Gå til innhold
Hundesonen.no

Labrador

Sirup

Recommended Posts

Labradorer er ofte veldig ville som unghunder. De er nysgjerrige, og vil veldig gjerne herje rundt. De er liksom litt barnslige de første 1-2 årene.

Labradorer er ekstremt sosiale dyr, og har lyst til å hilse på alt og alle som rører på seg - både mennesker, hunder og andre dyr. Jeg har slitt med det i to år nå egentlig, men litt omlegging av treninga har gitt suverene resultater, og en hund som kjempeflott klarer å beherske seg, og tar frivillig kontakt om hun ser mennesker eller dyr - selv om hun er løs.

Labradorer simpelthen elsker mat. Altså, det er ingenting omtrent de ikke spiser. Selv om førsteinntrykket av maten ikke nødvendigvis er så god, så gir de ikke opp. Maten skal ned! Labradortispa mi har blant annet spist Doc og rå løk.

En labrador er en hund full av energi og glede! Det er viktig å passe på å bruke dem ordentlig, så de ikke ser ut som svarte, gule eller brune tønner. Det er direkte deprimerende å møte på labradorer som har tre-fire ganger så mye fett på kroppen som de burde ha hatt.

Det er utrolig mye positivt med labradoren. Siden de er så glade i mat, og så glade i å apportere, og generelt sett glade i utrolig mye, er de lette å forsterke. Riktignok må man legge i litt ekstra trening med forstyrrelser så man får en hund som går fot framfor å hilse på dommeren i konkurranser, men det får så være. Det er jo utrolig praktisk å kunne bruke tørrforet som hunden spiser hver dag som belønning.

Labradoren er som tidligere nevnt veldig glade. De er utrolig tolerante (hunden min ser ingen problemer med at jeg stikker hodet nærmest oppi matskåla mens hun spiser fra den). De har en motor som kan holdes igang lenge. De har en utmerket nese (kjempebra i bruksarbeid, ettersøk osv). De elsker å røre på kroppen og bruke hodet sitt ordentlig, men om det et par dager blir litt lite tur så går de ikke på veggen av det liksom.

Kan komme med mer senere, når jeg kommer på litt mer og har tid til å skrive litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du allerede har fått gode svar. Labradoren er som mangen andre raser "delt", utstillingsvarianten og jaktypen, du finner også dual purpose hunder (midt i mellom).

Hos utst.varianten er det typisk med STERK kjønnsdrift hos hannene, de er også ekstremt sosial av seg, litt for mye til tider..... Innkalling kan bli utfordrene dersom det kommer noen kjekke mennesker (for ikke å snakke om hunder) i mot!

Man MÅ være streng med maten, ellers ender man opp med en smellfeit rullepølse fortere enn man rekker å si "ostekake"!

Jakttypen (slik jeg kjenner den) er mer førerorientert, mindre sosial ovenfor verden, mer høflig ovenfor fører kan man si... Ellers er utseende/vekten en vesentlig forskjell.

Min egen (jaktlabbe) er en veldig okei hund for meg som ønsker en hund som vil jobbe med meg.

Hun er rolig inne, aktiv på tur og trening.

Hun synes ikke så mye om kåte hannhunder og voldsomme unghunder men hun gir stort sett tydelige og greie beskjeder. Vanelig at det forekommer pelsdefekter på jaktlinjene (manglende underull, krøller o.l).

Rasen generellt er fantastisk morsom å jobbe med, man bør gjerne ha litt runde kanter ift dommere som skal hilses på osv. Mye humor med en labrador i hus :P

Kan være ektremt aktiv som valp og unghund, mangen labbiser som blir omplassert i en alder mellom 5 og 24 mnd.... Endel folk som skulle ha seg en rolig og grei sofabikkje som har fått seg en real bakoversveis med labbis i hus.

Labbisen BØR få bruke både hodet og kroppen jevnlig.

