Gå til innhold
Hundesonen.no

Anskaffelse av Ettersøk/Redningshund


Roger

Recommended Posts

Jeg tror jeg følger... var det Edith Piaf, og anbefaler deg, Roger å ta kontakt med Norske Redningshunder, og få vært med dem noen uker eller måneder, for å se hva dette VIRKELIG dreier seg om. Da vil du også få se ulike hundetyper i arbeid, og se hva DU egner deg til å ha.

En hund uansett av hvor egnet rase og -linje er ikke bedre enn sin hundefører, og der tror jeg du må tenke deg godt om - siden du har litt hang mot det "tøffe". Da kan du lett vurdere feil når du velger rase og individ, og jeg tror også - med mindre du er litt mer gjennomtenkt i forhold til oppdrettere - at enkelte vil velge ikke å selge til deg, fordi man ikke ønsker å selge en real brukshund til en som er interessert i at den er "barsk", men som samtidig er førstegangseier. Da kan du havne hos noen som ikke er SÅ seriøs, og det kan bli dumt.

INGEN god hund skal "drive" med ting på egenhånd, når det gjelder det å vokte og bite - det skal være trygge hunder som gjør det på kommando, iallfall innen sivil sport. Noe annet er farlig. Det er også et stort ansvar å ha redningshund. Jeg har sittet figurant i rundering for endel hunder som har vært under opptrening hos ferske politifolk med hundetjenestedrøm, og de blir litt vel... ivrige, noe som kan skremme folk.

Ettersøk kan for eksempel også være etter mennesker med psykiske problemer eller demente som vandrer avgårde, og de oppfører seg også meeeeget merkelig for en vanlig hund - og dette må en god redningshund takle. Eller det kan være barn eller voksne som faktisk er redd hund, eller prøver å gjemme seg for dem etc.

Dessuten må hunden være god og sosial for å fraktes ut til ettersøkssteder, med tjukt av både folk og andre hunder rundt, og søket foregår kanskje i terreng der det dukker opp ANDRE mennesker.

Derfor vil du ha en trygg og positiv hund, uansett rase. Men noen raser er mer positive til folk i utgangspunktet, som endel retrievere, som du skal gjøre mye feil med for å gjøre til det motsatte - der schäfer, rottweiler og malinois kan være litt enklere å trå feil med. Det samme kan border collie, som er supert lærenemme, men som kan bli litt for kjappe i hodet noen ganger.

Du trenger en stødig hund som DU også kan bedrive læring med, du vil trenge å lære like mye som hunden - da er det viktig at du har en som du kan tillate deg å gjøre litt feil med, for feil - det gjør ALLE førstegangseiere, det er det bare å innse :-)

Oppsøk redningshundmiljøet du, da vil du også kunne se hvilke raser som passer, og hvilke kenneler/oppdrettere som er anerkjent i det miljøet, som har hatt hunder som egner seg til redningsbruk. Har du først brukt to år på å vurdere hundekjøp, hadde jeg brukt god tid videre - og dessuten sett litt på dine egne holdninger til en "barsk" hund.

Tro meg - når du begynner med redning, vil du ikke ØNSKE å ha en hund som er skarp i kantene og som påtar seg å vokte, det blir det bare tull med, fordi ansvaret er stort. At du har en trygg og stødig hund som ikke flytter seg for hvem som helst, men som heller ikke ser noe behov for å reagere tidlig, er noe helt annet - og den nyansen trenger du kanskje å lære litt mer om.

Da tror jeg nok du lander der du skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Hei

Husk et par ting når du skal ha redningshund.

1. Hunden din blir aldri bedre enn ditt lokallags ferdigheter som figurant. Det hjelper ikke det spøtt om din hund fungerer med kampleik som belønning, hvis ikke figurantene les; treningskameratene dine på laget, kan eller vil belønne hunden din rett. Jeg tenker her selvfølgelig på runderingsøvelsen.

2. Skaff deg en hund som tåler all slags vær godt.

3 Skaff deg en hund som fungerer godt på primærforsterker. De fleste klarer å administrere en pølsebit som figurant.

4 Skaff deg hund nr 2 dersom det å vokte hus og hjem er viktig.

5. Ta til deg de rådene du ellers har fått i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med svarene til Edith (?), Akela, cl og JeanetteH (? med kelpie...)..

