Gå til innhold
Hundesonen.no

Dine 5 minutter i rampelyset


jaktlykke

Recommended Posts

Jeg er meget fersk i utstillingsgamet, men har vært på et par stykker med unghunden min. Han har nettopp debutert i juniorklassen.

Det som fasinerer meg er å se hvordan de ulike folkene stiller hunden sin - noen daffer rundt i ringen helt tiltaksløse og andre igjen er så hyperproffe at hver minste detalj fra handlerens klesvalg til hundens finurlige oppstilling er nøye planlagt. Og jeg blir litt matt av å se det - for jeg vet at jeg aldri i verden vil kunne bli såååå proff (utstilling er jo ikke verdens midtpunkt for meg).

Hvor mye legger dommeren vekt på handleren her - og ikke hunden? Er det slik at om handleren ser "proff" og verdensvant ut så blir hunden automatisk dømt bedre enn en vanlig amatør som ikke har øvd så mye?

Man har kun et par minutter til rådighet til å gjøre inntrykk - hvordan gjøre mest mulig ut av det (uten å bikke heeeeelt over?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg er meget fersk i utstillingsgamet, men har vært på et par stykker med unghunden min. Han har nettopp debutert i juniorklassen.

Det som fasinerer meg er å se hvordan de ulike folkene stiller hunden sin - noen daffer rundt i ringen helt tiltaksløse og andre igjen er så hyperproffe at hver minste detalj fra handlerens klesvalg til hundens finurlige oppstilling er nøye planlagt. Og jeg blir litt matt av å se det - for jeg vet at jeg aldri i verden vil kunne bli såååå proff (utstilling er jo ikke verdens midtpunkt for meg).

Hvor mye legger dommeren vekt på handleren her - og ikke hunden? Er det slik at om handleren ser "proff" og verdensvant ut så blir hunden automatisk dømt bedre enn en vanlig amatør som ikke har øvd så mye?

Man har kun et par minutter til rådighet til å gjøre inntrykk - hvordan gjøre mest mulig ut av det (uten å bikke heeeeelt over?)

Vær diskret og mest mulig i bakgrunnen - du skal ikke synes - din hund skal - kle deg nøytralt - jeg har ingen sans for kjoler og høyhela sko i utstillingssammenheng - men så har jeg vel også en rase som ikke er spesielt kompatibelt med den type påkledning - men rene diskrete klær som matcher hunder uten å forstyrre helheten om du må være i nærheten.

Det viktigste er imidlertid hunden at du er der uten at dommeren merker det og at hunden din står riktig uten at du plukker og peller for mye og dermed forstyrrer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som vel ofte er tilfellet, er at de dyktige handlerne sjelden går i ringen med en hund som er noe annet enn fra meget bra til svært bra... og dette vet dommerne, så de har gjerne et ekstra øye på disse hundene.

Kanskje kan det gjøre mer utslag på dommere fra andre land hvor handling kan være en egen profesjon, eller hvor presentasjon legges stor vekt på - ofte er kanskje hundene litt annerledes i type enn dommerne er vant med fra sitt hjemland, og da kan det være en støtte å se hva slags hunder de tilsynelatende "profesjonelle" går med.

Men det nytter ikke bare å stasje seg opp og tro det lurer noen - noen handlere er ikke veldig velkledd (:-) men klarer likevel å få hunden til å vise seg maksimalt, og det ser også drevne dommere ganske raskt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god handler vet hvordan hunden skal vises. En god handler er heller ikke synonymt med flotte klær. Når man ser handlere i korte skjørt med bruksraser ser det bare merkelig ut, og det er ikke å legge under en stol at det da blir mye snakk i miljøet.

Man kan fint stille en super hund vekk fra god premiering. Men det er vanskeligere å stille en dårlig hund til topps :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flott setning som Benedicte hadde i en artikkel hun hadde skrevet var "en god handler er en usynlig handler" og det er noe jeg prøver å tenke over så mye jeg kan.

Når handler kommer inn i litt pene, nøytrale klær så får jo dommeren med en gang et mye bedre inntrykk enn hvis man kommer i skitten joggebukse.

