Gå til innhold
Hundesonen.no

Å ha to hunder


_aussie_

Recommended Posts

Har igjen noen spørsmål angående dette, håper noen kan hjelpe litt. Jeg driver å tenker på en til hund i 2007, da jeg føler jeg er klar for det og synes det virker utrolig koselig med to hunder, selv om det blir mer utgifter og stell. Vi har to hunder her hjemme, søstera mi sin og min. Når jeg flytter, som antaglig blir i år eller til neste år skal jeg ta med meg Luna, og vil da ha en til hund. Jeg har mest posetive erfaringer med å ha to hunder her hjemme, men vil gjerne høre andres meninger om det å ha to hunder.

- Poesetive/negative sider?

- Hvor gammel bør den første hunden være før neste hund kommer i hus?

- Åssen er det med to hunder på en konkurranse, vis man skal delta med begge to?

- Andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heihei.

har selv hatt 2 hunder sammtidlig å det gikk kjempebra.

eneste negative var at det ble mer konkurering dem imellom (hvem som var sjef å sånn)

å det mest positive var at de alltid hadde selskap å fikk leke med hverandre i stedefor at det hele tiden var jeg som måtte aktivisere den ene hele tiden :rolleyes: så jeg syntes det var mest positivt med to stykker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig mer utgifter med to stk. Men det positive er at det er dobbelt så mye kos også da. Hundene har også selskap i hverandre. Med en av hvert kjønn kan det være litt pes akkurat ved løpetid, men det finner man alltids en løsning på.

En ting jeg personlig syns er viktig å huske på hvis man har 2 eller fler hunder er at man må gjøre ting med dem også hver for seg. La dem bli selvstendige selv om de er 2.

Vi fikk høre at en grei alder på den eldste hunden var 1 1/2 til 2 år før man skaffet en til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver ikke en ny topic, så legger inn spørsmålet her.

Hvordan kan jeg klare å overbevise forldrene mine til å la meg få kjøpe en hund til om 1-2 år? Det første de sa når jeg bare nevnte "2 hunder" var "Nei, ikke akutuelt. De kommer til å skrape opp all parketten". Og med en gang jeg nevner det igjen bare går de. Lar meg ikke snakke engang. Håpløse foreldre :rolleyes:

Med enkel time-out trening for begge hundene, når de leker voldsomt og løper rundt så tar det ikke lang tid før de forstår at hvis man leker inne betyr det at de blir plassert på hvert sitt rom i 2-3 minutter.

Er flere jeg kjenner som har hatt bare gode resultater ved å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt to hunder og synes det er kjempestas. Dyrere, mer arbeid akkurat før du kommer deg ut av døra, men vel verdt det. Når det gjelder aldersforskjell så strides de lærde. Vi får ny valp om et par mnd, da er hun vi har fra før 9,5 mnd. Vi har fått mange forskjellige "rette" svar og påpekninger. Ja, det blir nok mye lek, men ja, vi har også tenkt igjennom det og vet vi tar den utfordringen. Vi gleder oss bare :) Nå er det litt spesiellt ift raser som er kjent for å ikke like andre av samme kjønn (lik vår), og da er det bedre å få tak i nr 2 tidlig, enn sent. Slik blir de vandt til hverandre og de finner nok ut selv hvem som er sjefen :)

Lykke til om du får en hund til. Vi har i alle fall funnet ut at det er hva som passer for oss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg legger til et til spørsmål her jeg. Hva hvis man har to hunder av samme rese på utstilling er det mulig da å handle begge to? (selvfølgelig en og en av gangen) Men hva gjør man da hvis de begge for gode resultater? F.eks. Bir og Bim??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg legger til et til spørsmål her jeg. Hva hvis man har to hunder av samme rese på utstilling er det mulig da å handle begge to? (selvfølgelig en og en av gangen) Men hva gjør man da hvis de begge for gode resultater? F.eks. Bir og Bim??

Da kan du stille en å noen andre den andre ;) ,hvis du skjønner..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har igjen noen spørsmål angående dette, håper noen kan hjelpe litt. Jeg driver å tenker på en til hund i 2007, da jeg føler jeg er klar for det og synes det virker utrolig koselig med to hunder, selv om det blir mer utgifter og stell. Vi har to hunder her hjemme, søstera mi sin og min. Når jeg flytter, som antaglig blir i år eller til neste år skal jeg ta med meg Luna, og vil da ha en til hund. Jeg har mest posetive erfaringer med å ha to hunder her hjemme, men vil gjerne høre andres meninger om det å ha to hunder.