Ta deg tid til å se hvilke hunder som trenes med, hvordan de blir trent, og ikke minst hvordan dine fremtidige lagkamerater er. Det vil gi deg en god pekepinne. Det er mange forskjellige raser og blandinger rundt om som er under utdanning, hvor noen egner seg bedre enn andre. Har selv trent med alaska husky, og hadde hun hatt litt mindre jakt instinkt, og litt mer samarbeid så hadde hun egnet seg fint,sosial som hun er, men hun egner seg ikke;) Vet om en som trener med sin husky, og de gjør det bra. Er derimot ikke en type hund jeg vil anbefale videre om man ikke har lyst til å drive med litt lotto :)

I mitt dio er det en god del schäfere, en curly, noen flat'er, terver, jaktlabber og aussier..Mitt inntrykk er at det er flest gjeterhunder, retrievere, springere og schnauzere i miljøet, ja og blandinger av disse. Jeg har selv valgt aussie (australian shepherd), på grunn av egenskapene og ikke utseendet; han har ikke såå mye pels, lettlært, ivrig, sosial, smidig og lett på foten, lett å belønne med godbiter/ball/kamp og samarbeider godt samtidig som han er selvstendig.

Som nevnt tidligere.. Se hvordan hunder som brukes, hvilke som blir godkjent, hvordan laget ditt trener, og hva du ønsker i en hund. Og vær ærlig mot deg selv. Ikke kjøp en hund som kan skremme vettet av folk, da du ikke ønsker en hund som "blir trigget" til å gå over i forsvar på aksjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ening med de fleste her jeg!

Synes virkelig du skal høre på dem! :icon_redface:

Synnes IKKE du skal fokusere på en hund som vokter,

serlig ikke når du er førstegangs eier(ikke helt da, men nå regner jeg ikke med Pinto :P ),

da burde du i vertfall sette deg mere inn i det :P

Hvordan ville Berer sennen vært til detta?

Hørt dem kanskje ikke egner seg til det... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akela sier stort sett alt som må sies, Roger - les det hun skriver. (Generelt mange gode råd her i tråden)

En meget god vokter og en meget god redningshund er nok vanskelig å la seg kombinere. Hvis du derimot er trygg nok på deg selv til å ikke bare velge de "tøffeste" hundene, er det flere godkjente redningshunder i "mitt område" av rasen Toller. Flotte hunder på mange måter, men vær nøye med valg av oppdretter da det i det siste har blitt en veldig populær rase med de fellene sånn oppblomstring fører til. (Les: enkelte avler på hva-som-helst, så det finnes tollere av varierende gemytt nå).

Og som et lite svar til det du skriver om at man er glad bare man blir funnet, at det ikke gjør noe om hunden ser "skummel" ut:

Husk at veldig mange av aksjonene som er i dag gjelder folk som ikke nødvendigvis vil bli funnet - alt fra eldre demente som har vandret ut fra eldrehjem til folk som har stukket fra psykiatriske klinikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Phu... jeg har sitti på hendene mine en stund her jeg nå - men altså - nå spratt de frem..... Først og fremst - Edith Piaff og Akela har GODE poenger - å skaffe seg hund handler mer om hva DU passer til å ha enn hva du mener du bør ha.

Får jeg lov til å foreslå Golden Retriever eller Flatcoated Retriever??

Retrieverrasene er suverent de mest utbredte rasene innen redningshund, de er SUPRE førstegangshunder, de tåler feillæring, de tåler at eier driter seg ut og allikevel gjør de alt for å gjøre eier til lags. De lærer ekstremt fort og de elsker å jobbe. I tillegg er det raser som folk faktisk LIKER og det er - uansett hva du måtte tro - viktig at folk ikke dør av hjertefeil når de blir funnet liksom.........

OG skulle det bli sånn etterhvert at du faktisk finner ut at du ikke orker å trene hunden til redningshund og hunden plutselig bare blir en hund - ja, så er ikke det noen katastrofe for en retriever liksom.

Og vet du - de vokter også de - og kan se pokker så forbanna ut.

Rett nok - de er lite egnet til IPO liksom - men det er vel kanskje like greit for jeg tror ikke du er helt der heller.

