Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om IPO

millemonk

Recommended Posts

Sitter på en jobbpc nå uten linker og sånt, kan finne dem når jeg kommer hjem (legger ut de jeg har i hodet).

1. hunden skal ha godkjent Ferdselsprøve (består av en lydighetsdel og en testdel)

2. fører skal ha gjennomgått RIK Grunnkurs.

NSchK Bergen skal det stå en del, ellers kan du titte på NSchK sine hovedsider, bør ligge litt der.

Kennel Oddvargsine sider, der er en del artikler.

Kennel Nangijala har også en del på sine websider, om du går inn på Malinois så ligger det artikler der.

Edit: rettet feil opplysning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linker, skal lese dem etterpå.

Du sier at FØRER skal ha gjennomgått grunnkurs- betyr dette at hunden ikke skal det? Bruker man ikke sin egen hund?

Dersom man gjør det, skal da FA være gjennomført før grunnkurset starter, og hvilke karakterer må den ha på FA for å bli godkjent? Det er vel her man finner ut om hunden duger mtp drifter etc, som jeg er litt usikker på når det kommer til poden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at FØRER skal ha gjennomgått grunnkurs- betyr dette at hunden ikke skal det? Bruker man ikke sin egen hund?

Man går der vel med egen hund, men er usikker på om det holder å ta det en gang med en hund (eks har man tre hunder så vet jeg ikke om man trenger gå tre kurs)

Flere her inne som kan mye mer om dette enn meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden må ikke ha ferdselsprøve for å trene C biten, men for å starte i IPO, må ferdselsprøva være bestått. Funksjonsanalyse er ikke en del av IPO.

Ellers må fører ha grunnkurs, og så må du søke om lisens fra NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden må ikke ha ferdselsprøve for å trene C biten, men for å starte i IPO, må ferdselsprøva være bestått. Funksjonsanalyse er ikke en del av IPO.

Ellers må fører ha grunnkurs, og så må du søke om lisens fra NKK.

Hva er ferdselsprøve? Ikke det samme som FA?

Er IPO et høyere nivå enn det dere kaller C-biten? Eller er IPO selve konkurransen, mens C er et slags begynnernivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ferdselsprøve? Ikke det samme som FA?

Er IPO et høyere nivå enn det dere kaller C-biten? Eller er IPO selve konkurransen, mens C er et slags begynnernivå?

Ferdselsprøve er ikke det samme som funksjonsanalyse.

I ferselsprøve tester man hundens reaksjoner i miljø, (bymiljø), i tillegg til

hundeførers generelle lydighet og kontroll på sin hund.

I Ipo er det tre grener A=spor B=lydighet og C=bitearbeid.

Man har Ipo I, II og III. I Ipo I og II er det bare en prøve. I Ipo III er det konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdselsprøve er ikke det samme som funksjonsanalyse.

I ferselsprøve tester man hundens reaksjoner i miljø, (bymiljø), i tillegg til

hundeførers generelle lydighet og kontroll på sin hund.

I Ipo er det tre grener A=spor B=lydighet og C=bitearbeid.

Man har Ipo I, II og III. I Ipo I og II er det bare en prøve. I Ipo III er det konkurranse.

Aaaah, sånn sett. Nå er jeg med.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her inne som trener aktivt med sine hunder, eventuelt har gjort det?

Jeg bor i Oslo, noen andre som også bor i området, og trener IPO? Hvis dere gjør det, har dere anbefalinger til hvor vi eventuelt kan ta kurs og trene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Norsk Schäferhundklub avd Oslo, du har jo schäfer, har du ikke?

Ellers bør hunden være så stabil og trygg og stø som mulig - å trene mer usikre hunder kan bli farlig. Dette skal instruktørene vurdere, når de ser deg og hunden. Du skal også ha solid kontroll over hunden. C-arbeidet starter jo som en "lek" - drakamp, striepølse; da skal hunden kunne klare å være opptatt av dette, uten å bry seg med andre hunder.

Ellers kan du jo lese her for eksempel: http://www.123hjemmeside.dk/Trond-aira_hundesider/2059092

Klipper det om gruppe C, som alle i starten pleier å være veldig opptatt av...

"Noe av det viktigste i dette momentet er hundeførers kontroll og lydighet på sin hund. Her vurderes i første rekke hundens belastbarhet, mot og førbarhet. Her nevnes noen viktige egenskaper hos hund som skal trene eller konkurrere innen IPO:

Sosial og tilgjengelig Jakt-/ sosial kamplyst Temperament Førbarhet Belastbarhet Balansert og god nervekonstitusjon Miljøsterk hund

Ellers er jo gruppe A og B minst like viktige, spor- og lydighetsdelen. Og morsomme! Og du MÅ ikke trene gruppe C, du kan drive med sporhundbiten som er minst like utfordrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Norsk Schäferhundklub avd Oslo, du har jo schäfer, har du ikke?

Jeg mener jeg sendte en mail og fikk negativt svar, men jeg finner den ikke igjen. Så da må jeg vel muligens ha gjort det i drømme, siden det jo er rart om de ikke driver IPO-trening også. Kanskje jeg satte som, forutsetning at treningsstedene måtte være mulig å komme til uten bil?

