Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp.. Noen som kan noe om loven?


Ulvinne

Recommended Posts

Jeg har en hund inne til omplassering.

Nå tar jeg historien i grove trekk og holder ikke det forteller jeg gjerne mer..

Denne hunden skulle avlives samme dag jeg tok i mot den hvis jeg ikke tok i mot den.

Hunden er frisk og fin,ung og helt herlig,ikke noe galt med den. Så jeg syntes det ble for galt at han skulle omplasseres.

Eier kommer hit med hunden,alt gikk bra så hunden ble.

Jeg avtalte med eier at jeg skulle omplassere hunden siden hun ikke kunne det selv. Men fortsatt stod eier hardt på at denne skulle ha pengene sine for hunden(!!).

Javel,jeg forsøker og omplassere hunden men får lite respons,nå begynner det og koste meg penger og ha hunden her,jeg synes det blir litt galt og ta flere tusen for en omplasserings hund,så jeg kunne tenke meg og ta samme pris for hunden,men at jeg får av eier det jeg har hatt av utgifter.

Ellers vil jeg også gjerne kontakte en forening slik at de kanskje kan hjelpe meg og finne et godt hjem til denne hunden,men da får ikke eier noen penger for den.

Jeg har nå forsøkt i snart 3 dager og kontakte eier på internett,sms og telefon. MEn eier svarer ikke. Så brukte jeg en annens telefon og ringe eier med,da tk denne telefonen men ba meg ringe opp igjen om en liten stund da eier var borte og ikke hadde mye batteri på telefonen.

Javel,tenkte jeg.. Spørs vel om eier tar telefon men jeg tenkte jeg skulle la henne få tvilen til gode så jeg avtalte og ringe opp igjen og la på.

Nå er det snart to timer siden vi avtalte at jeg skulle ringe(og jeg ringte men eier svarte ikke),og jeg får ikke kontakt igjen..

Har jeg lov til og omplassere hunden uten eiers samtykke? Må jeg da betale eier for hunden?

Begynner og bli frustrerende hele greia..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier var bestemt på å avlive men du fikk overtalt henne til å omplassere i stedet? Hun har overlatt hunden til deg; da er det du som har ansvar for den. Dere har i tillegg en avtale om at du skal omplassere hunden, da gjør du det dersom det dukker opp noen seriøse. Hvor mye penger er det snakk om da? De færreste gidder vel å betale mye for en voksen blandingshund som omplasseres.

Dersom du blir sittende med alle utgifter bør du få dekket disse. Enten av eier eller ved omplasseringsavgift for hunden.

Synes tidligere eier burde være lykkelig og takknemlig over at du tar på deg denne jobben; å kreve penger av deg blir helt feil! (etter min mening da....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, hvis du seriøst har tenkt å starte/fortsette med dette omplasserings greiene dine, så må du begynne å sikre deg selv mer enn hva du gjør nå. Du får forsøke å få satt opp en kontrakt eller noe, hvor alt er avtalt fra begynnelsen av.

Men når det gjelder issuet nå, så ville jeg kontaktet ett omplasseringsbyrå som har holdt på en stund, og hørt med dem.

Uansett, det kan fort bli "ditt ord mot hennes" vet du, og da kan hun jo si at hun ikke hadde tenkt å omplassere hunden osv. osv...

Lykke til Ulvinne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulvinne, for det første så må du ha godkjennelse for å drive dyrepensjonat for å drive med omplassering. Det er altså ikke bare å ta inn en hund til omplassering hvis du ikke innehar en slik godkjennelse fra Mattilsynet. denne regelen gjelder over hele landet.

Dernest, hvis du har/får en slik godkjennelse, så bør du lage deg et skjema som gamle eier må fylle ut med alle opplysninger om hunden, samt at gamle eier fraskriver seg alle rettigheter til hunden, også økonomiske rettigheter. Alle hundens papirer bør også følge hunden synes jeg, slik som vaksinasjonskort og ID kort og stamtavle hvis det finnes.

Husk at det er som regel ikke gjort på en to tre å finne et godt og varig hjem til en omplasseringshund. Vær veldig nøye, og behold heller hunden litt lenger, i stedet for å omplasssere den til noen du ikke har god magefølelse for, slik at hunden ikke blir noen kasteball, satt i system.

Men du må altså få gamle eiers underskrift på at h*n fraskriver seg alle rettigheter til hunden, også de økonomiske, dette er veldig viktig. Når du omplasserer en hund bør du også ha en sold kontrakt som gjelder deg og ny eier. Selv om du kaller prisen for hunden omplasseringsgebyr, så er jeg rimelig sikker på at det i flg. forbrukerkjøpsloven dreier seg om salg av hunden, slik at du ikke bare kan hente den tilbake etter eget forgodtbefinnende.