Til øvrige her - jeg blir skikkelig engstlig når jeg leser hva slags raser dere anbefaler bare så det er sagt - bare det å komme på ideen å anbefale malinois eller rottweiler blir litt i overkant for meg.............. greit nok at man selv liker rasene - men en smule moderasjon er aldri å forakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Malinois og Rottweiler kan passe utmerket som redningshunder, men det er hunder med masse motor, ofte kombinert med andre egenskaper som kan være hakket for mye å gape over for en relativt ny hundeeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særlig når den eieren viser en mulig hang, bevisst eller ubevisst, til eventuelt å kunne fremønske uønskede vokteregenskaper... og er helt grønn.

Som en velkjent tjenestehundkennel skriver på sin nettside, som godt kan gjelde flere :)

"reale hunder til reale førere". Ting må matche, og det som jeg synes jeg ser for tiden er at for mange kjøper seg for mye hund - man bruker mer tid på å få til hunden generelt, i forhold til andre hunder, lydighet etc, enn man ender med å bruke på selve treningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarko er 4 år gammel..... Iogmed at få han oppgradert til den typen redningstjeneste jeg skal ha han med på vil ta ca 3 år vil han være ferdig utdannet rundt 7-8 år. Det blir veldig kort tjeneste tid på han. Iogmed at det også koster ca 50,000 og trene de opp må jeg se litt kynisk på det.

Jeg må si det er mye tordnende pekefingere her. Noen anbefaler det ene noen anbefaler det andre. Tror jeg kommer til å høre med forskjellige oppdrettere igjen isteden selv om det er like forvirrende.

Takker for de svar som har kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke snakke med dine kommende treningskamerater da? Lurt å skaffe seg en førstegangshund som andre man har mye å gjøre med har god peiling på, så har man god backup. Lite vits i å skaffe seg en puddel eller belger om alle man trener med har retriever og schnauzere.

De "tyngre/heftigere" brukshundene, eks bruksrottis, malle, schæfer etter rene brukslinjer anbefales sjelden eller aldri til førstegangseiere uansett planer man har om hva den skal bli når den blir stor, det er mye hund å hanskes med selv for erfarne hundeeiere, mange blir aldri klar for noe sånt selv etter et helt liv med hundearbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Sarko er 4 år gammel..... Iogmed at få han oppgradert til den typen redningstjeneste jeg skal ha han med på vil ta ca 3 år vil han være ferdig utdannet rundt 7-8 år. Det blir veldig kort tjeneste tid på han. Iogmed at det også koster ca 50,000 og trene de opp må jeg se litt kynisk på det.

Jeg må si det er mye tordnende pekefingere her. Noen anbefaler det ene noen anbefaler det andre. Tror jeg kommer til å høre med forskjellige oppdrettere igjen isteden selv om det er like forvirrende.

Takker for de svar som har kommet.

Vel, igjen - kanskje du først bør finne ut hva slags hund DU passer sammen med - det er jo en fordel om du skal kontakte oppdrettere liksom.

Ja, det tar ca. 3 år å utdanne en redningshund - men en hund som allerede er trent i bruks vil jo etter all sannsynlighet ha både lydigheten, spordelen og kanskje også runderingsbiten (om den er IPO trent så har den ALLE delene inne) - og da bør konverteringen med hjelp av dyktige instruktører ikke ta særlig mer enn ca. 1 år eller så om du er flink til å trene - selvsagt under forutsetning at bikkja faktisk HAR blitt trent opp til ett visst nivå liksom..............

Dvs. at er hunden godt trent fra før - dvs. har forståelse for hva både spor, rundering og lydighet er så vil det med trening av både deg og hunden ta kanskje ett år og da har du en godkjent hund som er 5 år........

Absolutt noe å tenke på spør du meg.............

Klart det blir mye pekefingre - du starter jo i helt feil ende - det er jo selvsagt supert å ha ambisjoner - men hva med å ta en liten realitysjekk innimellom.

ALLE rasene som er nevnt her er velegnet som redningshunder - men det er ikke sånn at de kommer ferdig trent fra oppdretter liksom - for enkelte raser kreves det kunnskap om hund og hundehold litt utover det normale - man får ikke en super redningshund fordi man kjøper en malinois - det er omtrent like tullete som å si at man kjøper border collie fordi man vil vinne NM i lydighet liksom........ Mange gjør det - men svært svært svært få lykkes.........

