Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekke tenner og halthet i frambeina

Nirm

Recommended Posts

Skrevet

Lørdagen knakk Vida to tenner. Fortenner nede. Var og trakk de i dag. Har fått resept på rimadyl som hu skal gå på noen dager, men virker ikke som om hu har så veldig vondt egentlig. Spiser og tygger på ting. Har ikke prøvd å leke med henne enda. Tenkte at det får vente lengst mulig.

Hvor fort gror slike ting egentlig? Har aldri trekt tenner før.

I tillegg så er hun lettere støl og mørbanka i frambeina. Halta på jobben flere ganger. Mye trappegåing, for det meste betong eller metalltrapper. Nå har vi noen dagers hvile før det er på'n igjen. Dyrlegen kjente på henne, og fant ingen annen årsak til haltinga.

Regner med at hu vil bli mer vant til all trappeløpinga, og ikke så støl etterhvert, men er jo redd for at det skal slite for mye på musklene. Prøver å være flink å massere og strekke ut underveis, men det kommer jo litt an på hvor god tid vi har.

Så jeg trenger rett og slett litt treningstips til å få henne sterkere i fronten (tenk på sandtak når snøen forsvinner og trekke dekk), samt om det er noe jeg bør gjøre med tanke på massasje og streching.

Skrevet

Jeg ville passet på å strekke hun skikkelig ut når økten er over, det er VIKTIG.

Ellers ville jeg massert hun når hun er kald i musklaturen, massasje skal ikke gis på varme muskler, det er massasjen som skal sette igang blodsirkulasjonen så hunden blir varm.

Konrtollert trening i skogen, på stier gir fin musklatur og du får også fine reflekser i musklaturen av det.

Svømming regner jeg også med at hun hadde hatt veldig godt av, det er dyrt men kjempe effektivt. :)

Jeg kan som sagt komme til deg en gang du jobber her i Oslo og kjenne litt på hun, hvis du vil det, men kan jo ikke før etter Påsken. (vi kan mailes om dette nermere om det er intressant for deg)

Skrevet

Så jeg bør massere henne rett før jobb da egentlig? Og kanskje litt før de verste byggene vi går i? Og strekke litt ut før jeg putter hu i bilen igjen? Trur jeg trenger kurs i dette selv...

Skrevet

Lørdagen knakk Vida to tenner. Fortenner nede. Var og trakk de i dag. Har fått resept på rimadyl som hu skal gå på noen dager, men virker ikke som om hu har så veldig vondt egentlig. Spiser og tygger på ting. Har ikke prøvd å leke med henne enda. Tenkte at det får vente lengst mulig.

Hvor fort gror slike ting egentlig? Har aldri trekt tenner før.

I tillegg så er hun lettere støl og mørbanka i frambeina. Halta på jobben flere ganger. Mye trappegåing, for det meste betong eller metalltrapper. Nå har vi noen dagers hvile før det er på'n igjen. Dyrlegen kjente på henne, og fant ingen annen årsak til haltinga.

Regner med at hu vil bli mer vant til all trappeløpinga, og ikke så støl etterhvert, men er jo redd for at det skal slite for mye på musklene. Prøver å være flink å massere og strekke ut underveis, men det kommer jo litt an på hvor god tid vi har.

Så jeg trenger rett og slett litt treningstips til å få henne sterkere i fronten (tenk på sandtak når snøen forsvinner og trekke dekk), samt om det er noe jeg bør gjøre med tanke på massasje og streching.

Hva sort hund er dette? Og hvor gammel? Å trene front i sandtak er supert. Også svømming, har du et vann i nærheten av deg? Hunden får da trent uten belastning.

Skrevet

Så jeg bør massere henne rett før jobb da egentlig? Og kanskje litt før de verste byggene vi går i? Og strekke litt ut før jeg putter hu i bilen igjen? Trur jeg trenger kurs i dette selv...

Ja massere hun opp litt før jobben så hun er varm i musklaturen og så musklaturen skjønner at "nå skal det skje noe", også når dere er ferdige på jobb så strekker du henne igjennom hele kroppen.

Jeg kan komme og lære deg litt en gang. :)

Det er Schaferen du prater om ikke sant?

Skrevet

Jepp. Er schäferen min. Hu er 2 år imorgen faktisk.

Har et vann i nærheten ja, så vi skal svømme der til våren. Aner ikke om hu liker å svømme da... Men det finner jeg fort ut.

Får se hvordan hu fungerer til uka igjen. Nå skal vi nyte noen dagers fri, og så er det RIK kurs til helga. Siden hu går og tygger på eldstemann i huset, så regner jeg med at tennene ikke gjør så vondt noe mer (eller mangel på tenner...).

Men hadde vært fint og lært litt ja :-)

Skrevet

Hu har HD/AA-A. Så det er nok ømme muskler etter uvant jobbing og mye gåing. Men håper på at hu skal bli sterke (regner med det).

Skrevet

Hu har HD/AA-A. Så det er nok ømme muskler etter uvant jobbing og mye gåing. Men håper på at hu skal bli sterke (regner med det).

Hvilken grad har hun? Når hun har dette så vil jeg i vært fall ikke anbefale deg å trene i sandtak. beste måten er nok da å la henne få trene i vann så det blir uten belastning. og gå i fjellet med henne.

Skrevet

Hvilken grad har hun? Når hun har dette så vil jeg i vært fall ikke anbefale deg å trene i sandtak. beste måten er nok da å la henne få trene i vann så det blir uten belastning. og gå i fjellet med henne.

stod det ikke hd/aa - A då?

Tror hunden er fri altså

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...