Jump to content
Hundesonen.no
Sign in to follow this  

Importere sperm fra Italia?

Recommended Posts

Ser det er noen tråder her og der om import av sperm. Men disse er stort sett om import fra USA/Australia, eller fra land såpass nære at jeg selv ville reist og parret.

Er det noen som har erfaring med import av sperm fra Italia?

Og kan noen forklare fremgangsmåten for import av frossen sperm innen EU ganske nøyaktig? Typ hvilken rekkefølge man gjør ting i?

Jeg skjønner jo at først snakker man med hannhundeier og blir enig om pris og sånn.

Deretter søker man til NKK med en god grunn for import av sperm (hva er en god grunn? Å få inn nye blodslinjer på en veldig liten rase? Og at man ikke har mulighet til å reise når løpetiden dukker opp, da man ikke vet når løpetiden kommer? Er det en god grunn?), og så får man bekreftet det, og så må hannhundeier tappe og veterinæren deres ordne forsendelse? Og så må man selv betale alt sammen? (Edit: pleier dere å overføres penger til hannhundeier på forhånd før tapping, eller etter tapping når forsendelsen er bekreftet sendt?

Er det ca rekkefølgen på ting?

Og deretter da vente og håpe og be om at fraktfirmaet ikke roter sånn som Yodel opplevde med FedEx-kullet? :P

Og hvordan var det med eierskap av spermen? Hva slags skjema må hannhundeier fylle ut for at jeg skal få råderett over spermen?

På forhånd takk for svar. :)

Erfaringer jeg har hørt ifra andre er at Italia er ikke er land der de er "best" på tapping og frakting, så jeg ville vært sikker på at det er en dyktig dyrlege der som ordner saken :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like 1

Drar opp igjen den her, sidan eg lurer på det samme (men ikkje nødvendigvis Italia) og her ikkje er noke særleg med svar :) 

Forumet fortsetter under annonsen