Gå til innhold
Hundesonen.no

Mer kjemi hjelp av smarte soniser...

tm100021

Recommended Posts

Skrevet

Trenger litt mer hjelp.. Med organisk kjemi også...

Hva er en toverdig alkohol ?

Karbohydrater:

Hvilke grunnstoffer består karbohydrater av ?

Organiske løsemidler:

Hvilke stoffgrupper omfatter disse ?

10. Balansering av likninger: (Antall atomer likt på begge sider)

a)

Mg + O2 MgO

B)

Fe + O2 Fe2O3

B) En kjemisk blanding av ?

Trenger litt hjelp! Driver med en oppgave om kjemi og jeg skjønner jo ikke en dritt... Så kanskje det er et kjemi geni her på forumet som kunne ha hjulpet meg?

2. Hvor mange atomer er det i:

a) H2O ?

B) C12H22O11 ?

c) HCl + H2O ?

3. Periodiske system:

a) Hva kalles vannrett inndeling av det periodiske system ?

B) Hva bestemmer vannrett plassering ?

c) Hva kalles loddrett inndeling ?

d) Hva bestemmer loddrett plassering ?

4. Elektroner, elektronskall:

a) Hvor mange elektronskall har grunnstoffet Barium( Ba) ?

B) Hvor mange elektroner i ytterste skall ?

c) Hvor mange totalt ?

d)-f) De samme spørsmål for oksygen (O).

5. Ioner.

a) Hva er ioner ?

B) Hva består de av ?

6. Ionebinding:

a) Hva er en ionebinding ?

B) Hvordan holdes atomene sammen ?

7. Elektronparbinding.

a) Hva er en elektronparbinding ?

8. Hydrogenbinding.

a) Tegn en hydrogenbinding.

B) Hvordan er atomene plassert i molekylene

9. Forbrenning og reaksjon.

a) Hva er forbrenning ?

B) Hva er en kjemisk reaksjon ?

11: Ph + syrer og baser.

a) Hva uttrykker surheten i en væske når vi måler pH ?

B) Hva er pH i rent vann ?

c) Hva er pH i sterk syre ?

d) Hva er pH i sterk base ?

Skrevet

Tja, har kjemi, men kom akkurat hjem fra kjemi tentamen og orker ikke tenke :-P .

Siste spørsmålet ditt er hvertfall. pH i rent vann er 7 , pH i sterk syre er under 7 og pH i sterk base er over 7. Syntes det var litt rart spørsmål, pleier å bli oppgitt hvilken syre det er, og konsentrasjon ++ for å regne det ut mer nøyaktig..

Skrevet

Ett til da :huh:

7. En elektronparbinding er når to atomer deler på et elektronpar, så de begge to får fullt ytterskall..

Skrevet

5. Ion, eller ioner, er betegnelsen på elektrisk ladde atomer eller grupper av atomer. Et positivt ladd ion, kation, oppstår når et atom avgir elektroner , mens et negativt ladd ion, anion, oppstår når atomet tar opp elektroner.

Skrevet

a) Hvor mange elektronskall har grunnstoffet Barium( Ba) ? 6

b ) Hvor mange elektroner i ytterste skall ? 2

c) Hvor mange totalt ? 56

d)-f) De samme spørsmål for oksygen (O). 2 elektronskall , 6 elektroner i ytterste skall , 8 elektroner totalt .

Skrevet

3. Periodiske system:

a) Hva kalles vannrett inndeling av det periodiske system ? Gruppe.

b ) Hva bestemmer vannrett plassering ? Gruppene bestemmes av hvor mange elektroner det er i ytterste skall.

c) Hva kalles loddrett inndeling ? Periode

d) Hva bestemmer loddrett plassering ? Det periodiske systemet er bygd opp slik at atomer som har lignende egenskaper, kommer i nærheten av hverandre.

Perioden i det periodiske systemet forteller oss hvor mange elektronskall de enkelte atomene har. Atomene i periode 1 har ett elektroskall. Atomene i periode 2 har to elektronskall osv.

For eksempel Barium, som jeg svarte på lengre oppe, så er det plassert i periode 6, gruppe 2. Dvs at det er 6 elektronskall, og 2 elektroner i det ytterste skallet.

