Gå til innhold
Hundesonen.no

HD og AA røntgen..

Zeagle

Recommended Posts

• Svar 51
  • Created
  • Siste svar
Utrolig trist å høre at både Rocky og Goshi hadde HD... :)  Blir litt skremt her jeg sitter, for vi vil så gjerne trene agility. :-o  Håper dere får konstatert en mild grad.. Så får vi se når vi skal ta bilder, blir ikke med det første uansett...

Når det kommer til utstilling og sånn så gjør det ikke så mye. Det er ikke det som er vigtigt for meg. Det som er vigtig for meg er at ha en hund som kan leve lenge uten smerter. Det at kanskje skulle blive nødt til at avlive Rocky som 6 årig måske pga av smerter, det er det som skremmer meg mest. Holder så mye av denne hunden her, så jeg tror slet ikke jeg ville kunne klare det :D

Så det VIGTIGSTE for meg er at jeg kan ha han i maaaaange år endda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kunne din dyrlege se hvad grad det ca er og min ikke??

Du havde vel ikke regnet med dette?

Kunne du prøve at se på dogweb for mig? Der er sikkert ikke kommet noget endda, men er desperat etter og vite det og stadig redd for det og  :)  

Da er det 2 schæfere herinne som har fået konstateret HD på 2 dage. Huff  :D  

Da dyrlegen om dette var kommet hen av opveksten eller om hun var født med det?

Hvordan reagerede du da du hørte det. Jeg gik helt i chok asså. Klarte ingenting  ;)  Ikke engang og skrive under på noen papirer!!

Min vet. har tatt mange sånne bilder og har en del erfaring med å lese av..

det kan jo være at din vet. er litt forsiktig og ikke vil si hva han tror. det er ofte sånn. Men vi såg det selv også at der var stor forskjell på venstre og høyre hofte.

Det er nok medfødt hos Goshi og.

Eg hadde ikkje regnet med at det var noe galt med hoftene, hadde nesten forventet at der var noe på fronten fordi hun alltid har hoppet så mye i nedoverbakke og fått slag i fronten. Så det var et sjokk for meg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Rocky og Goshi HD  :-o , nei så trist da  :)  

Dere får vell ha vellkommen i klubben for de med hunder som ha HD da og håpe at ingen av dem har den samme graden som Aiwa har. Jeg krysser fingrene for det. :wink:  

Hvor skal Goshi stilles ut da?? det er ikke på Os vell på Søndag?

Der skal vi med Småen og Aiwa, men nå gidder jeg ikke å stille Aiwa lengre etter det så sant det ikke er en NKK utstilling, men Småen skal vi fortsette med og håper hun fortsetter å gjøre det bra, på søndag blir første utstillingen hennes i championklasse så det blir jo gøy å se hvordan det går da. :wink:

nei det er ikke på Os. Vi skal til Lønningen. Det er ren schäferutstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det har jeg og han er like knust som det vi er.... trur eg kjem til å grine når eg møter han i helgen...

Ja det kan jeg forstå. Var selv ved at grine da jeg snakket med min opdretter, Men jeg gråt jo hele veien hjem i bilen og timene etter jeg kom hjem :)

Men du er virkelig uheldig at Goshi oså hadde HD :D

Men jeg har bestemt meg for at jeg SKAL finne en schæferhund uten HD.. Jeg elsker denne rasen og kunne ikke tenkt meg andre, så da må man håpe man finner en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Når er det egentlig anbefalt å sjekke hofter ? Har spurt litt rundt,og noen sier 12 mndr, andre sier at på atore raser bør man vente til de er minst 15 mndr..

Hva er egentlig rett? er det bedre å evt vente med dette så lenge som mulig?

Og hvem er best på dette egentlig ? Har hørt endel skrekkhistorier om hunder som har fått HD C,og så reist til en annen en tid etterpå og fått opplyst HD B...

Odin er jo ennå ikke sjekket for HD, og jeg må si jeg kvir meg litt! Ikke at jeg har merket noe til noesomhelst, men man vet jo aldri...-hunder med HC C fungerer jo normalt de og til daglig - de aller aller fleste hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste sjekker etter hunden er blevet mellem 12-18 måneder. I vores købe kontrakt står der at hunden skal tjekkes for HD inden den er fyldt 18 måneder.

hmm...oki...men hvorfor INNEN den er fyllt 18 mndr ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups misforstod det du skrev. Jo hvorfor vi skulle sjekke innen den var fyldt 18 måneder er hvis han havde noe med hoftene og vi ville have erstatning. Da skulle der være gjort inden 18 måneder. Men vi ville også sjekke hurtigst muligt, så vi kunne finne ut om vi kunne sykle med han og han kunne trække os og lign. Vi ville nemlig ikke gjøre dette før vi var sikker på om hoftene var iorden eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På klinikken jeg jobbet før, sa sjefen alltid at dobermannen burde røntges etter fylte 15 mnd. Da skal albuer og hofter være ferdig utviklet, slik at uutviklet brusk/ledd ikke vises som HD/AA. Chanti skal røntges i august, da er hun 15 mnd. Håper på A selvfølgelig... Vet ikke hva jeg gjør hvis hun har HD.

Det er forresten -som dere sikkert vet -ikke normalt å få erstatning når hunden har HD/AA. Det står litt om dette i NKK's kjøpeavtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På klinikken jeg jobbet før, sa sjefen alltid at dobermannen burde røntges etter fylte 15 mnd. Da skal albuer og hofter være ferdig utviklet, slik at uutviklet brusk/ledd ikke vises som HD/AA. Chanti skal røntges i august, da er hun 15 mnd. Håper på A selvfølgelig... Vet ikke hva jeg gjør hvis hun har HD.

Det er forresten -som dere sikkert vet -ikke normalt å få erstatning når hunden har HD/AA. Det står litt om dette i NKK's kjøpeavtale.

Hvis dyrlegen sier at det er medfødt, har du ikke krav på erstatning da?

Har ikke du solgt dobermannen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dyrlegen sier at det er medfødt, har du ikke krav på erstatning da?

Har ikke du solgt dobermannen din?

Det er usikkert nøyaktig HVA som fører til HD...-arv, miljø, trening og foring har alt noe å si, så krav på erstatning har man da selvsagt ikke!

MEN - om man forsikrer valpen før fyllte 4 mndr, så får man igjen litt av forsikringsselskapet om hunden har HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut i går at far min hadde betalt forsikringen på Diego, så han er forsikret.. :D

Og han ble forsikret før han fylte 4 mnd..

Litt bra syns jeg, med tanke på at Chow er kjent for Hd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

er ikke helt sikker... men det finnes noe som heter svak og sterk HD... hvis hunden har svak hd kan den bli bedre gjennom terapi... kjenner en storpuddel som nettopp ble fri røndket etter behandling :)Den fikk diagnosen svak HD tidligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...