Men hvis en dommer står og stusser på to hunder han mener er like gode. Den ene handleren av hunden gidder ikke stille opp, han/hun har "shabby'e" klær og dommeren ser ikke hundens anatomi ordentlig pga den er ikke stillt ordentlig opp.

Den andre handleren er pent kledd, og stiller hunden fint opp slik at dommeren kan se hundens vinkler o.l

Hvilke ville du plassert? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man lar seg påvirke - sånn er det jo overalt. Førsteinntrykket kan bety vinn eller forsvinn det.

I dette tilfellet helt sikkert sistnevnte.

Erfarne handlere å velkjente oppdrettere har mindre problemer med å oppnå høye plasseringer på utstilling, det er jeg ganske så sikker på er tilfelle. Sett at du stiller i en klasse med bare en`til, den andre er fra kjent renomert oppdrett og handleren viser hunden ypperlig. Du kommer med en like god hund, men klarer ikke vise han like godt. Da skal det mye til for at du vinner, tror jeg nok. Skal ikke påstå det har med "korrupsjon" (Gu`for et hardt ord) å gjøre, men mer med inntrykket man klarer å gi dommeren. Jeg er selv ingen ekspert på dette med handling. Har ikke stillt mye selv. Plusset mitt er at jeg kjenner hunden, så derfor går det sånn tåelig greit. Vi kan bare bli bedre og tror også vi skal klare det med tid og stunder. Det gjør dere også. Etter du har fått inn det grunnleggende, trenger du egentlig bare selvtilliten på at du faktisk kan det og at dere er flinke! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis en dommer står og stusser på to hunder han mener er like gode. Den ene handleren av hunden gidder ikke stille opp, han/hun har "shabby'e" klær og dommeren ser ikke hundens anatomi ordentlig pga den er ikke stillt ordentlig opp.

Den andre handleren er pent kledd, og stiller hunden fint opp slik at dommeren kan se hundens vinkler o.l

Hvilke ville du plassert? :)

Sett at du stiller i en klasse med bare en`til, den andre er fra kjent renomert oppdrett og handleren viser hunden ypperlig. Du kommer med en like god hund, men klarer ikke vise han like godt. Da skal det mye til for at du vinner, tror jeg nok. Skal ikke påstå det har med "korrupsjon" (Gu`for et hardt ord) å gjøre, men mer med inntrykket man klarer å gi dommeren. Jeg er selv ingen ekspert på dette med handling. Har ikke stillt mye selv. Plusset mitt er at jeg kjenner hunden, så derfor går det sånn tåelig greit. Vi kan bare bli bedre og tror også vi skal klare det med tid og stunder. Det gjør dere også. Etter du har fått inn det grunnleggende, trenger du egentlig bare selvtilliten på at du faktisk kan det og at dere er flinke! Lykke til :D

Med all respekt, for noen idiotiske eksempler? Hvis det er to like gode hunder, vinner selvsagt den hunden som vises best, noe annet ville jo vært merkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt, for noen idiotiske eksempler? Hvis det er to like gode hunder, vinner selvsagt den hunden som vises best, noe annet ville jo vært merkelig!

Må bare;

Har quota fra Jaktlykkes hovedinnlegg

Hvor mye legger dommeren vekt på handleren her - og ikke hunden? Er det slik at om handleren ser "proff" og verdensvant ut så blir hunden automatisk dømt bedre enn en vanlig amatør som ikke har øvd så mye?

Det var et svar, kjære 2ne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt, for noen idiotiske eksempler? Hvis det er to like gode hunder, vinner selvsagt den hunden som vises best, noe annet ville jo vært merkelig!

Kan ikke du være litt mildere i uttalelsene dine noen ganger? Det der er faktisk ganske hardt å lese.

Javel så hadde jeg et idiotisk eksempel (syns du) og du sier at noe annet ville vært merkelig, er det sikkert at selv om du vet det så vet alle andre det?

Syns du blir litt røff i målet noen ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du være litt mildere i uttalelsene dine noen ganger? Det der er faktisk ganske hardt å lese.

Javel så hadde jeg et idiotisk eksempel (syns du) og du sier at noe annet ville vært merkelig, er det sikkert at selv om du vet det så vet alle andre det?

Syns du blir litt røff i målet noen ganger!

