Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvaslags menyløsning liker du?


tuppetroll

Recommended Posts

Jobber med ny lay igjen, og er nysgjerrig på hvaslags menyløsninger folk synes er best.

Hvilken løsning synes du er best;

1. Vanlig meny (altså bare menyvalgene), på en av sidene, undermenyer vil du da kunne velge på undersidene...

2. Vanlig meny (fortsatt bare menyvalgene, på topp eller bunn.

3. Dropdownmeny, med flere undermenyer, på en av sidene

4. Dropdownmeny, med flere undermenyer, på topp eller bunn.

Begrunn gjerne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten nummer 3, eller nummer 4 med menyen på toppen. Synes det er rart med den på bunnen. Men det er sikkert bare en vanesak.

Men det må ikke bli for mange undermenyer heller. Synes to undermenyer bør holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med ny lay igjen, og er nysgjerrig på hvaslags menyløsninger folk synes er best.

Hvilken løsning synes du er best;

1. Vanlig meny (altså bare menyvalgene), på en av sidene, undermenyer vil du da kunne velge på undersidene...

2. Vanlig meny (fortsatt bare menyvalgene, på topp eller bunn.

3. Dropdownmeny, med flere undermenyer, på en av sidene

4. Dropdownmeny, med flere undermenyer, på topp eller bunn.

Begrunn gjerne :D

Det kommer egentlig helt an på hvordan nettstedsstrukturen er bygget opp, på hva som befinner seg på undersidene og hvordan det er naturlig å gruppere dem.

Generelt syns jeg det fungerer best med menyer på topp eller side. Jeg pleier skjelden/aldri å legge den på bunnen (kun hvis den jeg lager siden for er ekstremt ivrig på å ha den der) fordi det er mest naturlig for brukerne å lese siden fra topp til bunnen.

Det er heller ikke så bra med for mange undernivåer i undermenyene. I så fall er det bedre med flere menyalternativer på undersidene.

(Her er et skrekk-eksempel på dårlig dropdown med klønete hovring og for mange undernivåer. Prøv f.eks å gå på "Produkter" for å finne fram til siden med "webkamera": http://www.expert.no/ :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Det kommer egentlig helt an på hvordan nettstedsstrukturen er bygget opp, på hva som befinner seg på undersidene og hvordan det er naturlig å gruppere dem.

Generelt syns jeg det fungerer best med menyer på topp eller side. Jeg pleier skjelden/aldri å legge den på bunnen (kun hvis den jeg lager siden for er ekstremt ivrig på å ha den der) fordi det er mest naturlig for brukerne å lese siden fra topp til bunnen.

Det er heller ikke så bra med for mange undernivåer i undermenyene. I så fall er det bedre med flere menyalternativer på undersidene.

(Her er et skrekk-eksempel på dårlig dropdown med klønete hovring og for mange undernivåer. Prøv f.eks å gå på "Produkter" for å finne fram til siden med "webkamera": http://www.expert.no/ :D )

Akkurat nå synes jeg at mitt valg er best for min side men jeg er fortsatt åpen for forbedringer :D Siden har tre menyer, to horisontale og en vertikal på de sidene som trenger det. Klikk på linken Rasen i den øverste menyen og deretter på two column i undermenyen så ser dere min løsning med to horisontale en en vertikal meny.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå synes jeg at mitt valg er best for min side http://www.wolfdog.no men jeg er fortsatt åpen for forbedringer :D Siden har tre menyer, to horisontale og en vertikal på de sidene som trenger det. Klikk på linken Rasen i den øverste menyen og deretter på two column i undermenyen så ser dere min løsning med to horisontale en en vertikal meny.

--

Per Olav

Følte du deg truffet? ;) Opplegget ditt er i hvertfall mye bedre enn expert sitt :D Toppmenyen din er mer oversiktlig og det er greit med linker på bunnen når det er til eksterne sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...