Jump to content
Hundesonen.no
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Jeg syns Maren er veldig flink og syns måten kritikken har blitt formulert på er ekstrem. Men, jeg reagerer litt på hvordan kritikk til showet har blitt håndtert i ulike forum og på Facebook. Med en gang noen kritiserer kommer folk med en gang og passer på at de som kritiserer skal kunne bevise hvorfor de er så mye flinkere en Maren. Man må jo ikke være flinkere en Maren for å kunne si noe om metodene som brukes? Maren har jo ikke monopol på hundetrening bare fordi hun er på NRK? Jeg syns det er litt kjedelig hvis vi må begrense oss til at "dette er bedre enn CM så da får vi jo bare la det være og være stille da, med mindre jeg får starta opp mitt eget tv-program på NRK". Maren har jo valgt å gå ut i offentligheten og fronte sine metoder og ikke legge til bakgrunn på hva som har blitt prøvd på hundene. Hun velger å prøve å påvirke hvordan folk oppdrar hundene sine og da er det jo helt ok at andre erfarne på området kritiserer metodene til Maren og ikke er enig i hva hun gjør. De har jo også utdanning og erfaring, de har jo rett til å ha en stemme. NAS kunne nok lagt det frem mye bedre, men at de ikke er enige i hva som blir vist og er åpne om det syns jeg er viktig. Da kan man (kanskje) få igang en offentlig debatt på hund om når ut til offentligheten og gjør oss alle litt smartere.
    • Jeg blir paff... Har ikke Maren dette som fulltids jobb?

Eller har hun null erfaring fordi hun bruker metoder noen ikke liker?

Jeg syns hun er realistisk og jeg tror neppe hun går inn for å prøve hardere metoder fordi hun liker det.. 

Som Tyttebæra sier så lærer folk seg å trampe i bakken og klappe mot hunden, wow.. Skulle jo tro at de lærte seg å fike til hunden, slenge den på rygg å andre CM metoder fra TV-serien hans. 

Det er faktisk slik at man skammer seg når man sier at man baserer treningen av hunden sin på positive metoder, pga hvordan folk oppfører seg over dette her.

Good Dog er forresten en av de sidene jeg har likt veldig, sånn bortsett fra at de bastant kaller feil bruk av seler kjempe bra og riktig bruk av halsbånd kjempe feil og skuffende, som jeg har fått enormt avsmak på. Enn å lage tårevåte filmer om hvor forferdelig hundene som er på serien har det.. 

Kom til å tenke på at folk er vel så gale at de finner eierne av hundene og truer dem også.. det skulle ikke forundre meg.
    • Jeg tviler ikke på at utelukkende positiv trening fungerer for mange hunder. Jeg tror derimot også at det finnes tilfeller der men trenger litt hardere skyts. Det er denne holdningen til at det kun finnes en måte å trene hund på, 100% positivt, som provoserer meg litt. Mange positive trenere er så fanatiske at positiv trening oppfattes litt som en tvangstrøye de forsøker å tre over huet på alle, alt som ikke er positivt klassifiseres konsekvent som vold og mishandling. Det er en svart-hvit argumentasjon uten noen form for nyanser. Å si "nei", klappe eller trampe i bakken er ikke positiv trening, men å kalle det vold er å dra det litt vel langt. Jeg tenker det verste som skjer pga. dette programmet er at folk fortsetter å si "nei" og lærer seg å trampe i bakken. Altså, hvor farlig er egentlig det? Vi ser ikke et bifall av kjefting, rykking i båndet, nakkeskinnsrøsk eller å gripe truende tak i hunden som jeg tror er de vanligste, instinktive måtene å håndtere utagering på. Måten matmor til Nicko reagerer på i episode 4 er et godt eksempel på hva jeg ser på tur, og her veileder Maren matmor og viser til en bedre måte å håndtere dette på. Jeg ser i alle fall at Maren bruker mange fine metoder i programmet og synes det er synd at det kun fokuseres på de få metodene hun bruker som ikke er helt i tråd med positive treneres verdier.
    • Har ei 2,5 åring som kan plutselig bli redd ting/folk hun aldri har reagert på før. Noen dager er hun helt vanlig, mens andre dager er det skummelt. dette begynte for litt under en uke siden. Noen som har erfaring med dette? Kan det være løpetid som har skylda? da jeg vente løpetid om ett par uker
    • Film? Denne er fra NM i rally i 2015. Dere ser og hører forstyrrelsene rundt, det er også en ring rett ved siden av. Noen år tidligere var Odin like ille som Iris, bare på andre hunder, og reagerte på lang avstand, ofte så fort han så dem. (og ja, han er litt berørt, men det er også et sinnsykt krevende miljø)  
  • Nylig opprettede emner