Gå til innhold
Hundesonen.no

Anbefaling av digitalt speilreflekskamera?


SFX

Recommended Posts

Jeg vil kjøpe meg et digitalt speilreflekskamera, og vil gjerne ha noen tips, anbefalinger, frarådninger også videre fra folket her - jeg har gjerne fotobehov som "mannen i butikken" ikke forstår eller kan svare på. Dere her har trolig også prøvd deres kameraer i situasjoner som anmeldelser og tester ikke befinner seg i.

Jeg ønsker meg et kamera som er så raskt at jeg kan ta bilder av hunder i en utstillingsring før de har løpt forbi meg, og at det på bildet blir synlig en hund... Det skal altså kunne håndtere actionbilder, særlig inni crappy haller som aldri har vært konstruert for å slippe inn mye lys og gi gode fotoforhold. Jeg nevner bare Østfoldhallen, hvor alt blir gøsjegrønt...

Kameraet skal selvfølgelig også fungere på ferier, i familiesammenhenger, og ellers hobbyfotografering. Men det er det å fungere i en utstillingshall jeg mener er det kravet som skiller "mitt" kamera fra resten av utvalget. Både hunder som er oppstilt, hvor jeg ikke får lov til å gå inn i ringen, og hunder i bevegelse er altså aktuelt.

Jeg vil også gjerne ha god batterikapasitet. Når jeg har en god dag, kan jeg knipse to hundre bilder per dag - og da ønsker jeg at batteriet holder til jeg er hjemme igjen og kan lade det opp.

Jeg bruker også kamera i jobbsammenheng, så det må være veldig bra på alle måter. Hva gjelder pris, så betaler jeg gjerne godt for det, forutsatt at det holder en stund. Jeg fikk tilbake på skatten, og noe må jo de pengene gå til også... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg er absolutt ingen ekspert, men har nå gjort meg opp mine amatørbetraktninger da - og har blitt lidenskapelig opptatt av fotografering de siste årene :P.

Når det gjelder å ta bilder inne i haller, så er det ikke kameraet, men objektivet, det kommer an på. Du må ha et objektiv som er lyssterkt (ehhhh... jeg er utrolig dårlig på begrepsbruken altså). Du får jo kjøpt alle mulige slags objektiver til de digitale speilreflekskameraene, så her er det mer hva du er villig til å bruke på ekstrautstyr som styrer.

Hva jeg har erfart, er at det kan være kjempefint med et kamera som tar mange bilder pr sekund når du skal ta actionbilder av hunder. Minimum kanskje 5-6 bilder per sekund (Canon D30 - nytt kamera - "avløser" Canon D20).

De fleste digitale speilreflekskameraene har meget god batterikapasitet dersom du bruker originalbatteriene. Det som kan være smart er jo å ha to sett, der du bruker ett mens det andre ligger til lading :P. Jeg tar også mye bilder, og påskeferien var intet unnak. Med fullt oppladet batteri holdt det hele ferien - og jeg tok MANGE bilder hver dag :P.

Jeg har selv det billigste kameraet (noen tenker også på lommeboka.. heheheh) - et Nikon D50. Det tar dessverre ikke veldig mange bilder pr sekund, så der kunne jeg nok ønsket meg kameraet noe bedre (men man får vel gjerne det man betaler for). Ellers er jeg godt fornøyd med dette - lett å bruke og godt å holde i...

Siri (lykke til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Siri. Jeg er amatør, men "faker" å være proff...

Jeg bruker kamera i jobben, og vil derfor i lengden tjene på å bruke det framfor det "ordinære" speilreflekskameraet jeg har nå (slipper jo å kjøpe og fremkalle film), derfor kan jeg bruke litt penger også. Jeg vil investere i et bra objektiv - det gjelder jo i både dårlige utstillingshaller, mørke katedraler (det hender jeg er på ferie uten at det er relatert til hund...), kvelder med venner, også videre. Er møkk lei mørke og blury bilder, og er kjempeglad i å ta bilder. Nå som jeg ikke har digitalt lenger, tar jeg nesten ingen. Men med digitalt knipser jeg all mass - det er jo gratis! Synes virkelig det er gøy å leke med innstillinger og prøve meg fram. Men jeg kan dessvere lite teknisk...

Som de tankelesere alle kommersielle aktører er, kom det reklame fra en fotobutikk i posten i dag. De har faktisk Nikon D50 til tilbud nå. Men hvis det ikke tar så mange bilder i minuttet, tror jeg at jeg vil ha et annet. Det var noe som stadig irriterte meg med mitt Nikon Coolpix 3700, at det tok henimot evigheter før jeg kunne knipse neste bilde. Samt at batteriet ikke tålte en dag med utstilling og mye fotografering... Jada, det går an å ha ekstra batteri. Men det ble aldri sånn...

