Gå til innhold
Hundesonen.no

Seljakt

Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Slik var denne søte selen:

http://www.vg.no/bilderigg/?rigg_id=3197&plass=10

så ble den slik:

http://www.vg.no/bilderigg/?rigg_id=3197&plass=9

Også skjerte de den opp ;)

http://www.vg.no/bilderigg/?rigg_id=3197&plass=8

Sånn ble den drept:

http://www.vg.no/bilderigg/?rigg_id=3197&plass=12 :P

Huff og huff..Trragiskt :P

325. 000 sel blir slaktet til pels bruk.... :D

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=142141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm...De ekkle måtene på å drepe de også da..

Og bare for den flotte pelsen *grrrrrrrrrr*

Ekle måter? De aller fleste blir nok skutt og det er vel ikke mer ekkelt det enn elgen som blir skutt? Eller er det fordi selen er søt? Og de få som blir slått i hjel med ishake dør momentant. Jegerne vet hva de gjør, det er jo ikke sånn at hvermansen får utlevert en ishake og versjegod slå :D .

Nå skal jeg ikke forsvare at så mye sel blir slaktet for å bli brukt til bare pels, det syns jeg er forkastelig og en unødvendig bruk av ressurser. De kan forsvare det både økologisk og økonomisk så mye de vil, men jeg syns likevel det er totalt unødvendig. Og nå stod det jo i artikkelen: hovedsaklig for moteindustrien, den sier ikke at det kun er pelsen de er ute etter. Men å ha en kvote på sel som skal brukes til både mat og klær, og at de utnytter det som utnyttes kan av selkroppen syns jeg er greit. Noe må øysamfunnene der få leve av. Men jeg syns det var uhorvelig store tall, men nå vet jeg ikke sikkert om det er såpasst stort marked for sel eller ikke.

Det er strenge regler og kontroller for jakten, og i tillegg så følger jo endel organisasjoner kraftig med fra helikopter o.l så det blir neppe noen brudd på dyrevernloven eller jaktloven.

(får jeg pepper nå ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tragisk :D Liker ikke å se på slik i det hele tatt. Faren til ei jeg kjenner går på sele jakt. Han forteller ofte at han skjøt en sel, men den bare sank. Så han fikk den ikke. Altså et liv tapt for ingenting <_<

Selv har jeg alltid vært fascinert av disse dyrene. Har 16 sele bamser så jeg samlet på når jeg var mindre :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ekle måter? De aller fleste blir nok skutt og det er vel ikke mer ekkelt det enn elgen som blir skutt? Eller er det fordi selen er søt? Og de få som blir slått i hjel med ishake dør momentant. Jegerne vet hva de gjør, det er jo ikke sånn at hvermansen får utlevert en ishake og versjegod slå :D .

Nå skal jeg ikke forsvare at så mye sel blir slaktet for å bli brukt til bare pels, det syns jeg er forkastelig og en unødvendig bruk av ressurser. De kan forsvare det både økologisk og økonomisk så mye de vil, men jeg syns likevel det er totalt unødvendig. Og nå stod det jo i artikkelen: hovedsaklig for moteindustrien, den sier ikke at det kun er pelsen de er ute etter. Men å ha en kvote på sel som skal brukes til både mat og klær, og at de utnytter det som utnyttes kan av selkroppen syns jeg er greit. Noe må øysamfunnene der få leve av. Men jeg syns det var uhorvelig store tall, men nå vet jeg ikke sikkert om det er såpasst stort marked for sel eller ikke.

Det er strenge regler og kontroller for jakten, og i tillegg så følger jo endel organisasjoner kraftig med fra helikopter o.l så det blir neppe noen brudd på dyrevernloven eller jaktloven.

(får jeg pepper nå ;) )

Kan jo ikke pepre deg for noe som er DIN mening..Meninger får man ha selv, uansett hva folk syns om de eller ikke :P

Så du blir nok ikke pepret..

Jeg som trudde at folk bare fikk en ishakke, så versegod, DREP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tross alt så har søte selen levd fritt, og hatt det fint før han døde. irriterer meg alltid litt når dyrevernere skal henge seg opp i hvalfangst og selfangst, når grisene og minkene bor i trange fjøs helt til de dør.