- Poesetive/negative sider?

- Hvor gammel bør den første hunden være før neste hund kommer i hus?

- Åssen er det med to hunder på en konkurranse, vis man skal delta med begge to?

- Andre ting?

Har selv 2 hunder, og det er dobbel glede, og kan og være dobbel frustrasjon...

Det positive er at de har selskap i hverandre. er mer aktive når de er i lag.

Jeg har alltid to år mellom hver hund. Dette fordi jeg vil at hund nr 1 skal være ferdig med det meste av "pøbelstreker" og har roet seg litt ned.

Har stilt to hunder samtidig i samme klasse på utstilling, (åpen klasse) og det gikk ikke så bra... den som gikk fremst av de skulle bak til den bakerste, og den bakerste drog som fy for å komme frem til den andre...

Andre ting... Dobbel glede og dobbel kos!

Bør og passe på å trene/gå tur med de hver for seg av og til så ikke man får det "hund nr 2 syndromet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fåtr forhåpentligvis hund i begynnelsen av juni. Da er Romeo 7 år. Noen ville vel si at dette er for sent, og at valpen bare ville plage den voksne, men jeg kjenner Romeo, og Romeo er fortsatt en valp i huet og kropp. Han er glad i valper og er glad i å røre på seg.

Det er viktigere å se an hunden din, enn å se på hvor gammel den er. Alle hunder er forskjellige, og noen er valper til de dør :P

Jeg har hatt tre hunder i huset samtidig i tre uker. Det var mye strev med en hund som var ti år(Elizza), en hund som var 12 år(Molly) og Romeo(6 år). De to eldste er det veldig vanskelig og lære av med ting, og Molly var veldig glad i å bjeffe, og med en gang hu begynte så fulgte Elizza på. Det var litt irriterende, men uansett.

Det var veldig koselig med tre hunder i huset. På kvelden ble det kveldskos med hele gjengen! :P Molly på gulvet foran sofaen, Elizza lå foran meg og Romeo lå mellom bena mine :P Jeg bestemte eg for å ta med meg hundene på ei agility bane oppi Nybygda, og der hadde vi det kjempe moro! :P Først hadde jeg Romeo ute, så kunne det meste. Så satte jeg han i bånd og trente med Elizza. Hu kunne også det aller meste. Molly hadde ikke vært borti agility før, så hu kunne ikke akkurat mye. Jeg hadde bare et bånd, og det var Romeo bundet i. Elizza skulle sitte på fanget til mamma mens jeg og Molly trente. Særlig! Elizza hoppet ned fra fanget til mamma og ble med meg og Molly å trene! Kjempe moro! ;) Jeg sa gjennom, og Elizza løp gjennom og Molly fulgte etter. Hu lærte seg at tunnellen var kjempe moro! ;) Jeg trengte ikke gjøre noenting.

Etterhvert tenkte jeg at det kunne være moro om Romeo var med og. Så han ble sluppet løs. Han hadde det jo kjempe moro! Han skjønte at hvis han løp igjennom tunnellen fikk han godbit. Den lettest tjente godboten noensinne for hans del! ;)

Etterhvert ble det litt kaos, men det var utrolig moro! ;)

Jeg har også hatt to hunder i hus i 2 måneder, og jeg synes ikke at det var no' særlig er strev. Nå hadde jeg to hunder som ikke røyta og derfor måtte bades, så det var masse pelsstell, men ikke no' særlig mer. Er klar over at det er mer jobb med en valp, men jeg tror nok det går greit ;)

Valpen lærer fort den andre hundens unoter og vaner. Så det er jo noe å være obs på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer litt på vis man får en mye mindre rase,en den man har. om den lett kan få skader?? jeg har en wheaten terrier så har jeg litt lyst på en yorsi terrier (nå skreiv jeg det feil)

Ikke tenk på det. Hunder finner ut av sånt ganske fort (hvor hardhendte de kan være), og i begynnelsen burde man jo passe på uansett. En valp vil jo være mindre enn en voksen hund uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...