Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe og løpetid

Nirm

Recommended Posts

Nettopp overtatt ei tispe på 2 år, og hu startet oppholdet her med å få løpetid. Hu fikk det forrige fredag (altså løpt litt over en uke nå), og nå har hu virkelig starter å gjøre seg til for gutta i huset med å brette halen til side og flørte. Når står de egentlig? Og hvor lenge står de? Er det tidlig for henne å stå etter å ha løpt i litt over en uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det finnes ingen regel som gjelder for alle vedr dette. Noen tisper står i en uke/10 dager, noen står kanskje bare noen timer, noen fra 3 dagen i løpetid - andre dag 20..

Det mest vanlige er at de står for hannhunden rundt dag 11-12-13, og både kan og vil parres da. En dag eller to før/etter er de IKKE villige til dette, men en hannhund kan selvsagt "voldta" dem (i ekstreme tilfeller) i lenger periode enn de faktisk er villige selv.

Jeg skiller hann/tispe når det har gått ca en uke inn i løpetiden, og da går det noen dager før jeg merker at hannen blir mer og mer ivrig. Holder selvsagt øye med dem før dette også - men til nå har det ikke vært noen tegn på at noen av mine tisper står så tidlig som i første uke.

Holder de så adskilt til tispen klart er ferdig med løpetiden - selvsagt sluttet å blø, ikke lenger er så hoven bak, og viser klart til hannhunden at det er NOK nå. Dette stemmer forbausende ofte med 3 uker etter jeg har oppdaget at hun løper.

Enkleste måten å finne ut akkurat hvilken dag hun starter på (hvis man f.eks. skal reise langt å parre, slik at man MÅ vite tiden) er å ha henne liggende på hvitt laken/teppe på natten når løpetiden nærmer seg. Selv de mest renslige tisper får problem med den ene bloddråpen på lyst teppe. Noen er så flinke til å vaske seg at man faktisk ikke merker noe som helst nærmest første uken - og da plutselig våkner hannhunden(e) i flokken. Endel folk tror da at tispen faktisk står på 3-4 døgnet, og kun løper i 2 uker...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka gammlemor her i huset står på 8 dagen etter at hun begynt å blø og da er hun også fruktbar hun står da gjerne ut resten av løpetiden :D (merklige jenten altså).

Småen står på 10 dagen til 14 dagen og ikke noe mere(da får gutta på trynet om de prøver seg etter det).

Aiwa står også som Småen 10-14 dagen.

Dixie som vi har fått igjen har løpetid nå og hun har nå stilt seg opp for stakkars Astrix som ikke har fått seg noe :) (lettere forstyrret hannhund her ja :D ) det har hun gjort siden søndag og i dag er ikke han interesert lengre så nå er det værste over(heldighvis) :D . Hvis jeg husker rett så begynnte hun å løpe to dager før vi var og stilte hundene i Ølen ut i fra hva eieren sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...