Jeg synes ikke det var noe idiotisk eksempel. En dommer kommer rett som det er ut for en slik situasjon som den du nevner.

Men den som handles best vil nok i de aller fleste tilfeller vinne, hvis det er snakk om to jevngode individer på samme alder. Alder vil også kunne telle, for hvis en hund på 8 år ser like godt ut som en på to år og den på 8 år handles best, så vil nok den vinne, selv om den er godt oppe i årene i utstillingssammenheng og kanskje i tillegg av en stor, tung rase.

Ikke bry deg om at noen er litt tøffe i sine uttalelser av og til, det er som regel ikke vondt ment. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida jeg skjønner at noen kanskje er litt krassere i uttalelsene sine enn det jeg føler er nødvendig. Vi er jo alle forskjellige :) Men jeg syns det går an å ta litt hensyn til at selv om man selv har en oppfatning så betyr jo ikke det at alle andres oppfatninger og eksempler er idiotiske...

Takk for støtten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare;

Har quota fra Jaktlykkes hovedinnlegg

Det var et svar, kjære 2ne

Som du kanskje så, så siterte jeg to innlegg som begge hadde eksempel hvor en hund ble vist av en velkledd og flink handler, og en shabby og ikke flink handler.. Det sier seg vel selv at den hunden som vises best, vinner om 2 er like gode? Nettopp fordi den vistes best, og hundene er like gode?

Kan ikke du være litt mildere i uttalelsene dine noen ganger? Det der er faktisk ganske hardt å lese.

Javel så hadde jeg et idiotisk eksempel (syns du) og du sier at noe annet ville vært merkelig, er det sikkert at selv om du vet det så vet alle andre det?

Syns du blir litt røff i målet noen ganger!

Jo, jeg kan sikkert det, men jeg syns fortsatt det var dårlige eksempler (føles det bedre nå?) når den ene er ustelt og ikke kan vise hund, og den andre er velstelt og kan vise hund.. Den hunden som vises best av to like gode, vil vinne.. Igjen fordi de er like gode, men den ene vises bedre enn den andre..

Om man førstes skal diskutere hva handleren og antrekket har å si, ville det vært mye mer interessant å gjette på hva dommeren hadde satt opp om det var en shabby fyr som visste hunden veldig bra, og en velstelt person som ikke viste hunden bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: Helt ok at du synes at vi hadde dårlige eksempler. Men gir det deg rett til å hyle det ut fordi at DU visste hvilke hund dommeren valgte?

Jeg prøvde å kanskje få folk til å sette seg i dommerens ståsted, ikke å spy ut dårlige eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du kanskje så, så siterte jeg to innlegg som begge hadde eksempel hvor en hund ble vist av en velkledd og flink handler, og en shabby og ikke flink handler.. Det sier seg vel selv at den hunden som vises best, vinner om 2 er like gode? Nettopp fordi den vistes best, og hundene er like gode?

Jeg fikk med meg det *kan lese* Synes fortsatt du var på kanten syrlig. Men siden tråden handler om noe annet, skal jeg la det være med det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skal jeg ødelege litt for deg 2ne..

dette var riktig nok på valpeshow men dog. to hunder av samme rase var i ringen. dene ene eiren var tydelig vant utstillingsmenneske og stilte opp hunden og greier. mens denne hunden ble bedømt, burde etter min mening den andre handleren gjort sitt for å også stille opp sin hund. men neida, den handleren sto lettere henglsengt å lente seg mot et bord, og hunden i ringen. Når det da kom til den hundens bedømmelse sto handleren ikke fullt så hengslengt, og hunden sto på beina hvertfall. så ut som om begge ønsket seg til et annet sted. sistnevnte gikk av med BIR.

nå er ikke jeg noen dommer, men fra mine kunnskaper om rasen, og det jeg ble fortalt om de to hundene i etterkant var de nåkså jevngode. kan jo være at det var ett eller annet som tippet begeret over på den hunden som hverken var oppstilt eller hadde spesielt interesert handler, men jeg synns det motbeviser noe av det som er kommet fram i denne tråden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at for og bli en god handler/utstiller,må en gå inn i ringen som en vinner.Om gjerne ikke hunden er helt i topp siktet,skal du altid føre deg og vise deg og hunden som en vinner :D

