Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om IPO


millemonk

Recommended Posts

Sitter på en jobbpc nå uten linker og sånt, kan finne dem når jeg kommer hjem (legger ut de jeg har i hodet).

1. hunden skal ha godkjent Ferdselsprøve (består av en lydighetsdel og en testdel)

2. fører skal ha gjennomgått RIK Grunnkurs.

NSchK Bergen skal det stå en del, ellers kan du titte på NSchK sine hovedsider, bør ligge litt der.

Kennel Oddvargsine sider, der er en del artikler.

Kennel Nangijala har også en del på sine websider, om du går inn på Malinois så ligger det artikler der.

Edit: rettet feil opplysning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linker, skal lese dem etterpå.

Du sier at FØRER skal ha gjennomgått grunnkurs- betyr dette at hunden ikke skal det? Bruker man ikke sin egen hund?

Dersom man gjør det, skal da FA være gjennomført før grunnkurset starter, og hvilke karakterer må den ha på FA for å bli godkjent? Det er vel her man finner ut om hunden duger mtp drifter etc, som jeg er litt usikker på når det kommer til poden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at FØRER skal ha gjennomgått grunnkurs- betyr dette at hunden ikke skal det? Bruker man ikke sin egen hund?

Man går der vel med egen hund, men er usikker på om det holder å ta det en gang med en hund (eks har man tre hunder så vet jeg ikke om man trenger gå tre kurs)

Flere her inne som kan mye mer om dette enn meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden må ikke ha ferdselsprøve for å trene C biten, men for å starte i IPO, må ferdselsprøva være bestått. Funksjonsanalyse er ikke en del av IPO.

Ellers må fører ha grunnkurs, og så må du søke om lisens fra NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden må ikke ha ferdselsprøve for å trene C biten, men for å starte i IPO, må ferdselsprøva være bestått. Funksjonsanalyse er ikke en del av IPO.

Ellers må fører ha grunnkurs, og så må du søke om lisens fra NKK.

Hva er ferdselsprøve? Ikke det samme som FA?

Er IPO et høyere nivå enn det dere kaller C-biten? Eller er IPO selve konkurransen, mens C er et slags begynnernivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ferdselsprøve? Ikke det samme som FA?

Er IPO et høyere nivå enn det dere kaller C-biten? Eller er IPO selve konkurransen, mens C er et slags begynnernivå?

Ferdselsprøve er ikke det samme som funksjonsanalyse.

I ferselsprøve tester man hundens reaksjoner i miljø, (bymiljø), i tillegg til

hundeførers generelle lydighet og kontroll på sin hund.

I Ipo er det tre grener A=spor B=lydighet og C=bitearbeid.

Man har Ipo I, II og III. I Ipo I og II er det bare en prøve. I Ipo III er det konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdselsprøve er ikke det samme som funksjonsanalyse.

I ferselsprøve tester man hundens reaksjoner i miljø, (bymiljø), i tillegg til

hundeførers generelle lydighet og kontroll på sin hund.

I Ipo er det tre grener A=spor B=lydighet og C=bitearbeid.

Man har Ipo I, II og III. I Ipo I og II er det bare en prøve. I Ipo III er det konkurranse.

Aaaah, sånn sett. Nå er jeg med.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her inne som trener aktivt med sine hunder, eventuelt har gjort det?

Jeg bor i Oslo, noen andre som også bor i området, og trener IPO? Hvis dere gjør det, har dere anbefalinger til hvor vi eventuelt kan ta kurs og trene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Norsk Schäferhundklub avd Oslo, du har jo schäfer, har du ikke?

Ellers bør hunden være så stabil og trygg og stø som mulig - å trene mer usikre hunder kan bli farlig. Dette skal instruktørene vurdere, når de ser deg og hunden. Du skal også ha solid kontroll over hunden. C-arbeidet starter jo som en "lek" - drakamp, striepølse; da skal hunden kunne klare å være opptatt av dette, uten å bry seg med andre hunder.