Jeg har hørt mye bra om Canon EOS 350D, men vil gjerne ha erfaringer fra folk som har brukt det i utstillingssammenheng. Tror for eksempel ikke at TV2 sjekket det! :P

Er det noen som kan komme med anbefalinger på objektiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv et Canon 350D og er veldig godt fornøyd med det. Det tar 3 bilder i sekundet, og det holder til mitt bruk. Jeg tar mye agilitybilder, og selv med kitlinsen (som ikke er særlig lyssterk) har jeg greid å få gode agbilder inne i hall, men da med høy ISOverdi.

Jeg anbefaler selvfølgelig mitt kamera til alle, da jeg er dypt og inderlig forelsket, men de enda bedre og nyere modellene har noen muligheter som kan være kjekke inne i haller, eksempelvis muligheten til en høyere ISOverdi.

Når det gjelder objektiv ville jeg sett etter et objektiv som har samme blenderverdi over hele brennvidden, selv om disse gjerne er stive i pris. Det vil være en enorm fordel inne i haller, og gir deg også muligheten til å leke mer med blenderverdiene og få flotte bilder de fleste steder.

Ta deg en tur innom forskjellige tester av objektiver på nett, og søk gjerne etter testbilder - da får du et mye bedre inntrykk av kvaliteten.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en j***vel på å fake proff.. hahahaha, men når det kommer til begrepsbruk og sånt kommer jeg kjapt til kort. Jeg bare liksom "vet" hvordan jeg skal ta bildene jeg - ikke hva ting heter :P.

(det hender jeg er på ferie uten at det er relatert til hund...),

Hæhhh ??? Er det mulig ? Går det an å dra på ferie som IKKE er relatert til hund ??? :P

Jeg må vel ærlig innrømme at det er først de siste par årene jeg har funnet ut at det også er morsomt å ta bilder av andre ting enn hunder.. hehehe...

Jeg vil påstå (uten å være bastant) at Nikon D50 og Canon D350 er nogen lunde like kamera (selv om Canons har flere mpix - uten at det spiller stor rolle for min del). Vil du virkelig bli RÅ på actionbilder så bør du nok opp i pris. Som jeg skrev i et annet innlegg: da jeg i påsken stod ved siden av min bror og tok bilder, følte jeg meg litt "liten" der han stod med sitt kamera som fyrte av bilder som om det var et maskingevær.... sukk :P.

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler selvfølgelig mitt kamera til alle, da jeg er dypt og inderlig forelsket, men de enda bedre og nyere modellene har noen muligheter som kan være kjekke inne i haller, eksempelvis muligheten til en høyere ISOverdi.

Når det gjelder objektiv ville jeg sett etter et objektiv som har samme blenderverdi over hele brennvidden, selv om disse gjerne er stive i pris. Det vil være en enorm fordel inne i haller, og gir deg også muligheten til å leke mer med blenderverdiene og få flotte bilder de fleste steder.

Tusen takk for svar, Tuppetroll!

Jeg noterer ISO-verdi bak øret som viktig. Tilsvarende det du sier om objektivet og blenderverdi.

Det er litt komplisert, dette... Jeg er en utålmodig sjel, og orker ikke alltid å lese meg opp til kunnskap - jeg vil forstå det av meg selv... Det er jo mye morsommere å ta bilder enn å lese om å ta bilder...

Jeg er også en j***vel på å fake proff.. hahahaha, men når det kommer til begrepsbruk og sånt kommer jeg kjapt til kort. Jeg bare liksom "vet" hvordan jeg skal ta bildene jeg - ikke hva ting heter :).

Hæhhh ??? Er det mulig ? Går det an å dra på ferie som IKKE er relatert til hund ??? :)

Jeg må vel ærlig innrømme at det er først de siste par årene jeg har funnet ut at det også er morsomt å ta bilder av andre ting enn hunder.. hehehe...

Jeg vil påstå (uten å være bastant) at Nikon D50 og Canon D350 er nogen lunde like kamera (selv om Canons har flere mpix - uten at det spiller stor rolle for min del). Vil du virkelig bli RÅ på actionbilder så bør du nok opp i pris. Som jeg skrev i et annet innlegg: da jeg i påsken stod ved siden av min bror og tok bilder, følte jeg meg litt "liten" der han stod med sitt kamera som fyrte av bilder som om det var et maskingevær.... sukk ;).

