Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvit Gjeterhund?


fearplay

Recommended Posts

Hei

Så på Hamar(Viking skipet)i fjor,en hvit gjeter hund.Trodde først det var en hvit schæfer.

Er det noen som har peiling om denne rasen??Syntes den var såå fin!

etter hva jeg har skjønt så er det opprinnelig hvit schæfer, det har bare blitt egen rase i Fci

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Så på Hamar(Viking skipet)i fjor,en hvit gjeter hund.Trodde først det var en hvit schæfer.

Er det noen som har peiling om denne rasen??Syntes den var såå fin!

Hvit gjeterhund er det samme som svenskene kaller "vit herdehund" - de har en åpen stambok og man får registrert vite schæferhunder som er født i "vanlige" kull som "vit herdehund" etter en mønstring.

Les mer her:

http://www.vitherdehund.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit gjeterhund er det samme som svenskene kaller "vit herdehund" - de har en åpen stambok og man får registrert vite schæferhunder som er født i "vanlige" kull som "vit herdehund" etter en mønstring.

Les mer her:

http://www.vitherdehund.com

Lotta

Tusen takk for info.

Nå skal jeg inn på hjemmesiden deres og kose meg!

Og kanskje lære noe nytt,hehe :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står endel på hjemmesidene. Man prøvde å dra igang et miljø her i Norge også, da noen importerte en registrert tispe - men det ble ikke noe kull, siden den hadde HD. Det er blitt født noen uregistrerte her, men den registrerte gjeterhundnavn-varianten må du vel til Sverige for å finne noen særlig av. Eller Danmark.

Dette er jo samme avstamning som "vanlige" schäfere, og det er vel omtrent samme risiko for å finne HD der som hos dem - ikke minst siden avlen må bli noe begrenset, siden de er sjeldne her. Vær iallfall nøye med å spørre om det, dersom du er interessert. Et annet tips kan være å sjekke de registrerte hvite gjeterhundene i SKKs rasdata-register, der du kan se på HD-resultater.

Hvit farge på schäfer har vært uønsket i ganske mange tiår. Det sies endel ymse om årsakene, men det er nå engang så - men det vil nå ikke enkelte raseentusiaster gå med på, de insisterer på at "det er schäfer", og lar altså være med å registrere dem - kanskje i håp om å "få viljen sin"? Det synes jo jeg personlig er dumt, da... for det viktigste er jo en planmessig og atskilt avl, siden hvit farge nå en gang er forbudt på "vanlig" schäfer, mens grått, svart, black and tan også er tillatt ved siden av den vanlige rød med sadel.

Andre har vært mer pragmatiske, og gått med på navneendringen til hvit gjeterhund - for å komme inn i systemet. Jeg synes nok det er greiest, siden man da også vil måtte følge SKKs regler for god avl. Ser på hjemmesiden til en av de svenske oppdretterne av de uregistrerte "schäferne" at det var litt "ymse" i forhold til HD der... og det er trist. Det står også på herdehund.se at det har vært mye innavl - "ekte" innavl, i motsetning til den relativt mer fjerne linjeavlen på vanlig schäfer, fordi de nettopp har vært så sjeldne. Så jeg ser at rådet der er å sjekke linjene nøye bakover...

http://www.herdehund.se/vitHerdehund/vitHerdehund.htm

De finnes både i korthåret og i mer langhårede/rikhårede varianter. Snakket med en svensk oppdretter, hun sier de er litt "mildere" enn vanlig schäfer - ikke helt samme driftene, noe som også en som eide begge varianter sa til meg da jeg tittet litt på dem på Hamar. Dette står også på herdehund.se-siden. Der advares også litt mot skyhet på noen linjer.

Samtidig er det andre som jobber med TJH på sine, og i Canada finnes det noen linjer som politiet der bruker - men de jeg har truffet, har vært mer over mot veikere utstillingsschäfer i væremåte enn bruksschäferavlede hunder.

Uansett er det hyggelige hunder, de jeg møtte på utstillingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke akkurat noe mindre lyst på ny hund nå kan man si... Og jeg som har sagt jeg aldri skal ha schæfer igjen, er nære ved å kapitulere... :rolleyes: Hvit gjeterhund, eller svart schæfer... En drøm begge to. Bare de er friske... ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg nok gått for en hvit en, siden de faktisk ER farveavlet... og vel ganske fredelige og greie og mer "normalutgaven".

