Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekke tenner og halthet i frambeina

Nirm

Recommended Posts

Lørdagen knakk Vida to tenner. Fortenner nede. Var og trakk de i dag. Har fått resept på rimadyl som hu skal gå på noen dager, men virker ikke som om hu har så veldig vondt egentlig. Spiser og tygger på ting. Har ikke prøvd å leke med henne enda. Tenkte at det får vente lengst mulig.

Hvor fort gror slike ting egentlig? Har aldri trekt tenner før.

I tillegg så er hun lettere støl og mørbanka i frambeina. Halta på jobben flere ganger. Mye trappegåing, for det meste betong eller metalltrapper. Nå har vi noen dagers hvile før det er på'n igjen. Dyrlegen kjente på henne, og fant ingen annen årsak til haltinga.

Regner med at hu vil bli mer vant til all trappeløpinga, og ikke så støl etterhvert, men er jo redd for at det skal slite for mye på musklene. Prøver å være flink å massere og strekke ut underveis, men det kommer jo litt an på hvor god tid vi har.

Så jeg trenger rett og slett litt treningstips til å få henne sterkere i fronten (tenk på sandtak når snøen forsvinner og trekke dekk), samt om det er noe jeg bør gjøre med tanke på massasje og streching.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville passet på å strekke hun skikkelig ut når økten er over, det er VIKTIG.

Ellers ville jeg massert hun når hun er kald i musklaturen, massasje skal ikke gis på varme muskler, det er massasjen som skal sette igang blodsirkulasjonen så hunden blir varm.

Konrtollert trening i skogen, på stier gir fin musklatur og du får også fine reflekser i musklaturen av det.

Svømming regner jeg også med at hun hadde hatt veldig godt av, det er dyrt men kjempe effektivt. :)

Jeg kan som sagt komme til deg en gang du jobber her i Oslo og kjenne litt på hun, hvis du vil det, men kan jo ikke før etter Påsken. (vi kan mailes om dette nermere om det er intressant for deg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg bør massere henne rett før jobb da egentlig? Og kanskje litt før de verste byggene vi går i? Og strekke litt ut før jeg putter hu i bilen igjen? Trur jeg trenger kurs i dette selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdagen knakk Vida to tenner. Fortenner nede. Var og trakk de i dag. Har fått resept på rimadyl som hu skal gå på noen dager, men virker ikke som om hu har så veldig vondt egentlig. Spiser og tygger på ting. Har ikke prøvd å leke med henne enda. Tenkte at det får vente lengst mulig.

Hvor fort gror slike ting egentlig? Har aldri trekt tenner før.

I tillegg så er hun lettere støl og mørbanka i frambeina. Halta på jobben flere ganger. Mye trappegåing, for det meste betong eller metalltrapper. Nå har vi noen dagers hvile før det er på'n igjen. Dyrlegen kjente på henne, og fant ingen annen årsak til haltinga.

Regner med at hu vil bli mer vant til all trappeløpinga, og ikke så støl etterhvert, men er jo redd for at det skal slite for mye på musklene. Prøver å være flink å massere og strekke ut underveis, men det kommer jo litt an på hvor god tid vi har.

Så jeg trenger rett og slett litt treningstips til å få henne sterkere i fronten (tenk på sandtak når snøen forsvinner og trekke dekk), samt om det er noe jeg bør gjøre med tanke på massasje og streching.

Hva sort hund er dette? Og hvor gammel? Å trene front i sandtak er supert. Også svømming, har du et vann i nærheten av deg? Hunden får da trent uten belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg bør massere henne rett før jobb da egentlig? Og kanskje litt før de verste byggene vi går i? Og strekke litt ut før jeg putter hu i bilen igjen? Trur jeg trenger kurs i dette selv...

Ja massere hun opp litt før jobben så hun er varm i musklaturen og så musklaturen skjønner at "nå skal det skje noe", også når dere er ferdige på jobb så strekker du henne igjennom hele kroppen.

Jeg kan komme og lære deg litt en gang. :)

Det er Schaferen du prater om ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Er schäferen min. Hu er 2 år imorgen faktisk.

Har et vann i nærheten ja, så vi skal svømme der til våren. Aner ikke om hu liker å svømme da... Men det finner jeg fort ut.

Får se hvordan hu fungerer til uka igjen. Nå skal vi nyte noen dagers fri, og så er det RIK kurs til helga. Siden hu går og tygger på eldstemann i huset, så regner jeg med at tennene ikke gjør så vondt noe mer (eller mangel på tenner...).

Men hadde vært fint og lært litt ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hu har HD/AA-A. Så det er nok ømme muskler etter uvant jobbing og mye gåing. Men håper på at hu skal bli sterke (regner med det).

Hvilken grad har hun? Når hun har dette så vil jeg i vært fall ikke anbefale deg å trene i sandtak. beste måten er nok da å la henne få trene i vann så det blir uten belastning. og gå i fjellet med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken grad har hun? Når hun har dette så vil jeg i vært fall ikke anbefale deg å trene i sandtak. beste måten er nok da å la henne få trene i vann så det blir uten belastning. og gå i fjellet med henne.

stod det ikke hd/aa - A då?

Tror hunden er fri altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...