Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har importert valp?


Bee

Recommended Posts

Vi er nå i kontakt med en kennel i England med planer om å kjøpe valp av de. -Samme rase som vi har nå. Vi har sjekket reglene for import fra England og det ser ikke ut til å by på problemer. Ringte SAS Braathens og spurte på pris for å ha med valpen på hjemreisen. Dotten i tlf ba meg ringe de som er ansvarlig for cargo. Selvfølgelig hadde ikke de informasjon om det... :rolleyes:

Er det noen andre som har hentet hund fra et annet land? Eller fikk dere valpen sendt til nærmeste flyplass`? Jeg ser for meg at det best å reise over å hente valpen selv jeg... eller? Nå er det ennå noen mnd igjen mest sannsynlig, da de venter kullet nå. Men planleggeren i meg må bare ha alt klart. *glede-seg*

(For de nyskjerrige så vil vi ha valp derfra fordi de har så flotte hunder. I Norge er det såpass lite oppdrettere og det avles på mye av det samme. (Vil ha "noe nytt" ).)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ja, av mine 4 hunder her hjemme er 3 av dem importert - to fra Wales og en fra Slovenia.

Fra Storbritt. er det veldig greit - innførselskravene er: hundepass, id-merking, ormekur - that's it.

Sloveneren min kom med fly fra Wien, mellomlanding i København også hentet jeg henne i Göteborg (masete tur - skal aldri gjøre det igjen - KUN direktefly for mine hunders del!)

De to fra GB hentet jeg selv. Mye koseligere, også hadde man mere "kontroll" på papirene, etc.

Den første (nå 4 år gammel) var 3 mndr (bearded collie) og derved for stor/tung å fraktes i kabinen sammen med meg. Han reiste i kasse i lasterommet, og det gikk helt fint - ikke noen problemer på noen måte.

Den yngste importen min, tispe, kom hit i Januar i fjor, hadde jeg i en Sherpabag på fanget. Direktefly fra Manchester til Oslo (eller var det kanskje Birmingham.. husker ikke). Har nå i ettertid hørt at det er IKKE lov å ha valper på fanget i fly som går utenriks fra Storbrittania, så dette alternativet er kanskje ikke mulig for deg uansett.

Hannvalpen som gikk som cargo (samme fly som meg) betalte jeg bare noen hundrelapper for å få med (ca 6-700,-), tispen som satt på fanget "glemte" de å ta betalt for så det var jo veldig billig, da..

Man MÅ bestille plass på flyet for Pet In Cargo (eller Pet In Cabin - hvis man får til det). Dette fordi at endel flymaskiner faktisk ikke har dette ekstra rommet i bagasjerommet hvor de kan frakte levende dyr. Dette rommet har samme trykk, lys og varme som der vi sitter (in cabin). Der hvor koffertene er blir det alt for kaldt, og trykket er absolutt heller ikke sunnt for noe levende vesen. (Ryanair f.eks. har ikke fly som kan ta med levende dyr - har jeg hørt.)

Pris får man oppgitt hvis man ringer fraktavdelingen og har ca målene på flykassen + vekten på valpen. Det regnes ut i en eller annen form for kubikk, og det er MYE billigere frakt for hunden hvis du er med på flyet selv.

Men igjen - pass på å få booket hunden på din egen billett på hjemturen - sørg for å ha med flykasse, aviser, teppe, etc selv. Ikke satse på å få tak i det der borte - det blir fort en kostbar affære!

Mange litt større oppdrettere har flykasser stående hjemme (de brukes jo ofte bare en gang eller to), så hvis du kjenner noen som har tatt inn hunder så er det sikkert greit å spørre om å få låne en kasse i noen dager..

Det var det jeg kom på sånn i farten... Men det er ikke noe å uroe seg for - det går ofte mye greiere enn man tror!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar!

Denne ormkuren valpen må ha, imot echinococcose..vet du når den kuren skal tas? Hvor gammel valpen skal være? Har blitt fortalt at valpen muligens må være 3 mnd gml, stemme det? Finner ikke infomasjon om dette på mattilsynet.no -der står det kun at de skal ha den minst 10 dgr før utreise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Ormekkuren skal ta innen de siste 10 dagene før valpen skal reise til Norge. Med min siste så var vi hos vet'en samme dag som vi reiste hjem, men det var litt vel stressende.. Tenk om veterinæren ikke hadde det hun skulle (microchip, ormetablettene, passet...)

Dessuten skal valpen ha en ny ormekur (mot samme ormetype) innen en uke etter at du har kommet hjem (skal også føres inn i passet).

Det om 3 mndr har ikke noe med dette å gjøre. Det gjelder rabiesvaksinen som hunder/valper må ha hvis de kommer fra land som er regnet for å ha rabies. Nå har også de reglene blitt forenklet, slik at man kan få inn en valp under 3 mndr direkte fra en oppdretter, etc (må søke mattilsynet, etc).

Men fra England (som er rabiesfritt som Norge) kan du ta valpen hjem så snart den er leveringsklar, og har alle nødv. påføringer i passet, selvsagt.

