Gå til innhold
Hundesonen.no

Australian cattledog

Mud

Recommended Posts

Jeg har blitt en smule betatt av denne rasen...det er ett eller annet som gjør dem utrolig nydelige. ;) Men jeg vet veldig lite om dem og jeg klarer ikke finne ut noe lurt ved hjelp av min venn Google.Jeg havner bare på kelpie.. mulig jeg er dårlig på å søke men...Noen som vi spre av sin visdom?Dere vet jo så mye rart om så mange raser har jeg lagt merke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk...De blå er ;)

Det ser ut som det er en rase man må importere...jeg har egentlig så godt som bestemt meg for at jeg må ha en sånn en gang.. Noen som vet hvordan de er i gemytt?Jeg har bare sett 4 stk real life og de virket trivelige men jeg innbiller meg de må være striere enn mange av de andre gjeterhundene i gemyttet.Litt tøffe i trynet liksom..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hei

To av dem du hilste på trener jeg med omtrent daglig. Dem har mange likthetstrekk med Kelpien, jeg syns ikke dem er noe stri, men dem har litt lite samarbeid med fører. Dette gjør jo at man gjerne må tilpasse treningen mer etter hunden enn man gjerne gjør med "normal" gjeterhunder som bare MÅ være med sin eier.

Her er en link til raseklubben i Sverige: afav

Det du bør vite er at HD er utbrett på rasen.. Dem har vært oppe i 50% Hd på rasen, men det er forbedrett dem siste årene. Rasen er heller ikke plaget med å ha HD og får lite forkalkninger (det er jo forkalkningene som gjerne lager smerter)

Om du vil kan du få mailen til min treningskompis, hun svarer nok med glede og har god oversikt over rasen! Du har forresten sett hundene hennes før: en rød og en blå.

Her er ett bilde av den 7år gammle hannhunde (og han blir bare yngre for hver dag som går *s*) :

cattledog1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk :D hennes var jo nydelige...*sukk* Jeg kan uansett ikke ha en ny hund før om et par år, men jeg har blitt helt fascinert av de få individene jeg har møtt og kjenner inni meg at jeg må ha en sånn en gang i livet (hvis du skjønner :D )

Hvordan er de forhold til belgeren i væremåte? Tenker de før de handler?

*granske link*

Edit: 50% HD! Det var da j*^? mye? Uffda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hd statestikken HAR forandret seg drastisk, men det er noe man skal være oppmerksom på når man kjøper. Eks om alle søskene til foreldrene er testet osv. Du kan fint få en fri Cattledog også... eller du kan være maks uheldig.

I forhold til belgeren så tenker dem mer ja (Belgeren er mer lik Kelpien der), men dem skal jo også gjerne fikse det meste på egenhånd og gir en lang f*** i hva du sier den skal da. Men det er stødige og stabile hunder.

Har selv luktet på rasen, men ble avskrekket av Hd statestikken. Men med god kjennskap til rasen så finner man nok dem rette kullene som er "friske". Og som sagt: Hd statestikken er forbedret mye på kort tid så innen du skal ha deg en så er det nok mye lavere enn i dag.

Sender deg pm med mail adresse jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flotte hunder, men du skal være nokså oppmerksom på forskjellen mellom en gjeterhund som drev med sauer og en gjeterhund som er fremavlet til cattledogens formål; å gjete og drive kuer.... og som ble steinhardt avlet for det.

LIKER man en ganske barsk hund, som ikke er så voldsomt forekommende, men "driver med sitt", og LIKER en ganske "seriøs" hund... og selvsagt IKKE for utseendet, så er det jo greit. Men dette er en arbeidshund opprinnelig, og overgangen fra arbeidshund til "ny" brukshund eller selskapshund er jo ikke alltid like grei - uansett rase.

Helt uproblematisk har det vel ikke vært med gemytt heller; der har det vært litt ymse, har jeg hørt? At man hos "naboen" - Sverige - har det vært noe med at man har "rotet" litt med skarphet i forhold til avl, med tanke på tjenestehundbruk, og at det ikke har vært like vellykket alltid?

Det er forøvrig PRA på rasen, men det finnes DNA-test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Det er forøvrig PRA på rasen, men det finnes DNA-test.

