Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjett hva jeg så på tur i går!

dorab01

Recommended Posts

Skrevet

Hei alle sammen

I går var jeg på besøk hos mamma og gikk tur med hundene.Da kom det en utenlands (mørk hud farget gutt) som gikk tur med den nydelige afganeren i full utstillingspels :icon_redface: Jeg måtte jo selvfølgelig spørre da hunden stoppet for å snuse og da fortalte han meg at han er nettop flyttet hit og at han elsker afganere og har drevet med utstilling en god stund!

Ps. Dette er til dere med fordommer mot utenlandske hundekjøpere. Jeg synes dette var bare dødsbra!! og så fin som den hunden var da :P:P

Skrevet

Utenlandske hundekjøpere kan være like gode som norske hundekjøpere, og ved mange tilfeller bedre også.

Skrevet

En står jo ikke for hva alle gjør med hundene sine...om jeg møter en som trener hunden sin med klikker, så vil ikke det si at alle gjør det. :)

Skrevet

Det har vel mindre med hudfarge å gjøre enn med kulturens syn på dyr (noen religioner nekter hund i hus) og forutsetninger/formål med hundeholdet. Har møtt utenlandskfødte gutter med både småhunder og større, og de er akkurat så flinke - eller dårlige - med hundeholdet som jevnaldrende "norske" gutter er... altså kommer det an på oppvekst, innlevelse og formål med hundehold. Dyktige hundefolk finnes det i alle land, akkurat som det finnes dårlige...

Ville vel neppe solgt hund til "white trash" i sørstatene heller.... Blant amerikansk dyrebeskyttelses flittigste oppfordring vinterstid er at "husk på at hunden som står bundet ute bør ha et sted å gå inn der den får ly for været om natten eller når det er kaldt".

Og det er mange, mange år siden en av Sveriges flotteste dragartister, som også var mulatt, viste seg i ringen med en praktfull afghaner. Husker en gang på Sjølyst, der han hadde farget håret matchende blondt!

Det kuleste nå, synes jeg, er relativt "barske" gutter - uansett opprinnelse - som lufter kjærestens chihuahua! Hehe, det gjør nok noe med mannsrollen, gitt!

Skrevet

Tja, har man egentlig helt frie hender til det???

http://www.ba.no/nyheter/urix/article2027274.ece

han mannen som nektet pga legning er jo teit da.. hvis han først hadde avtalt å selge...

tenkte på sånn generelt jeg...

jeg hadde i alle fall luket ut de jeg fikk best magefølelse og komunikasjon med , og noen jeg følte jeg kunne stole på..

f eks som latzia sier, jeg hadde heller ikke solgt til noen som prøvde å prute på prisen, er det diskriminering også?

Skrevet

Mannen var vel såpass lite sosialt intelligent at han sa det rett ut til den potensielle valpekjøperen, og det er vel ikke så taktisk gjort.

Men det er faktisk ingen RETT til å få kjøpt hund, siden dette er et privat spørsmål - ingen offentlig bedrift, eller noe som er underlagt rettigheter til å likebehandle. Har man dårlig følelse, uansett grunn, kan man bare si "nei, deg ønsker ikke jeg å selge til" - om det så bare er på grunn av en vag magefølelse.

Det kan derimot se ut til at man bør legge fingrene en smule mellom og ikke angi årsak, siden man da tydeligvis kan komme i knipe.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...