Gå til innhold
Hundesonen.no

Kritikk av dårlige oppdrettere


Sirup

Recommended Posts

Er dårlige oppdrettere fredet?

I jakt på hund har jeg spurt meg rundt etter oppdrettere og deres positive og negative sider. Alle svar jeg har fått har vært utelukkende positive, og det er ett navn som går igjen (som vi selvsagt ønsker å bruke). Men er det slik at dårlige oppdrettere er fredet? Eller at man tier dem i hjel?

Har tenkt på et par andre oppdrettere også, men når ingen sier noe som helst, verken den ene eller andre veien, blir det vanskelig å vurdere dem. Det kan selvsagt være at ingen kjenner til dem, men siden dette dreier seg om en såpass lite utbredt rase tviler jeg nesten på det.

Hva mener dere?

Er mine erfaringer unike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Er dårlige oppdrettere fredet?

I jakt på hund har jeg spurt meg rundt etter oppdrettere og deres positive og negative sider. Alle svar jeg har fått har vært utelukkende positive, og det er ett navn som går igjen (som vi selvsagt ønsker å bruke). Men er det slik at dårlige oppdrettere er fredet? Eller at man tier dem i hjel?

Har tenkt på et par andre oppdrettere også, men når ingen sier noe som helst, verken den ene eller andre veien, blir det vanskelig å vurdere dem. Det kan selvsagt være at ingen kjenner til dem, men siden dette dreier seg om en såpass lite utbredt rase tviler jeg nesten på det.

Hva mener dere?

Er mine erfaringer unike?

Jeg mener at du og mange andre kan slutte å lytte til rykter. Det som fremstår som et dårlig oppdrett for noen, er et godt oppdrett for andre og omvendt. Å diskutere navngitte oppdrettere synes jeg er usmakelig. Du får, som de fleste av oss andre, gjøre dine egne vurderinger, og slutte å høre på rykter, enten de er gode eller dårlige.

Du kan jo avtale med de det gjelder å komme til de oppdretterne du ønsker, så kan du vurdere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min rase (pomeranian) er det som i de fleste andre raser endel baksnakking og missunelse. Jeg er relativ ny med rase og mitt første møte (telefon) med en oppdretter ga meg en laaang liste over folk jeg ikke måtte kjøpe hund fra. Nå kjøpte jeg verken hund fra denne oppdretteren eller noen fra lista, det ble en fra Sverige. Nå noen år senere kjenner jeg flere av disse oppdretterne og hadde ikke hadde noe imot å kjøpe valp fra de. Når folk nå spør meg om hvem de burde kjøpe fra så annbefaler jeg noen kenneler som jeg ville kjøpt fra. Synes det er bedre å annbefale noen enn å fraråde noen.

Jeg ville annbefale valpekjøpere til å undersøke litt på egenhånd. Dra på utstillinger, kåringer osv, snakk med oppdrettere, valpekjøpere ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snakkes så utrolig mye sykt om oppdrettere, mye p.g.a folk er sjalu.

Folk setter ut så utrolig mye falske rykter! IKKE hør på rykter, gjør dere opp en egen mening av oppdretterne. Om noen gjør det bra for de dritt siden folk klarer ikke være glad på andres veiene, de stter ut falske rykter mye av sjalusi og uenigeheter mellom folk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal jeg gjøre mine egne vurderinger, men jeg liker å ta vurderinger som bygger på informasjon, erfaringer, kritikk osv.

Jeg snakker ikke om rykter, men andres erfaringer med oppdretter. Dette er faktisk ikke én og samme ting. Og jeg har topplokket skrudd godt nok fast til at jeg er i stand til å vurdere det jeg får fortalt. Jeg sammenligner det med hva jeg hører og leser fra ulike hold, og trekker mine egne slutninger fra det.

Trenger jeg ei klosaks, så spør jeg gjerne hva andre mener. Hva var bra og hva var negativt med det merket? Hvordan holdt den i lengden? Osv. Jeg lytter til det folk sier, veier opp informasjonen jeg får inn, og er et skritt nærmere til å gjøre meg opp en mening. Hvorfor skal det være annerledes med valper?