En god dommer vil som regel gjennomskue en god handler som kommer med en dårligere hund enn de andre som er der i ringen. Det gjelder altså å få vist fram hundens beste sider og å skjule de mindre gode sidene. Og når man løper med hunden rundt i ringen, særlig når man løper sammen med de andre i ringen, så er det viktig at man holder et visst tempo, slik at man ikke sinker de andre. Når det er sagt så er det om å gjøre å ikke løpe for fort heller, for det trenger man ikke for å få vist fram hundens bevegelser fra sin beste side. men å holde hunden i trav er jo greit da.

Jeg så at en her nevnte at en handler i skjørt som viste fram en brukshund så "dumt" ut. Vel, jeg har stilt dobermann, jeg, iført 3/4 langt skjørt, og fått Cert og blitt BIM. Ingen kommenterte noe om at jeg gikk i skjørt, som jeg fikkk med meg i hvertfall. Jeg antar at det så mer velstelt ut enn de som kom i utvaskede olabukser. Dommeren kommer jo gjerne pent kledd, så av respekt for dommeren, synes jeg handleren plikter å kle seg pent. og et pent skjørt eller kjole, ser nå mye mere tekkelig ut enn å komme i noen shabby, utvaskede klær. Å komme i kort-kort miniskjørt, og dertilhørende liten topp, tilsynelatende for å vise fram sin egen kropp, synes jeg ser dumt ut, uansett alder og utseende på kroppen. Slik som dette sistnevnte ser man ofte på JH, og da er jeg enig med en oppdrettervenn av meg som sa, at her er det visst bare å få vist fram pupper og lår som gjelder.

Være pent kledd er viktig, men også det å være litt anonym, ha lært hunden å stå sånn noenlunde pent, slik at handleren slipper å klå for mye for å få hunden til å stå pent, og at hunden ikke setter seg under fremvisningen. Og det å ha klær med farger som fremhever fargen på hunden er viktig, slik at man ikke går ikledd svarte klær hvis man handler en svart hund eller hvite klær hvis man handler en hvit hund.

Ellers så husker jeg på en utstilling der jeg stilte K.O., så var det en annen som også stilte i samme klasse, og da vi skulle løpe rundt i ringen begge to, så klarte vedkommende nesten ikke å få hunden sin i trav, og ikke gjorde vedkommende noe spesielt for å få det til heller. Jeg løp da forbi vedkommende, slik at jeg fikk vist fram min hund, siden det bare var oss to i ringen, og jeg vant. Den andre personen var kledd shabby, som om vedkommende kom rett fra jakt eller fjøset eller noe i den duren, og det er aldri positivt.

Så uansett hvilken holdning man kommer inn i ringen med, og uansett om hunden er et godt eller dårlig eksemplar av rasen, så bør man være pent kledd.

Og man kan faktisk løpe flere runder i ringen selv med et skjørt med normal lengde(minst ned til knærne). Selv jeg, med en kropp som ikke er lagd for fart, kan det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kle seg nøytralt og anonymt burde være en selvfølge - det er jo hunden og ikke handleren som skal betraktes. Men noen overdresser jo så klart, og enten ser de latterlige ut (jfr. miniskjørt og baywatch-utseende) andre skremmer vannet ut av en ( hyperproffe - hvor absolutt alle detaljer stemmer). For en som er fersk i gamet er det lærerikt å sitte ringside og bare observere :D .

Det som gjelder aller mest tror jeg er som oppdretteren min sa: "Når du går inn i ringen så ha fullt fokus på hunden din HELE TIDEN og gjør ditt aller beste".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men man må passe på å ikke ha så masse fokus på hunden at man glemmer dommeren!

For dommeren flytter på seg, og dermed skal du gjøre det samme slik at dommeren ser hunden til enhver tid uansett. Går dommeren rundt dere så flytter du deg slik at du alltid er på motsatt side som dommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Er nok enig i at handlingen teller en del, kanskje derfor man går på handlerkurs også :D

Selv jeg som ikke er den store handleren ser fort om folk har stilt mye før eller ikke.

