Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdrettere..


Ulvinne

Recommended Posts

Jeg lurer litt på hva dere ønsker valpekjøpere skal spørre om og hva dere mener er greit og spørre om.

Jeg er på utkikk etter familie hund,en rase med generelt god helse og generelt bra gemytt.(snakke litt hypotetisk nå).

Dette vil jeg gjerne spørre om:

1:Har mor/far HD eller AA?

2:Har den blitt øyenlyst(hvis det er en rase som har problemer med slikt).?

3:Hvordan er gemyttet på foreldrene?

4:Er de greie med barn,folk andre dyr?

5:Har valpene fått vaksine,markkur?

6:Er de registrert(hvis renrase.).?

7:Hva krever hunden av fysisk/psykisk mosjon?(dette vil jeg spørre om uansett hvor mye jeg har lest om rasen).

8: Stiller du noen krav til valpekjøper?

9: Kan man få noen referanser fra tidligere valpekjøpere?

10: pris.

Jeg synes det er ubehagelig og spørre om pris. Men samtidig kan man se på det litt sånn:

Jeg har ikke 10.000 og legge ut i kontant kjøpesum for en valp. Og jeg vet at veldig få oppdrettere godtar avbetaling(og da spessielt fra meg som er arbeidsledig.). Så pris blir egentlig ganske viktig for meg.

Er det da galt og spørre om dette tidlig i samtalen?

(med forbehold at jeg ikke vet hva prisen på rasen ligger på generelt,for da trenger jeg ikke ringe i det hele tatt).

Hvis det så viser seg at det blir en for høy kontant sum for og meg og betale,kan jeg få lyst til og spørre om de trenger forvert. Er dette galt?

Hvis de er intr i dette vil jeg spørre om dette:

1: Hvor mange kull vil dere ha på hunden får jeg får overta den?

2: Hvordan kontrakt bruker dere?

3: Betaler jeg eller du(oppdretter) vaksinasjon,dyrlegeregninger osv?

4: Hvem betaler forsikring?

5: Hvem av oss får ansvar for utstilling?

6: Vil du stille hunden selv?

7: Vil du i så fall hente hunden en stund før utstilling eller henter du hunden samme dag?

8: Kan jeg være med på utstillingen?

9: Hva hvis det skulle vise seg at hunden ikke kan brukes i avl?

Det er mye mer jeg ville spurt om da det gjelder rasen. Men siden jeg ikke har plukket ut en spes rase(skal ikke ha hund enda),så tar jeg ikke de spørsmålene med her.

Er dette greie spørsmål?

Er det andre ting man bør spørre om?

Er det stygt og eventuelt spørre om avbetaling?

Er det generelt stygt av meg og bry meg om pris?

Håper på noen gode og ærlige svar her.. Synes ikke det er noe koselig og ringe oppdretter da jeg er usikker på hva som er greit og spørre om.

Kan fort bli en ubehagelig samtale..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir opp til oppdretter og gjøre seg opp en mening om deg og dine spørsmål angående hundene.

Noen er sløve,andre er sære..

Jeg blir provosert av folk som sier det er frekkt å spørre om pris.

Ser mange steder at det er blitt et slags tabu,hvor man nå må forsvare hvorfor man spør om det...

Har også lest at enkelte ikke ville solgt valp til en som spør om pris i løpet av samtalen.

Det er faktiks en helt naturlig ting å få greie på når man skal kjøpe noe,uansett hva det måtte være.

Man har faktisk rett til å vite det uten å bli stemplet som idiot.

Ingen driter penger,og argumentet med at en hund bør være såpass gjennomtenkt at man ikke tenker pris blir altfor tåpelig.

Og det å spørre om avbetaling og pris burdte ikke være noe problem.

Men selfølgelig er det flere som ikke er til å stole på,og da er det litt dumt om man har brent seg før.

De er som oftest klar melding fra oppdretter om at det ikke er ønsket med avbetaling.

Jeg for min del ville nok ikke kjørt denne ordningen,men hadde sett folk an.

Alle de andre spørsmålene dine er jo av ren interesse.De viser at du er seriøs,og at du ønsker å grave frem det som graves kan.Hvordan oppdretter reagerer på spørsmålene dine derimot,forteller om hans eller hennes seriøsitet.

