Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan bli interessante for hunden på trening?


Fillerya

Recommended Posts

Vi går på grunnkurs nå. Tussie er den som er mest opptatt av alle andre ting. Hun vil hilse på hundene og menneskene. Godisene til de andre er MYE bedre uansett hva vi har :rolleyes:

De har ost, og hun gjør hva som helst. Neste gang har vi ost, da driter hun i det. Vi har pølse, som er best av alt ellers, da er frolic bedre :icon_redface:

Veldig slitsomt! Hvordan skal vi få henne til å få kontakt med oss når alt annet er så mye mer fristende? Noen tips?

Ja klart du skal få det. Ikke la instruktøren vise noe med din hund som ikke du får til. Om instuktøren skal vise noe, så be om at h*n bruker sin egen hund. Den som blir stående med sjegget i postkassa og føle seg som en taper..er deg. Og godbitene er ikke godere bare de kommer fra andre..de er bare mer spennende. Problemet er at du er på defansiven i forhold til kursopplegg, instruktør andre kursdeltagere og til hva du skal gjøre. Ikke la henne være ute sammen med de andre når hun forsterker seg selv ved å få godbiter av den spennende instruktøren eller andre. Du må ta initiativet og bli kul og overlegen. Får du ingen oppmerskomhet fordi omgivelsene stjeler den..gå vekk. Snu deg og gå bestemt vekk og sett hunden i bilen. Så begynner du der. Ut av bilen med full kontakt. Jobb med doggie zen. Vel ute på bakken..samme prosedyre. Så fort hunden velger deg bort.. rett i bilen. Når du klarer å åpne døren og be hunden komme ut fordi den spør og den forholder seg til deg ved bilen, kan du begynne tenke på å utvide "reviret" for å si det slik Er det ikke meningen med kurs at man skal lære å være sammen med andre og allikevel forholde seg til deg? Her lærer hunden effektivt å forholde seg til alt annet en deg. Det må du ikke stå stilletiende å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber mye med Doffen,altså kontakt trening..nå som jeg har begynt å klike trene såvidt..så klikker jeg hver gang han ser på meg,og gir godbit..og han begynner å skjønne at jeg er mer spennendes enn alle luktene på kunstgresset der vi trener..han bryr seg ikke om folk og andre hunder,er luktene han bryr sge om,har prøvd en del,men her ser dte ut som klikkeren gir best resultat =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat det samme problemet med Kite, null fokus på meg bare på allt annet.

Han står og piper og bjeffer og bare tuller, han ser meg ikke engang.

Men alt bedret seg etter at vi begynte på Agility, nå vil jeg kalle han en perfekt hund på trening hvis man tenker på hvor dårlig sosialisert han er.

Det beste Kite kan få på trening er rå kyllingbiter, han har aldri jobbet bedre, og aldri har fingrene mine vært mer oppspist :)

Ellers har vi prøvd:

blodpølse

pølse

servelat

kalkunskinke

skinke

kylling

and(han elsket det)

ost

leverpostei(på tube og vanlig)

frolic

frysetørket lever,vom og okse

leverbiter

tørket lever

og you name it!!

Det går stort sett ned! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja klart du skal få det. Ikke la instruktøren vise noe med din hund som ikke du får til. Om instuktøren skal vise noe, så be om at h*n bruker sin egen hund. Den som blir stående med sjegget i postkassa og føle seg som en taper..er deg. Og godbitene er ikke godere bare de kommer fra andre..de er bare mer spennende. Problemet er at du er på defansiven i forhold til kursopplegg, instruktør andre kursdeltagere og til hva du skal gjøre. Ikke la henne være ute sammen med de andre når hun forsterker seg selv ved å få godbiter av den spennende instruktøren eller andre. Du må ta initiativet og bli kul og overlegen. Får du ingen oppmerskomhet fordi omgivelsene stjeler den..gå vekk. Snu deg og gå bestemt vekk og sett hunden i bilen. Så begynner du der. Ut av bilen med full kontakt. Jobb med doggie zen. Vel ute på bakken..samme prosedyre. Så fort hunden velger deg bort.. rett i bilen. Når du klarer å åpne døren og be hunden komme ut fordi den spør og den forholder seg til deg ved bilen, kan du begynne tenke på å utvide "reviret" for å si det slik Er det ikke meningen med kurs at man skal lære å være sammen med andre og allikevel forholde seg til deg? Her lærer hunden effektivt å forholde seg til alt annet en deg. Det må du ikke stå stilletiende å se på.

Her synes jeg Ingar har et umåtelig bra opplegg for deg - og ikke minst hans kommentar om instruktøren! Jeg stempler instruktører som "idioter" hvis de er slik at de skal vise deg hvordan det "skal gjøres" med din hund og ikke sin egen. Så klart hunden blir på en helt annen måte når det kommer en fremmed og overtar - den aner jo ikke om den fremmede er snill eller fæl, om vedkommende er morsom eller ikke - i det hele tatt - de fleste hunder skjerper seg noe enormt når en fremmed suger tak i dem. Jeg synes det er et skittent triks av instruktører som gjør slikt. Instruktøren kan heller se på hva du gjør og heller formidle hva du kan gjøre for å eventuelt bedre situasjonen. Når det er sagt - Ingars opplegg er glimrende tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...