Mvh Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Deler gjern litt av min erfaring når det gjeder Labrador. Rasen har vært en del av mitt liv i 27 år.

Den første var en tispe. Hun var meget aktiv,godt jakt instinkt, lettlært, rolig inne, "badenymfe" (hun stakk av for å få seg en dukkert), folke kjær, tygget i stykker det hun kom over, frekk, meget flink appotør, morsjons krevende og glad i mat..... altså rasetypisk :)

Neste i rekken var en han. (ca 1 mnd etter at vi mistet Daysi)

Han var bare det mest "snuble søte" vesenet her på jord!

Klossete søt, over hode ikke glad i mat! ..og til tider så han ut som han ikke fikk noe mat heller! Ikke "damegal" selv om han ble brukt i avl til han var 11 år!

Stakk aldri av. Litt "blond". Tygget aldri i stykker noen ting. Fantastisk utstillingshund som ELSKET rampelyset! Familikjær. Glad i vann. .dusjet ofte og sov gjerne i badekaret!

Skulle ha vært puddel!...pelstell,kloklipping, pilling i ører var "hel max". Fantasisk med barn! Lagde aldri noe "krøll" hele livet!

Når Timmie var 2 år kom Valther i hus.

Han var villesterk, pågående, mild, lur, jeger, bedårend frekk, mat glad, kjedet seg lett, (og gav høylytt utrykk for det også!).Glad i "damer", og med arbeids lyst og kapasitet som var beundringsverdig! Likte å få "oppgaver" å løse (sporing, apportering). Var "tussete" etter støyende og aktive barn! (tok gjerne en tur bort i barnehagen :P ) Glemte aldri noe av det han lærte..men tok gjerne en tur på egenhånd om han fikk en mulighet til det!

Labrador er og blir en fantastisk rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nevt en god del her med tanke på positive og negative ting. Kommer veldig ann på eier om tingene blir posivite og negative også.

Sånn etter meg personlig og den labradoren jeg hadde så var den største negative tingen faktisk røyting. Man kan rett og slett ikke fårestille seg at en så korthåret hund kan røyte så mye:) + at det er et hel**** å fjerne disse korte og spisse hårene som stikker seg inn i klær og overalt. Men nå som jeg ikke har han lenger så er det ikke noe mer jeg savner enn disse små , stikkete hårene:)

Ellers er labradoren en nyderlig, morsom og sosial skapning med en intelligens og arbeidslyst som man bare blir mer og mer glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador retriever er vel som hunder flest, de blir det eieren vil. Min første labrador var fra en typisk utstillings oppdretter, men jeg hadde ingen problemer med å holde den slank , for slank fikk jeg stadig høre av oppdretteren. :) Han ble Utstillings champion og jaktpremiert -brukspremiert, og jeg konk i kl 3 lydighet med han. Om han likte damer ja det gjorde han, men han var ikke mer dame gal en schæferhannene jeg hadde tidligere. Min neste labrador kom fra en typisk dual p. kennel hvor egenskaper ble likestilt med bruks/jaktmeritter en vesensforskjell fikk meg en bokstavelig talt " gjør det selv hund", og jeg har ikke hatt noen annen type siden. Siden jeg er aktiv på jaktprøver og også bruker hunden som redningshund.

Kort oppsummert om labradoren

1.glad og omgjengelig

2 lett lært mht det meste

3 liker godt mat, sjelden kresen

4. Kan virke ville og bli slitsomme i første året, men gi dem noe å jobbe med og de roer seg snart.

5. De kan bli plaget av endel sykdommer , som HD/AA i tillegg er de så uvøren og tar sjanser når de er unge så de lett kan skade seg. Virker som de har en høy smertterskel i forhold til andre hunder.

6 Stort sett snill og omgjengelig med andre hunder.

7 Selv brukslabbisene tåler å ligge i ro, når de blir eldre, Som sagt man får den hunden man fortjener, eller legger opp til.

mvh

Hildur

www.hilkans.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...