Gå til innhold
Hundesonen.no

flytte hjemmefra

Birte

Recommended Posts

Kan vi søke på 3 skoler i Vestfold, og så garantere at vi kommer inn? :)

Ja, men da må du melde flytting først. Allså med en adresse. Det kan være vanskelig å vite hvor man skal bo 1 mars. For søknaden må være inne da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

har du flyttet hjemmefra når du var ung? hvilke problemer møtte du? angret du? ble det masse utgifter? og hadde du med deg hund? isåfall, hvordan var det? fikk du lite tid til hunden? ble det mye jobb og prøve-lesing? og ikke minst, hva var positivt med flyttingen?

så er det en ting til jeg lurer på.. kan foreldrene mine NEKTE meg å flytte?

Bor hjemme, men hadde også planene klare for å flytte da jeg ble 16, men siden jeg ikke hadde noen god grunn til det tillot ikke barnevernet det... Barnevernet tillater sjelden at en 16 åring får flytte hjemmefra utenat det er for å gå på skole eller for særskilte grunnlag.

Hvis du får bo bortestipend burde det gå greit, men det holder ikke til hund i tillegg.... Ja, foreldrene dine kan nekte deg å flytte... De fleste 16 åringer får ikke lov til det uten at foreldre eller barnevernet kommer i bildet å har noe å si. Det må være en meget god grunn til å flytte, sånn at barnevernet og foresatte sier ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet av Kristina angående borteboerstipend

Feil.. Du får borteboerstipend uavhengi av hva foreldrene dine tjener.

Forresten.. Enda en god grunn til å bo her nede.. På buss kan du ha busskort til bikkja!!! Det har jeg:D med bilde og navn seff;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil.. Du får borteboerstipend uavhengi av hva foreldrene dine tjener.

Forresten.. Enda en god grunn til å bo her nede.. På buss kan du ha busskort til bikkja!!! Det har jeg:D med bilde og navn seff;)

Vi ringte lånekassa, og der sa de at det kommer ann på hva foreldra dine tjente for 3 år sida, om hvor mye du får i stipend.

Her kjører man strt sett gratis med kollektivtrafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man leser på den lånekassen greia står det at borteboer ikke avhenger av foreldrenes inntakt, men ANDRE stipend og lån kommer ann på det.. Og hvis foreldrene dine har hatt store inntekt forskjell(altså tjener mindre) så legg ved dokumentasjon.

Hunder under 50 cm tror jeg kjører gratis her.. og serchaj er en del over:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man leser på den lånekassen greia står det at borteboer ikke avhenger av foreldrenes inntakt, men ANDRE stipend og lån kommer ann på det.. Og hvis foreldrene dine har hatt store inntekt forskjell(altså tjener mindre) så legg ved dokumentasjon.

Hunder under 50 cm tror jeg kjører gratis her.. og serchaj er en del over:P

aaiiit! Gotit :)

Her kjører hunder under 40cm gratis + sykler og kofferter i alle størrelser.

Men en hund må man betale for :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:):P Irriterende spess når det kommer barnevogner og folk sier "De har første rett.. så flytt deg" grr.. Greit at vi deler om plassen, men f*** da! Jeg har faktisk betalt får plassen.. Og bikkja er ikke engang oppe på sete:P

I midtgangen mener du? Lunah ligger i setet om jeg må betale for henne. Ellers greier hun seg fint på gulvet.

OT :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får bo bortestipend burde det gå greit, men det holder ikke til hund i tillegg...

Jovisst gjør det det :) . Eller hadde ikke jeg hatt hunden min, vennene mine vil ikke hatt sine hunder og hester og diverse andre dyr. Det er hva man gjør det til selv.

Jeg har forresten aldri hørt om at barnevernet har nektet noen å flytte :) . Det er vel mer hvis foreldrene har planer om å kaste barnet på dør at de blir tilkalt. Med mindre man har kontakt med dem fra før, da kommer de selvsagt med sine anbefalinger og gode råd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg ville flytte til nabofylket ettersom kjæresten bodde der og hun ville gå skole der. Hun var da 17 år, men fikk beskjed om at hun ikke "fikk lov" til å melde flytting så lenge det ikke var til andre familiemedlemmer når hun var under 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet hjemmefra når jeg var 16, fikk meg jobb etter skolen i en dyrebutikk. Det var lange dager, siden jeg gikk på skole og samtidig måtte ha en jobb og få flest mulig timer i mnd for å tjene til livets opphold. Jeg måtte plutselig betale regninger, vaske klær, lage mat og skaffe egen transport. Det var tøft, men samtidig deilig å ha kontrollen selv, og jeg vokste utrolig mye på det som person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...