Skrevet

Kan ihvertfall prøve å hjelpe deg med noen av spørsmålene.

3. Periodiske system:

a) Hva kalles vannrett inndeling av det periodiske system ?

Den vannrette inndelingen av det periodiske system kalles perioder.

b) Hva bestemmer vannrett plassering ?

Grunnstoffene er delt inn i perioder etter hvor mange elektronskall de har.

c) Hva kalles loddrett inndeling ?

Den loddrette inndelingen kalles grupper.

d) Hva bestemmer loddrett plassering ?

Grunnstoffene er delt inn i grupper etter hvor mange frie elektroner de har(hvor mange elektroner atomet har i det ytterste skallet).

a) Hvor mange elektronskall har grunnstoffet Barium( Ba) ?

Barium har 6 elektronskall.

c) Hvor mange totalt?

56

d)-f) De samme spørsmål for oksygen (O).

- Oksygen har 2 elektronskall.

- I det ytterste skallet er det 6 elektroner.

- Oksygen består av 8 elektroner

5. Ioner.

a) Hva er ioner ?

Ioner er elektrisk ladde atomer

6. Ionebinding:

a) Hva er en ionebinding ?

Ionebinding er kjemisk binding mellom to grunnstoff med ulik elektronegativitet. Ved en ionebinding trekkes ett eller flere elektroner fra ett atom til et annet slik at begge får fulle ytterskall. Atomene blir da ladde, og ionene med motsatte ladninger trekkes mot hverandre og binder seg sammen.

7. Elektronparbinding.

a) Hva er en elektronparbinding ?

En elektronparbinding er en binding mellom atomer i et molekyl. Atomene blir holdt sammen ved at de deler ett eller flere elektronpar slik at begge oppnår fulle ytterskall.

9. Forbrenning og reaksjon.

b) Hva er en kjemisk reaksjon ?

En kjemisk reakjson er når to stoffer reagerer med hverandre og danner etn nytt stoff.

Ved en kjemisk reaksjon blir molekylene delt, atomene blir satt sammen på nytt igjen og det blir dannet nye molekyler. (Atomene kan ikke endres)

Edit:

Elisabeth og Buster har svart før meg.

Skrevet

a ) H2O ?

b ) C12H22O11 ?

c ) HCl + H2O ?

a ) 2 + 1 = 3

b ) 12 + 22 + 11 = 45

c ) 1 + 1 + 1 + 2 + 1 = 6

Det er da vel ikke vanskeligere enn som så..?

Skrevet

a ) H2O ?

b ) C12H22O11 ?

c ) HCl + H2O ?

a ) 2 + 1 = 3

b ) 12 + 22 + 11 = 45

c ) 1 + 1 + 1 + 2 + 1 = 6

Det er da vel ikke vanskeligere enn som så..?

Den siste der var ikke riktig.

Det er saltsyre(HCl) + vann(H2O). Saltsyre består av to atomer/grunnstoffer, hydrogen og klor.

Så regnestykket blir 1+1+2+1=5 :huh:

• 2 weeks later...
Skrevet

10. Balansering av likninger: (Antall atomer likt på begge sider)

a)

Mg + O2 = MgO --> 4Mg + 2O2 = 4MgO

b )

Fe + O2 = Fe2O3 --> 6Fe + 9O2 = 3Fe2O3

Skrevet

Jeg kan prøve igjen, hehe.

Har lite å gjøre...

Trenger litt mer hjelp.. Med organisk kjemi også...

-Hva er en toverdig alkohol ?

Er ikke helt sikker da, men..

En toverdig alkohol kan vel også kalles en flerverdig alkohol, som er alkoholer med flere enn en OH-gruppe.

En toverdig alkohol er altså en alkohol med to OH-grupper.

Et eksempel er Glykol - C2H4(OH)2

Karbohydrater:

-Hvilke grunnstoffer består karbohydrater av ?

Karbohydrater består av hydrogen, oksygen og karbon.

Eks.

Druesukker er en type karbohydrat, og den kjemiske formelen for druesukker er C6H12O6

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...