Jump to content
Hundesonen.no
Sign in to follow this  

Kjæledyr må dø som følge av Hellaskrisen.

Recommended Posts

Forumet fortsetter under annonsen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Ja ikke sant, folk flest klarer jo å se dette, men så har man en stor del av miljøet som bare nekter helt.

Definitivt! Særpreg burde ikke trumfe liv og helse rett og slett. 

Jepp det legges lokk på problemene rasen har. Veldig også. Og man blir kritisert om man nevner det til potensielle nye valpekjøpere. Jeg har vært ærlig hele veien da, spesielt etter vi hadde Shensi som faktisk hadde issues som for de fleste er uhåndterbart i en normal hverdag.
      Men nå er ikke jeg noe særlig på lundehundgruppene på facebook lengre, vi med prosjekthunder er ikke ønsket der og ethvert bilde av en prosjekthund fører til en storm av diskusjoner og kritiske rop mot prosjektet. Jeg personlig blir så knust av all kritikken mot prosjekthundene (mye av det har jo også vært kritikk retta direkte mot hundene liksom?! Som om de kan noe for hva enn vi mennesker finner på), så det er ikke verdt det. Litt sensitiv når det det kommer til de vakre gutta mine da vett 

Lundisen økte jo også ganske effektivt i popularitet etter den var på farmen, så det er enormt lange ventelister nå. Og hvis hvermannsen skal begynne skaffe seg lundehund, så må vi være ærlige om alle sider ved rasen, ikke bare det som er bra med dem! 
    • Hei Tusen takk for at du svarer  Den setningen i fet skrift - der er det vi står fast. Jeg flytter meg 45 grader rundt kassen mens han spiser godbiten, og da flytter han bakbeina 4 skritt for å flytte bakparten 45 grader etter meg, slik at han på nytt står rett foran meg med beina på kassen. Jeg har ikke belønnet på utsiden, jeg har nok lett for å belønne ved venstre lår, der han skal være i utgangsstillingen. Så å belønne på utsiden og få bevegelse i bakbeina på den måten må jeg definitivt prøve Ser poenget med å ikke ha behov for skikkelig trykk på target stick - han følger den rimelig greit nå. Har også trent target - hånd, men det er samme lette touchet ("slenge bortom") der og. Og samme reaksjon hvis jeg holder tilbake klikket. Men skal prøve å ta vekk hånda/target når jeg ikke klikker og ta den frem igjen for et nytt forsøk. Før eller senere... 😛 
    • De dagene vi har treninger med C-arbeid så har vi som regel to økter på treninga, noe hun blir ganske sliten av. Så da går vi kanskje ikke mer enn 15-20 min tur tidligere på dagen før treninga. 
      Skal vi trene lydighet så er det som regel vanlig mengde tur i tillegg. Men dagene våre er veldig forskjellige, noen dager er det lang tur og lydighetstrening eller spor, noen dager er det bare en rolig tur på 45 min eller nesten bare trening. Jeg føler at det viktigste er å ha en balanse igjennom hele uka med nok fysisk trening, nok mentalt og nok hvile. 
        Ville bare legge til at jeg har jo en rase som krever litt, og jeg er ikke noe flink til å gå masse lange turer, men jeg pleier alltid å sørge for at vi har joggeturer, sykkelturer, svømming ol jevnlig så hun alltid har noen dager ila uka som hun blir litt ordentlig fysisk sliten. 
      Jeg merker fort på henne om hun har mer energi eller er mer sliten enn vanlig og justerer deretter 😊 

• Sier meg ikke uenig og jeg tenker dette går under sunn fornuft.  Det ER vanskelig å gi råd på nett, fordi det så lett kan mistolkes. Jeg /andre kan skrive noe og tenke at dette må være enkelt forstått/forklart men så viser det seg at mottager oppfatter det ganske så anderledes enn man hadde forestilt seg. Jeg tenker at en skikkelig daglig tur er normalen og det hundene kan forvente men striregner det f.eks så det renner bekker på asfalten og hundene må dyttes ut i hagen for å gjøre fra seg, ja så blir det ‘innedag’.  I mine øyne enkelt og greit forklart men det viser seg av erfaring at det fort kan leses /oppfattes som at ‘innedag’ er helt ok når det er andre ting enn skogstur man har mest lyst å gjøre.. OBS! Nå referer jeg IKKE til noens innlegg i tråden her, det er en generell betrakting basert på erfaring. 
    • Enig når det gjelder generelt i hundens liv, men innimellom går det helt fint for de med en dag med mindre fysisk aktivitet. De lider ingen nød av det, for dem kan det være vel så interessant å få være på besøk hos familie og venner og få masse kos og oppmerksomhet der, eller sitte og observere livet fra en utekafé innimellom. En gang iblant går det helt fint. Det går an å balansere livet og samtidig inkludere hundene uten at det MÅ bety at de skal ha lang tur  Dette varierer sikkert mellom raser, og det er en grunn til at jeg har valgt rase som ikke krever flere timer hver eneste dag for å ikke gå på veggene. De får tur generelt hver dag, men nå og da er det andre aktiviteter de er med på som ikke nødvendigvis er fysisk lang tur. Jeg tror variasjonen gir dem mye stimuli jeg. 
  • Nylig opprettede emner