Gå til innhold
Hundesonen.no

Fustrert!


Jeampi

Recommended Posts

I dag så har jeg prøvd å begynne å lære Pito å sitte i utgangstilling. (selv om jeg ikke vet 100% hvordan jeg vil trene det inn enda)

Men hun er fullstendig umotivert i dag. Hun gidder ikke prestere en dritt.

Jeg venter på atferd og hun legger seg, jeg klikker ikke og hun blir liggende, hun ligger..og ligger...så faller hodet ned også...og slik blir hun liggende.

Så prøver jeg å bevege meg litt slik at hun reiser seg opp og kan tilby en annen atferd. Jeg venter...og venter...og venter...og hun står og kiker på meg leeeeeenge......

Så legger hun seg igjen......

Slik har det pågått i hele dag. Hun er ikke sliten for vi har ikke vært på tur i skogen i dag eller trent noe annet.

Jeg har prøvd 5 forskjellige godbiter i dag og ingen av dem har funket. HVA ER GALT??

Dette inspirerer ikke akkurat til å prøve å lære inn flere LP øvelser...

Har jeg en for lite klikkerklok hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag så har jeg prøvd å begynne å lære Pito å sitte i utgangstilling. (selv om jeg ikke vet 100% hvordan jeg vil trene det inn enda)

Men hun er fullstendig umotivert i dag. Hun gidder ikke prestere en dritt.

Jeg venter på atferd og hun legger seg, jeg klikker ikke og hun blir liggende, hun ligger..og ligger...så faller hodet ned også...og slik blir hun liggende.

Så prøver jeg å bevege meg litt slik at hun reiser seg opp og kan tilby en annen atferd. Jeg venter...og venter...og venter...og hun står og kiker på meg leeeeeenge......

Så legger hun seg igjen......

Slik har det pågått i hele dag. Hun er ikke sliten for vi har ikke vært på tur i skogen i dag eller trent noe annet.

Jeg har prøvd 5 forskjellige godbiter i dag og ingen av dem har funket. HVA ER GALT??

Dette inspirerer ikke akkurat til å prøve å lære inn flere LP øvelser...

Har jeg en for lite klikkerklok hund?

Ikke godt å si hva som er galt, men klikket du da hunden reiste seg f.eks.? La du frem noe som kunne gjøre at du kunne få klikket for noe? Greit å "klikke opp" hunden litt før man setter igang.

Høres ikke ut som hunden helt er med på leken enda, og da er det viktig å klikke for mest mulig på kortest mulig tid. For å få hunden til å forstå at det er HUN som styrer klikket.

Vet jo ikke hvordan du trener, hva dere trener og hva hun vanligvis gjør, så vanskelig å gi noen råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefale deg å ikke trene noe særlig LP når hun er veldig ukonsentrert.. Prøv heller å tren litt kontakt, lek med henne(vis hun er interissert i leke) lek klovn og prøv å gjør deg mer morsom enn alt annet, ert litt og prøv å få opp motiveringen hennes.. Vent til hun er mer fokusert på deg og prøv øvelsene igjen. Vis hun er ukonsentrert og du gir opp, så blir ikke treningen noe bedre.. Treningen skal være gøy for begge to.. Mitt tips er å ikke trene når det ikke er morsomt for enten deg eller hunden, eller begge to :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke hvorfor hun er så ukonsentrert...vi var jo bare hjemme i vår egen stue...

hun skjønner jo hva klikk betyr, vi har jo trent med klikker i snart halvannet år. (ikke hundre% klikkertrening men dog)

Men hun er generelt for treig til å tilby atferder. Er hun enda for lite klikkerklok, og at jeg burde begynne å klikke henne mye mer opp og heller ta mange små økter om dagen med klikk for "ingenting" før vi begynner å trene inn LP øvelser med 100% klikkertrening?

eller er hun bare veldig lite engasjert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje hun er litt lite klikkertrent, men vanskelig å si når jeg ikke har møtt henne.

Hu kan også være litt lite engasjert, vansklig å trene hund gitt. hehe..

Jeg ville klikket mer for ingenting og vist henne at det er morsomt å trene og hvor fortere man gjør ting jo fortere kommer belønningen.. Kan være litt virent med det første, men er verdt et forsøk..

