Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i "tenårene"


_aussie_

Recommended Posts

Jeg har ikke sett hunden din, så jeg vet ikke noe om hvordan den er.. Men jeg vet at alt for mange misstolker hunden sin når den er i puberteten, de tror at den er dominant, så viser det seg at den faktisk er nervøs og dermed turer frem og er "overdominant" for å "styrke seg selv". Hvis du tror hunden din er dominant, så vil jeg anbefale deg å ta en atferdstest hos feks Østlie (?). Han tar, etter det jeg har hørt, hensyn til hvor gammel hunden er når den tar testen og du vil finne ut hva som er i din hund. Dominant eller ikke.

Det er skummelt når en møter folk som sier at hunden deres er dominant når den egentlig er nervøs for andre hunder og kanskje i noen miljøer også. Jeg sier ikke at din hund er slik, men siden det virker som at du selv er usikker (og kanskje lar din mening styres av mange andre, din pappa, venner o.l.) så ville jeg fått testet hunden din for å se.

Dette er en periode en må over, og som flere sier så forandrer mange hunder seg helt totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Jeg tviler egentlig på at hun er veldig dominant og at dere har et lederskapasproblem- uten at jeg er noen ekspert. Men hva jeg har erfart er at veldig dominante hunder sjelden fyker rett på andre hunder- de trenger det ikke. De vet de er tøffest, og den andre hunden leser dette veldig godt. Som regel trenger det ikke å skje noe fysisk engang! At hun flyr på alle hunder, store som små, tyder vel i mye større grad på usikkerhet; angrep er beste forsvar taktikken brukes mye av usikre og redde hunder. Kjenner en annen tispe som er sånn- hun grisebanker andre tisper, uansett hvor mye de demper, og hun flyr rett på uten å spørre først. Samtidig er hun en myk hund, og relativt usikker.

Når det gjelder foreldrene dine bør det vel gå greit at du bruker de pengene du skulle ha brukt på masse kurs, på privat timer istedet? Jeg vil iallefall ikke anbefale deg å dra på et ag kurs sånn som hun er nå, og jeg tror du også trenger litt hjelp til å lære hvordan du skal oppføre deg i disse situasjonene, sånn at du får mer selvtillit, og lærer å lese Luna på den riktige måten. Agility kurset kan fort vise seg å være bortkastede penger uansett, om dere kommer hjem enda mer frustrerte, irriterte og usikre. Ikke gi opp, Lise, hun er en pubertetslus nå, men det går faktisk over det også! Plutselig har du en dag fått en helt annet, og mye mer harmonisk hund.

Forresten.. La faren din lese denne tråden her, og svarene du har fått, så skjønner han kanskje mer at problemene du har med Luna ikke egentlig trenger å ha noe med hvordan du er som eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg skal tro lenger! Noen sier hun er usikker, andre sier hun er dominant mens andre sier at hun vokter meg.

Jeg tror nok det blir noen privattimer på oss på en eller annen hundeskole, så får vi se hva de sier.

Å får de som lurer så var jeg på kurs i dag, jeg fikk ikke lov av foreldrene mine å droppe det pga jeg har betalt, og at det var så kort varsel å trekke seg på. Det gikk kjempe bra i dag! Luna fikk løpe løs å leke med 3 andre hunder, og det gikk fint mens vi holdt oss gående, men så stoppa vi opp en stundt å da ble det en liten glefse seanse mellom Luna og en annen tispe. Ellers har det gått veldig bra i dag og Luna har fått hilse på noen andre hunder uten noen problemer. Når vi ikke gikk agility stod hun i bur med et teppe over eller trente lydighet på gress sletta. Det var heller ikke så mange hunder jeg hadde trodd der, som skulle være med på agility. 8 stykker var det, der vi ble delt i grupper, jeg kom på grupppe med to andre. Så trente begge gruppene hver for seg med hver sin instruktør. Vi håper på at det går like bra i morra, og er stolte over å ha sett et "lite" framskritt som vi har hatt i dag. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra :lol: Og en glefse seanse må man regne med av og til.Det gjør også modne hunder.Den glefse seansen kan ha betyd "kom deg unna meg". :P Stå på vidre og lykke til.

(Av personlige erfaringer vil nevne at gjeterhunder ikke er enkle,de krever utolig mye av eieren sin.Men når du får de til er de helt knall :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk Chicka fra omplasseringen var det første jeg gjorde å melde oss på dressurkurs, hun gikk ikke sammen hunder i det heletatt.

Jeg er kjemep glad for at jeg gjorde det og ikke begynte å surre med dette alene, for jeg fikk proff hjelp til hvordan jeg skulle gripe fatt problemet og fikk tips til hva jeg skulle gjøre når hun gjorde utfall mot de andre hundene.

