Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få hunden til å forstå AFP Ballkaster?

Arba
 Share

Recommended Posts

AFP Ballkaster går ut på at hunden legger en tennisball oppi, for så at den trilles ut igjen og det frigjøres en godbit.

Min hund (blanding yorkshire og shih tzu, 13 mnd gammel) er ikke villig til å forstå hvordan han kan tjene en godbit, han lukter heller enormt og stapper hodet oppi maskinen - opphengt i luktene der og lukten av meg ... er hunden dum eller hvordan skal jeg få ham til å forstå spillet? Når jeg da prøver å snakke til ham, legger han seg plutselig ned / sitter / legger seg på rygg (utfører de kommandoene han vet han får godbit av ...). Han virker ikke lærevillig!

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Systemet er ganske komplekst, det er en kausalitetskjede her som hunden må forstå, og da må man legge litt innsats i å hjelpe den til å forstå. Jeg ville ha brukt klikker, men hvis du ikke har brukt det tidligere, kan du også bruke belønningsord + godbit. Først må hunden ha ballen i munnen, så må hunden bevege seg i retning dingsen, så må hunden forstå at ballen skal nedi dingsen, og til slutt må den forstå at den skal gjenta hele rekka for å få samme resultat. Jeg ville ha belønna raust for alle skritt i riktig retning.

Det høres ut som hunden ikke forstår hva han skal gjøre, så da må du ta noen skritt tilbake og vise ham det. Med "vise ham det" mener jeg ikke at du skal putte ballen i hullet og forvente at han gjør det samme, men ta han gjennom alle handlingene han må gjøre steg for steg. Ikke forvent at han skal "ta det" på en økt, og ikke tren for lenge av gangen. Hunder prosesserer læring når de slapper av etter en treningsøkt, så avslutt i tide og mens dere er på god fot.

Når hunden tilbyr deg andre adferder, gjør han det for å prøve å forstå hva du vil at han skal gjøre. Det betyr at han er alt annet enn lite lærevillig, han gjør så godt han kan og vil veldig gjerne forstå! Hunden din er ung og midt oppe i tenåringsfaser, den er full av hormoner og det krever ekstra mye å lære inn nye ting i denne fasen av livet hans. Vær tålmodig. Å tenke at han er lite lærevillig er ikke konstruktivt.

Videre ville jeg ha vært forsiktig med bruken av dingsen. Den kan lett skape stress, så hvis du må bruke den ville jeg ha begrensa tilgangen kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ikke som jeg kan se. Du vil få beskjed hvis en tråd fjernes, med mindre du åpenbart er en spam-bot. Simira med Moderatorhatt
    • Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...