Gå til innhold
Hundesonen.no

Løper etter sykler

Kristina

Recommended Posts

Guest Vicky

Ja, hadde faktisk tenkt å kjøpe langline i dag, men så såg jeg prisen.

189 kr. (kanskje ikke så gale) men hadde ikke råd da jeg allerde hadde brukt 300 kr på han samme dagen. (lenke osv)

Så må drøye det litt..

Men du bruker ikke langline på hunden din nå?

En Chow chow er det vanskeligere å bare rose, da de ikke tar dette så veldigt til seg. Godbiter gjør han ALT for. Han er ett matvrak med andre ord.

Han tar ikke ros, kos og dette til seg. Han er en liten enstøing.

Han liker å ligge i ett hjørne for seg selv, han logrer aldri.

(merkelig hund jeg har fått )

Så da er det litt vanskeligt med teorien din med bare ros i begynnelsen.

Så jeg jobber for tiden med å få han litt mer utegående, og som faktisk setter pris på kos og ros.

En ting er jo positivt er jo at han er faktisk ganske lettlært.

De få gangene jeg faktisk kan se at han er glad er når jeg kommer hjem etter å vært ute. Og da viser han sin lykke ved å bite over hånden min å holde den der. (biter ikke, bare holder hånden min i munnen)

Men,men...

Ja, hadde faktisk tenkt å kjøpe langline i dag, men så såg jeg prisen.

189 kr. (kanskje ikke så gale) men hadde ikke råd da jeg allerde hadde brukt 300 kr på han samme dagen. (lenke osv)

Så må drøye det litt..

-Ja, langliner er dyre. En annen ting du kan gjøre er å finne et enkelt tau hjemme. Husk å ikke holde så mye i lina, da skjønner hunden at den er der... :D

Men du bruker ikke langline på hunden din nå?

-Jeg var flink til å bruke line på Vicky da hun var valp, så etter hun ble 8-10 mnd hadde jeg en flott innkalling. Hun har aldri brukt den siden. Aldri stukket av en eneste gang. :D Veldig fornøyd med den.

En Chow chow er det vanskeligere å bare rose, da de ikke tar dette så veldigt til seg. Godbiter gjør han ALT for. Han er ett matvrak med andre ord.

Han tar ikke ros, kos og dette til seg. Han er en liten enstøing.

Han liker å ligge i ett hjørne for seg selv, han logrer aldri.

(merkelig hund jeg har fått )

Så da er det litt vanskeligt med teorien din med bare ros i begynnelsen.

Så jeg jobber for tiden med å få han litt mer utegående, og som faktisk setter pris på kos og ros.

En ting er jo positivt er jo at han er faktisk ganske lettlært.

De få gangene jeg faktisk kan se at han er glad er når jeg kommer hjem etter å vært ute. Og da viser han sin lykke ved å bite over hånden min å holde den der. (biter ikke, bare holder hånden min i munnen)

Men,men...

-Ja en Chow er nok tøffere å lære opp enn en BC eller aussie. Men er det ikke greit med en utfordring? Jeg syns ærlig talt BC`n er kjedelig å lære opp siden den har en så lett psyke... hehe. Jeg tror du kan lære hunden din å ta imot ros ved at du er flink med til å rose med en gang den gjør noe positivt. Det er ikke noen feil med å bruke godbit, men det er lurt å prøve å bruke valpetiden på å lære hunden å like ros og kos. Hunden er kjempe følsom, den oppfatter tonefallet i stemmen din, så den vet alltid hva slags humør du er i. Det er viktig å vise hunden at man er glad for det den gjør. Det er viktig å trene opp kontakt med hunden sånn at den ønsker kontakt fra deg. Det at den blir glad for at du kommer hjem er et kjempe positivt tegn. Det viser at den ser opp til deg. Det kan også være lurt å trene opp hunden til å like å dra i leker med deg. Da har du kontakt i tillegg til at det er positivt. Husk at hunden bestandig oppfatter tonefallet i stemmen, så når du sier "bra" må du vise at du mener det. Bruk gjerne godbit, men ikke vis godbiten før hunden har gjort øvelsen og gitt deg kontakt "gratis", uten å få godbit. Det handler mye om det å bygge opp kontakt mellom deg og din hund. ;)

Lykke til uansett måte du velger!! Jeg har troen på at du kan oppnå veldig mye med din Chow. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det magiske langliner det er snakk om her?  

Ser for meg at hvis en hund roter seg rundt en busk e.l. med line så sitter den fast?

Ler - det lurte jeg og på.... :wink: -jeg snakker om langlinene Fjellanger anbefaler - de orange gummierte! de er nemlig best...

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Ha ha! Ja de gamle langlinene som var før var kjempe knuddrete! Surret seg fast inn i andre langliner og greier. På mine kurs pleier jeg og ha med en ny type som er grønn og lyser i mørket! Utrolig bra, og den går ikke ann å surre fast i noe. Når vi slipper valpene løs for å trene innkalling med forsyrrelser kan det fort bli mange langliner, og da er det kjekt om de er "knuddrefrie"... He he...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...