Ellers kan du jo lese her for eksempel: http://www.123hjemmeside.dk/Trond-aira_hundesider/2059092

Klipper det om gruppe C, som alle i starten pleier å være veldig opptatt av...

"Noe av det viktigste i dette momentet er hundeførers kontroll og lydighet på sin hund. Her vurderes i første rekke hundens belastbarhet, mot og førbarhet. Her nevnes noen viktige egenskaper hos hund som skal trene eller konkurrere innen IPO:

Sosial og tilgjengelig Jakt-/ sosial kamplyst Temperament Førbarhet Belastbarhet Balansert og god nervekonstitusjon Miljøsterk hund

Ellers er jo gruppe A og B minst like viktige, spor- og lydighetsdelen. Og morsomme! Og du MÅ ikke trene gruppe C, du kan drive med sporhundbiten som er minst like utfordrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Norsk Schäferhundklub avd Oslo, du har jo schäfer, har du ikke?

Jeg mener jeg sendte en mail og fikk negativt svar, men jeg finner den ikke igjen. Så da må jeg vel muligens ha gjort det i drømme, siden det jo er rart om de ikke driver IPO-trening også. Kanskje jeg satte som, forutsetning at treningsstedene måtte være mulig å komme til uten bil?

Jeg får finne ut av det.

Ellers bør hunden være så stabil og trygg og stø som mulig - å trene mer usikre hunder kan bli farlig. Dette skal instruktørene vurdere, når de ser deg og hunden. Du skal også ha solid kontroll over hunden. C-arbeidet starter jo som en "lek" - drakamp, striepølse; da skal hunden kunne klare å være opptatt av dette, uten å bry seg med andre hunder.

Sånn apropos min hund, ja. :D

Jeg ser vel for meg at dette evnt kan bli aktuelt når jeg har fått jobbet ordentlig med problemet vårt - men jeg tror ikke han er noen usikker hund generelt. Fikk svært god tilbakemelding for å være miljøsterk fra folk i Forsvaret som holdt en uoffisiell test for oss da jeg fikk ham.

Grunnen til at jeg spør nå, er at jeg tenkte det kanskje er bra å komme i gang med lekingen/å få ham litt 'på' så tidlig som mulig. Men vi må vel uansett få bukt med andre hunder-problemet først.

Ellers kan du jo lese her for eksempel: http://www.123hjemmeside.dk/Trond-aira_hundesider/2059092

Her nevnes noen viktige egenskaper hos hund som skal trene eller konkurrere innen IPO:

Sosial og tilgjengelig Jakt-/ sosial kamplyst Temperament Førbarhet Belastbarhet Balansert og god nervekonstitusjon Miljøsterk hund

Jeg har lest dette flere steder, men det sier meg egentlig ikke så mye. Jeg vet ikke hvordan han er i forhold til en potensielt bra IPO-hund, men det kan vi vel evnt finne ut etter en FA...

Ellers er jo gruppe A og B minst like viktige, spor- og lydighetsdelen. Og morsomme! Og du MÅ ikke trene gruppe C, du kan drive med sporhundbiten som er minst like utfordrende.

Jeg er ikke spesielt opptatt av C-delen, det som ga meg lyst til å prøve IPO, er nettopp kombinasjonen av flere ting. Men kan man trene i IPO-miljø/på disse treningene, med f.eks. bare lydighet eller spor? Blir det ikke da like greit å drive med enten lydughet eller bruks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er jo å ringe, fremdeles. Det å sende mail, og så forvente et svar, det tror jeg mange brenner seg på - det er ikke alle som er like aktive på nett som folk her inne. Det er jo hjemmesider til klubbene også, hvor det vel bør stå oppgitt hvem som har ansvar for hvilke trening - så du kan ringe og få vite når og om (har visst vært noe krøll?). Ellers er Romerike-avdelingen vel aktiv?

At du setter som forutsetning at treningsstedene må kunne nås uten bil... vel, det er vel nesten nok til å utelukke deg fra det meste av brukstrening! Den foregår innpå skauen, eller på litt mer øde steder, eller et godt stykke unna - så det er noe du må prøve å løse.