Jeg synes det er betenkelig at du som oppdretter synes det er usmakelig at man skal kunne snakke om nanvgitte oppdrettere. Jeg har forståelse for at det ikke kan diskuteres på nett-forum, da vi har en lov som dekker ærekrenkelse etc, men ansikt-til-ansikt, PM-til-PM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er relativ ny med rase og mitt første møte (telefon) med en oppdretter ga meg en laaang liste over folk jeg ikke måtte kjøpe hund fra.

Jeg snakker ikke her om oppdrettere som sladrer om andre oppdrettere, men om valpekjøpere i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke her om oppdrettere som sladrer om andre oppdrettere, men om valpekjøpere i mellom.

Da lurer jeg litt...............stoler du så lite på din egen vurderingsevne at du må ty til hva andre mener? Hva andre mener er vel en dritt, så lenge du er fornøyd selv? Slik er det i hvertfall for meg, jeg gir en viss en i hva andre mener om hvem, jeg vurderer selv og følger min egen magefølelse. Dette viser seg å være en god ting i de aller fleste tilfeller.

Og hvordan kan du vite om en misfornøyd valpekjøper forteller deg den hele og fulle sannhet? Det vet du jo absolutt ingenting om. De fleste valpekjøpere forteller det som er til gavn for dem selv, og det er ikke nødvendigvis synonymt med sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært en portal hvor hundeeiere kunne gi sine erfaringer med sin oppretter, ville sjansen for å luke ut de useriøse vært mye større. At noen skal lide med noen hunders dårlige alv og sykdommer fordi ingen sier noe syns jeg er ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg litt...............stoler du så lite på din egen vurderingsevne at du må ty til hva andre mener? Hva andre mener er vel en dritt, så lenge du er fornøyd selv? Slik er det i hvertfall for meg, jeg gir en viss en i hva andre mener om hvem, jeg vurderer selv og følger min egen magefølelse. Dette viser seg å være en god ting i de aller fleste tilfeller.

Og hvordan kan du vite om en misfornøyd valpekjøper forteller deg den hele og fulle sannhet? Det vet du jo absolutt ingenting om. De fleste valpekjøpere forteller det som er til gavn for dem selv, og det er ikke nødvendigvis synonymt med sannheten.

Som nybegynner innen hund er jeg klart avhengig av andres innspill, både på det ene og det andre. Å tro noe annet ville vært vanvittig arrogant av meg. Jeg ber ikke noen om å ta avgjørelsen for meg, jeg ber ganske enkelt om deres høyst personlige, subjektive synspunkt. Selvsagt tar jeg den biten med i betraktningen når jeg vurderer råd jeg får. Jeg har for eksempel nå fått råd fra deg, og klarer helt fint å avgjøre selv at det er et råd jeg ikke ønsker å følge.

Det jeg lurer på, Aud, er om du har så liten tillitt til dine medmenneskers intelligens at du virkelig tror de blindt følger de råd de får? Da må jeg få informere om at den teorien om budskap og avsender-mottaker ble regnet som passé for et par tiår siden.

Jeg kan ikke vite at en valpekjøper vet den hele og fulle sannheten. Jeg har ikke en gang tro på at det finnes en hele og fulle sannhet om noe som helst. Men å høre fra en misfornøyd kjøper, kan gjøre at jeg velger å være ekstra nøye når jeg sjekker ut oppdretter, eller at jeg får hint om hva jeg bør være spesielt på vakt, spørre ekstra om etc. Jeg kan ikke for mitt bare liv se at det skulle være negativt, verken for meg eller for den oppdretteren.

Jeg har ikke vært lenge i hundeverdene, men jeg har allerede hørt om tvilsomme tilfeller av avl. Der folk har måttet avlive en hund etter biting, bare for å finne ut at andre søskene hadde blitt avlivet for det samme, og at foreldre hadde hatt likedans problem. For eksempel. Og selvsagt, aldri nevnes det navn på hvem oppdretterene er. Kanskje er det vandrehistorier? Men så lenge det aldri snakkes høylydt (eller lavlydt) om hvem som er seriøse og hvem som ikke er det, hvordan kan man da vite?