Så pekefingrene kommer fordi du ikke skal gape over for mye - det er nemlig ekstremt lett å miste fokus dersom hundeholdet blir mer problematisk enn morsomt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..ikke bare skal hunden være egnet som redningshund men den skal da også være en hund trådstarter trives med? Jeg for min del vet at jeg aldri ville ha trivdes med en flat i huset uansett hvor godt den passet til mine bruksområder.Jeg synes også at working springeren til venninen min er helt perfekt -til henne...

Den eneste vannapporterende rasen jeg kan trives med i hus er tolleren.De andre blir for...jeg vet ikke helt hva...for meg.Samme med Border collie...jeg ville sikkert blitt en egnet border collie eier..men jeg er ikke begeistret for rasen.Det er noe ved de som virker litt selvhøytidelig og nerdete.Flinkeste gutten i klassen på en måte... Det finnes ingen fornuftig grunn til at jeg føler det sånn - jeg bare føler det sånn. For meg spiller det ingen trille om trådstarter synes at retriever rasene ser for "puslete" ut for han eller om han bare ikke liker hengeører, han har ikke lyst på en retriever og det er godt nok for meg.

Det han har lyst til derimot er å trene hunder for å redde liv og med tanke på at fyren allerede er veldig aktiv i røde kors så tror jeg faktisk han stiller vel så forberedt som de som går andre veien:de som liker å trene hund, men som ikke helt har skjønt hva det vil si å ha funn... før de støter på noen som henger og dingler...Etter hva jeg har blitt fortalt er ikke den problemstillingen helt sjelden?

Ikke har jeg noe særlig tro på at en flat som er egnet som redningshund er noe greiere å ha som sofahund etter en tidlig pensjon enn feks en rottis heller.

Jeg synes man skal gi Roger litt credit jeg, til tross for at han er ung.

Men for all del: han bør, som jeg har nevnt tidligere, melde seg inn i NRH, prate med folket og være med å trene hund lenge før han kontakter oppdrettere eller kjøper hund.Hvis ikke blir det som å kjøpe Formel1 bil før man overhodet har kjørt bil.Det blir for dumt...

Men Sarko var knallfin da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok vært med og funnet folk som dingler. Det er ikke uvanelig. Jeg har ingen problemer med å hente ned døde personer eller støte på døde dyr.

Vi blir forbredt på det hele mentalt. Det var feks røde kors personell som fant anne slåtten som var slått ihjel med hammer og delvis partert. Har gått bra med den personen som fant henne.

Jeg er veldig med Loke og mener at man skal jo trives med hunden man skaffer seg. Du har tross alt skaffet deg en kompis for 10-15 år framover. Men jeg trives ikke noe særlig med retrivere eller snauchere.

Jeg vil ha en hund som er litt mere mandig og som har utholdenhet og en god nese.

Schæfer for eksempel blir kalt kongen blant tjeneste hunder men jeg tror kanskje det har noe å gjøre med at den er den mest utbredte. Malanoisen tror jeg er uoppdaget gull for visse eiere. Er mange hunderaser som ikke er så kjent og man derfor ikke hører så mye om dem.

De sjeldne hunderasene har også som regel mindre sykdommer en andre hunderaser har jeg funnet ut av. Avlen på den er jo da kun for spesielt interesserte og da er de mere kritiske for hva de setter i avl.

Vi får se hva jeg ender opp med skal snart flytte nå og prøver og finne noe med godt turterreng som er til fordel for både bikkja og meg selv men allikevel ikke så langt unna røde kors der er jeg er aktiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel strengt tatt ikke min penis og eventuelle operasjoner den skulle måtte gjennomgå som skal diskuteres her vel?

Som Loke klarte og fint poengtere ut handler det om å ha en hund man trives med. Jeg skal tross alt ha den 10-15 år framover i tid.

Den vil også stort sett være med meg overalt også med på jobb i Røde Kors. Da handler det egentlig fint lite om hva andre syntes jeg bør ha.