Det byr seg jo kanskje mulighet til å sitte på med noen, men de vil vel både ha sett deg og hunden før de vil love noe :D og det blir gjerne endel ekstra styr, også fordi du må binde hunden et sted når du skal gjøre ting uten hunden, der det kjekkeste er å ha den i bil.

Du kan jo få hjelp til å LÆRE hunden din å leke på en hensiktsmessig måte, det er noe som de fleste har godt av noen påminnelser om - man har lett for å gå i rutinespor, eller ikke se det godt nok hva som er nødvendig. Det er som med annen trening: Dette bør du jo få inn et ANNET sted enn på treningsbanen, men lære det der - få det vist - er jo greit.

Sporet her gås annerledes enn i tradisjonell "nordisk bruks", det er mer over mot et lydighetsspor, fordi utførelse også bedømmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg mente altså at jeg hadde fått mail tilbake - med negativt svar. Det jeg ikke husker nå, er om jeg spurte generelt, eller om jeg da spurte om treningen var innen rekkevidde for kollektivtransport. Jeg får lete litt til, hvis jeg ikke finner den så tar jeg selvfølgelig en telefon. :-)

At du setter som forutsetning at treningsstedene må kunne nås uten bil... vel, det er vel nesten nok til å utelukke deg fra det meste av brukstrening! Den foregår innpå skauen, eller på litt mer øde steder, eller et godt stykke unna - så det er noe du må prøve å løse.

Det byr seg jo kanskje mulighet til å sitte på med noen, men de vil vel både ha sett deg og hunden før de vil love noe :( og det blir gjerne endel ekstra styr, også fordi du må binde hunden et sted når du skal gjøre ting uten hunden, der det kjekkeste er å ha den i bil.

Ja, jeg er klar over at det utelukker oss for det meste av brukstrening. Men jeg har ikke bil - og kommer heller ikke til å få det med det første, derfor hører jeg rundt i tilfelle noen har treninger som da kan nås med t-bane/buss. Man kan jo komme godt opp mot marka/skogen med slik transport, så det er ikke en helt umulig tanke.