Dette ble jo litt mere nn det du spurte om, men du får ta til deg det du ønsker og la resten fare. :icon_redface:

Jeg drev med omplassering før, men sluttet da den regelen om godkjennelse som dyreepensjonat kom. Jeg hadde nemlig ikke lyst til å bygge et kennelanlegg med små hundegårder, da jeg heller ville ha omplasseringshundene inne hos meg for å bli kjent med dem.

Men, men, Mattilsynet gjør som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen:)

Jeg kan informere om at jeg nå har det skriftlig fra eier at jeg kan omplassere hunden:)

Tenkte jeg også skulle si at min plan om og begynne med omplassering alene har jeg lagt fra meg en stund. Jeg trenger mer erfaring,kunnskap.

Takk igjen for alle svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen:)

Jeg kan informere om at jeg nå har det skriftlig fra eier at jeg kan omplassere hunden:)

Tenkte jeg også skulle si at min plan om og begynne med omplassering alene har jeg lagt fra meg en stund. Jeg trenger mer erfaring,kunnskap.

Takk igjen for alle svar:)

Supert Ulvinne! Jeg tror du har et hjerte av gull :-) Men kanskje det kan bli flott å få litt mer erfaring og kunnskap, som du nevner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg har to intresserte:)

De kommer og hilser på til uka,så det blir spennende.

BAre så det er sagt så¨er jeg sær da jeg velger ny eier:)

så bra, nå blei jeg glad :)

syntes det er bra at du er streng jeg, det er jo for å forhindre at hunden ender opp som en kasteball fra famile til familie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal drive med omplassering så du ha godkjent oppbevaringsplass for hundene. Og det får du av mattilsynet.

dette vet jeg, for vi fekk dette pålegget selv til vår forening, og vi var faktisk de første i Norge som fikk godkjenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser innlegget mitt en gang til, så skjønner du hva jeg vil frem til... Dette har faktisk noe med hvordan og i hvilken skala man omplasserer dyr. JA, hvis man driver omplassering som næring, så må man ha godkjent oppbevaringsplass for dyrene. Men ikke hvis man overtar eierforholdet til ett og annet dyr for å omplasserere det videre. Går man som privatperson inn en vanskelig situsjon for f.eks. en hundeeier og overtar eierforholdet til den hunden... for så å finne et nytt og godt hjem... så trenger man ingen godkjenning. Og ut fra slik jeg skjønte innlegget til Ulvinne, så er det nettopp slik det er i hennes situasjon.

Du tar faktisk feil. Det står ingneting i loven om antall hunder man omplasserer. Jeg er helt enig at det burde vises skjønn, men loven sier ikkke noe om det. Tar man i mot en annenmanns hund til omplassering og har den i sitt hjem, så kreves det godkjennelse som dyrepensjonat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjære! :)

Kan du henvise til en paragraf i den loven du refererer til? Jeg var i kontakt med Mattilsynet senest i dag bare for å dobbeltsjekke dette... og de bekreftet deg jeg allerede har skrevet. Hvis du eier en hund så trenger du ingen godkjennelse for å omplassere denne selv. For å kjøpe en hund så trenger du ingen godkjennelse vedr. "oppbevarigsplass". Får du en hund av noen så trenger du heller ingen godkjennelse... Du trenger ingen form for godkjennelse fra mattilsynet for å omplassere et dyr... MEN du trenger godkjennelse for å drive pensjonat... for da har du flere dyr, og da kreves det en viss standard.

Hvis man i utgangspunkter eier en hund eller som oppdretter får en hund i retur, så trenger men ingen godkjennelse som dyreppensjonat. Men i ulvinnes tilfellet så var det ikke slik. der dreide set seg om en hund som hun hadde tatt inn for å omplassere. Så selv om eierskifte, evt. kontrakt ble undertegnet, så var det i utgangspunktet ikke hennes hund. Og da kreves godkjennelse som dyrepensjonat.

Jeg håper du skjønner forskjellen.

Det er ikke snakk om å drive dyrepenskjopnat, men ompassering av andres hunder kommer inn under denne dyrepensjonatforskriften. Paragrafene vedr, dette finne du på mattilsynets sider. Det hjelper ikke om man kjøper hunden eller får den, for da er det snakk om å prøve å omgå systemet. Mange gjør nok det, men det er ikke lov. Hvis du mener jeg tar feil, så vil jeg gjerne at du forteller om at det du påstår blir godkjent av Mattilsynet, og av hvilket mattilsyn. Videresalg/omplassering av eget oppdrett, blir, som sagt, noe annet.

Mattilsynets regler skal jo være like over det ganske land, så det er veldig interessant hvis du har noe annet å formidle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...