Jeg har hørt noen si at valper under 12 uker ikke får fly, men jeg ble aldri spurt om alder på valpen verken når vi bestilte turen, eller når vi sjekket inn på flyet. Så det er neppe noen sannhet i dette, og jeg har aldri greid å finne noe om det på verken SAS, Braathen, British A. hjemmesider - så det er nok bare rykter..

Min Milla var litt over 10 uker når vi hentet henne i alle fall. Skulle gjerne reist over når hun var 8 - men det var midt i Julen, og jeg ville jo ikke være hjemmefra helgen etter heller (nyttårsaften), så det ble den første helgen i Januar vi reiste over og hentet henne.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen! Må si jeg ble litt engstelig da jeg fikk høre valpen måtte være 3 mnd for å få denne ormkuren. (Ekstra lang tid før vi evt får valpen, ekstra kostnader til kennelen etc). Ble lettere til sinns nå:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg importerer valp fra ungarn og henter henne når hun er 6 måneder gammel. Jeg personlig bruker flyselskapet sterling for der går de til 10 kg og ikke 8 som mange andre gjør og det er mye billigere. Ellers anbefaler jeg deg å se etter oppdretter og besøke oppdretteren vor å se om det er ordentlig. Har vert veldig mye snusk med import, så informer deg ordentlig å bli godt kjent med oppdretteren! det er mine råd håper det hjalp lit. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg importerer valp fra ungarn og henter henne når hun er 6 måneder gammel. Jeg personlig bruker flyselskapet sterling for der går de til 10 kg og ikke 8 som mange andre gjør og det er mye billigere. Ellers anbefaler jeg deg å se etter oppdretter og besøke oppdretteren vor å se om det er ordentlig. Har vert veldig mye snusk med import, så informer deg ordentlig å bli godt kjent med oppdretteren! det er mine råd håper det hjalp lit. :icon_redface:

Hei,

Ja, du har rett i at det er lurt å besøke oppdretter. Det er selvfølgelig kjedelig om det skulle vise seg at man brukte mye penger på svært lite;)

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Dora01

Det blir vanskelig å få valpen inn som 6 mndr gammel på lovlig vis.. Den skal rabiesvaksineres, og nå står det riktignok ikke lenger i reglene at de må være 3 mndr gamle for å få vaksinen, men det står: Ved grunnvaksinering regnes rabiesvaksinasjonen som gyldig først 21 dager etter at vaksinasjonen er utført.

(http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20040701-1105.html#) I § 7. Rabiesvaksinering og blodprøvekontroll.

Da er valpen ca 3 mndr når den er "ferdig" vaksinert (såfremt man ikke vaksinerer den før lev.alder, selvsagt). Etter det er det 120 dager (4 mndr) som må gå før blodprøven kan tas - og med ett er valpen 7 mndr. Så skal man vente på svaret på blodprøven, og dette kan fort ta både 1 og 2 uker.

Så valpen rekker nok å bli godt over 7 mndr før man kan ta den inn her.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ja, av mine 4 hunder her hjemme er 3 av dem importert - to fra Wales og en fra Slovenia.

Fra Storbritt. er det veldig greit - innførselskravene er: hundepass, id-merking, ormekur - that's it.

Sloveneren min kom med fly fra Wien, mellomlanding i København også hentet jeg henne i Göteborg (masete tur - skal aldri gjøre det igjen - KUN direktefly for mine hunders del!)

De to fra GB hentet jeg selv. Mye koseligere, også hadde man mere "kontroll" på papirene, etc.

Den første (nå 4 år gammel) var 3 mndr (bearded collie) og derved for stor/tung å fraktes i kabinen sammen med meg. Han reiste i kasse i lasterommet, og det gikk helt fint - ikke noen problemer på noen måte.

Den yngste importen min, tispe, kom hit i Januar i fjor, hadde jeg i en Sherpabag på fanget. Direktefly fra Manchester til Oslo (eller var det kanskje Birmingham.. husker ikke). Har nå i ettertid hørt at det er IKKE lov å ha valper på fanget i fly som går utenriks fra Storbrittania, så dette alternativet er kanskje ikke mulig for deg uansett.

Hannvalpen som gikk som cargo (samme fly som meg) betalte jeg bare noen hundrelapper for å få med (ca 6-700,-), tispen som satt på fanget "glemte" de å ta betalt for så det var jo veldig billig, da..

Man MÅ bestille plass på flyet for Pet In Cargo (eller Pet In Cabin - hvis man får til det). Dette fordi at endel flymaskiner faktisk ikke har dette ekstra rommet i bagasjerommet hvor de kan frakte levende dyr. Dette rommet har samme trykk, lys og varme som der vi sitter (in cabin). Der hvor koffertene er blir det alt for kaldt, og trykket er absolutt heller ikke sunnt for noe levende vesen. (Ryanair f.eks. har ikke fly som kan ta med levende dyr - har jeg hørt.)

Pris får man oppgitt hvis man ringer fraktavdelingen og har ca målene på flykassen + vekten på valpen. Det regnes ut i en eller annen form for kubikk, og det er MYE billigere frakt for hunden hvis du er med på flyet selv.

