Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har hunder her som er redde for "døde" ting?


meg123

Recommended Posts

Golden jenta mi er og har vært redd for "døde" ting fra jeg fikk henne som 6 uker gammel valp. Hun synes det er fryktelig skummelt med plastposer,alt som skramler,statuer!!(klarer ikke å avreagere ordentlig på dem)hvis ting(eks jakker) henger på et annet sted som det pleier å henge osv.

Har hørt fra dag 1 at "det er typisk retrievere" å reagere på sånne teite ting.

Men ingen har noen formening om hvordan jeg kan få henne trygg på det...

Har prøvd å overse henne når hu skvetter rundt,har prøvd å avlede med lek,har tatt henne på fanget å jobba rolig med henne. Har holdt henne i bånd å latt henne "face" det som er "farlig",men ingenting funker. Har ALDRI trøstet henne på noen måte. Den andre hunden kan gjerne gå å fks legge seg på det som skrangler,sitte rolig ved siden av nesten som at han skal vise henne at dette er jo ikke farlig,men nei,ikke engang "bruttern" kan hjelpe med detta.

Noen her som har opplevd detta før??El som har noen gode råd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å forsterke v/passering?

Regner med at du kan se ting du regner med at hun vil reagere på litt før hun ser det, kanskje.. Sett navn på det og inn med godbiten på trygg avstand til å begynne med. Så litt nærmere før benevning og godbit, så enda nærmere osv. Etter hvert får hun ros og godbit i det du passerer posen eller hva det er, ganske nær. Du kan bruke det samme prinsippet hvis hun skvetter til av et eller annet som kommer plutselig på også. Trekk henne unna (uten å si noe) til hun er utenfor "stress - sonen". Få henne i "sette seg". Ros og godbit. Så litt nærmere etc. Vet at det kan være en fare for at man ved litt feil bruk av denne metoden, kan bekrefte for hunden at situasjonen er farlig istedenfor å trene den til å mestre situasjonen. Men er du flink til å time forsterkerformidling, slik at enhver mestring blir forsterket og kriteriene økes gradvis, tror jeg kanskje dette kan være noe å prøve.

Målet her er at hun skal kunne passere det meste som en selvfølge, ikke sant?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gjør det på "steinaldervis"! jeg går bort til gjenstanden, som den råbarske sjefen jeg er,sparker hardt i den eller tråkker på den.Da ser hunden at den er død, og jeg store helt var den som gjorde det.Byttet er mittSå lokker jeg henrik bort sånn at han kan se at den er heeelt død..

ros og kos og godbit.

Jeg tror jeg har en del plastikk og søppeldunk monstres liv på samvittigheten.

skrulle, det er meg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går bort til tingen, tar borti den og står der til Ero kommer bort å lukter. I begynnelsen når han var valp kunne jeg stå lenge ved en ting før Ero kom, men nå skjønner han ganske fort de gangene han er redd noe at det ikke er farlig når jeg er der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er min golden og :lol: Kan finne på å bli redd alt mulig, men jeg pleier å stå i nærheten av det hun er redd til hun innser at det ikke er farlig... godbiter vil hun ikke ha...men ros får hun!

:D begynner å lure på om detta er et "goldensyndrom"har hørt så mange som har golden som har elller opplever at golden er så redd for dissa"døde" tinga :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gjør det på "steinaldervis"! jeg går bort til gjenstanden, som den råbarske sjefen jeg er,sparker hardt i den eller tråkker på den.Da ser hunden at den er død, og jeg store helt var den som gjorde det.Byttet er mittSå lokker jeg henrik bort sånn at han kan se at den er heeelt død..

ros og kos og godbit.

Jeg tror jeg har en del plastikk og søppeldunk monstres liv på samvittigheten.

skrulle, det er meg.. :lol:

Hmmm,godt forslag. Det skal jeg prøve! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å forsterke v/passering?

Regner med at du kan se ting du regner med at hun vil reagere på litt før hun ser det, kanskje.. Sett navn på det og inn med godbiten på trygg avstand til å begynne med. Så litt nærmere før benevning og godbit, så enda nærmere osv. Etter hvert får hun ros og godbit i det du passerer posen eller hva det er, ganske nær. Du kan bruke det samme prinsippet hvis hun skvetter til av et eller annet som kommer plutselig på også. Trekk henne unna (uten å si noe) til hun er utenfor "stress - sonen". Få henne i "sette seg". Ros og godbit. Så litt nærmere etc. Vet at det kan være en fare for at man ved litt feil bruk av denne metoden, kan bekrefte for hunden at situasjonen er farlig istedenfor å trene den til å mestre situasjonen. Men er du flink til å time forsterkerformidling, slik at enhver mestring blir forsterket og kriteriene økes gradvis, tror jeg kanskje dette kan være noe å prøve.

Målet her er at hun skal kunne passere det meste som en selvfølge, ikke sant?

Lykke til!

Prøvd alt! :lol: Men jobber hver dag med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...