Ettersom jeg får Kelpie & Cattledog bladet fra Sverige så kan jeg si at det ikke har vært påvist pra på dem siste 2 årene. (som skjult gen ja, men dem er blitt parret med helt fri=fri valper)

Så jeg ville ikke bekymret med så mye for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg så heldig å få hilst mer (og nussa) på den blå cattledoghannen til venninen til JeanetteH i helgen og jeg ble vel ikke mindre sjarmert...

Jeg skal ærlig talt innrømme at min fascinasjon utelukkende grunner ut i utseende, sjarm og det vinnende vesenet og har vel ingen ting med et ønske om en mer egenrådig hund å gjøre..jeg har egentlig liten erfaring med annet enn førermyke hunder, bortsett fra med terriertrynet, så om en cattledog i det hele tatt passer til meg er det ikke godt å si.. :unsure:

Men mitt intrykk etter å ha fått hilst litt mer og pratet med eieren er at de ikke er så harde i hodet og strie som jeg først innbillte meg allikevel..(dette varierer vel som hos alle raser)

Uansett er det helt uaktuellt for meg å kjøpe nye hund før den rabiate krabaten jeg har nå er "voksen"i hodet sitt og jeg tror nok vi prater minimum 2 år.Minimum..Man skal ikke se bort i fra at jeg har bestemt meg og ombetsemt meg 20 ganger til i løpet av den tiden. :)

Marianne: unner du meg virkelig å ha en umoden Loke og en aktiv Kelpievalp på samme tid? :)

Trodde vi var venner jeg... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marianne: unner du meg virkelig å ha en umoden Loke og en aktiv Kelpievalp på samme tid? :D

Trodde vi var venner jeg... :)

Men innen bebisene til Blaze har blitt store nok til at de kan komme til deg, så har Loke blitt voksen i hodet sitt og klar til å bli storebror! :D Æ har trua!! :D

Jeg kjenner ihvertfall at jeg har kjempe lyst på babyBlaze, men tror kanskje det holder med 2 hunder på 50 kvm.....! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Men innen bebisene til Blaze har blitt store nok til at de kan komme til deg, så har Loke blitt voksen i hodet sitt og klar til å bli storebror! :) Æ har trua!! :D

Jeg kjenner ihvertfall at jeg har kjempe lyst på babyBlaze, men tror kanskje det holder med 2 hunder på 50 kvm.....! :D

Hehe vi har hatt 4 på 60kvm og var to personer :D

Du får vende tilbake til tanken i løpet av året som går nå, og se hvordan han er da :D

Vi har hatt to Kelpie valper samtidig vi.... du blir en erfaring rikere av det. Både posetivt og negativt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe vi har hatt 4 på 60kvm og var to personer :D

Du får vende tilbake til tanken i løpet av året som går nå, og se hvordan han er da :)

Vi har hatt to Kelpie valper samtidig vi.... du blir en erfaring rikere av det. Både posetivt og negativt :rolleyes:

Ikke frist meg!:D Jeg må si at hun er uhyre god reklame for rasen... :D Og så mye hund i en hendig størrelse...*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, er vel bare meg - men som tidligere oppdretter er FØRSTE varselstegn MOT en ny valpekjøper at de synes hunderasen er "såååååå søt og nydelig".

Særlig når vi snakker om en real rase som dette. At eiere er dyktige med hundene sine, gjør dessverre at andre går i fella - og tror ALLE hundene blir sånn... Jeg har også møtt usosiale cattledogs, eller cattledogs som ikke tolererer andre hunder etc.

Og jeg har selv "lurt" en fersk eier, siden vedkommende falt sånn for ene hunden her, skaffet seg maken uten å bruke hodet særlig godt, og sitter med et stykk suveren problemhund. Jeg tenkte liksom ikke på å si at jeg har relativt lang erfaring med hund, har jobbet med bruks, interessert meg særlig for mentalitet, og at dette har vært viktig i å få min egen hund til å bli så suveren (hehe, ikke bare jeg som synes det!)... mens den kunne blitt et mareritt for andre.