Hvis du skulle valgt, ville du levd fritt i mange år, og så blitt drept relativt raskt og smertefritt. (sikkert litt bedre enn å bli revet i stykker av en isbjørn?) Eller ville du bodd inne, med altfor mange artsfrender på liten plass, og dratt til fellesslakting etter to år?

På sel bruker de skinnet, kjøttet, fettet og knoklene. På mink bruker de bare skinnet, kanskje noe kjøtt til kattemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får vel jeg også pepper da - som skyter både sel, hjort og rådyr.

Det jeg - og alle andre jegere bedriver - er forvaltning av overskuddet av en stamme. Disse dyra har i dag ingen natrulige fiender, og dersom det ikke er regulert på noe vis, vil det bli for mange av dem og det vil oppstå matkrangel og sykdom. Stammen vil etterhvert utarme seg og mange dyr vil dø en langsom og pinefull død.

Man jakter ikke fordi det er poenget å DREPE, men fordi det er en lovlig aktivitet som regulerer stammen og som er en hobby om du vil. Folk som ikke jakter får som regel avsmak når de hører ordet "hobby" i forbindelse med jakt - og overtolker og tror av vi jegere er en gjeng skytegale mennesker...

Så feil kan de ta.

Jeg har mye mer sans for at dyr som lever fritt i skogen dør mens det står og beiter og aner absolutt ingenting, enn ei ku som blir transportert i en trang bil sammen med mange andre for å komme inn på slakteriet der hun må gå forbi slaktene av sine frender og deretter bli avlivet selv... Hvor stresset tror dere et slikt dyr er?

At jakt skal foregå humant er naturligvis en selvfølge. Man skal vite hva man gjør, man er pålagt å ta jegerprøve og skyteprøve, og man skal gjøre sitt ytterste for at dyr skal lide minst mulig. Det er strenge reguleringer på hvilke dyr man kan jakte på og i hvilke områder. Det er ikke fritt frem med gevær.

Ekstreme dyrevernere som slipper f.eks mink ut av minkefarmen skjønner ikke at de egentlig selv tar livet av minken - for den er ikke skapt til å overleve i naturen og vil sulte i hjel. Det er misforstått snillisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jakt på dyr er noe som skjærer i hjertet. (i alle fall i mitt hjerte)

Jeg Vet at man må jakte på noen dyr for at de skal overleve.

Men ja...

Jakt for å gi klær til moteindustrien syns jeg er helt forkastelig...

Men jeg vet også de fleste jegere er seriøse og har gått gjennom de kravene som jaktlykke nevner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel.. Må man det?

Nei, man MÅ ikke det. Men hvordan tror du faunaen vår ville sett ut dersom det ikke var beskatning på hjortedyra våre? Det ville blitt mye sykdom, skrapdyr og kamp om beitemarkene for dem.

Årlig skytes det 100 000 elg sånn ca. og det betyr at det er en meget stor og beskatningsdyktig stamme å ta av. For det handler om å få fram en sunn og levedyktig stamme av dyr. Og denne beskatningen besørges av jegere, som ved å jakte i tillegg gir penger i kassa til kommuner og stat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Henger meg på jaktlykke m.flere her. Er selv sesongjeger, og utøver jakta med respekt, ansvarlighet og glede.

Jakt er mange ting. Jakt er økologisk mat, forvaltning, naturopplevelser, attåtnæring, hovednæring, hobby, artskunnskap, spenning, alle skuddene man IKKE løsnet, lukt, urbrøl fra storbukken, tillit fra myndighetene, våpenkunnskap, respekt for våpen, tradisjoner, samhold, kameratskap osv.

For meg er det meningsløst å ikke høste av naturens overskudd. Derfor fisker jeg, jakter og plukker ville bær. Setter teiner og fanger krabbe og hummer.