Jeg har hatt en basenji i nærmere 10 år. Det er hunden som de ikke sier kan bli trent noe særlig. Egen som f er de og det var vår første gangs hund. Den er absolutt ikke en førstegangs hund sett med hundefolks øyne. Men det ble vår førstegangs hund og jeg har ikke angret et sekund. Ok det tok nesten 1 år før enkle kommander som sitt og gi labb og ligg ble akkseptert. Inkalling kan han ikke den gang i dag. Men jeg kjenner ingne basenjier som kommer på inkalling. Men det har ikke stoppet meg fra å prøve. Uansett hva andre kan si om basenjier er jeg glad den ble vår første gangs hund. Den har gitt meg mye lærdom og mye selskap opp igjenom årene. Den har alltid vært der som en god følgesvenn.

Jeg føler selv på meg at jeg har nok hunde erfaring for en litt vanskelig rase. Jeg vil også ha en hund som kan utfordre meg litt mentalt som eier.

Jeg velger å ikke se på hindringene men hvordan de kan løses. Kommer til å bruke mye tid på hunden og jeg mener det er det absolutt viktigste for å få en sunn og trivelig hund.

I røde kors hjelpekorps sitter jeg jo som nestleder så er veldig mye aktiv både ute og inne. Jeg tror nok at en førstegangs eier nok kan ha seg en malanois om personen bare virkelig har satt seg inn i hva slags hund det er og hva Hann/Hunn må kunne tilby hunden. Løper du 100 km langrenn hver dag skaffer du deg liksom ikke et ''ovnsrør'' havner mere om å matche hund med livstil. Etter en lang dag på jobb er det ikke sikkert bikkja har energi nok til å finne på noe faenskap. Så lenge den er stimulert og sliten etter dagens strabaser tror jeg nok at vi skal komme godt overens uansett rase.

Men må selfølgelig se ann bikkja også. Er ikke sikkert den egner seg som redningshund i det hele tatt. Men da får den bare bli kjæledyr og bli med på aktiviteter utenfor røde kors. Er nok av turmuligheter i nærheten og mulighet for den å få utløp for energien sin. Så tror nok mye handler om livstil også og ikke bare hva du kan om hund (selv om det selfølgelig også spiller inn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

MALINOIS Roger MALINOIS

Jada, bagateller - men det heter Malinois ikke malanois..................

MALINOIS og uttales malinoua - skal du forkorte heter det malle og ferdig med det.

Malle er ingen skjelden rase og det finnes flere godkjente redningshunder av både malle og terv. Ikke er mallen spesielt macho heller - at x-antall av de som driver med IPO ser ut som om de har piggtråd under arma har ingenting med bikkja å gjøre liksom.........

Nå har jeg selv hatt malle - og jeg har opptil flere langhårsvarianter av belger - og selv om vår malle var av den snille sorten så var han langt mer enn de andre..........

Til Loke - jeg skjønner hva du sier, og jeg tenkte akkurat det samme da jeg var ung (20) og skulle ha min første hund, jeg var villig til å ta en hvilken som helst rase untatt retriever - var det en rase jeg ikke ville ha for mitt bare liv så var det en retriever, de var late, de lukta vondt osv......

Men når du er 20 - ja, da har man dårlig råd og når man da er bevisst på at man vil ha renraset hund - ja, så blir det retriever da når det annonseres med at det gis bort liksom....... 7mnd gammel golden gis bort til hundevenner - og inn til meg flyttet ett stykk golden...

Man får den hunden man fortjener - en hund blir i aller høyeste grad hva du gjør den til. Jeg har truffet ekstremt mange belger jeg overhodet ikke liker - de er skikkelig drittbikkjer - jeg har truffet søsken av disse som jeg har digget uhemmet - jeg har truffet goldens jeg liker og goldens jeg missliker osv.

Alt er avhengig av hvem de bor med. Det er langt fra sikkert at min gamle hanne hadde vært så trivelig om han bodde hos noen andre - vi veit at gamla her ikke var trivelig der hun kom fra osv.