Svarte schäfere finner du idag stort sett på reinspikka brukshundlinjer, som ikke driver farveavl - altså det er ikke sikkert at det er så lett å finne, og så er farve LANGT nede på lista over det disse oppdretterne ønsker å høre at potensielle nye eiere er interessert i; de er laget for å brukes aktivt, svært aktivt....., og du vil nok merke at bruksoppdrettere er lite begeistret over fargespørsmål :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei

Så på Hamar(Viking skipet)i fjor,en hvit gjeter hund.Trodde først det var en hvit schæfer.

Er det noen som har peiling om denne rasen??Syntes den var såå fin!

Hei.

Hvit gjeterhund kommer opprinnelig fra den hvite schäferen, men jeg tror ikke den er godkjent i Norge. Du kan jo ta en kikk inn på www.rewyr.com, de har hvite gjeterhunder.

Emilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvit gjeterhund kommer opprinnelig fra den hvite schäferen, men jeg tror ikke den er godkjent i Norge. Du kan jo ta en kikk inn på www.rewyr.com, de har hvite gjeterhunder.

Emilie

Rasen er godkjent i norge ut i fra hva jeg har funnet ut, bare til å lete etter den på NKK sin oversikt over raser der finer du den, det er ikke lenge siden den ble godkjent her(ikke mangen år siden) men den er godkjent. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvit gjeterhund kommer opprinnelig fra den hvite schäferen, men jeg tror ikke den er godkjent i Norge. Du kan jo ta en kikk inn på www.rewyr.com, de har hvite gjeterhunder.

Emilie

Den er nok godkjent ja! :)

Våre oppdrettere har nok ikke kjøpt hunder de ikke kan bruke! :lol: (Kennel Rewyr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok godkjent ja! :)

Våre oppdrettere har nok ikke kjøpt hunder de ikke kan bruke! :lol: (Kennel Rewyr)

Hehe, ok :) Var bare ikke sikker, mange bruker jo hundene sine i Sverige, Danmark og Tyskland selv om de ikke er godkjent i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ok :) Var bare ikke sikker, mange bruker jo hundene sine i Sverige, Danmark og Tyskland selv om de ikke er godkjent i Norge.

Selvfølgelig! :)

Må bare legge til at den hvite tispa de har hjemme nå (får en ny valp snart og) er en alldeles skjønn "jente"! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

verdal23.jpg

Det er Alexis det, til kennel Rewyr. Dårlig bilde fra helgas valpeshow, men en absolutt nydelig hund!

Valper etter henne er allerede omtrent bortbestilt, og hun er bare 6 mnd selv enda :lol:

Ellers så vet jeg lite om rasen. De er mildere enn Schäferen, dvs litt mere "høflig" om man kan kalle det det :) Uten å kalle Schäferen uhøflig på noe vis :)

Ta kontakt med Rewyr du, de eneste jeg vet som driver med Hvit gjeterhund, og veldig trivelige folk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

%7Boption%7D

Det er Alexis det, til kennel Rewyr. Dårlig bilde fra helgas valpeshow, men en absolutt nydelig hund!

Valper etter henne er allerede omtrent bortbestilt, og hun er bare 6 mnd selv enda :lol:

Ellers så vet jeg lite om rasen. De er mildere enn Schäferen, dvs litt mere "høflig" om man kan kalle det det :P Uten å kalle Schäferen uhøflig på noe vis :P

Ta kontakt med Rewyr du, de eneste jeg vet som driver med Hvit gjeterhund, og veldig trivelige folk!!

Ja, Alexis ja! :) Hun er så skjønn!!!

Og de er veldig trivelige folk, vi er veldig glad for at de er våre oppdrettere iallefall! :)

Hmmm, mye Buffy slekt i linjene til den kennelen ser jeg. Ante faktisk ikke at Buffy og Ingodds Wong har samme bestefar. :rolleyes:

Hehe, da var jo Buffy og Atheo i slekt da! :) Wong er Atheos far så... :)

*moderert p.g.a dobbelposting* Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...