Man kan jo tenke litt sånn, at dommeren ser hver enkelt ekvipasje, ca 3-5min på enkeltbedømming + felles, selvfølgelig er det intrykk som teller. Jeg må innrømme at en som går i et litt pent antrekk ville gjordt et bedre inntrykk en de som kommer som om hunden skal rett utenfor 6 om morran.

Og det er jo menneskelig at du lager deg egne tanker om ekvipasjen, og det er jo det dommeren får, han får jo ikke noe bli-kjent tid heller. Alt går på det lille han ser, men han du en dommer som ikke er sur, så tror jeg hvis du har en fin hund og ikke er for rask, ikke for treig og med et hyggelig smil at du kan komme langt uansett! ;P

Men jeg har vært utenfor helt uerfarne folk som har tatt CERT og blitt BIM, men da må nok hunden være meget god! Er enig i det folk sier om at det er enklere for en god handler ok få en fin hund veldig fin, enn for en mindre erfaren handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god dommer vil som regel gjennomskue en god handler som kommer med en dårligere hund enn de andre som er der i ringen. Det gjelder altså å få vist fram hundens beste sider og å skjule de mindre gode sidene. Og når man løper med hunden rundt i ringen, særlig når man løper sammen med de andre i ringen, så er det viktig at man holder et visst tempo, slik at man ikke sinker de andre. Når det er sagt så er det om å gjøre å ikke løpe for fort heller, for det trenger man ikke for å få vist fram hundens bevegelser fra sin beste side. men å holde hunden i trav er jo greit da.

Jeg så at en her nevnte at en handler i skjørt som viste fram en brukshund så "dumt" ut. Vel, jeg har stilt dobermann, jeg, iført 3/4 langt skjørt, og fått Cert og blitt BIM. Ingen kommenterte noe om at jeg gikk i skjørt, som jeg fikkk med meg i hvertfall. Jeg antar at det så mer velstelt ut enn de som kom i utvaskede olabukser. Dommeren kommer jo gjerne pent kledd, så av respekt for dommeren, synes jeg handleren plikter å kle seg pent. og et pent skjørt eller kjole, ser nå mye mere tekkelig ut enn å komme i noen shabby, utvaskede klær. Å komme i kort-kort miniskjørt, og dertilhørende liten topp, tilsynelatende for å vise fram sin egen kropp, synes jeg ser dumt ut, uansett alder og utseende på kroppen. Slik som dette sistnevnte ser man ofte på JH, og da er jeg enig med en oppdrettervenn av meg som sa, at her er det visst bare å få vist fram pupper og lår som gjelder.Være pent kledd er viktig, men også det å være litt anonym, ha lært hunden å stå sånn noenlunde pent, slik at handleren slipper å klå for mye for å få hunden til å stå pent, og at hunden ikke setter seg under fremvisningen. Og det å ha klær med farger som fremhever fargen på hunden er viktig, slik at man ikke går ikledd svarte klær hvis man handler en svart hund eller hvite klær hvis man handler en hvit hund.

Ellers så husker jeg på en utstilling der jeg stilte K.O., så var det en annen som også stilte i samme klasse, og da vi skulle løpe rundt i ringen begge to, så klarte vedkommende nesten ikke å få hunden sin i trav, og ikke gjorde vedkommende noe spesielt for å få det til heller. Jeg løp da forbi vedkommende, slik at jeg fikk vist fram min hund, siden det bare var oss to i ringen, og jeg vant. Den andre personen var kledd shabby, som om vedkommende kom rett fra jakt eller fjøset eller noe i den duren, og det er aldri positivt.

Så uansett hvilken holdning man kommer inn i ringen med, og uansett om hunden er et godt eller dårlig eksemplar av rasen, så bør man være pent kledd.

Og man kan faktisk løpe flere runder i ringen selv med et skjørt med normal lengde(minst ned til knærne). Selv jeg, med en kropp som ikke er lagd for fart, kan det. :lol:

Mener du her at i JH er det "omågjøre" å ha det korteste skjørtet og toppen for å så å vinne?? Isåfall er min oppfatning av dette en helt annen en din! :) Jeg vil heller se det som en fordel å være seriøst kledd enn å gå i utfordrene klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...