det suser etter nå =)

På torsdag på trening,da skulle vi trene på kontakt med hundene..vi begynte med å gå å prate med hunden for å få dens oppmerkosmhet ved siden av oss,så småløp vi en og en bort til et lite hinder,jeg så alle sine hunder hoppa elegant over,og tenkte at Doffen tørr nok ikke dette,men jommen tror dere ikke han hoppa over med engang,og hver gang etterpå også =)Flinke gutten min hehe..kanskje han trengte å se at andre hunder hoppa over først,så han kunne se det ikke var farlig hehe..hvem vet..men gøy han klarte det da =)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...