Siri

Hehe, jeg er mye som deg - jeg har aldri lest noen manual for kameraet jeg har nå, men vet da hvordan jeg skal bruke det i ulike situasjoner. Learning by experience.

Det er ikke ofte, men av og til blir det ferie uten hund. Men jeg undersøker alltid først om det finnes noen utstilling i området eller om raseklubben arrangerer noe! ;)

Jeg har ikke noe behov for å bli rå på actionbilder, jeg driver for eksempel ikke med agility. jeg ønsker dog å kunne ta bilder i utstillingsringen - tempoet og forstyrrelsene der er jo mindre i agilitybanen. Men samtidig er jobbens motiver såpass uforutsigbare, at jeg kanskje bør gå et nivå eller to over D50 og D350.

Dette var innmari vanskelig! Nesten like vanskelig som å velge valp i kullet. Nei, vanskeligere. Dette kan jeg utrolig lite om, og kan ikke bruke noen magefølelse.

*Endret av moderator grunnet dobbelposting* Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg er mye som deg - jeg har aldri lest noen manual for kameraet jeg har nå, men vet da hvordan jeg skal bruke det i ulike situasjoner. Learning by experience.

Det er ikke ofte, men av og til blir det ferie uten hund. Men jeg undersøker alltid først om det finnes noen utstilling i området eller om raseklubben arrangerer noe! :)

Jeg har ikke noe behov for å bli rå på actionbilder, jeg driver for eksempel ikke med agility. jeg ønsker dog å kunne ta bilder i utstillingsringen - tempoet og forstyrrelsene der er jo mindre i agilitybanen. Men samtidig er jobbens motiver såpass uforutsigbare, at jeg kanskje bør gå et nivå eller to over D50 og D350.

Dette var innmari vanskelig! Nesten like vanskelig som å velge valp i kullet. Nei, vanskeligere. Dette kan jeg utrolig lite om, og kan ikke bruke noen magefølelse.

Som deg leter jeg også etter et digitalt speilrefleks, og av kamera litt over D50 og D350 har Canon D30 og Nikon D200 vært kamera jeg har funnet mange positive tester og mye skryt om på diverse fotosider - kanskje verdt å sjekke ut.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Tuppetroll!

Jeg noterer ISO-verdi bak øret som viktig. Tilsvarende det du sier om objektivet og blenderverdi.

Det er litt komplisert, dette... Jeg er en utålmodig sjel, og orker ikke alltid å lese meg opp til kunnskap - jeg vil forstå det av meg selv... Det er jo mye morsommere å ta bilder enn å lese om å ta bilder...

Det der kan jeg også relatere til ja - men for å kunne ta gode bilder er det noen få uttrykk som er viktig; ISO, blenderverdi og lukkertid - lær deg disse så kommer du langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om retningslinjene i forhold til dobbelposting:

§1.6

Dobbelposting skal ikke forekomme, hverken doble innlegg eller doble tråder. En tråd skal aldri postes i flere underforum. Har du siste innlegg i en tråd, redigerer du heller dette enn å legge inn et nytt innlegg.

Vi du qoute flere personers innlegg trykker du på siter knappen på alle innleggene du vil kommentere. Husk at du da må bruke "skriv svar" knappen ikke "raskt svar" knappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om retningslinjene i forhold til dobbelposting:

§1.6

Dobbelposting skal ikke forekomme, hverken doble innlegg eller doble tråder. En tråd skal aldri postes i flere underforum. Har du siste innlegg i en tråd, redigerer du heller dette enn å legge inn et nytt innlegg.

Vi du qoute flere personers innlegg trykker du på siter knappen på alle innleggene du vil kommentere. Husk at du da må bruke "skriv svar" knappen ikke "raskt svar" knappen.

Du er en streng sheepdog, du..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som deg leter jeg også etter et digitalt speilrefleks, og av kamera litt over D50 og D350 har Canon D30 og Nikon D200 vært kamera jeg har funnet mange positive tester og mye skryt om på diverse fotosider - kanskje verdt å sjekke ut.

mvh

HeliX

Tusen takk for konkrete tips - det er det jeg trenger! Skal søke og undersøke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon 350D ligger vel på i overkant av 6000 kroner med en linse. Men man skal være klar over at fotoutstyr KOSTER! Man finner ofte fort ut at man vil ha, eller MÅ ha, blitz, veske, nye liner, stativ osv osv. En god linse kan fort komme på 5000 kroner. (de virkerlig goe koster 40.000...)

Men moro er det med speilrefleks, og man ser veldig godt kvalitetsforskjellen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...