Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergivennlige hunder


Lilleulv

Recommended Posts

Det er klart at det er individuelt hva folk reagerer på. Det finnes allergikere som kan reagere på en hund som regnes for å være allergivennlig, men som kan tåle en hund som ikke er allergivennlig. Det kommer an på hva den enkelte allergiker reagerer på.

Men selv om det er forskjeller på hva allergikere reagerer på, så er det en stor andel av allergikerne som reagerer mer eller mindre på de samme tingene.

De rasene man regner for å være allergivennlige er de rasene som flest allergikere tåler best. Vi snakker om allergivennlige og ikke allergisikre raser. Det er ingen som sier at alle allergikere tåler de allergivennlige rasene. Og det er heller ingen som sier at ingen allergikere tåler de rasene som ikke regnes for å være allergivennlige.

En allergiker som vurderer å skaffe seg hund, må uansett prøve ut så grundig som mulig om h*n reagerer på den eller den rasen. Men sjansen er større for at allergikeren vil tåle raser som også mange andre allergikere har gode erfaringer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så kjekt at noen andre også er allergikere som driver med hund:) jegmista nettop min lille poddel...:( tenker på å kjøpe meg en Dvergschnauzer. de er allergi vennlige og nappes 2-4 ganger i året. vet dere om hvor mye en Dvergschnauzer koster? er det noen spesielle sykdommer de kan få? jeg må ha en hund som ikke røter, Dvergschnauzer er en topp hund for meg. den er liten, så jeg kan ta den med meg over alt, den er snill og barne vennlig. den klarer seg fint i en leilighet i stavanger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så kjekt at noen andre også er allergikere som driver med hund:) jegmista nettop min lille poddel...:( tenker på å kjøpe meg en Dvergschnauzer. de er allergi vennlige og nappes 2-4 ganger i året. vet dere om hvor mye en Dvergschnauzer koster? er det noen spesielle sykdommer de kan få? jeg må ha en hund som ikke røter, Dvergschnauzer er en topp hund for meg. den er liten, så jeg kan ta den med meg over alt, den er snill og barne vennlig. den klarer seg fint i en leilighet i stavanger :P

Dverg Schnauzere ligger på 9000- 10000... De er utrolig glade og snille hunder og røyter ikke som du sier! De passer utrolig godt på familien sin! etter mine erfaringer da! Er en kjempe flott rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Tror at Bardman her har et meget godt poeng i det at hunder som blir stelt og badet regelmessig ganske veldig ofte har mindre allergener i pelsen/huden enn hunder som bader kanskje en gang i året (eller aldri)...

Dette kan man også ofte se utifra slike lister som blir publisert som "allergivennlige" - mye langhårsraser, klippe/trimmeraser.

Jeg vet det er mange som ikke reagerer på bearded collien, og den er heller ikke en sånn to-ganger-i-året røytende rase. De slipper litt pels hele tiden - slik som alle de "allergivennlige" rasene som ofte kalles røytefrie. På samme måte som oss mennesker - vi mister hår vi også (ca 100 om dagen sies det), men vi "røyter" ikke.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at Bardman her har et meget godt poeng i det at hunder som blir stelt og badet regelmessig ganske veldig ofte har mindre allergener i pelsen/huden enn hunder som bader kanskje en gang i året (eller aldri)...

Dette kan man også ofte se utifra slike lister som blir publisert som "allergivennlige" - mye langhårsraser, klippe/trimmeraser.

Hadde det vært så enkelt at det bare var bading og børsting det gikk på, hadde jeg og mange andre allergikere med forholdsvis mild allergi blitt veldig glade! Da kunne vi velge og vrake i raser som alle andre :wub:. Selv om regelmessig bading kan ha mye å si er det desverre mange andre ting som spiller inn. Faktisk er det mange av egenskapene som gjør pelsen allergivennlig som også gjør at den krever mye stell.

Som allergiker syns jeg det er interessant å se hva det er som gjør noen hunder mer allergivennlige enn andre. Derfor har jeg forsøkt å sette meg litt inn i saken:

Pelslengde: Det er ikke tilfeldig at det er mange langhårsraser (og klipperaser som også er langhårsraser) på listene. Det er som regel ikke pelsen i seg selv som fremkaller allergi, men pelsen bærer med seg allergener fra huden. Hver gang hunden feller et hår frigis det også allergener fra huden. Jo mindre hunden røyter, jo mindre allergener vil frigis. Et hårstrå går gjennom tre faser: det vokser, det hviler og det felles. Denne syklusen tar mye lenger tid for et langt hår enn et kort hår, og dermed slipper hunden hår skjeldnere. Røytefrie raser finnes altså ikke, men jo lenger hår hunden har annlegg for å få (uansett om det klippes/nappes eller ikke), jo mindre vil den røyte.

Pelstype: De allergivennlige hundene har som regel en veldig myk og ikke spesielt kraftig pelstype. Ofte har den bølger eller krøller. Det er både raser med og uten underpels, men hos de rasene som har underpels er den av en helt annen type enn "vanlig" underpels. I denne pelstypen er det ofte ikke så mye fett:

Fett: Mange allergikere reagerer på fettet i pelsen. Alle hunder utskiller noe fett i pelsen, men felles for de allergivennlige rasene er at de har mindre fett i pelsen enn mange andre raser. Hvis du ser på hjemlandet til rasene vil du se at det ikke er mange nordiske raser blant de allergivennlige rasene. Raser fra kaldt klima trenger mer fett i pelsen for å holde varmen. Mange av rasene (eller rasenes forgjengere) har opprinnelse rundt middelhavet, eller fra andre varme strøk.

Hudavfall: Hudavfall er også en av de store synderne når det gjelder allergi. Hvor mye hudavfall som avgis avhenger av hastigheten på celledelingen i huden. Høy hastighet gir mer hudavfall, lav gir mindre. Dette er arvelig, og siden hunderasene består av mer eller mindre beslektede hunder, er det ikke så rart at noen raser har lavere hastighet enn andre. Men dette varierer også hos ulike individer og ulike linjer innen en rase. Derfor kan ett individ være mindre allergifremkallende enn et annet. (Hunder med hudproblemer er som regel mer allergifremkallende enn andre.)

Spytt og urin: Reagerer man på spytt og urin spiller ikke rasen så stor rolle. Men spytt og urin er lettere å unngå enn allergener fra pels og hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg Havana :wub:

Takk, Beyond :rolleyes:. Begynner å få litt trening i å forklare disse tingene etterhvert. Vurderer faktisk å lage et nettsted om allergivennlige hunder for å klare litt opp i myter og fakta, presentere raser, erfaringer fra allergikere, tips og råd osv. Ikke for å få alle allergikere til å løpe og kjøpe hund (EDIT: Absolutt ikke!), men for å gi litt saklig informasjon for hundeinteresserte allergikere. Men det vil kreve ganske grundig research for at det skal bli noe faglig hold i det, og det har jeg ikke tid til akkurat nå. Så foreløpig er det bare på idéplanet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hadde vert helt TOPP havana! det er mange som lurer på dette! familier som vil ha hund men ikke kan fordi de er allergikere! når jeg nå skulle bestemme meg for en rase, var det vanskelig å finne ut hvilke raser som var allergi vennlige å info om pelsen til hver enkelt rase.. siden din hadde nok blitt brukt mye! lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...