Når jeg skal gjøre et kjøp i 10 000-kroners klassen, så vil jeg vite mest mulig før jeg gjør kjøpet. Skal jeg kjøpe en sofa, så vil jeg ikke bare vite at jeg synes den er fin og god å sitte i. Jeg vil vite hvordan stoffet er, om det kan vaskes eller ei, hvordan det skal behandles, om merket er bra. Og jeg spør gjerne venner og andre om de kjenner merket, om de kjenner butikken jeg skal handle fra osv. Og negative er like viktige som positive for å få et riktigst mulig bilde. Det kan godt være at jeg velger å kjøpe sofaen selv om en kompis har dårlig erfaring med den butikken, for til slutt er det meg og min avgjørelse som gjelder. Men inne jeg er kommet frem til til slutt, så vil jeg gjerne høre mest mulig.

Hvorfor skal det være så annerledes i hundeverden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er lurt å etablere et godt forhold til/bli kjent med evt oppdretter i god tid før hvalpekjøp. Dra på besøk, spør og grav. Da kan du selv danne deg et bilde av hvordan oppdretteren er og hvordan hundene har det. Avtal oppfølging i for og -ikke minst- etterkant av hvalpekjøpet. Se på stamtavlen på begge sider sammen med oppdretter og på den måten kan du sikre deg at foreldrene ikke er bærere av sykdommer etc. En seriøs oppdretter vil jo gjerne dele så mye informasjon som mulig med deg og vite så mye som mulig om deg som hvalpekjøper også!! Vi har et supert forhold til vår oppdretter og har nok i perioder vært ganske masete :innocent: . Det er jo aldri lurt å gå bak ryggen på noen for å finne ut noe om dem, men ikke vær redd for å spørre oppdretter direkte om alt du lurer på. Da skjønner jo de at du tar hundeholdet ditt seriøst! Lurer litt på hvilken rase du skal ha, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er lurt å etablere et godt forhold til/bli kjent med evt oppdretter i god tid før hvalpekjøp. Dra på besøk, spør og grav. Da kan du selv danne deg et bilde av hvordan oppdretteren erog hundene har det. Avtal oppfølging i for og -ikke minst- etterkant av hvalpekjøpet. Se på stamtavlen på begge sider sammen med oppdretter og på den måten kan du sikre deg at foreldrene ikke er bærere av sykdommer etc. En seriøs oppdretter vil jo vite så mye som mulig om deg som hvalpekjøper også!! Vi har et supert forhold til vår oppdretter og har nok i perioder vært ganske masete :innocent: . Det er jo aldri lurt å gå bak ryggen på noen for å finne ut noe om dem, men ikke vær redd for å spørre oppdretter direkte om alt du lurer på. Da skjønner jo de at du tar hundeholdet ditt seriøst! Luer litt på hvilken rase du skal ha, da?

Selvsagt er kommunikasjon med oppdretter viktig. Men jeg snakker her om prosessen frem til å finne et knippe oppdrettere å vurdere videre.

Og det er ikke alltid så enklet at man kan dra på besøk for å finne ut hvem som er bra. Vi skal ha en italiensk spinone. Det finnes ikke oppdrettere i Norge, derfor må vi ta turen ut av landet, og vi vurderer nå for eksempel oppdrettere i Sverige og England. Å "stikke innom" hver enkelt og sjekke selv blir altså ikke aktuelt, båd av økonomiske og praktiske årsaker. Derfor er vi "avhengig" av innspill fra andre med erfaringer inne spinone, de enkelte hundene eller oppdrettere.

Men dette er altså fy-fy.

Begrip det den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du er i en knipe. Ville nok ha snakket med noen som har den rasen (har aldri hørt om den, jeg) og gått for oppdrettere du blir anbefalt. Det må da være en rase - klubb, eller noe som kan hjelpe deg. For det er vel seriøse oppdrettere du er interessert i å vite noe om? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Ida. Jeg har allerede snakket med flere spinone-eiere i Norge (noe jeg ifølge Aud burde holde meg for god til...). Og fått veldig gode svar på veldig mye der. Jeg har også vært i snakk med flere oppdrettere - og fått varierende gode svar der. :innocent:

Men nå var mitt tilfelle bare ett eksempel på hvorfor det kan være greit å vite mest mulig om, både pluss og minus, om oppdrettere man har i kikkerten. Spørsmålet var ment mer generelt:

Er dårlige oppdrettere fredet?

Og stemningen her viser kanskje at ja, det er de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du burde kalt tråden "sladre" om og baksnakke oppdrettere?"