Brukshunder bør man velge for bruksegenskapenes skyld - og ikke fordi de ser artige ut i fargen, grøss og gru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke bare deg Akela :) Jeg er så enig...men det hindrer meg ikke i å være fascinert av rasen og å undersøke nærmere om det kan være noe for meg. Som med alt annet er det utseendet og vesenet som tiltaler en først og deretter finner man ut om det er det "rette".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også klar over hvordan Kelpien er, den er en brukshund ikke en søt sofahund! Men det må da være lov til å falle for en hund av en rase, men det betyr da ikke at jeg skal skaffe meg en i morgen av den grunn...! Da hadde jeg hatt SINNSYKT mange hunder! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møter folk hver dag, vi, som tydeligvis har "falt" for rasen sin på nokså feil grunnlag - og som enten påfører andre problemer, eller seg selv...

Derfor rakker jeg ivrig ned på egne raser, det har jeg alltid gjort...

Ene hunden min er vakker, den andre er såkalt "søt", og hittil kommer jeg på en håndfull som har spurt et kvart spørsmål om gemytt og mentalitet - av alle som har akket og åh'et seg over skjønnheten og søtheten og prøvd å notere rasenavn. Sier jeg at den ene kan være sint som en tyrk og utrolig krevende på sin måte, så når det knapt inn - de blir tomme og overhørende i blikket, mens det istedet forsøkes å dikkes videre.... og åh'es over at "joda, men...".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvilken rase du har Akela, men jeg kjenner meg selv, og jeg kjenner Annette! Ingen av oss ville anskaffet oss en rase på grunnlaget av at den var søt!!! :) Men ja, jeg er enig med deg at det er altfor mange som ikke har peiling på hva de går til når de kjøper valp! :D Dette er veldig synd for det ødelegger masse for noen raser og de eierene som faktisk gjør en god jobb!

At Blaze er en utrolig skjønn hund gjør ikke at jeg kjøper Kelpie! Hvis jeg skal kjøpe en rasehund så hadde jeg nok gjort maaange flere undersøkelser en bare å hilse på et individ en gang! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg er nok redd for at det ble litt "intern" prat i denne tråden. Ettersom vi pratet sammen i helgen...

Jeg tror nok at man kan se med det blotte øye at Blaze ikke er noen sofa sliter (ei heller noen av Cattledog'ene dere hilsete på) . Jeg for min del tror jeg alt har skremt to potensielle kjøpere over til en annnen rase. Og Catteldog "damen" som dere pratet med er heller ikke den som selger rasen til den første og beste eller legger skjul på dens egenskaper. Så jeg tror ikke du skal bekymre deg Akela :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å høre :)

Har vært borti mange "nyfrelste" på egen rase som varmt anbefaler dem til "alle", og det kan være litt bingolotto - siden mange vordende hundeeiere i min erfaring hører det de ønsker å høre...

Derfor er jeg blitt meget avmålt i mine anbefalinger. Og litt bekymret over at det er blitt såpass lett å skaffe seg sjeldne og annerledes raser. Får man ikke kjøpt her hjemme av en eller annen grunn, kjenner jeg folk som bare via litt e-postkontakt har fått tilsendt hunder fra den andre siden av kloden. Uten en eneste anbefaling eller felles bekjent.

Men her inne er man jo veldig seriøse da... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk...De blå er :)

Det ser ut som det er en rase man må importere...jeg har egentlig så godt som bestemt meg for at jeg må ha en sånn en gang.. Noen som vet hvordan de er i gemytt?Jeg har bare sett 4 stk real life og de virket trivelige men jeg innbiller meg de må være striere enn mange av de andre gjeterhundene i gemyttet.Litt tøffe i trynet liksom..?

en kamerat av meg har en slk en,og Obe (som hunden heter),er verdens søteste gutt.Han er blå. :D

rasen er en fin vakthund,stabile i gemyttet og uavhengige.

obe har aldri vært i trøbbel med en annen hund,og han lærer veldig kjapt nye ting. Rasen er veldig knyttet til eieren sin,men som jeg ar forstått trenger de en fast hånd (dog mild,elers streiker de)

Kunne godt hatt en slik hund selv,men jeg syns de er litt liten... ;)samt at de krever endel også,både hjernetrim og mosjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...