Jump to content
Hundesonen.no

Biting i båndet

Recommended Posts

Atter en tråd om biting i båndet?

Vi har slitt en del med biting i båndet med vår samojed på 9 mnd. Vi gikk nok litt langt, litt for ofte som trolig resulterte i en del stress som igjen resulterte i biting. En periode klarte vi ikke gå en liten tur rundt nabolaget uten at det endte opp i biting. Vi har nå stressredusert ganske mye, vi går ikke like lange turer ofte og vi prøver å stimulere mentalt i stedet for fysisk.  Vi har også jobbet masse med oppstart og avslutning av lek og slipp. Nå kommer det bare om vi løper, går på ski, eller at hu blir usikker og redd.

Det virker som for meg at dette har blitt en reaksjon på stress og overkok i hue eller det at hun ikke får viljen sin.

Noen eksempler på hvor biting og klikk oppstår:

- Vi var ute på tur med spark før første gang her en dag i jula. Samboeren holdt i båndet mens jeg sparket rolig ved siden av. Alt gikk fint helt til samboer for morroskyld satte seg på sparken. Da ble det fullstendig klikk med biting, bjeffing og kvekking. 

- Samme skjedde da vi var ute å gikk med sykkel. Da vi byttet på hvem som syklet og hvem som holdt i båndet ble det klikk.

- Hvis vi går med henne og "tar i" og løper opp en bakke. Det starter også hvis vi løper eller jogger generelt.

- Hvis vi leker i hagen (jaging og tulling)

- Hvis hu ikke får spise stein, bæsj, søppel, pinner ol.

- Hvis hu har badet og ikke lengre får bade (i sjøer og elver)

- Hvis hu ikke vil inn igjen etter tur (typ 10 meter fra huset)

- Hvis hu ikke vil gå lengre fordi hu vil se på f.eks fugler eller andre dyr

- På skitur starter turen som regel veldig fint. Hun kan løpe og trekke i 0,5 - 1 km også kan hun begynne å klikke på båndet hvis vi passerer noen, møter noen, om vi stopper og skal starte igjen, hvis vi snur og lignende. Vi holder skiturene korte og prøver å avslutte turen før hu blir sliten og lei.

Hvordan vi håndterer det når biting oppstår

Tidligere når stressnivået var på topp funket ingen ting. Vi har prøvd å vente det ut, slippe godbiter i ansiktet slik at hun må gjøre godbitsøk på bakken, sitt og ligg kommandoer, bære hu hjem, bære hu 10 meter, prøve å roe henne ned med å "sitte ryggsekk" og kose på brystet, stå på båndet, knyte hu fast i lyktestolper og vente. Problemet er at hu tygger over båndet hvis hu får drive på så endte som regel med at jeg beskytter båndet med henda (Da tygger og biter hu som regel meg på henda.).

Nå for tiden slutter hun som regel ved at jeg sier "nei" eller "Nå er det nok" også venter vi litt før vi går videre. 

Til slutt

Noen som har noen råd om hvordan vi skal jobbe med dette videre?

Bør vi slutte helt med jogging og skitur eller bør vi gjøre det og jobbe med problemene?

Bør vi kontakte noen for å hjelpe oss med disse problemene eller kan vi regne med at det går over av seg selv?

Edited by o1337

Forumet fortsetter under annonsen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Det er litt individuelt for hunden. Men jeg mistenker at dere har gjort dere selv en bjørnetjeneste ved å ikke trene på å gå pent i bånd litt i skogen også. På tide å starte! Hva bruker dere vanligvis når dere trener på å gå pent i bånd? Og kan dere ikke bare fortsette med langline i skogen i båndtvangstiden? Jeg tenker uansett at jeg ville trent både masse kontakt, innkalling og gå pent (med eller uten bånd, line hengende bak) i skogen også, slik at han blir vant til det. Hvis dere tenker at han skal trekke på ski, v jogging, sykling osv. ville jeg nok brukt en trekksele til magebelte og strikkbånd, slik at det er et skille på det når han skal trekke og ikke. Hvis det ikke er viktig tenker jeg at han like gjerne kan bruke den samme selen som ellers, så lenge han bare soser og snuser, og ikke trekker konstant. Våre skiller jeg nå stort sett på at de får sose som de vil når de har langt bånd, men må gå pent/med slakt bånd når jeg holder kort bånd. Vi har 5-meters liner som de stort sett går med. Jo tydeligere skille jo enklere lærer han det såklart, etterhvert vil han nok ta det på kontekst og deres signaler.
    • Vi har en springer spaniel valp på 6mnd. så lenge vi har hatt ham har han gått løs eller med langline på tur i skogen. Når vi går andre steder øver vi på at han skal gå pent i bånd. Han har på seg en H-sele når vi er på tur, denne fester jeg båndet, og langlinen når vi bruker det. Når det nå etterhvert blir båndtvang kommer vi nok ikke til å øve på å gå pent i bånd hele tiden mens vi er på tur, det høres slitsomt ut for både valpen og oss. Hva er da den beste løsningen på turer i skogen der han før har løpt løs? Jeg ser for meg at magebelte og strikkbånd kanskje kunne være lurt. Men da bør han kanskje bruke en annen sele (trekksele?) slik at han merker forskjell på når det er lov og når det ikke er lov å dra litt i selen? Han begynner å bli ganske flink til å ikke trekke i båndet på tur, så jeg er litt redd for å "ødelegge" det. Kanskje det er andre ting som er lurere? Hvordan få det til å bli best mulig i båndtvangstiden? F.eks på fjelltur.  Alle tips tas i mot med takk, vi er ganske "grønne"
    • Hvis du søker opp Sundpro Tolkbälte får du opp noen flere nettbutikker med det. Jeg har kjøpt direkte fra produsent hjemme hos dem i Åre. De er ikke av de rimeligste, men mitt ser knapt brukt ut nå 10 år senere, så vell verdt det https://www.sundpro.se/shop/product/tolkbalte-med-panikkrok?tm=webbshop
    • Hvilket belte er dette? Har du en link?
    • Spennende tråd. Jeg har også tenkt tanken på å trene jakt med vår springer spaniel valp (6mnd), men ingen i huset har jegerprøven (ennå). Valpen vår går løs når vi er på tur i skogen, og han holder seg mest i nærheten. Han virker ikke superinteressert i fugl, ender som ligger langs turveien (der går han i bånd) oppdager jeg lenge før ham, hvis han oppdager dem i det hele tatt.
  • Nylig opprettede emner