Jeg mener at kurs med erfarene instruktører bør kunne hjelpe deg, fortell problemet første kursdagen og de vil sikkert hjelpe deg og gi deg veiledning til hva du skal gjøre.

Skulle ikke du gå på kurs hos Canis?? Der er de kjempe flinke og vil sikkert kunne hjelpe deg med Luna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det gikk så fint i dag.

Min erfaring er at man får mye gratis, samme hva man gjør med hunden. Man blir kvitt mange problemer uten å trene spesifikt på dette, bare ved at hunden blir tilfredsstilt psykisk. Tar vekk litt av energien til å drive med de uønskede adferdene liksom...

Skulle problemet i forhold til andre hunder vedvare, ville jeg skaffet hjelp så fort som mulig. Foreløpig er det en "ny" adferd på hunden din, og er dermed lettere å plukke av. Befestet adferd krever mye mer jobbing. Jeg er veldig enig med RenateA om at du ikke bør begynne å "rote" med dette på egen hånd. Det er vanskelig, og kan være veldig greit å bruke en som har greie på det.

En annen ting som også er lurt å huske på, er at man vanskelig ser alt det "dumme" vi selv gjør i spesielle situasjoner. Ting vi ikke engang er bevisste på, som kanskje stramme inn båndet, surre det rundt hånda, etc, signaler hunden husker fra forrige gang det gikk "dårlig". Dette er mye enklere å oppfatte for noen som står å ser på dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi driver å ser etter flinke folk nå, ble anbefalt noen av ei her i sta, og hun holder til like i nærheten her.. Hun skulle visst være veldig flink med sånt, siden hennes hund har vært sånn selv. Ellers blir det privattimer hos Canis, jeg har også vært i kontakt med Norby hundesenter. Jeg tenker nesten ikke på noe annet enn dette nå. Jo, vi skal gå et kurs hos Canis snart, og jeg har fortalt om Luna sine problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker nesten ikke på noe annet enn dette nå.

Når man tenker mye på problemer så blir de større...grubling er heller ikke bra.

jeg vet det er vanskelig, en prøv å tenke positivt når du er sammen hun, da går det ofte bedre og hun føler ikke at du er anspent. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk ordentlig med foreldrene dine, jeg synes det høres ut som du har gjort ditt beste. Og litt dårlig gjort av faren din å "skylde" på deg - du er ung, det er din første hund, klart du gjør feil, det gjør vi alle, så lærer vi av dem, og blir flinkere og flinkere :icon_redface:

Men det er dumt å "ødelegge" førstehunden din, hvis du har muligheten til å få hjelp. Så stå på, og få noen til å se på dere. ALT kan bli bedre, og det høres jo ikke helt bra ut - det som det er. Hunden din kommer til å bli enda mer "barsk" når hun får et år eller to til på seg. Og har du ikke ordentlig kontroll på henne nå, at hun svarer deg - så blir det enda VERRE hvis du ikke tar tak nå.

Jeg trente med en ung tenåringsjente som hadde fått en usikker, utagerende hund og ikke fikk nok hjelp - også hun trente agility, og det endte altså med et helsikes slagsmål engang, helt unødvendig, men nærmest uunngåelig fordi hun ikke skjønte alvoret - hun hadde ikke nok kontroll til å ha en slik hund løs nær andre hunder, og agility stresset opp hunden maks. Så får også denne hunden, som var usikker men utagerende, negative erfaringer - med at "beste måten å løse usikkerhet med andre hunder på er å fly på dem".

Slik jeg kjenner både rasen, type hund og utfra det du beskriver, så er ikke denne hunden dominant - og tro meg, jeg har møtt EKTE dominante hunder. De er sjeldne. Men langt vanligere er usikre hunder, som er usikre i alt fra enkelte situasjoner til generelt - som har eiere som enten tror de er "tøffe" og "tar dem" (som de blir verre av definitivt), eller har eiere som er for uerfarne selv til å takle det (og da kanskje havner hvor du muligens er). Vokting er ikke noe med barskhet eller tøffhet å gjøre, det er usikre hunder som "bruker" det som mental krykke.

Men altså: Gjør noe NÅ, før du får en voksen tispe som flyr på andre mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Må bare si at Lise er en kjempeflink hunde eier, og jeg syns det er flott hun bryr seg så om Lunas ve og vel :icon_redface: Og jeg er helt sikker på at dette kommer til å gå bra. Lise kommer til å kontakte folk som kan mye om emnet.

Stå på Lisemor! Du gjør en kjempejobb med Luna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...