Min hadde små perioder da hun var svært ukonsentrert og det virka som hun ikke skjønte klikk i det hele, i tilegg var hun treig til å tilby adferder. Men når hun bare vokste litti hode, fant ut at trening var gøy. Så falt hjernen på plass igjen og hun tilbyde adferder fort :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke hvorfor hun er så ukonsentrert...vi var jo bare hjemme i vår egen stue...

hun skjønner jo hva klikk betyr, vi har jo trent med klikker i snart halvannet år. (ikke hundre% klikkertrening men dog)

Men hun er generelt for treig til å tilby atferder. Er hun enda for lite klikkerklok, og at jeg burde begynne å klikke henne mye mer opp og heller ta mange små økter om dagen med klikk for "ingenting" før vi begynner å trene inn LP øvelser med 100% klikkertrening?

eller er hun bare veldig lite engasjert?

I klikkertrening (og annen trening) er det veldig greit å tenke igjennom følgende punkter:

- Timing (belønner du det du mente å belønne?)

- Kriterier (setter du for høye eller for lave "krav" til hunden?)

- Belønningsfrekvens (belønner du ofte nok?)

- Belønningskvalitet (er kvaliteten på belønningen god nok?)

Svaret på de fleste (alle?) problemene i treningen finner du her! Tenk igjennom hvert punkt, vær kritisk og se hva du finner ut. Lønner seg å være ærlig mot seg selv her :P

Trente du til en uvanlig tid i dag? Hunder som er vandt til å sove kl. 12 f.eks., kan være trege å få igang på moro da.

Var hun mett? (og godbiter var lite tiltalende? vet jo ikke om du brukte godbiter i treningen, men...)

Var hun litt uttafor? (alle individer har gode og dårlige dager)

Ellers kan det høres ut som det er lurt å trene mye rart en stund fremover. Bruk target og få litt fart i hunden. Ikke bare stå rett opp og ned.. beveg deg litt så du får flere ting å klikke for. Finn frem en pappeske og klikk for alt hun måtte finne på med den. Legg ut leker, kjøkkenredskaper og andre ting og klikk for alt hun gjør med de også.

Mine råd.. men vanskelig når jeg ikke vet så mye om dere :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar begge to!

ja det kan godt være at hun hadde en litt dårlig dag i dag. Men syntes at det var så rart at hun var så treig siden vi ikke har verken trent eller gått noen lang tur før i dag og da pleier hun å være veldig energisk.

Men av de tingene du satt opp så tror jeg at jeg må skjerpe meg veldig på frekvensen. Jeg venter vel altfor lenge, for det ser jeg når jeg gir f.eks kommando på sitt. Da bruker hun lang tid på å sette seg, hvis jeg setter opp frekvensen vil vel farten forhåpentligvis komme etterhvert også?

Jeg skal ta meg noen økter nå denne uka og trene henne mer klikkerklok og klikke for alt og ingenting. Så forhåpentligvis vil vi få litt mer futt i treningen etterhvert :icon_redface: Tusen takk for gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag så har jeg prøvd å begynne å lære Pito å sitte i utgangstilling. (selv om jeg ikke vet 100% hvordan jeg vil trene det inn enda)

Men hun er fullstendig umotivert i dag. Hun gidder ikke prestere en dritt.

Jeg venter på atferd og hun legger seg, jeg klikker ikke og hun blir liggende, hun ligger..og ligger...så faller hodet ned også...og slik blir hun liggende.

Så prøver jeg å bevege meg litt slik at hun reiser seg opp og kan tilby en annen atferd. Jeg venter...og venter...og venter...og hun står og kiker på meg leeeeeenge......

Så legger hun seg igjen......

Slik har det pågått i hele dag. Hun er ikke sliten for vi har ikke vært på tur i skogen i dag eller trent noe annet.

Jeg har prøvd 5 forskjellige godbiter i dag og ingen av dem har funket. HVA ER GALT??

Dette inspirerer ikke akkurat til å prøve å lære inn flere LP øvelser...

Har jeg en for lite klikkerklok hund?

Jeg tror du går for fort fram. Du må klikke og belønne for atferd..samme hva. Det er viktig å begynne med begynnelsen og alle hunder har atferd. De eneste som ikke har det, er døde hunder. Da sier det seg selv egentlig.. at du må først og fremst lære hunden å tilby "noe".. for å oppnå noe. At hunden bytter blikkfokus, spisser ører, flytter en labb.. snur litt på hodet..ja alt slikt er gull verd i den fasen du er nå. Når hundens kreativitet har "våknet" kan du begynne å sile atferder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...