Oppdretter bør også ha endel spørsmål å komme med..

Egentlig synes jeg denne spørreleken burdte komme ganske flytende,i forholdet mellom partene.

Hvor det blir snakket løst og fast,med noen direkte spørsmål og andre ting som kommer naturlig.

Det må vel være det beste å få kjøper til å føle seg vel,istedenfor å etterligne forhør hos politiet.

På samme måte som kjøper kan spørre oppdretter,uten at oppdretter føler seg direkte ille.

Det er forskjeller på hva folk reagerer på ...

Synes du skal spørre om det du føler for som er viktig for deg å ha greie på..

så får det være opp til deg hva du lurer på......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir opp til oppdretter og gjøre seg opp en mening om deg og dine spørsmål angående hundene.

Noen er sløve,andre er sære..

Jeg blir provosert av folk som sier det er frekkt å spørre om pris.

Ser mange steder at det er blitt et slags tabu,hvor man nå må forsvare hvorfor man spør om det...

Har også lest at enkelte ikke ville solgt valp til en som spør om pris i løpet av samtalen.

Det er faktiks en helt naturlig ting å få greie på når man skal kjøpe noe,uansett hva det måtte være.

Man har faktisk rett til å vite det uten å bli stemplet som idiot.

Ingen driter penger,og argumentet med at en hund bør være såpass gjennomtenkt at man ikke tenker pris blir altfor tåpelig.

Og det å spørre om avbetaling og pris burdte ikke være noe problem.

Men selfølgelig er det flere som ikke er til å stole på,og da er det litt dumt om man har brent seg før.

De er som oftest klar melding fra oppdretter om at det ikke er ønsket med avbetaling.

Jeg for min del ville nok ikke kjørt denne ordningen,men hadde sett folk an.

Tusen takk for svar:)

Flott at ikke alle ser på spørsmål om pris som tabu..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er greie spørsmål det der:) Når jeg har ringt rundt til oppdrettere av forskjellige raser så har jeg hatt en liste, men som oftest har spørsmålene "kommet av seg selv" under samtalen. Så fremt jeg føler at jeg har en god tone med oppdretteren. Har pratet med noen som jeg ganske raskt ikke likte, og da har jeg ikke spurt så mye :rolleyes: Man må jo kjenne litt på magefølelsen som valpekjøper også, er mange rare oppdrettere ute i verden;)

En annen ting som jeg liker å spørre om er hvorfor de selv har denne rasen, hvorfor det ble akkurat denne og ikke en annen. Hvorfor de driver oppdrett, og hva de ønsker å oppnå med sitt oppdrett. Ellers kan det være greit å høre om det finnes andre sykdommer i linjene enn bare HD/AA. Liker godt oppdrettere som kan fortelle helt ærlig om sykdommer, skader e.l. som evt har forekommet i kull og/eller i slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hva dere ønsker valpekjøpere skal spørre om og hva dere mener er greit og spørre om.

Jeg er på utkikk etter familie hund,en rase med generelt god helse og generelt bra gemytt.(snakke litt hypotetisk nå).

Dette vil jeg gjerne spørre om:

1:Har mor/far HD eller AA? Klart du kan spørre om dette, har ikke testet mine hunder for dette til nå. Vil for fremtiden gjøre det ;)

2:Har den blitt øyenlyst(hvis det er en rase som har problemer med slikt).? Godt spørsmål. Alle våre valper og avlstisper blir øyelyst

3:Hvordan er gemyttet på foreldrene? Avler primært på gemytt. Hunden SKAL fungere i sin nye familiesituasjon

4:Er de greie med barn,folk andre dyr?Her har det jo mye å si hvordan de får det i sitt nye hjem.

5:Har valpene fått vaksine,markkur?Ja

6:Er de registrert(hvis renrase.).?Ja

7:Hva krever hunden av fysisk/psykisk mosjon?(dette vil jeg spørre om uansett hvor mye jeg har lest om rasen).Dette får alltid mine valpekjøpere beskjed om.