Helt enig, for det er vel egentlig _det_ det dreier seg om, bare litt kamuflert. Antagelig i håp, fra trådstarters side, om at temaet skulle høres mere seriøst ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor?

Og hvorfor skal ikke kritikkverdige forhold kritiseres?

Jeg svarer selv om du ikke henvender dege til meg.

Hvorfor? Jo, fordi det egentlig er baksnakking det virker som du er ute etter, negativ baksnakking.

Hva er kritikkverdige forhold? Noe som synes som kritikkverdig oppdrett i dine øyne, kan være et meget seriøst oppdrett i andres øyne. Så det blir uansett bare synsing. Og det finnes ingen grunn til å sette ut noen ondsinnede rykter om noen oppdretter. De ondsinnede ryktene kommer av seg selv, uten at noen trenger å gå inn for å sette dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke å stikke under en stol at det finnes dårlige oppdrettere.

Jeg ser ingenting galt i å fraråde noen å oppsøke dem.

Og selfølgelig også fortelle hvorfor ikke.

Da blir det opp til øret som hører å riste på hodet av den som forteller eller oppdrettet som blir omtalt.Verre er det ikke.

Er ikke riktig å holde kjeft om idiot oppdrett.

De som er seriøse vil jo ikke komme i den eksakt samme klypa uansett,selv om idiot kjøpere også finnes..

Hvorfor?Oppegående folk med vett i hodet sitt gjennomskuer tåpelige feider og baksnakking..forhåpentligvis.

Det er jo lett å høre hva som er hold i liksom...

På en annen side ville jeg sagt at de skulle oppsøke de omtalte useriøse,enkelt å greit for å gjøre seg opp en mening og deretter ville de muligens komme til enighet med eventuelt flere om dette oppdrettet.

Hva folk mener er et dårlig oppdrett går nemlig ikke bare på hva man mener om måten ting blir gjort på eller misunnelse...

Selv om dette nok er en typisk ting.Spesielt oppdrettere imellom.

Et dårlig oppdrett består av grunnleggende feil.Grov uaktsomhet,løgner,mangel på erfaring i henhold til det man snakker om,syke hunder..mentalt og fysisk..og dårlige forhold i dyreholdet.

Ufornøyde kjøpere som leverer hunder tilbake pga løgner,ang sykdom,haleknekk...o.l.

En vanlig fyr som skulle kjøpe seg hund ville sikkert synes at sløyfer på 3 vegger så kjempebra ut,samt et titalls utstillingsbilder av godt premierte hunder som oppdretter har i sin bane..ser bra ut..

Det taler vel for seg selv?Ja det håper oppdretter også..

Men har kanskje lagt mindre vekt på resten av oppdretters "pålagte arbeid"

Som faktisk kan komme til å bety mer enn sløyfene på veggen i lengden.

Jeg skulle faktisk ønske at det var mulig å klage på oppdrettere,da jeg har et par ordentlig GROVE eksempler på folk som ikke engang burdte ha hund..Og slett ikke kull på dem.

Det er for enkelt å være oppdretter,og om man ikke akkurat trenger å sluke rått den eventuelle rykteflom som skulle ligge på det bestemte oppdrettet...så kunne man i det minste ha det i bakhodet og,som sagt gjøre seg opp en egen mening.

Noen synes det er greit og kjøpe en valp fra her å der,mens andre krever litt mer.Og holder derfor øynene oppe.

Det som er viktig er at oppdretter ikke opptrer uaktsomt som hundeeier,og oppdretter i henhold til sine kjøpere.

Virker som om noen her avfeier at det finnes MØKKA oppdrett,og derfor velger å si at det nok ligger uenigheter og splid om måten man gjør ting på...

Jojo..Kan tenkes det og..men da er det personlig sak..og ikke angående dårlig oppdrett..Da gjelder det nemlig idiot mennesker..enten det gjelder den ene eller andre.

Misforståelser finnes det nok av..Men ja..sladre på dårlige oppdrett synes jeg er helt okei,såfremt man kan fortelle detaljert hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synsing om mine intensjoner kan du holde deg for god til, Aud. Forhold deg heller til det jeg skriver.

