Gå til innhold
Hundesonen.no

Sardiner og kylling/lam

Bee

Recommended Posts

Hei,

Fikk tips fra oppdretter av vår nye valp at jeg burde gi henne sardiner for pels og hudkondisjon. Ikke fra boks.. Men hvor får man kjøpt sardiner om ikke er i boks? Det er visstnok vanlig å gi sardiner som tillegg der de bor (UK). Er det ikke noen annen fet fisk som er like god, som er enklere å få tak i?

Et annet tips var å gi henne kyllig/lam 2 x uken, for å hjelpe til å holde henne i passe tykk form, iom at disse valpene vokser noe innmari raskt og lett ser litt skranglete ut når vokseperioden er over. Er det noe dere pleier å gjøre -og blir ikke det innmari dyrt å drive å kjøpe noen kg kylling/lam-kjøtt når man har to hunder? Kjøper dere i såfall rent kjøtt (Filét?) Vel, det er kanskje meningen at det skal merkes på lommeboken at man har to store bamser :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bee,

Gikk det greit å få inn valpen? "Ga" veterinæren seg til slutt, eller måtte dere vente?

Sardiner, ja - tydeligvis populært i UK. Det gir også oppdr til mine hunder til sine. Jeg fikk forklaring at det hadde med fettet å gjøre, da de fôret på ett og samme fôr på alle sine ørten hunder. Da fikk de yngre tilskudd på denne måten. Men disse gir det fra boks - i olje. Jeg tenkte gjøre det samme med mine, men når jeg så prisen på disse bitte-små boksene her i Norge, tenkte jeg at "DET behøver de ikke å få..." Av og til gir jeg dem tunfisk i maten - fra boks - men det er mest fordi de synes det er godt. Jeg bruker fôr som jeg antar inneholder det de trenger av næring, så evt tilskudd gis kun i perioder hvis man merker at de røyter spesielt, er tørre i pelsen, etc.

Jeg vil anta at f.eks. fiskeolje eller annen type olje i maten vil gjøre samme nytten - eller helt enkelt fôre på et fôr som er relativt riklig med fett. Det er flere bearded collie-eiere som har gått over på ProPlan's Laks og ris-fôr nå, troligvis av samme årsak.

Rent kyllingkjøtt eller lammekjøtt er jo ikke spesielt fett, i hvertfall ikke filetene - så hvis det er idèen bak så ville jeg nok heller gi kotelett-delen, e.l. (Jeg er veldig dårlig på rått-kjøtt-anatomi -men finne noe som har fett på).

Ha en riktig fin dag!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Boksfisk" er gjerne saltet, der er kanskje derfor oppdretteren din ikke anbefaler å bruke det? Sardiner i boks er blir jo dessuten svindyrt i lengden..

Av fet fisk er det vel enklest å få tak i, som andre har nevnt, laks, ørret og makrell. Fisken kan du gi i store, rå stykker -litt å tygge på.

Av kjøtt er det bare å slå seg løs i frysedisken, mye å velge i mellom. F.eks frosne, rå høner er rimelig (noenåtjue kroner for stykket).

Ellers har du f.eks frosne First Price kyllingfileter i pakker på 2kg til 139,-kr (disse er tilsatt litt salt).

Go'Biten (Norsk Dyremat) har vitaminisert kjøtt på boks; kylling, lam, storfe, vom...

Ellers så finnes det veldig mange gode fiskeoljer på markedet her til lands. Det gjør det sikkert i UK også, men oppdrettere (også her) har en tendens til å holde seg til det de har brukt i årevis og som de vet at fungerer istedet for å prøve noe nytt :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bee,

Gikk det greit å få inn valpen? "Ga" veterinæren seg til slutt, eller måtte dere vente?

Hei!

Jo, hun var til slutt glad de ikke trengte denne rabiesvaksinen. Men i alle fall ser det ut til at alt er klart. Jeg var der nede å plukket henne ut sist helg. (Forøvrig en opplevelse og erfaring jeg ikke ville vært foruten). Hun kommer om 14 dager :)

Jo takk, jeg så da prisen på disse små sardinboksene. Ikke mer enn en munnfull for våre hunder, så det blir nok dyrt i lengden. Da kan det jo være noe å gi litt fiskeolje for hund i stedet.

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Boksfisk" er gjerne saltet, der er kanskje derfor oppdretteren din ikke anbefaler å bruke det? Sardiner i boks er blir jo dessuten svindyrt i lengden..

Av fet fisk er det vel enklest å få tak i, som andre har nevnt, laks, ørret og makrell. Fisken kan du gi i store, rå stykker -litt å tygge på.

Av kjøtt er det bare å slå seg løs i frysedisken, mye å velge i mellom. F.eks frosne, rå høner er rimelig (noenåtjue kroner for stykket).

Ellers har du f.eks frosne First Price kyllingfileter i pakker på 2kg til 139,-kr (disse er tilsatt litt salt).

Go'Biten (Norsk Dyremat) har vitaminisert kjøtt på boks; kylling, lam, storfe, vom...

Ellers så finnes det veldig mange gode fiskeoljer på markedet her til lands. Det gjør det sikkert i UK også, men oppdrettere (også her) har en tendens til å holde seg til det de har brukt i årevis og som de vet at fungerer istedet for å prøve noe nytt :)

Takk for gode tips. Jeg visste ikke ta Go`Biten har vitaminisert kjøtt på boks -Da skal jeg prøve å fiinne det etter det påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...