Hvis ikke noe slikt ordner seg, eller jeg treffer mannen-i-mitt-liv-MED-BIL :-), så får vi holde oss til ren lydighetstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
    • Jeg har erfaring med både to fra samme kull, beholde helt kull og kjøpe hvalper med noen måneders mellomrom. Nå har jeg ikke oppdrett lenger men hvis jeg drev oppdrett nå, ville jeg ikke automatisk utelukket deg fordi du ønsket to hvalper fra samme kull. Det finnes PLENTY med andre grunner til å utelukke interesserte, som skal bare ha en valp. Det er bare å følge med på Finn, så ser man at ganske mange aldri burde skaffet seg en valp engang. Det er flere faktorer som kommer med i betraktning her, nå skriver du ikke hvilken rase du tenker på men hvis dette er en populær( les lettsolgt) rase og du bestilte to tispehvalper, ville jeg nok forhørt meg ganske grundig om hvorfor du ønsker to og om du planlegger oppdrett . Hvis oppdrett var tanken eller jeg fikk mistanke om det, ville jeg nok vært tilbakeholden særdeles om du ikke hadde erfaring med rasen fra før og har en fornuftig plan med oppdrettet ditt. Mao ikke bare produsere hvalper uten annet mål enn inntjening.    Hva slags erfaring har du med hund, hvis du var av typen som har hatt to hunder og gått kurs, så nå kan du ‘alt’, nope, da blir det hverken en eller to.   Hva slags rase og hva er målet med innkjøpet. Skal du ha to krevende brukshundhvalper fra samme kull og har som mål og oppnå gode resultater, ville jeg nok vært tvilende til om du vet hva du gir deg ut på. Hvordan bor du? Egen hage eller tredje etasje. Førstnevnte gjør det MYE enklere på alle måter, særdeles ved renslighetstrening. Det sier seg selv at to GD hvalper f.eks i 3.etasje er en dårlig ide. Renslighetstreningen blir selvsagt noe mer utfordrende med to hvalper, da har du to og holde øye med så snart de er våkne men er du forberedt på det og ikke minst innstilt på det, så er det slett ikke umulig. ( anbefaler sommerhvalper eller i alle fall ikke valp midt på kaldeste vinteren, enten man kjøper en eller to, det er MYE enklere å renslighetstrene hvalper i levelige temperaturer) (fortsetter senere, fikk besøk 🙂) Som sagt, hvorvidt det er lurt å skaffe en eller to vil nok avhenge av både hva du skal bruke hundene til og  rase/individ. Hvis målet med hundeholdet er ‘alminnelig’ familie/turhund og ikke noe som krever ekstra ‘spesialtrening’ og dette er greit omgjengelige raser/individer ( med omgjengelig mener jeg raser som ikke er kjent for hunde/samkjønnsaggresjon) og at man selv har/vil bruke mye av sin tid på hundene, ser jeg ikke problemet. Selv har jeg alltid hatt hunder i flokk og det har fungert helt utmerket med ett unntak. Jeg overtok en omplasseringshund av rase som er kjent for å være tvilsom mot andre hunder. Det gikk helt fint i ett års tid eller så og så smalt det, til gangs. Hunden måtte omplasseres igjen, noe annet var ikke mulig. Nå er alle mine hunder innendørs, er aldri i bur/binge eller adskilt men jeg har aldri opplevd at de er mer knyttet til hverandre enn meg. Hverken de som jeg har overtatt voksne eller som kullsøsken. Har man hundene stående ute i hundegård eller tilbringer lite tid med dem, er det godt mulig at det vil forholde seg annerledes. Dette gjaldt også det kullet jeg beholdt selv og de kullsøskene jeg har kjøpt. Jeg har nå to unghunder  med bare 4.5 måneders aldersforskjell. Samme her, jeg kan uten problemer ta en ut av flokken, selv om jeg sjelden gjør det.  Jeg driver heller ikke noe trening med en og en på alle slags tenkelige og utenkelige ting/hendelser. I så fall vil man jo stort sett ikke fått tid til annet, hvis man skal utsette hvalpen for alt som den kanskje kan komme i kontakt med , før eller senere.    Etter min erfaring ‘henger’ det hele på hovedsaklig to ting, hvalpens medfødte mentale egenskaper og eierens egnethet. Selvfølgelig kan man trene en mentalt svak hund til å tåle mer enn den kanskje i utgangspunktet ‘tåler’ men man gjør  det himla mye enklere for seg selv, hvis man gjør god research  før man får hundene i hus. Når jeg snakker om eierens egnethet mener jeg slett ikke bare kunnskap men også om eierens mentale kvaliteter så og si. Er man av typen som er nervøs og hengir seg til katastrofetenking i større og mindre situasjoner, så kan jeg garantere at hunden plukker det opp. Hvilket selvsagt er uheldig.    Oppsan, jeg får vel runde av før det blir en novelle.. Det positive( særdeles for hvalpene) med å være to er etter min mening sterkt undervurdert! Det er helt klart fullstendig unaturlig for en valp og bli skilt fra mor og kullsøsken ved 8 ukers alder. ( personlig mener jeg at leveringsalder burde være lovpålagt 12 uker). Fra å ha trygghet og ikke minst kullsøsken å leke og herje med ( og tro meg friske, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet!) blir de ved 8 ukers alder fjernet og tatt med til en helt fremmed plass. Joda, det går greit i de fleste tilfeller men det er ingen tvil om at hvalpene har enormt utbytte av å ha ett kullsøsken ( eventuelt omtrent jevnaldrig   valp å leke med og sove sammen med. Et menneske kan aldri erstatte lek sammen med andre hvalper. Jeg tror ikke man skal undervurdere en trygg oppvekst og påvirkningen. det har på en voksen hund( eller menneske for den del) Selv om det helt klart er mye arbeid med valp enten det er en eller to så syns jeg vel at mange er overraskende negative, uten å ha egen erfaring å støtte seg på. Lykke til og lurer du på noe , bare spør  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...