Gå til innhold
Hundesonen.no

hundene spiser jord


dagga
 Share

Recommended Posts

Begge mine hunder er desperate etter å spise jord. Ingen blomsterurner eller kasser får være i fred.Jeg  kan heller ikke ha planter på gulvet inne i huset. Graver også på plenen for å spise jorden under gresset.

Noen som har erfaringer med dette og gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt som alle de hundene jeg har hatt/ har spiser jord, særdeles ivrige er de på vårparten når jorden blir tilgjengelig. De har aldri vist interesse for ‘kjøpejord’ av noe slag og svært sjeldent ‘plenjord’.  Jeg har lagt merke til at den absolutte favoritten er jorden rundt grantrær i skogen.

Jeg antar at det enten er mineraler eller bakterier i jorden de er ute etter, som de antagelig har underskudd på.  Rent bortsett fra at avføringen kan bli litt mørkere enkelte ganger har jeg aldri merket noen negative effekter av jordspising. 
 

Spiser de jord på skogsturer?  Jeg ville nok prøvd å få hundene til å dekke behovet for jord på den måten, ‘kjøpejord’ kan jo være tilsatt både det ene og det andre og hvor sunt plenjord er vil jo i høyeste grad avhenge av hva man eventuelt benytter i hagen av gjødsel og giftstoffer. Sistnevnte ville jeg overhodet ikke brukt av flere grunner , ikke minst med tanke på hundene og eventuelle barn i hagen.

Hva slags hunder er dette og har de normal vekt? 
 

legger ved en link som kanskje kan være av interesse for deg, selv om den handler om barn ?

 

https://www.p4.no/det-gode-liv/ernerings--journalist---babyer-bor-spise-jord/artikkel/214817/

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Hundene mine er selskapshunder og jeg er nøye på at de ikke veier mer eller mindre enn de skal.

Plenen her blir ikke gjøslet (mindre klipping☺️) da er det verre med urner og kasser. Har funnet ut at jeg må legge dekorstein over jorda slik at de ikke kommer til. II skogen spiser de ikke jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...