8: Stiller du noen krav til valpekjøper?Absolutt. Jeg har en ganske så tett oppfølging, spesielt det første året. Alle valpekjøpere får også beskjed om at de bør delta på minst et lydighetskurs

9: Kan man få noen referanser fra tidligere valpekjøpere?Ja, så mange du vil ;)

10: pris.Har ingen problemer med å si prisen til potensielle valpekjøpere. Hvis det er det aller første de spør om, virker det ikke posetivt på meg

Jeg synes det er ubehagelig og spørre om pris. Men samtidig kan man se på det litt sånn:

Jeg har ikke 10.000 og legge ut i kontant kjøpesum for en valp. Og jeg vet at veldig få oppdrettere godtar avbetaling(og da spessielt fra meg som er arbeidsledig.). Så pris blir egentlig ganske viktig for meg.

Er det da galt og spørre om dette tidlig i samtalen?

(med forbehold at jeg ikke vet hva prisen på rasen ligger på generelt,for da trenger jeg ikke ringe i det hele tatt).

Hvis det så viser seg at det blir en for høy kontant sum for og meg og betale,kan jeg få lyst til og spørre om de trenger forvert. Er dette galt?Ja, jeg har solgt på avbetaling. Gjør det da kun for personer jeg virkelig unner en hund

Hvis de er intr i dette vil jeg spørre om dette:

1: Hvor mange kull vil dere ha på hunden får jeg får overta den?Som regel 2 kull

2: Hvordan kontrakt bruker dere?Forvertkontrakt

3: Betaler jeg eller du(oppdretter) vaksinasjon,dyrlegeregninger osv?Det betaler du, unntatt under fødsel, og valpetid

4: Hvem betaler forsikring?Du, unntatt det året tispa har kull

5: Hvem av oss får ansvar for utstilling?Jeg, men forvert må trene hunden. Enten sammen med meg eller for seg selv eller sammen med andre med samme interesse

6: Vil du stille hunden selv?Ja, men hvis forvert er flink til å stille og ønsker dette, er det helt OK for meg at forvert stiller

7: Vil du i så fall hente hunden en stund før utstilling eller henter du hunden samme dag?Mine forverter har som regel vært med på utstillinger, ellers henter jeg hunden dagen før utstillingen

8: Kan jeg være med på utstillingen?Selvsagt ;)

9: Hva hvis det skulle vise seg at hunden ikke kan brukes i avl?Da vil den fortsatt stå i mitt navn for å forhindre avl på den, men jeg anser hunden som forvert sin

Det er mye mer jeg ville spurt om da det gjelder rasen. Men siden jeg ikke har plukket ut en spes rase(skal ikke ha hund enda),så tar jeg ikke de spørsmålene med her.

Er dette greie spørsmål?

Er det andre ting man bør spørre om?

Er det stygt og eventuelt spørre om avbetaling?Nei, det anser jeg som ærlig

Er det generelt stygt av meg og bry meg om pris?Nei, hunden må jo betales

Håper på noen gode og ærlige svar her.. Synes ikke det er noe koselig og ringe oppdretter da jeg er usikker på hva som er greit og spørre om.

Kan fort bli en ubehagelig samtale..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

:P Hva vil du vil spørre om er helt opp til deg, men hva oppdretteren må/bør opplyse om er en ting.

Sykdommer.......som krever at foreldredyrene må være undersøkt for for eksempel HD/AA øyenlysning osv. bør kommer uoppfodret fra oppdretter.

Helsesjekk på valpen helt klart ...

Foreldredyrenes premiering klart

Registrering hvor ? hvis det er snakk om en rasehund.

<_< Men ville jeg som oppdretter stilt spørsmål til deg? JA, som hva er formålet med hundekjøpet ?, hva skal du bruke hunden til? og Hvorfor vil du ha akkurat denne rasen ? Og er du ung og bor hjemme, så blir neste spørsmål, har du fått lov til å ha hund av dine foreldre? dine boforhold har også betydning for en hund, fremtid. Hvor mye tid har du pr dag, å avse til hunden? Det er masse ting en som kommende kjøper av hund må tenke igjennom ofte opplever jeg som oppdretter at de er kankje ikke så gjennom tenkt eller kankje gjennom samtaler får noen til å innse at kankje dette ikke var rette hunden for meg likevel.

Lotti_5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...