Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om kamera funksjoner.

Renate A

Recommended Posts

Skrevet

Sitter og fukler litt med kameraet mitt og jammen kommer jeg ikke frem til ting jeg ikke vet hva er, jeg er ganske grønn i kamera så jeg spørr dere jeg.

ISO- hva er det?? jeg kan velge mellom auto-64-100-200-400

ESP?

DRIVE?

AF MODE?

Noen som er kamera kjent som gidder å hjelpe meg?

Jeg har et lite OLYMPUS mini digital 4.0 megapixel

107902.jpg

Skrevet

Kan prøve, men dårlig forklart da.... :lol:

ISO - Lysfølsomhet... Høyere ISO = mere lysfølsomt... ISO-100 er dobblet så følsomt som ISO-50, 200 dobbelt av 100 osv... Det negative med høyere ISO er at des høyere følsomhet(ISO) det er, des mere støy & grovere bilder får du...

Høy iso bruker man innendørs ved svak belysning, kanskje man greier seg uten blits også, da er det er flott hjelpemiddel... Prøv å ta ett bilde med iso 64 & et med iso 400 uten blits inne, å se forskjellen, positive & negative sider...

Generell regel jeg bruker, lavest mulig iso, iso blir siste utvei for å få lysrer bilde (bortsett fra blits)...

AF MODE - AF= Auto Fokus, kameraet har sikkert flere metoder å fokusere på, eller metoder å velge ut hva som skal i fokus,,, eller hvordan det blir rett i si det,,, tipper Auto er helt ok...

ESP - Electro Selective Pattern... Mere info i linken...

http://www.dcviews.com/press/Olympus-E300-review.htm

Drive - ? vet ikke sammenhengen.. på engelsk sier de Drive om "drivverket" eller motoren som styrer linsen...? Om det er det som menes aner jeg ikke...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk. Er ikke så flink i norsk.
    • Legitime = oppriktige/riktige i følge lover og regler.
    • Det finnes mange gode bøker og kurs om språk. Turid Rugaas har "På talefot med hunden" og "Bjeffing - språket som høres".  Dette er også en god jeg har i bokhylla www.dogwise.com/the-language-of-dogs-understanding-canine-body-language-and-other-communication-signals-dvd-set/ Hvis du bor på østlandet kan jeg på det varmeste anbefale språkkurset til Lundqvist hundeskole. Jeg har gått det to ganger og det er utrolig lærerikt. Det avhenger veldig av individene om de kan ordne opp selv eller ikke. Så lenge hundene oppfører seg ok mot hverandre og tar hverandres signaler så er det ok. Om det er stor forskjell i alder og adferd på dem så trenger de ofte litt hjelp for å fungere sammen. Jeg mener uansett at det er eierens ansvar å sørge for at alle hundene trives og har det greit, og ingen hunder skal være nødt til å sloss for plassen sin eller mistrives i flokken.
    • De som har flere hunder enn tre og som lever i flokk. Lar dere flokken ordne opp i alt selv? Eller tar dere helt styringa? Blir det værre da? Ønsker kun å lære mere om hundespråk.
    • Hva betyr legit? Betyr det at de er greie?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...