Jeg er ikke ute etter å henge ut oppdrettere her. Jeg er ute etter å skape en debatt som går på hvorfor oppdrettere skal beskyttes mer enn potensielle valpekjøpere for eksempel, hvorfor selger er viktigere enn kjøper. Det sjokkerer meg faktisk at det er så lite åpenhet og takhøyde om dette. Det finnes ingen deler av samfunnet som er fri for feil, hundeverden inkludert.

PS: Jeg trodde denne delen av forumet var forbeholdt de som tåler å ta en debatt, men det er tydelig at det er enkelte tær som føler seg tråkket på. Ta på vernesko!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk begynner å kalle det for baksnakking er jo litt drøyt..

Dette synes jeg var en interessant diskusjon,der trådtarter har et konkret og saklig spørsmål angående oppdrettere...

Man kan jo begynne å lure på hvorfor oppdrettere blir så innmari på hugget av den grunn?

Eller folk som ikke er oppdrettere for den del,som kanskje har vært heldig og har sitt eget gullende rene kjøp fra oppdretter som er topp.

Det finnes faktisk folk som er skikkelig shæbby mennesker,som turer på med oppdrettene sine og derfor får kjøpere som IKKE er av den type som SIRUP ser ut til å være.

SELFØLGELIG ikke..Seriøse og oppegående mennesker ville ikke kjøpe fra et sånt oppdrett...Eller ville de?

Jeg gjorde det..fordi jeg syntes synd på hundene..endte opp med et mega problem.Og jeg forteller gladelig andre om det.Bare ikke ved navn her på forumet.

Skal jeg ha hets for det?

Næh..det synes jeg ikke.

Folk som forsvarer dårlige oppdrett må ha en skrue løs.

Husk nå at det er de DÅRLIGE vi mener her.

Ikke de gode..så hvorfor føle seg truet?

Om man er redd for usaklige innspill fra idiotkjøpere,så vil som sagt sånne ting skinne igjennom...Om det ikke skulle gjøre det så er nok ikke dette mennesket aktuell kjøper for deg heller.

Eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er en interessant diskusjon, fordi jeg med ujevne mellomrom får mailer med beskjed om ikke å selge til den og den navngitte personen. Mailene er ikke bare på norsk, og personene ser ut til å være fra hele verden. Argumentene kan være alt fra puppy mill, stråmenn, useriøse, også videre. Poenget er at disse mailene er videresendt ørtogførti ganger, med fullt navn. Og jeg har aldri hørt noen synes det er rart - for vi er jo opptatt av hvor valpene våre havner.

Det er selvfølgelig kjempesubjektivt hva en god oppdretter er, og en god valpekjøper. Jeg vet om mange som aldri får kjøpe valp av meg, uten at de er i nærheten av å skulle bli anmeldt til dyrevernet. Tilsvarende er det mange jeg aldri kommer til å kjøpe valp fra, selv om det heller ikke er dyrevernsanliggende. Poenget mitt er at for meg er det mange kriterier inni bildet, som gjør at jeg mener X er en dårlig hundeeier eller oppdretter. Men jeg vet også at hvis noen spør meg hvor de skal kjøpe min rase fra, så fraråder jeg ingen, jeg anbefaler heller de jeg foretrekker. Jeg argumenterer selvfølgelig.

Forresten er det noen unntak, det er noen jeg fraråder, men der har også dyrevernet vært involvert.

Det er interessant å "avsløre" for meg selv at jeg ikke vil fraråde å kjøpe valp fra noen. Jeg tror det er fordi det er veldig subjektivt. Men om noen spør direkte om den oppdretteren, blir saken annerledes.

Det går ikke an å definere en god oppdretter, men Sirup har sikkert noen tanker klar for seg selv hva en god oppdretter vil være for Sirup, og tar til seg den informasjonen som er viktig. Det gjør i hvert fall jeg. Det er forskjell på ikke å ville anbefale en oppdretter fordi den er dust, fordi den avler på tannmangel, fordi den ikke røntger store dyr, fordi tispa er ett år, fordi valpekullet er oppvokst i et stabbur... Det er mange måter å være dårlig oppdretter på, alt ettersom øynene som ser.

Skulle jeg begynne med en ny rase i dag, ville jeg spurt rundt om. Jeg ville ikke tatt den første og beste på finn.no På samme måte som jeg ikke ville solgt valp helt uten videre til en som "tilfeldigvis fant hjemmesiden min" og tok en telefon. Jeg trenger i hvert fall bevis for at et valpekjøp er mer gjennomtenkt enn litt googling, og da er det bedre å få noen "ekle" spørsmål om hva jeg holder på med og "mistenkeliggjøring".