Man får det man gjør dem til................ Og min gamle golden var en once in a lifetime hund for meg - en hærlig pode på alle måter - selv om han luktet pyyyyyyy

Forøvrig så sier du Loke at en flat som er egnet til redningshund kanskje ikke er noe bedre å bo med enn en malle - vel, vi kjenner flere med flat - også godkjente redningshunder - vi har sogar hatt en flat i pensjon ett år og skulle jeg velge hvem jeg ville hatt inne så ville det blitt redningshunden - selv når han er på ferie her hos oss er an stabil ............. fordi han har rett eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdensmestere på forhånd er sjelden en bra ting, og jeg tror det er dét mange her oppfatter hos deg, Roger. Og siden det er flere her som faktisk HAR eller trener sammen med hunder av et kaliber som ikke egner seg for førstegangskjøpere med tro på at "dette fikser jeg så lett at", så tror jeg pekefingrene heller er vennlig ment.

Personlig har jeg sett det har gått folk VELDIG dårlig når de har kjøpt seg en hund som er altfor mye for dem. Hunder som er helt flotte i rette hender, og kan nå så langt som helst, kan bli rent ut farlige i feil hender - særlig bruksavlede hunder med tonnevis av drifter. Selv VANLIGE rottweilerhanner i velmenende førstegangseieres hender byr jo på problemer så det suser.... og VANLIGE schäfere ditto. Her inne er det normalt dyktige folk som sliter med å få sine ordinære schäfere lydige - hvordan tror du det er med en brukshanne som er ganger ti? Til en førstegangseier som deg?

Har du hatt en liten basenji og puslet og trent med den, så kan det ikke sammenlignes - når du tydeligvis ønsker deg en hund av raser som virkelig blir "noe helt annet".

Du klarer ikke å "slite ut" en slik hund fysisk. Og du klarer det iallfall ikke med den holdningen din om at "dette fikser jeg så greit", da er du ikke særlig mottagelig for gode råd og hjelp - og tro meg, det vil du trenge mer enn nok av dersom du kjøper deg for mye hund.

For du skal sikkert ha deg hannhund også... for virkelig å gjøre ting enkelt :)

De rette oppdretterne vil sikkert si omtrent det samme som Belgerpia, jeg, og flere andre her inne. Vil du ikke høre på dem, så finnes det sikkert andre oppdrettere - som er litt mindre nøye med hvem de selger til. Og da får du sikkert kjøpt deg den rasen du tror du ønsker deg... men blir det da den beste hunden du får tak i? Neppe.. det er ymse som hevder at de har "brukshunder".

Skal du først kjøpe, bør du kjøpe fra det som er bra - som har vist at de har gode hunder. Men da må du også finne deg i tilsvarende spørsmål ved DIN motivasjon og DINE evner, og det liker du tydeligvis ikke. Når du bare går i forsvarsstilling, må jeg innrømme at jeg - hvis jeg hadde vært oppdretter - neppe ville solgt hund til deg.

Det er nok en ungdomsgreie, dette å fable om "barske" hunder eller være så rasespesifikke som Loke - at man synes en hund ser "nerdete" ut?? Hvis jeg skulle hatt hund til et formål, som jeg skulle legge mye arbeid, hadde jeg gitt f... i utseende, gått nøye gjennom både mine egne forutsetninger, hvilke raser som passer best, og så funnet den beste oppdretteren. Om det hadde blitt kelpie eller bc eller flat eller whatever... det hadde spilt liten rolle da.

I tillegg kommer det, at de fleste redningshunder også skal være familie/sivile hunder. Ikke få maller er ikke helt... patente... eller svarer til vanlige folks forventninger om en hund som skal være med unger og andre hunder og alt det andre vi mener hunder bør fikse helt greit. Noen arbeidshunder er mildt sagt usosiale, andre er sosiale, og vekten som legges på det vil variere med oppdretters interesse - noen lager tjenestehunder, som skal funke i jobb, og er ikke veldig engasjert i om de går overens med puddelen til kjøpers svigermor.

Maller er ikke noe "uoppdaget" gull - de er derimot arbeidshunder som heldigvis ikke har søthetsfaktoren som gjør at de slår an, og har vel helst oppdrettere som prøver å selge dem til dem som har forutsetninger for å takle dem...

Hund er noe man LÆRER, ikke noe man "intuitivt" har taket på. Når andre har lært "the hard way", er det ikke så dumt av og til å PRØVE å lytte :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kunne jeg ikke dy meg lengre..

