Jump to content
Hundesonen.no

Recommended Posts

Jeg har lyst på en hund til, i utgangspunktet har jeg allerede valgt - men jeg vil høre litt hva andre tenker. 

Så her er kriterier for neste hund

• Den må ha av/på knapp - den må tåle at jeg er dårlig og har dårlige dager og at aktiviteten da blir der etter. 
  • Ha samarbeid godt nok til at man kan trene f eks rallylydighet uten å rive av seg håret underveis
  • Ikke for liten, aller helst fra str 20 kg og opp
  • Pels, aller helst korthåret underull eller ikke spiller ingen rolle

Jeg tenker på korthåret collie og kanskje labrador, men det er nok mange hunder som kan passe til de fire punktene over uten at jeg vet noe mer om hva du ser etter og liker i en hund :) 

• Like 1

Korthårscollie er den jeg har sett meg ut på forhånd - det blir mest sannsynlig den da jeg ikke finner noe som matcher den. Men fortsatt interessert i å høre hva andre tenker 😁

• Like 1

Forumet fortsetter under annonsen
Akkurat nå, Kristin_nord skrev:

Korthårscollie er den jeg har sett meg ut på forhånd - det blir mest sannsynlig den da jeg ikke finner noe som matcher den. Men fortsatt interessert i å høre hva andre tenker 😁

Har sett litt på rasen selv og syns det er veldig fine hunder! Har bestemt meg for at jeg vil drive aktivt med hundesport og dermed ha litt mer motor, så det blir nok ikke neste rase likevel. Men de jeg har truffet har vært veldig fine 😊

Akkurat nå, trill skrev:

Har sett litt på rasen selv og syns det er veldig fine hunder! Har bestemt meg for at jeg vil drive aktivt med hundesport og dermed ha litt mer motor, så det blir nok ikke neste rase likevel. Men de jeg har truffet har vært veldig fine 😊

Ja, virker som om at det er en rase som enkelt kan tilpasse seg livet mitt og mine ønsker. Jeg ønsker å drive med rallylydighet, men trenger jo ikke en v8 for å få til det. Derimot bør den ha annerledes motor enn han jeg har fra før 😂 Vi hadde i utgangspunktet meldt oss på rallykurs nå, men han er så utilpass i mange av oppgavene at jeg gidder ikke utsette han for det. 

19 timer siden, Kristin_nord skrev:

Ja, virker som om at det er en rase som enkelt kan tilpasse seg livet mitt og mine ønsker. Jeg ønsker å drive med rallylydighet, men trenger jo ikke en v8 for å få til det. Derimot bør den ha annerledes motor enn han jeg har fra før 😂 Vi hadde i utgangspunktet meldt oss på rallykurs nå, men han er så utilpass i mange av oppgavene at jeg gidder ikke utsette han for det. 

Det skal være morsomt for begge å være på kurs, så skjønner godt at du ikke orker hvis hunden bare er utilpass. 
Så lenge jeg «bare» hadde planer om rally sto collie på lista, men nå har jeg fått lyst til å teste bruks, og da tror jeg nok at jeg vil litt opp i motor 😅

1 time siden, trill skrev:

Det skal være morsomt for begge å være på kurs, så skjønner godt at du ikke orker hvis hunden bare er utilpass. 
Så lenge jeg «bare» hadde planer om rally sto collie på lista, men nå har jeg fått lyst til å teste bruks, og da tror jeg nok at jeg vil litt opp i motor 😅

Ja, da skjønner jeg godt at du vil ha hakket mer motor. Særlig om du vil mer enn bare å lære 😂

• Like 1

Forumet fortsetter under annonsen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Bare fordi det er BC i den, gjør det ikke automatisk til at den er interessert i sau, dette er en vanlig misoppfatning. Gjeterhunder må tennes for å ville gjete sau, og det gjøres i kontrollerte former for å aktivere gjeterinstinkter gjennom bevegelse i sau, fører og situasjon. En BC som ikke er tent på sau, er like interessert i sau, ku, rådyr osv. som enhver annen hund - mao. kan de være stein tullete jakthunder, eller gi fullstendig blaffen, med alt innimellom. Å jage say har ingenting med gjeting å gjøre.  Det som er farlig er ikke gjeterinstinkter, men jaktinstinkt. Noe alle hunder kan ha, noen raser værre enn andre. BC kan ha mye av det, men de kan også være veldig lydige og behagelig hunder som ikke trigger på bevegelse, og har generelt en liten radius som ikke gjør det så interessant å sette avgårde etter dyr. Med blandingshunder må man jo selvsagt ta foreldrene mer i betraktning, da man ikke veit hva man får.  Nei, man strømmer ikke hunder på sau bare fordi en forfedre kanskje var gjeterhund. Gjeterhundbiten har liten til ingen innvirkning på hvor interessert hunden er i sau. Ja, de er avlet for å være interessert i dyr, men som så mye annet så må eventuelle iboende instinkter trigges, både gjeterinstinkter og jaktinstinkter.  Det arrangeres aversjonskurs i nærheten av oss, jeg har sett to ikke-jakthunder der, av flere titalls, og begge var terriere, ikke BC eller blandinger. 
    • Endelig har tiden kommet  Liste har vært på frierbesøk i Danmark. Og vi krysser fingre for at det kommer noen søte små i oktober  Valget falt på en ung tysk hanne som bor i Danmark. Tryg og fin. Elsker å jobbe.  Nå får vi satse på at det kommer noen søte små😀
    • Katten vår har enda ikke kommet hjem. Vært borte i 3 uker nå. Er så rart, og jeg kjenner jeg blir så usikker på hvordan jeg skal tenke. Har vi en katt eller to katter nå? Hvor stor er sjansen for at han plutselig dukker opp? Begynner å miste troa. Men det er så vanskelig når man ikke vet 😕 Håper hver morgen og hver dag når jeg kommer hjem at han skal være der.. 
    • Dette er så viktig å tenke på! Begge mine hunder har rett og slett trengt å modnes litt før de var klar. Med første beregnet jeg altfor lite tid (jeg var 19 år og lest at «de klarer fint være alene hjemme lenge med 3-4 uker fri»). Det førte med seg alenehjemmme problematikk - som nå går fint, men tok lang tid fordi han ble redd. Yngste er nå 10 mndr og er alene 6-7 timer, men noen dager kommer det noen innom å lufter de litt. Dette fordi han kjeder seg lett, selv med lang tur + hjernetrim først (og fryst kong).
    • Jeg har laget en tråd om engelsk springer spaniel. Det er den hunderasen jeg heller mest til nå. I utgangspunktet hadde jeg tenkt meg en hund meg kort pels, men jeg har falt sånn for beskrivelsene jeg har lest av springer, i tillegg til de individene jeg har møtt Men har også vurdert labrador og dansk-svensk gårdshund. Labradoren synes jeg i utgangspunktet er for stor (denne rasen har vi en del erfaring med), gårdshunden har egentlig mer passe størrelse enn springeren utfra hva jeg i utgangspunktet hadde tenkte, men jeg er redd den vil bjeffe vel mye og at det er vanskelig å ha den løs på tur. Vi er på jakt etter en aktiv familiehund, som også skal være min "hobby", og jeg kommer til å gå på valpekurs og etter hvert kanskje noen flere kurs eller treninger, men det er ikke så viktig om det blir brukshundtrening, jakttrening, smeller e.l. det kan hunden få være med og "velge". Noen som vil dele "fordeler og ulemper" med disse rasene? (Jeg har jo fått mye om springeren alt i den andre tråden  )  
  • Nylig opprettede emner