Vennlig hilsen

Emma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nybegynner innen hund er jeg klart avhengig av andres innspill, både på det ene og det andre. Å tro noe annet ville vært vanvittig arrogant av meg. Jeg ber ikke noen om å ta avgjørelsen for meg, jeg ber ganske enkelt om deres høyst personlige, subjektive synspunkt. Selvsagt tar jeg den biten med i betraktningen når jeg vurderer råd jeg får. Jeg har for eksempel nå fått råd fra deg, og klarer helt fint å avgjøre selv at det er et råd jeg ikke ønsker å følge.

Det jeg lurer på, Aud, er om du har så liten tillitt til dine medmenneskers intelligens at du virkelig tror de blindt følger de råd de får? Da må jeg få informere om at den teorien om budskap og avsender-mottaker ble regnet som passé for et par tiår siden.

Jeg kan ikke vite at en valpekjøper vet den hele og fulle sannheten. Jeg har ikke en gang tro på at det finnes en hele og fulle sannhet om noe som helst. Men å høre fra en misfornøyd kjøper, kan gjøre at jeg velger å være ekstra nøye når jeg sjekker ut oppdretter, eller at jeg får hint om hva jeg bør være spesielt på vakt, spørre ekstra om etc. Jeg kan ikke for mitt bare liv se at det skulle være negativt, verken for meg eller for den oppdretteren.

Jeg har ikke vært lenge i hundeverdene, men jeg har allerede hørt om tvilsomme tilfeller av avl. Der folk har måttet avlive en hund etter biting, bare for å finne ut at andre søskene hadde blitt avlivet for det samme, og at foreldre hadde hatt likedans problem. For eksempel. Og selvsagt, aldri nevnes det navn på hvem oppdretterene er. Kanskje er det vandrehistorier? Men så lenge det aldri snakkes høylydt (eller lavlydt) om hvem som er seriøse og hvem som ikke er det, hvordan kan man da vite?

Når jeg skal gjøre et kjøp i 10 000-kroners klassen, så vil jeg vite mest mulig før jeg gjør kjøpet. Skal jeg kjøpe en sofa, så vil jeg ikke bare vite at jeg synes den er fin og god å sitte i. Jeg vil vite hvordan stoffet er, om det kan vaskes eller ei, hvordan det skal behandles, om merket er bra. Og jeg spør gjerne venner og andre om de kjenner merket, om de kjenner butikken jeg skal handle fra osv. Og negative er like viktige som positive for å få et riktigst mulig bilde. Det kan godt være at jeg velger å kjøpe sofaen selv om en kompis har dårlig erfaring med den butikken, for til slutt er det meg og min avgjørelse som gjelder. Men inne jeg er kommet frem til til slutt, så vil jeg gjerne høre mest mulig.

Hvorfor skal det være så annerledes i hundeverden?

Hei Sirup,

Takk for at du tar opp denne vanskelige problemstillingen - og for den innstillingen du har til ditt kommende hundekjøp (flott rase, forresten!).

Jeg tror jeg kan si litt om "den andre siden av saken" - da jeg driver (et lite oppdrett) av en rase som tallmessig ikke er så mye større enn din utvalgte.

Som i alle andre raser har vi utfordringer, både når det gjelder helse, temperament, typer og prioriteringer. Miljøet er veldig lite - og dermed veldig gjennomsiktig - og alle oppdretterne kjenner hverandre mer eller mindre godt. I tillegg kommer det at rasen vår er langt fra lettsolgt, (uforståelig for meg - men sånn er det nå engang) og enhver potensiell valpekjøper er svært ettertraktet hos alle oppdretterne...

Så, hva gjør man da når en interessent melder seg? Forteller man om konkurrentens "nye" sykdom, og manglende fokus på temperament? Hvordan framlegger man på ærlig vis egne utfordringer i avlsprogrammet uten å skyve valpekjøperen over til konkurrenten (som kanskje ikke forteller om egne problemstillinger i avlsprogrammet sitt?)?

