Gå til innhold
Hundesonen.no

Mer kjemi hjelp av smarte soniser...


tm100021

Recommended Posts

Trenger litt mer hjelp.. Med organisk kjemi også...

Hva er en toverdig alkohol ?

Karbohydrater:

Hvilke grunnstoffer består karbohydrater av ?

Organiske løsemidler:

Hvilke stoffgrupper omfatter disse ?

10. Balansering av likninger: (Antall atomer likt på begge sider)

a)

Mg + O2 MgO

B)

Fe + O2 Fe2O3

B) En kjemisk blanding av ?

Trenger litt hjelp! Driver med en oppgave om kjemi og jeg skjønner jo ikke en dritt... Så kanskje det er et kjemi geni her på forumet som kunne ha hjulpet meg?

2. Hvor mange atomer er det i:

a) H2O ?

B) C12H22O11 ?

c) HCl + H2O ?

3. Periodiske system:

a) Hva kalles vannrett inndeling av det periodiske system ?

B) Hva bestemmer vannrett plassering ?

c) Hva kalles loddrett inndeling ?

d) Hva bestemmer loddrett plassering ?

4. Elektroner, elektronskall:

a) Hvor mange elektronskall har grunnstoffet Barium( Ba) ?

B) Hvor mange elektroner i ytterste skall ?

c) Hvor mange totalt ?

d)-f) De samme spørsmål for oksygen (O).

5. Ioner.

a) Hva er ioner ?

B) Hva består de av ?

6. Ionebinding:

a) Hva er en ionebinding ?

B) Hvordan holdes atomene sammen ?

7. Elektronparbinding.

a) Hva er en elektronparbinding ?

8. Hydrogenbinding.

a) Tegn en hydrogenbinding.

B) Hvordan er atomene plassert i molekylene

9. Forbrenning og reaksjon.

a) Hva er forbrenning ?

B) Hva er en kjemisk reaksjon ?

11: Ph + syrer og baser.

a) Hva uttrykker surheten i en væske når vi måler pH ?

B) Hva er pH i rent vann ?

c) Hva er pH i sterk syre ?

d) Hva er pH i sterk base ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har kjemi, men kom akkurat hjem fra kjemi tentamen og orker ikke tenke :-P .

Siste spørsmålet ditt er hvertfall. pH i rent vann er 7 , pH i sterk syre er under 7 og pH i sterk base er over 7. Syntes det var litt rart spørsmål, pleier å bli oppgitt hvilken syre det er, og konsentrasjon ++ for å regne det ut mer nøyaktig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5. Ion, eller ioner, er betegnelsen på elektrisk ladde atomer eller grupper av atomer. Et positivt ladd ion, kation, oppstår når et atom avgir elektroner , mens et negativt ladd ion, anion, oppstår når atomet tar opp elektroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. Elektroner, elektronskall:

a) Hvor mange elektronskall har grunnstoffet Barium( Ba) ? 6

b ) Hvor mange elektroner i ytterste skall ? 2

c) Hvor mange totalt ? 56

d)-f) De samme spørsmål for oksygen (O). 2 elektronskall , 6 elektroner i ytterste skall , 8 elektroner totalt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Periodiske system:

a) Hva kalles vannrett inndeling av det periodiske system ? Gruppe.

b ) Hva bestemmer vannrett plassering ? Gruppene bestemmes av hvor mange elektroner det er i ytterste skall.

c) Hva kalles loddrett inndeling ? Periode

d) Hva bestemmer loddrett plassering ? Det periodiske systemet er bygd opp slik at atomer som har lignende egenskaper, kommer i nærheten av hverandre.

Perioden i det periodiske systemet forteller oss hvor mange elektronskall de enkelte atomene har. Atomene i periode 1 har ett elektroskall. Atomene i periode 2 har to elektronskall osv.

For eksempel Barium, som jeg svarte på lengre oppe, så er det plassert i periode 6, gruppe 2. Dvs at det er 6 elektronskall, og 2 elektroner i det ytterste skallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ihvertfall prøve å hjelpe deg med noen av spørsmålene.

3. Periodiske system:

a) Hva kalles vannrett inndeling av det periodiske system ?

Den vannrette inndelingen av det periodiske system kalles perioder.

b) Hva bestemmer vannrett plassering ?

Grunnstoffene er delt inn i perioder etter hvor mange elektronskall de har.

c) Hva kalles loddrett inndeling ?

Den loddrette inndelingen kalles grupper.

d) Hva bestemmer loddrett plassering ?

Grunnstoffene er delt inn i grupper etter hvor mange frie elektroner de har(hvor mange elektroner atomet har i det ytterste skallet).

4. Elektroner, elektronskall:

a) Hvor mange elektronskall har grunnstoffet Barium( Ba) ?

Barium har 6 elektronskall.

c) Hvor mange totalt?

56

d)-f) De samme spørsmål for oksygen (O).

- Oksygen har 2 elektronskall.

- I det ytterste skallet er det 6 elektroner.

- Oksygen består av 8 elektroner

5. Ioner.

a) Hva er ioner ?

Ioner er elektrisk ladde atomer

6. Ionebinding:

a) Hva er en ionebinding ?

Ionebinding er kjemisk binding mellom to grunnstoff med ulik elektronegativitet. Ved en ionebinding trekkes ett eller flere elektroner fra ett atom til et annet slik at begge får fulle ytterskall. Atomene blir da ladde, og ionene med motsatte ladninger trekkes mot hverandre og binder seg sammen.

7. Elektronparbinding.

a) Hva er en elektronparbinding ?

En elektronparbinding er en binding mellom atomer i et molekyl. Atomene blir holdt sammen ved at de deler ett eller flere elektronpar slik at begge oppnår fulle ytterskall.

9. Forbrenning og reaksjon.

b) Hva er en kjemisk reaksjon ?

En kjemisk reakjson er når to stoffer reagerer med hverandre og danner etn nytt stoff.

Ved en kjemisk reaksjon blir molekylene delt, atomene blir satt sammen på nytt igjen og det blir dannet nye molekyler. (Atomene kan ikke endres)

Edit:

Elisabeth og Buster har svart før meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Hvor mange atomer er det i:

a ) H2O ?

b ) C12H22O11 ?

c ) HCl + H2O ?

a ) 2 + 1 = 3

b ) 12 + 22 + 11 = 45

c ) 1 + 1 + 1 + 2 + 1 = 6

Det er da vel ikke vanskeligere enn som så..?

Den siste der var ikke riktig.

Det er saltsyre(HCl) + vann(H2O). Saltsyre består av to atomer/grunnstoffer, hydrogen og klor.

Så regnestykket blir 1+1+2+1=5 :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg kan prøve igjen, hehe.

Har lite å gjøre...

Trenger litt mer hjelp.. Med organisk kjemi også...

-Hva er en toverdig alkohol ?

Er ikke helt sikker da, men..

En toverdig alkohol kan vel også kalles en flerverdig alkohol, som er alkoholer med flere enn en OH-gruppe.

En toverdig alkohol er altså en alkohol med to OH-grupper.

Et eksempel er Glykol - C2H4(OH)2

Karbohydrater:

-Hvilke grunnstoffer består karbohydrater av ?

Karbohydrater består av hydrogen, oksygen og karbon.

Eks.

Druesukker er en type karbohydrat, og den kjemiske formelen for druesukker er C6H12O6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...