Men igjen - pass på å få booket hunden på din egen billett på hjemturen - sørg for å ha med flykasse, aviser, teppe, etc selv. Ikke satse på å få tak i det der borte - det blir fort en kostbar affære!

Mange litt større oppdrettere har flykasser stående hjemme (de brukes jo ofte bare en gang eller to), så hvis du kjenner noen som har tatt inn hunder så er det sikkert greit å spørre om å få låne en kasse i noen dager..

Det var det jeg kom på sånn i farten... Men det er ikke noe å uroe seg for - det går ofte mye greiere enn man tror!

Susanne

Åh, så bra svar! Dette har jeg lurt på lenge også! Drømmer om å få importert meg ei tispe neste gang jeg skal ha valp... Fra England eller Skottland. Så dette var supert å få vite! Kanskje greit å komme i kontakt med en engelsk oppdretter da, de har sikkert ventelister...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne L

Valpen blir importert fullt lovlig! Jeg for den når den er rundt 6 og en halv måned gammel. Grunnen til dette er en ny vaksine som ikke trenger to omganger som den her i norge. I norge har du to vaksiner på rabies en først og så neste etter en måned. Hun fikk denne vaksinen når hun var to måneder gammel og er klar i mai. Oppdrretteren min( en meget seriøs og flink dame som er meget kjent blant rasen vår, over hele verden) har gjort dette veldig mange ganger og det har alltid vert lovlig og alt har godt greit. Hun pleier aldri å la hundene fly alene men er alltid med og leverer valpene. Jeg personlig skall hente valpen selv :) og gleder meg noe enormt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dora01,

OK, det er sikkert riktig (mente ikke å "anklage" deg for noe) - bare poengtere at det er vanskelig å få den inn i 6 mndrs alder..

Vaksinert 8 uker gammel, tre uker før disse 120 dagene trer i kraft - og DA er valpen 6,5 mndr gammel, så blodprøve og svar på denne som fort tar en uke eller to.. Men jeg tror ikke at noen tollere skulle tenke på disse tre ukene før vaksinen "regnes" - så da kan man jo ta blodprøven rundt 6 mndr alder, ja.

Det er KJEMPEMORO å reise til oppdr i utlandet, kikke på valper, velge og ta med seg en. Av en eller annen grunn er det morsommere enn å kjøpe en her i Norge, fra kjente linjer, oppdrettere, etc.. Vet ikke hvorfor!

Men når man står i ringen og vinner er det selvsagt mest morsomt med eget oppdrett, men det er jo ikke "blæ" å vinne BIS med en import heller, da..

Til Jòga og Saeta - bare hyggelig å kunne hjelpe! Det er ikke noe vanskeligere å kjøpe fra GB enn f.eks. Sverige. Det er kun hundepass, id-merking og en ormekur som er forskjellen..

Lykke til med alle nyanskaffelser, dere!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er KJEMPEMORO å reise til oppdr i utlandet, kikke på valper, velge og ta med seg en. Av en eller annen grunn er det morsommere enn å kjøpe en her i Norge, fra kjente linjer, oppdrettere, etc..

Det samme synes jeg -og det er ikke for å virke snobbete eller noe. Det er bare mer spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg importerte hunden min fra England. Enkelt som bare det! Hun var da 8 uker gammel, ID merket og behandlet for orm. Når hun kom til Norge fikk hun første vaksine og ny ormekur. Man betaler 25% tollavgift (mva) på kjøp over en viss sum , jeg kjøpte hunden for ca 10.000 NOK og så kom tolla i tillegg, pluss et gebyr fra Tollvesenet. Hunden lå i transportbur i lasterommet sammen med sin kullbror, og da de mellomlandet i Danmark ble de luftet lenge av flypersonalet.

Kommer helt sikkert til å importere derfra igjen, siden linjene jeg er ute etter finnes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg importerte hunden min fra England. Enkelt som bare det! Hun var da 8 uker gammel, ID merket og behandlet for orm. Når hun kom til Norge fikk hun første vaksine og ny ormekur. Man betaler 25% tollavgift (mva) på kjøp over en viss sum , jeg kjøpte hunden for ca 10.000 NOK og så kom tolla i tillegg, pluss et gebyr fra Tollvesenet. Hunden lå i transportbur i lasterommet sammen med sin kullbror, og da de mellomlandet i Danmark ble de luftet lenge av flypersonalet.

Kommer helt sikkert til å importere derfra igjen, siden linjene jeg er ute etter finnes der.

Hei,

Husker du hvilket flyselskap valpene ble sendt med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg importerte hunden min fra England. (...) Hunden lå i transportbur i lasterommet sammen med sin kullbror, og da de mellomlandet i Danmark ble de luftet lenge av flypersonalet.

Ble de to sendt alene eller var noen med over til UK og hentet valpene? Hvis de ble sendt alene, er dette noe som er vanlig for oppdrettere å gjøre - altså ta seg ekstraarbeidet med å få hunden avgårde til flyplass etc.?

(Sorry at jeg drar frem en gammel tråd, men som ny bruker her inne sitter jeg og leser meg opp i arkivet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...