Forteller man alt man vet om rasen på godt og vondt til et menneske man aldri har møtt og risikerer å få egne utsagn mer eller mindre forvrengt tilbake i salaten ved neste korsvei? Skal man la være å fortelle alt fordi man vet (eller tror man vet) at de andre oppdretterne bare presenterer smørsiden?

Det finnes nok oppdrettere i min rase som jeg nok ville klassifisert som useriøse - men hvordan presentere det, uten å blottlegge folks personlige historier og tragiske skjebner, tidligere oppførsel, konflikter og problemer?

Jeg synes det er kjempevanskelig, og jeg vet at folk iblant kjøper hund av folk fra kombinasjoner jeg ikke ville ha touchet under noen omstendighet - er det min plikt å si det - hvor interessant og relevant er mine preferanser og erfaringer, hvor mye bygges på fakta, genetikk og vitenskap, og hvor mye er "magefølelse" og "synsing"?

Jeg hører gjerne fra deg, Sirup - da jeg antar å få flere henvendelser og gjerne tar imot tips fra "den andre siden"...

Lykke til med valpevalget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå klarer jeg ikke sitte på hendene mine lengre, jeg bare må.

Jeg synes det er helt utrolig at oppdrettere skal være fredet for kritikk og negativ omtale om de er navngitt. Dette henger ikke på greip i det hele tatt! Jeg er selvfølgelig enig i at man i et offentlig forum og under pseudonym ikke skal henge ut en oppdretter - det blir kun meningsløs sladder. Men som valpekjøper vil man ønske seg mest mulig informasjon, og som det blir påpekt i tråden: Hvis man skal fysisk besøke 10-20 forskjellige oppdrettere kan det være snakk om reising for 100-300.000 kroner - og selv om man skal sette pris på valpen man skal kjøpe, så finnes det grenser for hvor mye penger man kan bruke på det.

Jeg ville ikke hørt med en oppdretter hva han/hun syntes om en annen oppdretter - såfremt jeg ikke kjente personen jeg spurte veldig godt, for det kan være bakenforliggende motiver man ikke vet om. Å høre med andre valpekjøpere om hvilke erfaringer de har med sin oppdretter derimot er kun fornuftig - og å betegne dette som sladder hvis det er negative erfaringer, er bare for dumt. Selvsagt skal man hente inn den informasjonen man kan, og så skal man vurdere informasjonen og kilden til informasjonen. At noen aktivt går inn for å få folk til å aldri omtale en navngitt oppdretter negativt, får meg til å lure på intensjonene folk har - hva er det man vil skjule?

Jeg synes sammenligningen med butikker er god egentlig - jeg vet om mange som har positive erfaringer med butikker jeg selv har negative erfaringer med. Hvis en kompis spørr meg før han kjøper seg ny sofa, vil jeg selvsagt navngi de butikkene jeg har hatt positive erfaringer med men også de jeg har hatt negative erfaringer med - så kanskje han slipper å få samme negative erfaring. Se for deg følgende: En venn av deg kjøper bruktbil av en selger. Et år går, og du kjøper bruktbil av samme selger., vennen din vet at du skal kjøpe fra samme selger som han gjorde. Du blir grundig svindlet, taper mye penger, og får kun trøbbel. Neste gang du møter denne vennen som har kjøpt fra samme plass, så nevner du det at du er blitt lurt, og får til svar at h*n også ble grundig lurt for et år siden av samme selger..... Hvem ville ikke da sagt "hvorfor advarte du ikke meg?"?? Jeg hadde blitt oppriktig forbannet på den vennen, som ikke advarte meg.

Med dyr blir dette bare enda viktigere - man kan ikke prøve seg frem til en god oppdretter, da kanskje man går igjennom 5 hundeliv før man finner gode oppdrettere. Det er ikke bare penger det er snakk om da heller. Og hva hvis man snur på flisa; Dere som argumenterer mot å si noe negativt om navngitte oppdrettere, hvis dere fikk informasjon om at den valpekjøperen dere har tenkt å selge neste "gullet" til, er kjent for å snakke oppdrettere rundt lillefingeren, men for så å ikke være i nærheten av den hundeeieren den gir seg ut for - kanskje personen bare er flink til å snakke for seg, men i virkeligheten har alle hundene hans gått for lut og kaldt vann. Hadde ikke dere satt pris på å få et tips om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...