Jakt var en gang en forutstning for livet. I dag er det ikke det. Men jeg velger heller å spise mitt eget hjortekjøtt, enn å kjøpe samme proteinkilde i butikken.

mh

cl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei dette er for j... hvorfor kan bare ikke andre la dyra være i fred da? har nå rett til frihet dem og stakkars dyr.... Synd ikke andre folk tenker på de stakkars dyra :(

de slakter 325 000 seler av rundt tre millioner. Tror de tenker på dyra i stor grad jeg. De tenker vel som så at hvis de slakter noen så vil resten av selene ha nok mat, og slippe å spise opp all fisken, sånn at ikke alle sulter ihjel om ett par år.

Selene har rett til frihet? Hvis noen hadde begynt å avle sel på en selfarm for skinnet, da kunne jeg vært enig med deg. Men en sel har da vitterlig frihet nok. Er det å ta livet av en sel frihetsberøvelse? Hva med å konsentrere seg om dyr som faktisk er i fangenskap, eller er ikke de søte nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få et korrekt skudd i hodet eller et slag med hakapik som fører til øyeblikkelig død er ikke dyrplageri. Folk tenker muligens slik fordi dette er "søte" dyr med store øyne hvor media fremstiller dem på en noe urealistisk måte. Og faktum er at vi er lettlurte - hvit pels, søtt dyr, rødt blod = reaksjoner.

Et dyr som skal bli til mat må nødvendigvis dø.

Å drepe et dyr KUN pga pelsen og ikke utnytte resten av ressursen (kjøtt og spekk) er jeg enig i er forkastelig.

At folk ikke liker å tenke på selve avlivingen må vi respektere, men samtidig informere om at det ikke er inhumant eller dyrplageri. Igjen henviser jeg til kua som må gå bokstavelig talt til slaktebenken selv - er det mer humant og mindre plagsomt for henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mine meininger og du dine og jeg ser på dette som helt forferdeligt, stakkars dyr som ikke får oppleve friheten livet ut og blir mye avliva for at de eldre fruene skal få gå med pels for dette ser så vakkert ut :wallbash: forstår ikke åssen folk klarer og avlive disse dyra i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig enig med deg Tine om hvor forkastelig det er å avlive sel for at skinnet skal brukes til pels - dersom det kun var DET dyret ble drept for! Dersom de derimot er seg sitt ansvar bevisst og nyttegjør seg av resten av dyret i form av kjøtt og spekk, så kan jeg ikke se at det er noe galt i seljakt.

Her i Norge er det også seljakt, også i vårt distrikt (Hordaland og Rogaland) hvor myndighetene (Fiskeridirektoratet) har satt opp skuddpremier som utbetales for innleverte kjever. Dette gjøres fordi stammen av sel må reduseres/holdes på et akseptabelt nivå; ellers vil bestanden øke til voldsomme proporsjoner og kunne ødelegge fiskegrunnlaget av f.eks torsk.

Når de i Canada (var det der?) kan ta ut 350 000 av over 6 millioner dyr, så sier det seg selv at det er en beskatningsdyktig populasjon.

Jeg respekterer fullt ut din og andres meninger om at dere ikke synes om dette med jakt. Men det er også greit å kunne gi litt saklig informasjon om hvorfor det bedrives jakt slik at man får et nyansert bilde på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei derfor det er så synd...Det er nå ikke fordi de er søte jeg mener der de skulle vært fredet men fordi de er dyr og forkjener og leve fredet på lik linje med mangen dyr! Syns alle dyr skulle vært freda jeg da men så er det ikke jeg som bestemmer heller :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tenk scenarioet da.. Ingen skyter sel, selene spiser opp all fisken, selene har ikke mer å spise, selene dør. Ingen slakter elg, elgene spiser masse av skogen, elgene har det fint, de blir mange flere, elgene spiser opp all maten, elgene har ikke mer å spise, elgene dør.

Dessverre er det sånn at menneskene har overtatt rollen som ledende rovdyr. Før kunne ulvene spise opp elgene som var tilovers, nå er det ikke nok andre rovdyr her. Da er det faktisk vår oppgave å ta ansvar for at faunaen holder seg stabil og levedyktig. Altså må vi drepe noen for at de andre skal overleve.

Man kan være enig eller uenig, men det handler vel om hva man foretrekker å leve med. Å vite at mange millioner seler sulter ihjel uten å kunne gjøre noe med det, eller å skyte noen hundre tusen for å unngå at de sulter ihjel om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...