Jeg får finne ut av det.

Ellers bør hunden være så stabil og trygg og stø som mulig - å trene mer usikre hunder kan bli farlig. Dette skal instruktørene vurdere, når de ser deg og hunden. Du skal også ha solid kontroll over hunden. C-arbeidet starter jo som en "lek" - drakamp, striepølse; da skal hunden kunne klare å være opptatt av dette, uten å bry seg med andre hunder.

Sånn apropos min hund, ja. :D

Jeg ser vel for meg at dette evnt kan bli aktuelt når jeg har fått jobbet ordentlig med problemet vårt - men jeg tror ikke han er noen usikker hund generelt. Fikk svært god tilbakemelding for å være miljøsterk fra folk i Forsvaret som holdt en uoffisiell test for oss da jeg fikk ham.

Grunnen til at jeg spør nå, er at jeg tenkte det kanskje er bra å komme i gang med lekingen/å få ham litt 'på' så tidlig som mulig. Men vi må vel uansett få bukt med andre hunder-problemet først.

Ellers kan du jo lese her for eksempel: http://www.123hjemmeside.dk/Trond-aira_hundesider/2059092

Her nevnes noen viktige egenskaper hos hund som skal trene eller konkurrere innen IPO:

Sosial og tilgjengelig Jakt-/ sosial kamplyst Temperament Førbarhet Belastbarhet Balansert og god nervekonstitusjon Miljøsterk hund

Jeg har lest dette flere steder, men det sier meg egentlig ikke så mye. Jeg vet ikke hvordan han er i forhold til en potensielt bra IPO-hund, men det kan vi vel evnt finne ut etter en FA...

Ellers er jo gruppe A og B minst like viktige, spor- og lydighetsdelen. Og morsomme! Og du MÅ ikke trene gruppe C, du kan drive med sporhundbiten som er minst like utfordrende.

Jeg er ikke spesielt opptatt av C-delen, det som ga meg lyst til å prøve IPO, er nettopp kombinasjonen av flere ting. Men kan man trene i IPO-miljø/på disse treningene, med f.eks. bare lydighet eller spor? Blir det ikke da like greit å drive med enten lydughet eller bruks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er jo å ringe, fremdeles. Det å sende mail, og så forvente et svar, det tror jeg mange brenner seg på - det er ikke alle som er like aktive på nett som folk her inne. Det er jo hjemmesider til klubbene også, hvor det vel bør stå oppgitt hvem som har ansvar for hvilke trening - så du kan ringe og få vite når og om (har visst vært noe krøll?). Ellers er Romerike-avdelingen vel aktiv?

At du setter som forutsetning at treningsstedene må kunne nås uten bil... vel, det er vel nesten nok til å utelukke deg fra det meste av brukstrening! Den foregår innpå skauen, eller på litt mer øde steder, eller et godt stykke unna - så det er noe du må prøve å løse.

Det byr seg jo kanskje mulighet til å sitte på med noen, men de vil vel både ha sett deg og hunden før de vil love noe :D og det blir gjerne endel ekstra styr, også fordi du må binde hunden et sted når du skal gjøre ting uten hunden, der det kjekkeste er å ha den i bil.

Du kan jo få hjelp til å LÆRE hunden din å leke på en hensiktsmessig måte, det er noe som de fleste har godt av noen påminnelser om - man har lett for å gå i rutinespor, eller ikke se det godt nok hva som er nødvendig. Det er som med annen trening: Dette bør du jo få inn et ANNET sted enn på treningsbanen, men lære det der - få det vist - er jo greit.

Sporet her gås annerledes enn i tradisjonell "nordisk bruks", det er mer over mot et lydighetsspor, fordi utførelse også bedømmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg mente altså at jeg hadde fått mail tilbake - med negativt svar. Det jeg ikke husker nå, er om jeg spurte generelt, eller om jeg da spurte om treningen var innen rekkevidde for kollektivtransport. Jeg får lete litt til, hvis jeg ikke finner den så tar jeg selvfølgelig en telefon. :-)

At du setter som forutsetning at treningsstedene må kunne nås uten bil... vel, det er vel nesten nok til å utelukke deg fra det meste av brukstrening! Den foregår innpå skauen, eller på litt mer øde steder, eller et godt stykke unna - så det er noe du må prøve å løse.

Det byr seg jo kanskje mulighet til å sitte på med noen, men de vil vel både ha sett deg og hunden før de vil love noe :( og det blir gjerne endel ekstra styr, også fordi du må binde hunden et sted når du skal gjøre ting uten hunden, der det kjekkeste er å ha den i bil.

Ja, jeg er klar over at det utelukker oss for det meste av brukstrening. Men jeg har ikke bil - og kommer heller ikke til å få det med det første, derfor hører jeg rundt i tilfelle noen har treninger som da kan nås med t-bane/buss. Man kan jo komme godt opp mot marka/skogen med slik transport, så det er ikke en helt umulig tanke.

Hvis ikke noe slikt ordner seg, eller jeg treffer mannen-i-mitt-liv-MED-BIL :-), så får vi holde oss til ren lydighetstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...