Jump to content
Hundesonen.no
Sign in to follow this  

Hund og katt

Recommended Posts

Hvordan få dem til leve sammen? 

Pus er veldig nysgjerrig og redd den nye skapningen som har flyttet inn. Valpen er bare glad og nysgjerrig.

Foreløpig har de bodd i hver sin etasje (4 uker siden valpen kom til oss), men på ett eller annet tidspunkt må de begynne å være i samme område. Har prøvd å ha gitter mellom dem, men da sitter bare pus og «terger» valpen som blir helt spinnvill. I møtesituasjoner ute (feks når valp skal ut og pus inn) er valpen så flink, gjør seg liten og er rolig. Men pus stikker av, freser og er lite trivelig. Samtidig er pus SÅ nysgjerrig. Sitter i trappa og ser på valpen, forfølger oss når vi er ute og går tur med valpen osv. 

Er det best å fortsette som vi gjør, eller bør vi «tvinge» fram et møte? Evt hvordan?

Her ble det plutselig en voksen katt sammen med unghund i fjor våres. Pus fikk ha andre etasje som sin, og fikk styre møtene helt selv. Hunden fikk ikke lov å løpe etter pus, ellers har jeg ikke grepet inn. Nå sitter jeg med en pus på bordet ved siden av meg, og bikkja sovende på gulvet en meter unna. Det har gått seg til utrolig fint, men pus har fått styre i hvilket tempo. Ikke tving fram et møte, bare pass på pusen når de er i nærheten av hverandre. Når pusene føler seg trygge nok er min erfaring at det går fint. Du har jo også en veldig flink valp virker det som. Lykke til! 

Forumet fortsetter under annonsen