Gå til innhold
Hundesonen.no

Har dine hundeønsker forandret seg mye?


tm100021

Recommended Posts

Egentlig ikke. Har alltid vært forelsket i Basenjien, og dette ble min første hund da jeg var 14. Nå klarer jeg ikke å forestille meg et liv uten disse utspekulerte sjarmørene. En hund er en hund, en Basenji er en Basenji, for meg kan det nesten ikke sammenlignes :) (Så skiller da Basenjien seg fra de fleste andre hunder på mer enn en måte)

Men det finnes jo mange andre flotte raser også, da, men kan (nesten) med sikkerhet si at jeg alltid vil ha en Basenji.

Jeg har med andre ord funnet min rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Jaja Loke, da kan du trygt kjøpe deg boxer nå ihvertfall. Eller en SnowBoxer, da det er de jeg vet mest om. I klubben vår er vel eldste medlemmet nå 12 år, og vi har flere seniorer :) NSBK har vel ca 70 medlemmer, vi er en liten klubb, men det er svært lite HD og spondylose ute og går. Kommer nok veldig an på hvilken oppdretter man kjøper fra også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh ja da.. alt fra Chihuahua til Grand danois...

Vært igjenom rase boka og har vel hatt lyst på alle rasene nesten som jeg har blad gjenom i alle disse rasebøkene jeg har kommet over.

Amstaff og pomeranien er vel en av de rasene jeg har hatt veldig lyst på og blitt fasinert av. Og langhårs collie. Og så klart Yorkshire Terrier som jeg også har, bor hjemme hos mamma og pappa.

Så kom jo også da Boxern som tok meg med storm!

Men jeg syntes det er veldig mye raser jeg ønker og lære mere om som Amerikan Akita, Alaskan Malamut, Pomeranien, Yorkshire Terrier, Pointer, Collie lang og kort hår ++ Da mener jeg og lære rasestandarden og om rasen generelt.

Boxer er så klart aller høyest prioritert! Og det er rasen jeg ønsker og satse på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååå, jeg klarer ikke huske alle hundene jeg har hatt lyst på... men tror det først var en cocker spaniel

- old english sheepdog

- collie

- shetland sheepdog

- whippet

- borzoi

- greyhound

- chihuahua

- mops

- tibetansk spaniel

osv. har kanskje ønsket meg 3 fjerdedeler av hundene i hundeleksikonet:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten ville jeg først ha beagle. (men det forandret seg raskt da jeg fant ut at de var jakthunder).

Etter det var det japansk spisshund. Og selvfølgelig syntes jeg

Jeg har alltid villet ha Border Collie, men jeg visste jo ikke så mye om dem, men syntes utseendet var så fint. (nå tror jeg de er litt krevende)

Har også syntes settere var fine, (engelske) men nå syns jeg heller irske er mye finere.

(men etter en hund som var mest engelsk setter og litt to andre raser har jeg funnet ut at de er litt "vimsete" for meg, enda hunden min var verdens beste, flink på alle måter! Men siden han bare var kanskje 2/3 setter så ville jeg aldri hatt en setter nå!)

Etter det var det Rhodesian ridgeback, rottweiler<3, svensk/dansk gårdshund, dalmantiner og münsterländer=)

Etter det har det alltid vært Golden retriever og andre retrievere( flat, labrador og litt toller) og etterhvert kooikerhund(men den vet jeg enda litt lite om), men nå vil jeg helst ha en Flat<3. D :wub: Tror nok flat vil passe meg perfekt!

Veldig mange hunder jeg ville ha meg=P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Her har det forandret seg en del. Da jeg var liten ville jeg ha 'alle' rasene. Det begynte med en sort elghund som jeg pleide å gå tur med nesten hver dag etter skolen. Hadde sååå lyst på en sånn. Deretter har jeg passet retrievere, disse likte jeg ikke noe særlig, syntes de var kjedelige. Men de var jo sånn typiske sofagriser, så det er nok ikke så rart. Passet også dobermann, saluki, afghansk mynde, collie, schaefer, labrador, irsk setter + sikkert mange andre som jeg ikke husker. Alle de sistnevnte unntatt labrador var raser jeg ønsket meg. Da var jeg jo liten og visste veldig lite om hva forskjellige raser krevde. :rolleyes: Dobermannen var ekstra hendig siden det første den gjorde var å hoppe rett på den 'teite' lillesøstra mi så hun datt rett i bakken. :devilbanana: Doberdamen ville bare kose, og det gikk bra med søstra mi altså. :P

Anyway.. Da jeg flyttet der jeg bor nå og møtte naboens to pointere, Aya og Canto, ble jeg helt lost. De var noe av det flotteste jeg noen gang hadde sett. De var også utrolig trivelige, og lette å ha med å gjøre. Da jeg og gubben var med eieren og slapp dem i en dal første gangen, sto jeg bare å måpte. Det følte nesten som om jorden ristet under de muskuløse dyra som tordnet avgårde nedover bakkene. :P:( Da visste jeg at pointer sto svært høyt på lista.

Da naboen fortalte om en voksen pointer som skulle selges, bestemte jeg meg for å selge alle rundt 30 kaninene mine og kjøpe hunden. Det har jeg ikke angret på. Han er alt man kan ønske seg i en hund og litt til. :P

Vorsteher har gubben ønsket seg siden han var liten gutt. Og slik ble det også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde veldig lyst på golden retriever når jeg var liten. Så ville jeg ha border collie. Også syntes jeg saluki var stygge, men nå synes jeg de er pene. Da kunne jeg ingenting om rasene. Og når vi bestemte oss for å kjøpe hund skulle jeg ha chihuahua. Jeg begynte å lese om rasen og fant ut at den var perfekt til meg. Men så kom jeg over papillon, og det ble papillon på meg. Jeg angrer absolutt ikke.

Puddel var jeg ikke så glad i før, men nå liker jeg dem kjempe godt!

Hund nr. 2 blir shetland sheepdog. Men cavalier og chihuahua står høyt oppe på ønskelista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...