Synes du har fått mange gode inspill her av akela, loke, belgerpia m.fl. som du absolutt burde ta til deg og dra lærdom av!

Det finnes mangen flotte raser med de egenskapene du leiter etter, det som jeg synes er vel så viktig er at din fremtige hund skal også "fungere" med deg i din hverdag. Da går man ikke hen å skaffer seg en malle eller bc dersom man ikke har kapasitet til å gi så mye som en slik rase krever... Selv kunne jeg gjerne tenkt meg malle eller bc, men jeg tør ikke, rett å slett fordi jeg ikke vet om jeg klarer å "tilfredstille" hunden uten om treningsøkter, det er tross alt 7 dager i en uke!

Anbefaler deg å ta en titt på retrieverrasene, fortrinnsvis jakt- eller dual purpose linjer. Har selv en jaktlabbe på snart 7 år. Hun er et fantastisk arbeidsjern, klarer å koble fint av å er lett å motivere med mat. Trener agility, litt jakt (dummier) og blodspor med henne, går i skogen og på fjellet og ellers er hun et strålende familiemedlem. Og ikke minst en "enkel" hund som ikke blir ødelagt av førerfeil.

Lykke til med rasevalget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg rett: jeg sier ikke at roger skal løpe å kjøpe en malle, for all del, langt i fra! Jeg sier at jeg forstår det hvis han ikke ønsker en flat feks..Og med de rette menneskene rundt seg og den rette innstillingen så ser jeg ikke det "dødsdømte" i å velge en krevende hund. En hund som er egnet redningshundmateriale er uansett en krevende hund for feil personer. Det Roger MÅ gjøre skal han komme noen vei, er å ta kontakt med NRH før han tenker med på innkjøp av hund og TRENE med de...Det er noe helt annet å være figurant for en bruksschäfer enn å lære en Basenji å gi labb..Og der kan han også bli kjent med folk som har erfaring med de rasene han er intressert i og han kan knytte kontakter den veien med dyktig oppdretter.Og han kan få hjelp og råd hele veien til godkjent ekvipasje.

Og nei, jeg kommer aldri til å få meg en rase som ikke appelerer til meg så lenge det finnes hunder som gjør det og samtidig passer til mitt formål. Skulle jeg ha valgt bare etter hjertet og utseendet så hadde jeg hatt en Husky, men altså, den passer ikke til mitt formål..Man må inngå kompromiss noen ganger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

En hund som er egnet redningshundmateriale er uansett en krevende hund for feil personer.

Det er her du tar helt feil Loke - sorry - men borti 90% av de som trener med redningshundene har kommet inn i miljøet ved ett "arbeidsuhell" - de har ikke kjøpt hund for å trene den til redningshund, de har kjøpt hund for å ha den som familiehund - så har en eller annen nabo eller bekjent lokket de med på trening og vips - ett år eller tre senere er denne hunden som er kjøpt til spesifikt å være en helt ordinær familiehund blitt godkjent redningshund........

De øvrige prosentene er de som er i gang med hund nummer 2, 3, 4 eller mer som kanskje kjøper hund for et spesifikt formål som redningshund - men de fleste av de har også i utgangspunktet trent frem en helt ordinær familiehund (arbeidsuhell) - og det morsomme er jo at mange av disse kjøper sine neste hunder fra samme sted som de fikk den første - som da ikke var kjøpt med ett spesifikt mål for øye..........

Nå kjenner jeg ganske mange som trener i NRH - og det er ingen av nybegynnerne der som har kjøpt seg hund med det lille ekstra - de er bare taua med med det de har og de hundene blir gode redningshunder.

Og for å si det sånn, flere av de jeg vet trener med NRH har i utgangspunktet hunder jeg trodde var uegna - jeg vet nå at det ikke er sånn at en hund må være slik og sånn for å bli en god redningshund - alt man trenger er en sosialt veltilpasset hund med nese og en eier med innsatsvilje og ståpåhumør.

Igjen - den gjennomsnittlige redningshund er en helt ordinær familiehund uten noe ekstra av hverken det ene eller det andre - mange er blandingshunder også - felles for dem er at de har engasjerte eiere som gidder å bruke så og si all fritid i skogen med sin firfoting og sine venner - de har gode instruktører og synes det er gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...